Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Rijsnelheid locomotieven  (gelezen 8961 keer)

Jeroen Smits

• Offline Offline
Rijsnelheid locomotieven
« Gepost op: 08 March 2009, 13:27:04 »
Hallo,

Heb een tijdje het forum af lopen struinen,maar niks kunnen vinden over het verschil in rijsnelheden tussen locomotieven. Voordat ik zelf aan de slag ga, zou ik wat tips kunnen gebruiken.

Ik rijd analoog, DC (Fleischmann, Roco) en heb materieel zowel nieuw als oud (+/- 25 jaar). De baan is voorzien van PWM. Bij gelijkblijvende instellingen van de PWM schakeling, kan de rijsnelheid tussen materieel flink verschillen. Graag wil ik dit enigsinds gelijk krijgen.

Zelf zat ik te denken om een weerstand in een te snel rijdende loc te solderen om de voedingspanning wat omlaag te krijgen. Hierbij de normale spanning op de rails zo groot maken dat de langzaamst rijdende loc nog vooruit komt.

- Is dit de manier om gelijke rijsnelheden te krijgen?
- Tip voor weerstanden die nodig zijn (type)?

Alvast bedankt
Groeten Jeroen

tinus

• Offline Offline
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2009, 13:47:35 »
Jeroen,

Het beste is om de spanning omlaag te brengen dmv diodes.
Dit doe je door 2 diodes parrallel aan elkaar te solderen met
de sperrichting tegen elkaar in.
Hierdoor krijg je een spanningsval van ongeveer 0,7volt.
Mocht het nodig zijn kun je een aantal van deze schakelingen
achter elkaar plaatsen.
Weerstanden kunnen namelijk zeer warm worden met gevaar voor
het smelten van de lok-kap.

Tinus.

Wim55

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2009, 16:05:16 »
Hallo Jeroen,
je kan een weerstand van 16 ohm 2 Watt proberen
in serie met de motor
dat halveert zo ongeveer de snelheid

groetjes

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2009, 17:44:20 »
Hallo Jeroen,
je kan een weerstand van 16 ohm 2 Watt proberen
in serie met de motor
dat halveert zo ongeveer de snelheid

groetjes

GEEN weerstand gebruiken!!!!!
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aspelix

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2009, 17:50:50 »
Jeroen,

Eerst een vraag: hoeveel regelaars gebruik je?
En is dat een fabrieksmatige of zelfbouw regelaar.

Ik heb in het verleden zelf een regelaar gebouwd.
In principe kun je in serie met de rijregelaar een instelpotmeter plaatsen, die de electrische instelbaarheid van de regelaar beperkt.

Neem je hiervoor meerdere naast elkaar, die met een schakelaar bedient, dan kun je per loc een eigen instelling uitkienen. Door hiervoor druktoetsen toe te passen, kun je met één regelaar meerdere locs laten rijden, die dan toch overeenkomen in maximale snelheid.

Jeroen Smits

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2009, 18:40:31 »
Hallo,

Thanks voor de tips. Inderdaad door de warmte productie door weerstanden, zal ik voor dioden kiezen.

Naar aanleiding van de reactie van Ruurd een situatieschets om te kijken of ik de goede weg bewandel voor een realistisch treinenspel.

Ik gebruik een PWM regelaar die op de site van klaas te vinden was:

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html

Dit in combinatie met optrek / afrem regelaars van de conrad (199354 - 89). Omdat ik in de opstart fase zit een enkel rondje met een aantal uitwijk vakken (voorzien van afrem / optrek regelaar). Dit ging na testen niet helemaal goed.

Door de verschillende leeftijden van locs, was de snelheid aanzienlijk verschillend. Daarom wilde ik van de nieuwere locs de snelheid omlaag brengen met (na advies) dioden. Nu ontstond het volgende probleem.

Bij lage rijsnelheden op de hoofdbaan (= lage voedingsspanning <4 V), gaat bij een rood sein de loc die daar staat kruipen. Er staat lage spanning op de rails bij het uitwijkvak. Bij verhogen van de baanspanning stopt het kruipen (V > 7.5 V). Het lijkt alsof de afrem / optrek regelaar bij een te lage spanning niet goed meer werkt. Mijn oplossing: Voedingsspanning hoog houden (> 8V) En met dioden de spanning omlaag brengen net voor de connectie met de rails. Hierdoor levert de PWM hoge spanningen, de afrem / optrek krijgt deze ook (zodat ie niet kruipt) en toch een lage rijsnelheid.

Na een wat test rondjes met de verschillende locs lijkt dit te werken. Nu staan er alleen bij iedere aansluiting op de baan 4 dioden in serie (1 rijrichting anders komen er daar nog 4 bij). Iets zegt mij dat dit handiger  eenvoudiger / met minder componenten kan.

Kan iemand bevestigen of dit de goede manier is of ruikt dit meer naar een elektrisch probleem?
Iemand verder nog tips voor een mooi vloeiend rijgedrag van de locs?

Groeten Jeroen

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2009, 18:41:56 »
 Hallo,
 Helaas kan niet alleen de maximum snelheid te hoog zijn, het komt ook voor dat de aanloop spanning te laag is.
  Een motor van het ijzerloze anker (Type Faulhaber ) loopt al heel gauw aan bij een paar Volt, een ouder  wisselstroom motortje van een bekend merk heeft veel meer spanning nodig en zijn lok rijdt veel te snel met de regelaar geheel revhsom.
 In plaats van een enkele keuzeschakelaar moet je daarom een dubbele keuzeschakelaar nemen.
 Met twee instelpotmeters kan je dan het regelbereik zou gunstig mogelijk maken.
 Probeer eerst een lijst te maken van je loks  met daarop de aanloop spanning en de spanning voor een niet te hoge maximum snelheid.
 Het is een hele klus, maar wel leuk om te doen.
 Houd er ook nog rekening mee, dat de gemeten waarden verschillen, als de lok met of zonder een trein rijdt . 8) Bij een treinstel maakt het niet uit. ;D
Sukses, Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2009, 18:57:49 »
Jeroen, de allerbeste en de gemakkelijkste oplossing voor dit probleem is een decoder in de lok plaatsen en een digital systeem aansluiten voor de rijspanning. Iedere lok kun je dan zijn eigen snelheid geven, dus ook gelijk aan elkaar afstellen. Oftewel allemaal 80 km/u.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aspelix

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2009, 19:40:29 »
Ja hoor, daar gaan we weer.... digitaal...
Niet nodig Wim....

Jeroen, ik ken Klaas wel, maar zijn regeling nog niet.
Ik zal daar in de komende (spaarzame) tijd eens naar kijken en bestuderen of en zo, ja? hoe? dit kan worden aangepast.

Groet, Ruurd

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2009, 19:47:57 »
Inderdaad door de warmte productie door weerstanden, zal ik voor dioden kiezen.
De keuze voor weerstanden of dioden heeft niks met de warmteontwikkeling te maken. Bij hetzelfde eindresultaat wordt in dioden net zo veel warmte ontwikkeld als in weerstanden.
Maar het advies om niet met serieweerstanden te werken heeft een andere achtergrond. Met een weerstand regel je nl. niet de spanning, maar de stroom. En je moet de spanning regelen, omdat die direct gerelateerd is aan de snelheid.

Als je al met PWM werkt, dan is de aangewezen methode om per loc het regelbereik zodanig te begrenzen dat je het gewenste eindresultaat bereikt. Al dat gedoe met diodes in de loc is dan niet nodig. Want hoewel diodes beter werken dan weerstanden, het blijft een paardenmiddel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2009, 19:55:07 »
Ruud, het probleem is met elke regelaar die de baanspanning regelt is dat ze voor alle loks gelijk zijn. M.a.w. als er 12V op de baan staat zal trein A met 100 km/uur rijden op die spanning en trein B 75 km/u. Dat is de kern van het probleem, en Jeroen vraagt of hij dit kan oplossen met een weerstand, het antwoord daarop is nee.

Ook met diodes gaat het niet, alleen wel iets beter. Het probleem daarbij is dat je zowel aan de ondergrens en aan de bovengrens iets afneemt.

0,7V per diode ongeveer. Dus bij 3 diodes is dat 2,1V. Die spanning moet minimaal op de baan staan wil de trein wegrijden, en van de top gaat ook die 2,1V af.
Dus als dat 12V blijft daar 9,9V van over.

De spanning die dan beschikbaar is voor de lok ligt dan tussen de 2,1V en de 9,9V bij een trafo/railspanning van 12V.

Het grote voordeel van digital is nu juist dat je iedere lok helemaal zelfstandig kunt afstellen, qua optrekvertraging en afremvertraging (massa-simulatie) dus. Ook is van iedere lok de snelheid apart instelbaar. En dat is volgens mij precies wat Jeroen wil. En dat het zo is daar kan ik ook niets aandoen. Deze rijeigenschappen zijn analoog bijna niet te verwezelijken. Ook niet met blokgestuurde systemen, want ook dat is een vorm van digitaal.

Mvg
Wim.

Jeroen Smits

• Offline Offline
Digitaal versus Analoog
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2009, 20:14:59 »
Inderdaad geeft digitaal de vrijheid tot alles (afremmen, optrekken, geluid, rijsnelheid). Zelf begin ik een beetje met analoge elektronica en vind het daarom leuk om (met name in het begin) analoog te rijden en allerlei schakelingen te bouwen.

Daarom (nog even) geen digitaal.

Op dit moment aan het proefrijden en de het probleem met afrem / optrek regeling lijkt verholpen te zijn door de aanvoerleidingen van dioden te voorzien. De loc voor rood sein kruipt niet meer. Alleen de (ongeveer) gelijke rijsnelheden voor verschillende locs moet ik nog verhelpen (met dioden).

Wat ik me afvroeg is of iemand hier ook eens last van heeft gehad en hoe die dat verholpen heeft. Al die dioden die nodig zijn (op mijn manier) zal bij een grote baan een gedoe worden. Vandaar de vraag of dit wel de meest handige methode is (buiten digitaal rijden) om goede rijeigenschappen te krijgen.

Dus voor iedereen die nog ideeen en of tips heeft.... alvast bedankt!

Groeten Jeroen

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2009, 20:24:48 »
Jeroen, in het verleden is er een bloksysteem gemaakt voor en bij de modelspoorvereniging NedTrak. Daarbij was de basis dat elk blok zijn eigen trafo bezit en dat er via een schakeling die de verschillende baanvak snelheden van de trein bijhoud, de juiste spanning voor de trein op de rails wordt gezet. Heb daar ooit aan meegewerkt ongeveer 18 jaar geleden, dus bijna in een ander leven. Bij mijn weten maakt NedTrak nog altijd gebruik van dit systeem. Al hoewel het zijn beperkingen heeft, is het wel een oplossing voor het verschil in snelheid. Wat volgens mij ook al opgelost is als je gebruik maakt van een bloksysteem, want ook dan zal de trein de andere nooit kunnen bijhalen.

Mvg
Wim.

Aspelix

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2009, 20:30:51 »
Wim,

Bij PWM is de HOOGTE van de spaning konstant en wordt de GEMIDDELDE spanning en daaruit voortvloeiende stroom bepaald door de duur van de pulsbreedte. Ook in decoders wordt zo de snelheid ingesteld.

Door in de PWM-regelaar een extra potmeter op te nemen, kan de maximale duur van de pulsen ingesteld worden en daarmee de GEMIDDELDE spanning op de motor, maar de TOP-spanning blijft gelijk. IN een decoder wordt exact hetzelfde gedaan.

Wat ik Jeroen heb voorgesteld, is het met de regelaar in serie zetten en een instelpot, zodat de maximale pulsbreedte ingeperkt wordt en daarmee de maximale snelheid van je tractie voortuig.

Plaats je meerdere instelpots naast elkaar op met een wisselschakelaar, bijvoorbeeld de kontaktrijen van conrad, tussen de regelaar en de instelpots, dan kun je een instelpot per tractievoertuig inregelen en omschakelen met de keuzeschakelaar.

That's all....

Ik geef toe, met digitaal kún je meer, maar als Jeroen daar geen behoefte aan heeft of wat dan ook, waarom hem dan dwingen om digitaal te gaan?

Dat zie ik niet zitten.

Ruurd. (met een RRRR, ook achter in de naam) ;D

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2009, 21:22:52 »
Iets doet mij vermoeden dat Wim best wel weet wat PWM is en hoe het werkt  8)

Ruurd, jouw oplossing werkt alleen als je maar 1 trein tegelijk laat rijden. Ik weet niet of dat voor Jeroen voldoende is.