Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:42:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:36:08
Br 38 Piko Superen.
door
saskia
Vandaag
om 17:25:25
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:12:35
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
tothebeach
Vandaag
om 16:26:30
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
Vandaag
om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:50
Bauarbeiten im gange
door
Eric v C
Vandaag
om 15:03:49
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
Vandaag
om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
Vandaag
om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VAM65
Vandaag
om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen (gelezen 35708 keer)
Goofisch
Offline
Berichten: 12
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #15 Gepost op:
23 September 2009, 01:28:02 »
Ik ben toch even nieuwsgierig.
Naar mijn idee heb je altijd wel vocht in een kelder, ook al heb je een damwal of ontzettend goede isolatie. Krukdroog zal het er nooit zijn zoals bijvoorbeeld een zolder.
Ik vind het een mooi idee zo in de kelder. Lekker de ruimte. Maar ben je echt niet bang dat als je de baan een tijdje laat staan er vocht overal tussen gaat zitten?
Of zit ik ernaast dat kelders ook echt potdicht kunnen zijn voor vocht?
Alvast bedankt voor deze "offtopic" vraag.
groeten
joffrey
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #16 Gepost op:
23 September 2009, 04:24:15 »
Goofisch,
Als je de site van MBS in Soest mag geloven kan een kelder waterdicht zijn. Voorwaarde is dan dat de keldermuur minimaal 27cm dik is. In dat geval is namelijk de verdampingssnelheid aan de binnenkant hoger dan de doorlaatbaarheid van het beton.
Ze geven ook aan dat een eventueel vochtprobleem kan komen uit 2 bronnen: condens of een slechte aansluiting tussen de betonnen delen. Condens kan optreden, vooral 's zomers, als een warme vochtige lucht condenseert tegen de altijd koele kelderwand (die constant 11-15 graden is). Dus een airco monteren.
Een slechte aansluiting kan voorkomen als de verbinding tussen de prefab betonelementen niet volledig waterdicht is.
Gemetselde kelders zijn in principe niet waterdicht omdat baksteen of kalkzandsteen te poreus en te doorlatend is.
Gr, Bert
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2827
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #17 Gepost op:
23 September 2009, 10:27:10 »
Verwarming en een goede ventilatie houden een kelder wel droog ,dat geld eigelijk voor elke ruimte.
Dennis ga zo door met het bouwen van je baan .
Cor
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26658
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #18 Gepost op:
23 September 2009, 10:37:42 »
Het hangt er ook vanaf in welke regio je woont.
Op de Veluwe zal je niet zo gauw last hebben van vocht in een kelder. Maar hier in Middelburg zitten we een halve meter boven het grondwater. Dan valt het niet mee om een kelder waterdicht te maken, zeker niet als je die gaat graven onder een bestaand huis.
Daarom ben ik wel benieuwd waar Dennis woont.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #19 Gepost op:
23 September 2009, 13:27:21 »
Eens met Klaas, ik heb in m'n werk al een heel aantal kelders gezien die verwarmd en geventileerd waren tot&met, maar waar ik nog geen lima-goederenwagentje zou willen stallen. Over het algemeen blijven gemetselde kelders 'lek' en als je een vochtprobleem hebt doe je daar alleen tegen heel hoge kosten iets aan. Uitgraven en verpakken in dakleer is eigenlijk de enige afdoende optie, maar dan moet je de vloer ook, en van onderaf doen.
Maar; we dwalen af....
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Goofisch
Offline
Berichten: 12
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #20 Gepost op:
23 September 2009, 15:08:49 »
bedankt voor de antwoorden. ik loop namelijk al langer met het idee ook mijn kruipruimte uit te graven om zo een grote ruimte te kunnen creëren voor bijvoorbeeld een hele grote hobbykamer. Ik ben echter van dat idee afgestapt omdat de kosten te hoog liggen. De kelder zou namelijk bijna even diep worden als de fundering wat nou niet echt ideaal is voor de stabiliteit van je huis zeg maar. Ik zou dan hele dikke steun wanden moeten laten storten wat 1 veel geld kost en 2 altijd nog een risico is. Zo moet bijvoorbeeld de kelder eerst vol met water om vervolgens duikers de boel aan elkaar te lassen. je voelt het kostenplaatje al
En nu ontopic.
Erg leuke baan met potentie. En wat een prachtig model zeg die IRM.
Ik blijf dit topic volgen.
Joffrey
Gelogd
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #21 Gepost op:
21 November 2009, 21:35:14 »
Zo, hier weer eens een update vanuit de Haarlemmermeer over mijn Haarlemmermeerse spoorlijn. De laatste van mijn hand dateerde van mijn verjaardag en dat is alweer een tijdje terug.
Ik was overigens gisteren al begonnen met typen maar toen ik ook merkte dat het uploaden van de foto's even niet ging ben ik maar meteen gestopt. Het is toch leuker om een update te doen met foto's.
Hier heb ik de nieuwe wissels geplaatst tesamen met de wisselaandrijvingen. Ook heb ik het opstelterrein drastisch veranderd met de drie lokloodsen van Vollmer.
Naar aanleiding van een artikel in het Märklin Magazine over het opbergen van het Mobile Station en de transformator in een lade, ben ik zelf maar eens gaan knutselen. Ik heb twee lades gemaakt. Eentje voor transformator en Mobile Station en eentje voor een andere transformator en wisselaandrijving. En dit is het resultaat:
En:
Daarna ben ik maar eens verder gegaan met knutselen. De derde moduletafel staat nu op zijn plaats. Het begint eindelijk een beetje vorm te krijgen.
Ondertussen ben ik nog naar wat beurzen geweest. Niet alleen naar modelspoorbeurzen maar ook naar de Kampeer en Caravan Jaarbeurs en een week later ook naar Eurospoor, op de vrijdag en daar heb ik heel wat rails gekocht en twee boeken, eentje van Faller en van Busch (beide modelbouw 2010). Ook ben ik ietsje wijzer geworden over het geautomatiseerd rijden van auto's. De rails liggen overigens al op de derde moduletafel.
Toen kreeg ik de pech dat mijn Mobile Station de geest gaf en ja net nadat de garantie was afgelopen. En dit was de oorzaak:
De eerste helft van de DD-AR wilde bij de wissel rechtsaf terwijl de andere helft recht door wilde.
Dan kan ik nu eindelijk de vierde moduletafel neerzetten. Hier komt deze te staan:
Ik gisteren even lekker staan kledderen op de muur links. Deze heb ik eigenhandig gestuct (als dat zo mag heten dan). Het is geen professioneel super strak maar wel strak
.
Enne....
Citaat van: Klaas Zondervan op 23 September 2009, 10:37:42
Daarom ben ik wel benieuwd waar Dennis woont.
in Badhoevedorp.
Zo dat was het weer voor deze keer. Binnenkort weer een update met de nieuwe moduleafel.
Oh ja, heb je vragen, (leuke) opmerkingen of tips. Stel ze maar of zet ze hier neer.
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2827
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #22 Gepost op:
21 November 2009, 21:42:07 »
Dennis
Hetb is toch wel goed afgelopen met de DD-AR , ik heb geen reserve onderdelen.
Maar zo tezien gaat alles goed komen bouw zo verder.
Cor
Gelogd
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #23 Gepost op:
21 November 2009, 21:43:51 »
Wees maar gerust Cor met de DD-AR is niets aan de hand. Die rijdt nog gewoon vrolijk zijn (test) rondjes over de baan.
Gelogd
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #24 Gepost op:
22 November 2009, 11:26:13 »
ze splitsen ook koplopers dus ik zie het probleem niet als de ene helft naar .... gaat en de rest naar ....
Mark
Gelogd
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #25 Gepost op:
26 November 2009, 20:35:46 »
Zoals beloofd een kleine update dit keer. De vierde moduletafel staat ondertussen. Weliswaar nog zonder de rails die moet eerst nog aangeschaft worden. Op deze tafel wil ik een klein stationnetje gaan bouwen. Onder andere voor de Citypendel en Bello met gevolg (beide helaas nog niet in mijn bezit). En ik denk erover om de rest van de ruimte op te vullen met de dierentuin van Faller.
Weet iemand trouwens of er andere fabrikanten zijn die een dierentuin of delen ervan in hun assortiment hebben?
Eerst even een foto:
Ik wil straks met het (dubbele) spoor voor de deur langs. Heeft iemand een idee (mogen ook meerdere ideeën zijn) of ervaringen met het bouwen van een hefbrug
Zo ja dan hoor ik dat graag.
Dit was even een hele korte update.
Ik hoop dat er mensen zijn die antwoorden op mijn vragen kunnen geven.
Gelogd
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #26 Gepost op:
26 November 2009, 20:58:14 »
kijk even in dit draadje=
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13538.0.html
Mark
Gelogd
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #27 Gepost op:
04 December 2009, 22:34:11 »
Eventjes tijd voor een nieuwe update.
Het ligt er eigenlijk al een weekje maar ik heb nog geen tijd gehad om even een stukje te schrijven. Vorige week begon het hiermee:
Een hoopje Märklin C-Rails voor de tafel in mijn vorige post.
En nog geen twee uur later is het dit geworden:
Het gaat nu om de rails, de treinen stonden er toevallig.
De wisselstraat vlak voordat de treinen straks naar rechts de spoorbrug op gaan.
Uiterst links nog een glimpje van de wisselstraat. Rechts het spoor naar het station.
Het stationspoor. Dit station gaat één spoor worden. Er zal hier alleen door de Fleischmann Citypendel en de museumlijn gestopt worden. De DD-IRM staat op het doorgaande spoor en de DD-AR staat op het stationsspoor.
En als laatste:
Mijn aanwinsten voor vandaag. Twee Rietze Setra S 328 DT en twee busaanhangwagens voor een toekomstig project voor op de baan.
Gelogd
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #28 Gepost op:
16 December 2009, 19:50:32 »
Tussen alle bedrijvigeheden door heb ik weer wat gedaan aan mijn baan.
Ben vorige week al wezen shoppen:
Met dit al resultaat.
Ik had al een beetje een idee hoe ik om dat stationnetje de rest in ga vullen:
Dat lukt al aardig moet ik zo zeggen. Ik heb het ballast net zo aangepakt als hier op het forum staat. Met verdunde houtlijm insmeren. Dat is goed gelukt. Het ligt nu allemaal muurvast. En zoals jullie zien heb ik een klein beetje gesmokkeld.
Zelfde stuk alleen dan gezien vanaf de zichtkant, zeg maar. Op het blauwe vak komt het station van de eerste foto te staan.
Het is nu wachten op de sommerfeldt bovenleidingen die ik heb besteld. Dan kan ik weer een beetje verder.
Gelogd
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #29 Gepost op:
31 December 2009, 19:36:20 »
Dan nu, de laatste update van dit jaar. Vorige week zijn de Sommerfeldt masten binnen gekomen. Deze had ik besteld bij Wentink in Arnhem na een tip van het forum. Geschilderd met Humbrol 120 geeft dit als resultaat:
Deze week heb ik vrij van t werk. Omdat ik in het bezit ben van een Voordeelurenabonnement kon ik goedkoop aan dagkaartjes komen. Eentje heb ik er van de week verzilvert. Ben een dagje wezen treinen. Allereerst ben ik naar Wentink in Arnhem geweest. Ja als je in Badhoevedorp woont dan kom je daar niet zo vaak, ligt niet echt om de hoek. Waarom zou je denken. Gewoon vond ik leuk om een keertje te doen.
's Morgens vroeg om negen uur eerst de Intercity van Schiphol naar Nijmegen genomen. Op Arnhem uitgestapt en daar overgestapt op een Syntus trein. Na een rit van maar liefst twee minuten (!!!) aangekomen op Arnhem Velperpoort. Even zoeken naar de Steenstraat en Wentink. Uiteindelijk gevonden en rondgekeken. Mooie winkel hoor. Met dit ben ik uiteindelijk de winkel uit gelopen:
Drie mobiele kraampjes van Vollmer, strooigras van Heki en ballast van Busch (nr. 7069 passend voor C-Rails). Allemaal voor de invulling van station Lichtenberg.
Daarna eerst nog getwijfeld of ik lopend naar Arnhem Centraal of met de trein zou gaan. Volgens het kaartje was ik halverwege. Toch maar de trein gepakt. Op Arnhem Centraal stond de Intercity naar Nijmegen alweer klaar. Ben daar ingestapt naar Nijmegen voor een bezoek aan Interhobby. Aangekomen op Nijmegen naar de bus die al klaar stond. Klein stukje moeten lopen en toch gevonden. Eerst rondkijken en toch dit meegenomen:
Speeltuin van Busch. Ook voor bij station Lichtenberg.
Toen maar weer terug gegaan naar het station met de bus. Was nog wat vroeg dus ben ik even het centrum van Nijmegen ingeweest. Daar nog de dvd gekocht van G-Force en toen maar weer naar het station gegaan. Wat te eten gehaald bij de Appie en toen weer op de trein gestapt terug naar Schiphol.
Thuis heb ik station Lichtenberg afgebouwd:
En het perron dat ik zelf heb gebouwd ligt nog te drogen. Foto's komen wanneer deze af is, zal volgend jaar gebeuren (dat is nog maar 4,5 uur).
Ondertussen is er onder het genot van de Top 100 op 538 een deel van de bovenleiding geplaatst. Toen de werklui al weg waren is de opzichter (ikke) even wezen kijken naar het resultaat.
De werkers hebben iets aparts achter gelaten: een dubbeldeks Sprinter. Issie niet fraai?
Dit was de laatste update van mij voor dit jaar.
Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een goed 2010. In 2010 zullen er nog veel meer updates volgen. Van zowel nieuw materieel als baanbouw.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen