Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet.
door
Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0
door
jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen (gelezen 35685 keer)
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
zelf gemaakt: BDs stuurstand
De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Gepost op:
06 March 2009, 18:04:02 »
Ik ben er al een tijdje mee bezig en nu de verf in de kelder aan het drogen is heb ik mooi even tijd om mijn baan te introduceren.
Ik bouw mijn baan in onze kelder, een uitgegraven kruipruimte onder het huis. Deze ruimte is ongeveer zes bij drie meter en voordat ik kon beginnen met het aanleggen van spoor moest deze eerst opgeknapt worden. Ondertussen ook al vast begonnen met het eerste deel van de baan.
Mijn baan is uitgevoerd in wisselstroom en de treinen zullen gaan rijden op Märklin C-Rails en de besturing daarvan gebeurd door middel van het Mobile Station.
Ik had de baan al getekend maar het moeilijkste vond ik toch het verzinnen van een naam. Na het lezen van de beide artikels in de Railhobby en het lezen van het boek _Sporen_ dat ik van mijn grootouders mocht lenen wist ik het: De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen. De geschiedenis van deze lijnen was zo interessant en als echte Haarlemmermeerder kon dit natuurlijk niet uitblijven. Omdat ik in tijdperk V rijdt worden het dus een moderne variant met kleine of grote details die doen denken aan de oude lijnen. Zo is mijn hoofdstation, station Willemspark (het Haarlemmermeerstation) van PeArt, komt de brug over de Ringvaart ten hoogte van Aalsmeer terug in de baan en een museumlijntje waarvan de rijtuigen (leverancier Märklin) erg lijken op de originele rijtuigen en daarbij horend een museumterrein dat gebaseerd is op het terrein van Fond-De-Gras in Luxemburg waar ik afgelopen zomer geweest ben.
Een eerste impressie:
Ik zal later vanavond nog meer foto's plaatsen. En voor iedereen die tips, suggesties of goede adviezen heeft die mag reageren, graag zelfs
wisselman
Re: De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #1 Gepost op:
06 March 2009, 18:26:12 »
Interessant!!!!
Vooral ook in een best wel aparte plaats, een voormalig kruipruimte.
Ik ga, als echte nuchtere Noord-Hollander dit draadje maar eens volgen.
Kijk alvast uit naar de foto's.
Succes met de bouw.
Greetz,
Richard
Modelbaan Alkwaard spoort nu ook DIGITAAL.......
Laatste update: 04-03-09
Bert van Gelder
«
Reactie #2 Gepost op:
06 March 2009, 18:29:12 »
Hallo Dennis,
Ik ben zelf ook bezig met het plannen van een kelder, daarom een paar vraagjes:
- van welke materialen heb je de wanden gemaakt?
- is jouw kelder vochdicht, en/of heb je last van condens?
Ben benieuwd, groeten en succes met de bouw,
Bert
Dennis ten Hove
«
Reactie #3 Gepost op:
06 March 2009, 20:38:33 »
Zoals beloofd meer foto's van mijn baan:
De boerderij van Faller in aanbouw. Tot begin van dit jaar had ik alles voor die boerderij, maar nu komt Faller ook nog met voersilo's, kalverhokken (of hoe die dingen ook mogen heten) en paardentrailers. Allemaal aan het einde van het jaar maar die moeten er wel bij.
Boerderij van Kibri. Krijgt wel een andere functie binnen deze baan.
Ja de gehele Faller boerderij. Compleet met stal (en inrichting), materieelschuur, mesthoop en doorrijsilo's. O ja mist nog een ding. De tractor van het Faller Car System gaat hier rondjes rijden
Oorspronkelijk bedoeld als opstelterrein maar gaat, na een fikse verbouwing, dienst doen als museumterrein
De eerste foto's van het Haarlemmermeerstation. Komt een aparte topic van wordt nog verder uitgebreid.
En dan nu het materieel wat ik heb:
De Lima ICM 4007.
Märklin DB lok met Claas opdruk
De Rivarossi DD-AR, kwam als gelijkstroomversie van mede Beneluxer Cor Bennink en is nu wisselstroom dankzij Harlaar in 'mijn dorpje' (Badhoevedorp).
Mijn allernieuwste aanwinst: De Holland Elektrische Stoom Maatschappij museumlijn.
Dennis ten Hove
«
Reactie #4 Gepost op:
06 March 2009, 20:48:59 »
Nog even voor alle duidelijkheid:
- Ik heb niet zelf de kruipruimte uitgegraven dat hebben de vorige bewoners van het huis al gedaan.
En Bert...
- Ik heb eerst drie lagen cellenbetonblokken op de fundering gelijmd/geplaatst en de rest van de voormalig betonnen wand is bekleed met gipsplaten en het plafond trouwens ook
- Ik heb geen last van vocht of condens
Dennis ten Hove
«
Reactie #5 Gepost op:
23 March 2009, 20:54:48 »
Zo weer eens een update rondom de Haarlemmermeerlijnen.
- Voordat ik echt verder kon met mijn baan eerst het plafond en de wanden afgemaakt. Gipsplaten opgevuld en toen geschilderd met latex verf.
En nu weer door met de baan:
- Ik heb eerst een gat gemaakt in de tafel waar ik in kan staan om te bouwen of om ontspoorde treintjes weer op de rails te helpen. Het is niet origineel maar wel ontzettend handig.
- Daarna de gebouwen van beide boerderijen op de onder plaat vast gelijmd.
Nu kan ik gaan bepalen hoe de wegen gaan lopen. Nou zo:
En vanaf de andere kant:
En dit is mijn laatste 'bouwput'. Een eigen gemaakt viaductje waar de provinciale weg onder de baan verdwijnt. Moet nog wel verder worden afgewerkt maar het asfalt ligt er al.
En hier ben ik ook nog mee bezig. De oude plek van de transformator en het Mobile Station was te hoog voor mij. En trouwens het 'gebouw' wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe hal voor het 'oude materieel'.
Zo dat was het weer voor deze keer.
Remco.
«
Reactie #6 Gepost op:
23 March 2009, 20:56:32 »
Zo die ruimte, de droom van elke modelspoorder
Vet
Gr. Remco.
Daan!
«
Reactie #7 Gepost op:
23 March 2009, 20:57:49 »
Je hebt mooi materieel. als het af is en opgeruimd
zal het erg mooi worden.
Dennis ten Hove
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
«
Reactie #8 Gepost op:
19 April 2009, 13:18:54 »
Zo, na lange tijd weer eens update over mijn baantje. Heeft een tijdje geduurd. Ik moest even wachten op het onderwerp van deze update: de locloodsen voor het HESM terrein. Mijn oog was gevallen op de Vollmer 5762. Na lange tijd zoeken heb ik deze gevonden in Duitsland en ze daar maar besteld. En gelijk maar drie. Kosten 22 euro per stuk en 9,50 euro verzendkosten. Twee weken geleden zijn ze binnen gekomen. Maar omdat toen mijn andere hobby, Mika het konijn ziek is geworden is daar al mijn aandacht naar uit gegaan. En af en toe een uurtje werken schiet dan ook niet op.
De loodsen zijn nu dan grootendeels af. Ik wil de voegen nog gaan schilderen maar dat komt in een volgende update. Hierbij wat foto's.
Dit de locloods in de standaard uitvoering. Bedoeld voor de lok.
Maar de andere twee dat is een ander verhaal. De wagons die ik eerder had aangeschaft bleken net niet in de loodsen te passen. Dan zit er maar één oplossing op: de Dremel erin.
Tot zover nog standaard.
Zoals je ziet heb ik de achterwand een klein beetje moeten aanpassen. Handig zo'n Dremel.
En na het aanbouwtje ook wat te hebben aangepast is dit het eind resultaat. En nu passen de wagons er wel in.
Dennis ten Hove
«
Reactie #9 Gepost op:
11 June 2009, 20:21:07 »
Het is veels te lang geleden dat ik hier een berichtje heb geplaatst. Dat komt in eerste instantie omdat een dag na de vorige update ik afscheid heb moeten nemen van Mika, mijn konijn. Hij vond het altijd leuk als ik in de kamer aan het knutselen was want dan kon hij de gietstukken door de kamer heen gooien.
Daarna heb ik weer langzamerhand de draad opgepakt. Eerst een nieuw 19 inch dj meubel gebouwd en daarna heeft de kelder een grote opruimbeurt ondergaan. Het is beneden nu zo goed als leeg en als ik terug kom van vakantie (van 28 juni tot 19 juli) dan ga ik weer verder beneden met het spoor.
Al eerder iets gekocht. Ook voor de hobby: een nieuw fototoestel, een Canon Powershot met 10 megapixels.
Vandaag twee pakketjes binnen gekregen.
De eerste:
Uit Detmold, Duitsland een pakketje met Faller scenery. U ziet hier voor het museumterrein een kleine stopplaats, een kleine bekolingsinstallatie, twee watertorens, een bezandingsinstallatie en een compressorhuis met vlampijpreiniger.
De tweede:
Een baan die de naam Haarlemmermeer draagt daar moet de bekende buslijn "Zuidtangent" in voorkomen. Ik heb er drie besteld. De plannen zijn nu om er twee op de baan neer te zetten op een vrije busbaan en een op een diorama. Ik ben nog bezig met bouwtekeningen van de bushalte.
Dennis ten Hove
«
Reactie #10 Gepost op:
19 July 2009, 17:20:44 »
Zo, gisteren terug gekomen van vakantie. Een dagje eerder dan gepland. Tijdens mijn vakantie mijn baanplan veranderd. In oppervlakte vergroot maar in lengte verkort. De omloop die door de kelder gepland stond verdwijnt grotendeels. De twee stations komen nu straks midden in de kelder te staan. Wel blijft de planning van de brug. Niet meer voor de omloop maar voor een paradebaan. Ook komt er een aftakking naar mijn werkbank. Ook gaat het museumterrein eindelijk op de schop. En daarvoor zijn in mijn vakantie de hulptroepen al aangeschaft.
En mocht er een brandje tussentijds ontstaan dan kan deze direct worden geblust.
Beide sets zijn van Siku.
Komende week ga ik weer van start met de verdere bouw van mijn baan. Eerst maar beginnen met het aankleden van de kelder met gipsplaat. Het begint dus bij de bouwmarkt met de hamer.
Als iemand nuttige tips/commentaar heeft voor me (voor nu of in de toekomst) plaats ze gerust.
Dennis ten Hove
«
Reactie #11 Gepost op:
17 August 2009, 21:39:39 »
Wel en zo geschiedde het. De afgelopen weken druk bezig geweest met zagen, schroeven en winkelen.
De afgelopen weken bestonden mijn modelspooraanwinsten uit:
- 18 cellenbetonblokken 60x20x5 cm
- Een emmer cellenbetonlijm
- Gootjes om de blokken in te lijmen
- 100 meter geschaafd vuren 18x44 mm
- 10 Rigips gipsplaten 200x60 cm
- Een heleboel schroeven 4x40
- Nog een heleboel gipsplaatschroeven
- Gipsplaatvuller en plamuurmes
Het was de bedoeling om alles bij de bouwmarkt met de hamer te gaan halen omdat deze lekker dichtbij zit. Maar al snel ontdekte ik dat er een andere bouwmarkt was die goedkoper was met het hout. De cellenbetonblokken komen er nog wel vandaan. Dus twee keer op zaterdag de dakdragers op de auto gebonden. Mijn Aygo mag namelijk geen aanhangwagen trekken dus vandaar. En op naar de bouwmarkt.
En na een paar avonden zagen en schroeven is dit het resultaat:
Wanneer het raggelwerk gedaan was moesten er nog gipsplaten bij komen. Omdat ook deze niet in mijn auto kunnen en ik ze niet op het imperiaal wil binden heb ik mijn oom maar even lief aangekeken. Die heeft namelijk een aanhangwagen met huif waar ze precies in passen en nog droog liggen ook.
Het plaatsen van de gipsplaten ging erg voorspoedig. Alleen de platen die tegen het plafond aan moesten komen te hangen ging wat zwaar maar het is mij toch gelukt.
Zaterdagmiddag hingen alle gipsplaten die moesten hangen.
Daarom ben ik vanmiddag maar weer even langs de bouwmarkt geweest om een pot gipsplaatvuller te halen. Heb nu alle gaten dicht gemaakt.
Hier begon het een tijdje geleden mee:
En dit is er nog bijgekomen:
En nog in één keer wat er bijgekomen is:
Morgen ga ik schuren en de gipsplaten insmeren met een soort grondverf voor zuigende ondergronden. Donderdag gaat de eerste laag latex er tegen aan en vrijdag de tweede laag en als het allemaal goed gaat kan ik dus volgende week mijn baan gaan uitbouwen
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
«
Reactie #12 Gepost op:
17 August 2009, 21:46:33 »
Dan schiet het lekker op
IK heb vandaag het schilderwerk klaar gekregen .
Deze week gaan de modules naar de zolder .
Cor
Dennis ten Hove
«
Reactie #13 Gepost op:
22 September 2009, 20:53:37 »
Zo het werd wel eens weer tijd voor een nieuwe update. Ik ben lekker opschoten met de baan zelf. Ik ben afgelopen week bezig geweest met het opbouwen van de tweede treintafel. Het schilderwerk aan de gipsplaten muur is af. Alleen het elektra moet nog gedaan worden.
Een tussentijdse impressie:
Ook nog afgelopen zaterdag mijn favoriete modelspoorwinkel bezocht (Harlaar) en wat wissels gekocht met elektrische aandrijving. Een rolletje verlengdraad, twee stootblokken en een nieuwe transformator. Zodat ik een aparte voeding heb voor het Mobile Station en eentje om de wissels (analoog) te kunnen schakelen. Zoals voorgeschreven door Märklin.
Gelijk geinformeerd hoe het precies zit met de DD-IRM van Rivarossi. Ze hoopten hem maandag of dinsdag binnen te krijgen. Omdat dinsdag (vandaag, 22 september) mijn verjaardag is zou het heel goed uitkomen. Ik zou de IRM al in 2007 voor mijn verjaardag krijgen maar dat ging niet door. Iedereen wel bekend denk ik zo. Omdat we toch over € 330,- (wisselstroom versie) praten heb ik dan met mijn ouders afgesproken om dan het over twee jaar te verspreiden. Ben vanmiddag op de bonnefooi naar Harlaar gefietst en kijk eens waar ik mee thuis kwam:
Op de Haarlemmermeerse testbaan
Ik heb nog wat meer foto's gemaakt:
Ik vind het een heel geslaagd model en zeker de moeite waard geweest op ruim twee jaar op te wachten.
Bart Mestrom
«
Reactie #14 Gepost op:
22 September 2009, 21:11:43 »
Ten eerste, gefeliciteerd.
Ten tweede, Je kelder ziet er netjes uit. Mooie baan moet het worden.
Ik blijf het volgen.
Ten derde, die Rivarossi IRM is mooi geworden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3