Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen  (gelezen 35729 keer)

Goofisch

• Offline Offline
Re:De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2009, 01:28:02 »
Ik ben toch even nieuwsgierig.

Naar mijn idee heb je altijd wel vocht in een kelder, ook al heb je een damwal of ontzettend goede isolatie. Krukdroog zal het er nooit zijn zoals bijvoorbeeld een zolder.

Ik vind het een mooi idee zo in de kelder. Lekker de ruimte. Maar ben je echt niet bang dat als je de baan een tijdje laat staan er vocht overal tussen gaat zitten?

Of zit ik ernaast dat kelders ook echt potdicht kunnen zijn voor vocht?

Alvast bedankt voor deze "offtopic" vraag.

groeten

joffrey

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2009, 04:24:15 »
Goofisch,

Als je de site van MBS in Soest mag geloven kan een kelder waterdicht zijn. Voorwaarde is dan dat de keldermuur minimaal 27cm dik is. In dat geval is namelijk de verdampingssnelheid aan de binnenkant hoger dan de doorlaatbaarheid van het beton.

Ze geven ook aan dat een eventueel vochtprobleem kan komen uit 2 bronnen: condens of een slechte aansluiting tussen de betonnen delen. Condens kan optreden, vooral 's zomers, als een warme vochtige lucht condenseert tegen de altijd koele kelderwand (die constant 11-15 graden is). Dus een airco monteren.

Een slechte aansluiting kan voorkomen als de verbinding tussen de prefab betonelementen niet volledig waterdicht is.

Gemetselde kelders zijn in principe niet waterdicht omdat baksteen of kalkzandsteen te poreus en te doorlatend is.

Gr, Bert

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2009, 10:27:10 »
Verwarming en een goede ventilatie houden een kelder wel droog ,dat geld eigelijk voor elke ruimte.
Dennis ga zo door met het bouwen van je baan .

Cor

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2009, 10:37:42 »
Het hangt er ook vanaf in welke regio je woont.
Op de Veluwe zal je niet zo gauw last hebben van vocht in een kelder. Maar hier in Middelburg zitten we een halve meter boven het grondwater. Dan valt het niet mee om een kelder waterdicht te maken, zeker niet als je die gaat graven onder een bestaand huis.
Daarom ben ik wel benieuwd waar Dennis woont.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2009, 13:27:21 »
Eens met Klaas, ik heb in m'n werk al een heel aantal kelders gezien die verwarmd en geventileerd waren tot&met, maar waar ik nog geen lima-goederenwagentje zou willen stallen. Over het algemeen blijven gemetselde kelders 'lek' en als je een vochtprobleem hebt doe je daar alleen tegen heel hoge kosten iets aan. Uitgraven en verpakken in dakleer is eigenlijk de enige afdoende optie, maar dan moet je de vloer ook, en van onderaf doen.

Maar; we dwalen af....
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Goofisch

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 September 2009, 15:08:49 »
bedankt voor de antwoorden. ik loop namelijk al langer met het idee ook mijn kruipruimte uit te graven om zo een grote ruimte te kunnen creëren voor bijvoorbeeld een hele grote hobbykamer. Ik ben echter van dat idee afgestapt omdat de kosten te hoog liggen. De kelder zou namelijk bijna even diep worden als de fundering wat nou niet echt ideaal is voor de stabiliteit van je huis zeg maar. Ik zou dan hele dikke steun wanden moeten laten storten wat 1 veel geld kost en 2 altijd nog een risico is. Zo moet bijvoorbeeld de kelder eerst vol met water om vervolgens duikers de boel aan elkaar te lassen. je voelt het kostenplaatje al  ;D

En nu ontopic.

Erg leuke baan met potentie. En wat een prachtig model zeg die IRM.

Ik blijf dit topic volgen.

Joffrey

Dennis ten Hove

• Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
  • Offline Offline
  • zelf gemaakt: BDs stuurstand
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2009, 21:35:14 »
Zo, hier weer eens een update vanuit de Haarlemmermeer over mijn Haarlemmermeerse spoorlijn. De laatste van mijn hand dateerde van mijn verjaardag en dat is alweer een tijdje terug.
Ik was overigens gisteren al begonnen met typen maar toen ik ook merkte dat het uploaden van de foto's even niet ging ben ik maar meteen gestopt. Het is toch leuker om een update te doen met foto's.

Hier heb ik de nieuwe wissels geplaatst tesamen met de wisselaandrijvingen. Ook heb ik het opstelterrein drastisch veranderd met de drie lokloodsen van Vollmer.

Naar aanleiding van een artikel in het Märklin Magazine over het opbergen van het Mobile Station en de transformator in een lade, ben ik zelf maar eens gaan knutselen. Ik heb twee lades gemaakt. Eentje voor transformator en Mobile Station en eentje voor een andere transformator en wisselaandrijving. En dit is het resultaat:

En:

Daarna ben ik maar eens verder gegaan met knutselen. De derde moduletafel staat nu op zijn plaats. Het begint eindelijk een beetje vorm te krijgen.

Ondertussen ben ik nog naar wat beurzen geweest. Niet alleen naar modelspoorbeurzen maar ook naar de Kampeer en Caravan Jaarbeurs en een week later ook naar Eurospoor, op de vrijdag en daar heb ik heel wat rails gekocht en twee boeken, eentje van Faller en van Busch (beide modelbouw 2010). Ook ben ik ietsje wijzer geworden over het geautomatiseerd rijden van auto's. De rails liggen overigens al op de derde moduletafel.

Toen kreeg ik de pech dat mijn Mobile Station de geest gaf en ja net nadat de garantie was afgelopen. En dit was de oorzaak:

De eerste helft van de DD-AR wilde bij de wissel rechtsaf terwijl de andere helft recht door wilde.

Dan kan ik nu eindelijk de vierde moduletafel neerzetten. Hier komt deze te staan:

Ik gisteren even lekker staan kledderen op de muur links. Deze heb ik eigenhandig gestuct (als dat zo mag heten dan). Het is geen professioneel super strak maar wel strak  (y).

Enne....
Daarom ben ik wel benieuwd waar Dennis woont.
in Badhoevedorp.

Zo dat was het weer voor deze keer. Binnenkort weer een update met de nieuwe moduleafel.

Oh ja, heb je vragen, (leuke) opmerkingen of tips. Stel ze maar of zet ze hier neer.

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2009, 21:42:07 »
Dennis
Hetb is toch wel goed afgelopen met de DD-AR , ik heb geen reserve onderdelen.
Maar zo tezien gaat alles goed komen bouw zo verder.

Cor

Dennis ten Hove

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2009, 21:43:51 »
Wees maar gerust Cor met de DD-AR is niets aan de hand. Die rijdt nog gewoon vrolijk zijn (test) rondjes over de baan.

Mark Verheulen

• Offline Offline
  • Staatsspoor "Kikker"
« Reactie #24 Gepost op: 22 November 2009, 11:26:13 »
ze splitsen ook koplopers dus ik zie het probleem niet als de ene helft naar .... gaat en de rest naar ....

;D

Mark

Dennis ten Hove

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 26 November 2009, 20:35:46 »
Zoals beloofd een kleine update dit keer. De vierde moduletafel staat ondertussen. Weliswaar nog zonder de rails die moet eerst nog aangeschaft worden. Op deze tafel wil ik een klein stationnetje gaan bouwen. Onder andere voor de Citypendel en Bello met gevolg (beide helaas nog niet in mijn bezit). En ik denk erover om de rest van de ruimte op te vullen met de dierentuin van Faller.
Weet iemand trouwens of er andere fabrikanten zijn die een dierentuin of delen ervan in hun assortiment hebben?  ???

Eerst even een foto:

Ik wil straks met het (dubbele) spoor voor de deur langs. Heeft iemand een idee (mogen ook meerdere ideeën zijn) of ervaringen met het bouwen van een hefbrug  ??? Zo ja dan hoor ik dat graag.
Dit was even een hele korte update.
Ik hoop dat er mensen zijn die antwoorden op mijn vragen kunnen geven.

Mark Verheulen

• Offline Offline
  • Staatsspoor "Kikker"
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2009, 20:58:14 »

Dennis ten Hove

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 December 2009, 22:34:11 »
Eventjes tijd voor een nieuwe update.

Het ligt er eigenlijk al een weekje maar ik heb nog geen tijd gehad om even een stukje te schrijven. Vorige week begon het hiermee:

Een hoopje Märklin C-Rails voor de tafel in mijn vorige post.

En nog geen twee uur later is het dit geworden:

Het gaat nu om de rails, de treinen stonden er toevallig.

De wisselstraat vlak voordat de treinen straks naar rechts de spoorbrug op gaan.

Uiterst links nog een glimpje van de wisselstraat. Rechts het spoor naar het station.

Het stationspoor. Dit station gaat één spoor worden. Er zal hier alleen door de Fleischmann Citypendel en de museumlijn gestopt worden. De DD-IRM staat op het doorgaande spoor en de DD-AR staat op het stationsspoor.

En als laatste:

Mijn aanwinsten voor vandaag. Twee Rietze Setra S 328 DT en twee busaanhangwagens voor een toekomstig project voor op de baan.

Dennis ten Hove

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 December 2009, 19:50:32 »
Tussen alle bedrijvigeheden door heb ik weer wat gedaan aan mijn baan.

Ben vorige week al wezen shoppen:

Met dit al resultaat.

Ik had al een beetje een idee hoe ik om dat stationnetje de rest in ga vullen:

Dat lukt al aardig moet ik zo zeggen. Ik heb het ballast net zo aangepakt als hier op het forum staat. Met verdunde houtlijm insmeren. Dat is goed gelukt. Het ligt nu allemaal muurvast. En zoals jullie zien heb ik een klein beetje gesmokkeld.

Zelfde stuk alleen dan gezien vanaf de zichtkant, zeg maar. Op het blauwe vak komt het station van de eerste foto te staan.

Het is nu wachten op de sommerfeldt bovenleidingen die ik heb besteld. Dan kan ik weer een beetje verder.

Dennis ten Hove

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 31 December 2009, 19:36:20 »
Dan nu, de laatste update van dit jaar. Vorige week zijn de Sommerfeldt masten binnen gekomen. Deze had ik besteld bij Wentink in Arnhem na een tip van het forum. Geschilderd met Humbrol 120 geeft dit als resultaat:

Deze week heb ik vrij van t werk. Omdat ik in het bezit ben van een Voordeelurenabonnement kon ik goedkoop aan dagkaartjes komen. Eentje heb ik er van de week verzilvert. Ben een dagje wezen treinen. Allereerst ben ik naar Wentink in Arnhem geweest. Ja als je in Badhoevedorp woont dan kom je daar niet zo vaak, ligt niet echt om de hoek. Waarom zou je denken. Gewoon vond ik leuk om een keertje te doen.
's Morgens vroeg om negen uur eerst de Intercity van Schiphol naar Nijmegen genomen. Op Arnhem uitgestapt en daar overgestapt op een Syntus trein. Na een rit van maar liefst twee minuten (!!!) aangekomen op Arnhem Velperpoort. Even zoeken naar de Steenstraat en Wentink. Uiteindelijk gevonden en rondgekeken. Mooie winkel hoor. Met dit ben ik uiteindelijk de winkel uit gelopen:

Drie mobiele kraampjes van Vollmer, strooigras van Heki en ballast van Busch (nr. 7069 passend voor C-Rails). Allemaal voor de invulling van station Lichtenberg.

Daarna eerst nog getwijfeld of ik lopend naar Arnhem Centraal of met de trein zou gaan. Volgens het kaartje was ik halverwege. Toch maar de trein gepakt. Op Arnhem Centraal stond de Intercity naar Nijmegen alweer klaar. Ben daar ingestapt naar Nijmegen voor een bezoek aan Interhobby. Aangekomen op Nijmegen naar de bus die al klaar stond. Klein stukje moeten lopen en toch gevonden. Eerst rondkijken en toch dit meegenomen:

Speeltuin van Busch. Ook voor bij station Lichtenberg.

Toen maar weer terug gegaan naar het station met de bus. Was nog wat vroeg dus ben ik even het centrum van Nijmegen ingeweest. Daar nog de dvd gekocht van G-Force en toen maar weer naar het station gegaan. Wat te eten gehaald bij de Appie en toen weer op de trein gestapt terug naar Schiphol.

Thuis heb ik station Lichtenberg afgebouwd:

En het perron dat ik zelf heb gebouwd ligt nog te drogen. Foto's komen wanneer deze af is, zal volgend jaar gebeuren (dat is nog maar 4,5 uur).
Ondertussen is er onder het genot van de Top 100 op 538 een deel van de bovenleiding geplaatst. Toen de werklui al weg waren is de opzichter (ikke) even wezen kijken naar het resultaat.

De werkers hebben iets aparts achter gelaten: een dubbeldeks Sprinter. Issie niet fraai?

Dit was de laatste update van mij voor dit jaar.
Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een goed 2010. In 2010 zullen er nog veel meer updates volgen. Van zowel nieuw materieel als baanbouw.