Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Piko A wissel  (gelezen 8740 keer)

regor

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
    • modeltreinbaan van Roger
Piko A wissel
« Gepost op: 01 March 2009, 14:41:45 »
Hallo spoorvrienden,

Ik heb mijn nieuwe baan gebouwd met Piko A rails. Ik rij digitaal met koploper;
Bij het proefrijden heb ik vastgesteld dat een oude Fleischmann E40 lok bij het overrijden van een wissel vonken geeft, dus een kleine kortsluiting. Hierdoor grijgen andere rijdende loks ook een korte schok. Bij nader bestuderen van de wissel zie ik dat er een plaats is waar de + en - heel dicht tegen elkaar komen, en geven de wielen hier dus de kortsluiting. Is er iemand die dit probleem ook kent en wat hiervoor een goede remedie is?
Mvg  Roger

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko A wissel
« Reactie #1 Gepost op: 01 March 2009, 22:44:16 »
Roger, ik heb het gehad met oudere type's wissel die een hartstuk hadden uit 2 staven. Hierbij raakte de wielen de verkeerde staaf even waardoor er (bij digitaal overigens) kortsluiting ontstond. Ik weet niet precies hoe de Piko wissel geconstrueerd is.
Kun je misschien een foto plaatsen met aangegeven de plek waar de vonk ontstaat?

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Piko A wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2009, 23:16:33 »
Hoi Roger en Ronald,

even een plaatje gegoogeld en bij het hartwstuk komen de twee afzonderlijks staven inderdaad wel erg dicht bij elkaar zodat een brede wielflens makkelijk kortsluiting kan maken.

Toch maar ombouwen en een soort 'verkapte hartstukpolarisatie' maken? Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Piko A wissel
« Reactie #3 Gepost op: 01 March 2009, 23:25:58 »


Ik heb even snel die wissel doorgemeten hoe en wat nu precies loopt.

Maar de gedeeltes waar een groene lijn loopt zijn spanningsloos.

De anderen als getekend. Het enige punt waar dit zou kunnen is bij het rode rondje maar dan hebben we het wel over een doorgang van vrijwel 2mm breed.

Gr. Remco.

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: Piko A wissel
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2009, 08:52:04 »
Hallo,

Ik ben vanplan om mijn baan te bouwen met Piko A-rails.
Is het nou echt de moeite waard om het te kopen?
Zelf zou ik ook wel willen weten hoe je de wissels goed kunt maken dat er een goede stroom voorziening heeft.

Mij gaat het om of de rails een goede geleiding heeft.

GR. Tim

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Piko A wissel
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2009, 09:05:01 »
Hallo,

Bij mij is het overgrote deel van de baan Piko A rails.
Het zichtbare deel is RocoLine.
Helaas is het uiteindelijk niet zichtbare deel het grootste deel :)
De baan bevat 3 schaduwstations, 2 van 8 sporen en 1 van 14 opstelsporen.
Ik heb geen problemen met de Piko rails en wissels, ook kleine lokjes rijden er zonder storing overheen. (ook langzaam).
Voor mij was het zeker de moeite waard.

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko A wissel
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2009, 09:25:23 »
@Remco en Roger; Ik heb de vrijheid genomen de foto even te "kapen" en aan te geven waar ik het probleem had en waar ik denk dat Roger het ook heeft. Ik heb dat met geel omcirkelt:



Links in het gele cirkeltje daar waar het zwart overgaat in blanke spoorstaaf kan het zijn dat de brede wielen van zijn genoemde los de spoorstaaf ernaast raken. Hierdoor krijg je in principe kortsluiting. De smallere wielen hebben er waarschijnlijk net geen last van. Een soortgelijke situatie dus zoals ik al genoemd heb.

Dus Roger; reageer even zodat we weten of we op het goede spoor zitten (of niet ;))

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Piko A wissel
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2009, 09:50:31 »
Daar joh ? Ja als je heel brede wielen hebt moet dat wel lukken ja, maar normale wielen lijkt me wat lastig, maar als ik thuis ben zal ik dat eens even bekijken en horen jullie wel hoe en of wat.

Gr. Remco.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A wissel
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2009, 09:51:44 »
Hallo Roger,

Ja, dat is het nadeel van de Piko wissels.
Ook ik had daar last van met de oude Fleischmann locs.
Aangezien deze Piko rails toch ook weer veel voordelen hebben, (o.a. prijs) heb ik besloten de oude Fleischmann wielen schuin af te draaien.
Nu rijden ook mijn Fleischmann treinen met de oude dikke wielen probleemloos over deze slanke wissels.
Groet, Rob 

Laat ik me beter uitdrukken:
Niet het gehele wiel schuin afdraaien maar alleen de buitenste  0,5 mm.
Bij een wiel met een antislipbandje alleen de buitenste kant afdraaien.
Dit hoeft maar een heel klein beetje te zijn om het door jou geel omcirkelde gedeelte van de wissel niet te raken.
Zo kan je aan de oude Fleischmann modellen nog erg veel plezier beleven.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 10:36:13 door RobE »
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Piko A wissel
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2009, 10:21:03 »
Oude Fleischmann loks hebben bijzonder brede wielen, zo breed zelfs dat het probleem zich ook voordoet/deed bij de messing wissels van Fl.
Dat was in het analoge tijdperk natuurlijk niet zo'n probleem, daar vonkte wel meer. Maar met digitaal rijden slaat meestal de centrale op kortsluiting, omdat die veel gevoeliger zijn.
Beste remedie lijkt mij het dunner maken van de wielen, of, als je ze origineel wil laten, het polariseren van het hartstuk.
Of de oude loks in de vitrine zetten.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Piko A wissel
« Reactie #10 Gepost op: 02 March 2009, 10:37:22 »
Aangezien een wielband taps hoort te zijn, zou hij de verkeerde spoorstaaf niet mogen raken.
Als je naar een Insulfrog wissel van Peco kijkt, dan zien je dat de spoorstaven na het puntstuk nog dichter bij elkaar liggen dan bj Piko. Volgens de informatie die Peco er zelf bij levert raakt het wiel de verkeerde staaf niet, juist vanwege het feit dat de wielbanden taps zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A wissel
« Reactie #11 Gepost op: 02 March 2009, 10:41:16 »
Hallo Klaas,

Was dit maar het geval bij de Fleischmann wielen.
Helaas, de oude  Fleischmann wielen zijn dus anders en veroorzaken sluiting op dat punt.
Groet, Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Piko A wissel
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2009, 10:51:35 »
En wat dacht je van oude versleten wielen, als die vroeger misschien taps geweest waren? Nu niet meer, in ieder geval niet bij oude Fl. loks.

Maarten

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Piko A wissel
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2009, 11:40:11 »
Hallo Maarten,

Zojuist de 1215 van Fleischmann voorzien van "nieuwe" wielen.
Ondanks dat ze nieuw zijn, maken ze sluiting en heb ik ook deze moeten afdraaien.
Denk maar niet dat Fleischmann de oude modellen aanpast aan de nieuwe normering.
Groet, Rob

 
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Piko A wissel
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2009, 12:06:41 »
Dan zijn ze misschien toch niet voor niks overgenomen. Dinisauriers zijn allang uitgestorven. Misschien (hopelijk) onder nieuwe vlag iets minder vasthoudend aan verouderde denkbeelden.

Maarten