Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
verlichting op mijn draaischijf zeten door Dirk
Vandaag om 11:03:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 10:55:24
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 10:49:29
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:39:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 10:23:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:04:26
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:12:28
NL-baan in Canada door einte
Vandaag om 07:48:37
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148001 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22601
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #105 Gepost op: 03 September 2012, 14:33:09 »
Nou, daarover zijn we het snel eens.
Maar de discussie over de IJzeren Rijn is geen korter termijn discussie. Dat gaat erover hoe groot de vervoersstromen over 20 jaar zullen zijn en hoe we die willen laten lopen. Een extra ontsluiting naar het Oosten is zeker niet alleen voor Antwerpen van belang, maar ook voor Rotterdam. Eigenlijk moeten we zoiets in Europees verband plannen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #106 Gepost op: 03 September 2012, 19:49:50 »
Daar hoef je geen truc voor te verzinnen.

Dat is mijn punt niet. Het gaat erom dat ambtenaren en adviesbureaus beweren wat hun bestuurlijke opdrachtgevers willen horen. Een negatief rapport betekent dat de bestuurder er geen zin in heeft.
Bekend voorbeeld: spoorlijn Breda-Utrecht. Goed idee, maar vrouwtje Schultz ziet er niets in (niet verbazingwekkend gezien haar voorkeur voor asfalt). Ze laat een rapportje maken door een adviesbureau dat het onwaarschijnlijk duur wordt en het plan is van tafel. Rapporten zijn gewoon een instrument in de politieke strijd. Niets meer, niets minder.

CKLX

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #107 Gepost op: 03 September 2012, 20:12:53 »
Op de montzen route is nog capaciteit over, echter heeft deze 2 problemen.
1 steiging vanuit aachen west rechting gemmenich.
2 het kopmaken in aachen west.

een paar jaar geleden reden er een aantal goederentreinen rechtstreeks vanuit belgie over welkenraedt naar aachen HBF en verder naar köln.
Waarom dat niet meer is weet ik niet, maar het scheelt toch het kopmaken in aachen west.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #108 Gepost op: 03 September 2012, 23:49:21 »
Rapporten zijn gewoon een instrument in de politieke strijd. Niets meer, niets minder.

Klopt, maar dat laat onverlet dat de redenen om de reactivering van de IJzeren Rijn door te drukken net zo politiek zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #109 Gepost op: 05 September 2012, 11:00:47 »
Op de montzen route is nog capaciteit over, echter heeft deze 2 problemen.
1 steiging vanuit aachen west rechting gemmenich.
2 het kopmaken in aachen west.

een paar jaar geleden reden er een aantal goederentreinen rechtstreeks vanuit belgie over welkenraedt naar aachen HBF en verder naar köln.
Waarom dat niet meer is weet ik niet, maar het scheelt toch het kopmaken in aachen west.

Precies.
En juist punt 2, het kopmaken in Aachen west is het probleem.
Daar staat het altid barstens vol.
Ik kom regelmatig in Aachen, en daar heb je de spoorbrug over de Vaalserstrasse.
Daar staan ze soms wel eens te wachten omdat er geen plek is op Aachen west.
Komt ook nog bij daat daar praktisch iedere 10 minuten een personentrein langs moet.
Ook in Montzen staan ze vaker te wachte totdat ze doorkunnen.

En er is zijn nog een paar probmeempjes.
Er zijn 2 viaducten die niet in al te beste staat zijn, maar wel monumentaal zijn.
Deze kun je niet zomaar vervangen.
Het gaat hierbij om de brug boven St. Martens-Voeren, en de brug over de Gulpl bij Obsinnich (Teuven)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #110 Gepost op: 05 September 2012, 11:16:11 »
Mjah, maar met de €450m die in Duitsland nodig zijn, plus alle aanpassingen in Nederland en Vlaanderen, kijk je al heel snel tegen een miljard aan. Daar kun je aardig veel dingen mee doen, inclusief het opknappen van een paar viaducten en het aanleggen van een boog bij Aken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #111 Gepost op: 05 September 2012, 11:34:45 »
En waar wil je die boog bij Aachen dan gaan neerleggen?
Daar moet ook ruimte voor zijn.
Aan de Duitse kant kun je niet veel, er ligt een behoorlijke berg in de weg, en er ligt een Stadsdeel van Aachen in de weg.

En aan de Belgische kant een doorsteek maken van Montzen richting de Hammerbrucke is ook nogal lastig.
Daar zul je al enorme dijken moeten aanleggen (als het ook geen bruggen moeten zijn)
Want er is een enorm hoogteverschil wat ondervangen moet worden.

De Ijzeren Rijn reactiveren lijkt mij het makkelijks.
Qua infrastructuur zit je practisch gelijkvloers.
Ik denk eerder dat de meeste kosten in de regelgeving zullen zitten als aan het uitbreiden en moderniseren van het bestaande trace.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #112 Gepost op: 05 September 2012, 12:34:01 »
Dan nodig ik je toch eens uit om met de trein vanuit Neerpelt naar Antwerpen te reizen en met eigen ogen te zien wat de aanpassingen zouden moeten zijn. Vooral het op straatniveau rijden door diverse Vlaamse plaatsen is niet iets dat je gemakkelijk even oplost.

Even een zicht van Google Streetview geplukt:
https://maps.google.com/?ll=51.181005,4.829226&spn=0.021844,0.055747&t=h&z=15&layer=c&cbll=51.181005,4.829226&panoid=QUg4KFfRV8sSIV5tVpieFg&cbp=12,37,,0,1.32

En daar willen ze dus tientallen zware goederen per dag overheen sturen. Dit is in Herentals, maar je vindt dit overal over het Vlaamse deel van het traject. In Nederlands Limburg ligt het tenminste nog op een dijk in Weert, maar plaatsen zoals Baexem, Haelen en in iets mindere mate Roermond zullen zwaar getroffen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1641
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #113 Gepost op: 05 September 2012, 13:22:34 »
Denk niet dat  dit het grote probleem is .  Heb zelf mijn jeugd aan de Ijzeren Rijn doorgebracht in Geel dat  tussen Herentals en Neerpelt ligt.
Reeds toen was er intensif zwaar goederen verkeer en niemand lag daar van wakker.
(  spreekwoordelijk dan  ;D )

De hoofdreden waarom de  Ijzeren rijn niet ontsloten wordt is zuiver politiek.
a) Belgie is vragende partij om dit  juist wel te ontsluiten omdat dit een zeer belangrijke directe link zo zijn tussen het ruhrgebied en de Antwerpse haven
b) Nederland houdt dit al decennia tegen daar dit mogelijk trafieken uit de  haven van Rotterdam zou kunnen weghalen
c) transit tijd naar Antwerpen zou ernstig verkort kunnen worden
d) Kosten zouden goedkoper worden voor transit naar  Antwerpen
e) Nederland heeft ondertussen de dure Betuwelijn die men speciaal aangelegd heeft als tegenantwoord op de Ijzeren Rijn

Maw ... Nederland heeft er alle  belang bij om dit te blijven tegenhouden. Hiervoor  gebruikt men nog steeds het  excuus dat het kleine gedeelte dat  het  traject  door NL zou gaan , door een waardevol natuurgebied loopt...  etc etc.   

Vergelijk het een beetje met  de Schelde verdragen waar ze ook constant  dwars liggen  om dit te laten rekken en rekken.

Men mag hier niet het belang van beide havens en de machtige lobbies die hierachter steken onderschatten en dan is ieder  excuus of argument om de concurrent  af te blokken goed genoeg.

De  Ijzeren Rijn kan op relatief korte termijn weer operationeel worden gemaakt  maar  als 1 buur zijn hek niet wil openzetten dan houdt het gewoon op.

Peter
Petdig1

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #114 Gepost op: 05 September 2012, 13:42:22 »
Vingertje wijzen naar de "grootte bovenbuur" is niet altijd juist  8)
Hier wordt toch echt het probleem veroorzaakt door de Duitse buren. Na de laatste renovatie van de lijn (en de vonst van een af ander, niet eerder ontdekt, zeldzaam dier, is bij de Duitsers een "no go" afgesproken. Wat heb je aan een lijn naar het Roergebied als je de Nl-D grens niet overkomt.

Quote:"Die CDU hält die Aktivitäten der amtierenden rot-grünen Landesregierung für eine Reaktivierung des „Eisernen Rheins“ für unsinnig. „Jeder weiß, dass der Eiserne Rhein kein Zukunftsprojekt ist, außer der Regierung Kraft“, so Landtagsabgeordneter Dr. Stefan Berger. Die Landesregierung hatte in einer Vereinbarung mit der belgischen Provinz Flandern erneut eine Realisierung dieser Bahnverbindung zwischen Antwerpen und Duisburg unterstützt. „Zwei Jahre hat Rot-Grün in Sachen Benelux-Partnerschaft nichts getan. Jetzt, wenige Tage vor der Wahl macht die Regierung in Hektik wieder rückwärtsgewandte Politik“, kritisiert Dr. Marcus Optendrenk die Landesregierung. Verkehrsminister Voigtsberger habe wieder einmal einen untauglichen Versuch zur „künstlichen Beatmung“ des umstrittenen Projektes unternommen. „Wir brauchen realisierbare Maßnahmen, die die grenzüberschreitenden Chancen konkret verbessern, zum Beispiel den zweigleisigen Ausbau Kaldenkirchen-Dülken mit zusätzlichem Lärmschutz“, ergänzt Berger. Das bringe die Region und die Zusammenarbeit mit den Niederlanden und Belgien voran und schaffe Arbeitsplätze im Kreis und in der Region."


Allie

« Laatst bewerkt op: 05 September 2012, 14:01:00 door Railroadtycoon. Reden: Quote toegevoegd. »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #115 Gepost op: 05 September 2012, 13:46:51 »
Nou, nou... decennia lang tegengehouden... niet eens zo heel lang geleden vroeg België nota bene om sluiting van de IJzeren Rijn, maar dat wilde Nederland niet. De lijn is dan ook nooit officieel gesloten.

Het baanvak Eindhoven-Weert zit al tegen de maximale geluidsnormen aan; Weert-Roermond nog niet. Als er dan vervolgens vanuit België een hele zwik goederentreinen gaan rijden, kun je voorstellen wat dat betekent: de hele spoordijk in Weert vol met geluidsschermen.

Het verzet in Nederland komt dan ook niet zozeer uit Den Haag (waar ze niet zo veel zin hebben om honderden miljoenen uit te geven die nooit terugverdiend zullen worden), maar voornamelijk uit de gemeenten aan de spoorlijn Belgische grens-Weert-Roermond-Duitse grens en de provincie Nederlands Limburg.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22601
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #116 Gepost op: 05 September 2012, 14:08:40 »
Ja, ik dacht dat we het stadium van de simpele complottheorieën al lang voorbij waren.

België dacht met relatief weinig geld het oude tracé te kunnen heropenen. Ook uit berekeningen die in opdracht van Nederland en België gezamenlijk (dus geen vooropgestelde uitkomst) zijn uitgevoerd, is al gebleken dat het al gauw om enkele honderden miljoenen euro's gaat en dan heb je nog steeds een prutslijntje. Dan kun je beter wat goeds aanleggen langs de bestaande snelweg 52. Als iets goeds een miljard zou gaan kosten, dan is dat heel schappelijk voor een extra verbinding van hoge kwaliteit die we in de toekomst toch nodig gaan hebben. Het budget voor de Nederlandse bijdrage ligt nog steeds geoormerkt op de plank Peter. Dat heeft de arbitrage rond het verdrag namelijk wel afgedwongen. Alleen zodra het om serieuze uitgaven gaat, blijkt juist België niet thuis te geven.
Rotterdam heeft zich overigens ook positief over een nieuw tracé uitgesproken. Rotterdam en Antwerpen zijn het stadium dat ze vooral willen concurreren op hetzelfde doen namelijk al lang voorbij. Maar ja, complottheorieën doen het nu eenmaal een stuk beter.

En verder waren dit Duitse berekeningen. Duitsland is aan geen enkel verdrag gebonden. Nordrhein Westfalen heeft al meermalen laten weten niets te voelen voor het bestaande tracé. De bondsregering maakt ook al geen haast. Daar bestaat trouwens ook een complottheorie over. De Duitse havens kunnen eigenlijk al niet concurreren met de combinatie Rotterdam/Antwerpen. Voor de Duitse economie als geheel zou een snellere verbinding met Rotterdam/Antwerpen juist weer beter zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2012, 14:19:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #117 Gepost op: 05 September 2012, 14:49:27 »
Rotterdam en Antwerpen zijn het stadium dat ze vooral willen concurreren op hetzelfde doen namelijk al lang voorbij.
En omdat te bewijzen; ze organiseren gezamenlijk een sportevenement.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #118 Gepost op: 05 September 2012, 15:24:46 »
Dan kun je beter wat goeds aanleggen langs de bestaande snelweg 52.

Waar trouwens ook aardig wat weerstand tegen bestaat in Duitsland. De bewoners in de buurt van de BAB52 zien liever iets langs de BAB40.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22601
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #119 Gepost op: 05 September 2012, 15:26:52 »
Vanzelfsprekend, ook in Nederland, maar vooralsnog is er brede politieke steun voor een verbinding langs de 52 en geen politieke steun voor heractivereing van het oude tracé. Dat is echt trekken aan een dood paard.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.