Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Daan!
Vandaag
om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
Vandaag
om 16:21:46
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 16:12:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
1200blauw
Vandaag
om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje
door
Josephes
Vandaag
om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 14:31:12
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:37:36
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 11:26:13
Maasvlakte Zuid
door
Eric B
Vandaag
om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
RikJ
Vandaag
om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
Vandaag
om 10:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
...
32
33
[
34
]
35
Omlaag
Auteur
Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" (gelezen 148056 keer)
JKER
Offline
Berichten: 92
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #495 Gepost op:
16 January 2018, 10:49:31 »
https://www.1limburg.nl/studie-heropen-ijzeren-rijn-venlo?context=section-1
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #496 Gepost op:
16 January 2018, 13:35:20 »
Studie nr zoveel.
Ik persoonlijk kan daar nu niet warm van worden,er zijn al tal van studies geweest maar verder dan het stukje op geknapte lijn wat nu word gebruikt, zijn ze nog nooit gekomen.
1st maar is zien of het er ooit van gaat komen dat de lijn verder word hersteld,dan pas is het tijd om wellicht warm te worden
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
henk
Offline
Berichten: 22602
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #497 Gepost op:
16 January 2018, 14:25:04 »
Nee, dit is concreter. Die studie is een jaar of twee geleden begonnen in opdracht van de drie landen. De opdracht was om de voor- en nadelen van alle opties in kaart te brengen. Inmiddels heeft Duitsland het aantal opties teruggebracht tot één - over Venlo - en laat nou die optie als beste uit de bus komen en voor het gemak al verder uitgewerkt.
Als België het spoorverkeer van Budel tot Roermond wil hervatten, moet Nederland meewerken binnen de grenzen die de Raad van State daaraan heeft gesteld. Nederland wil graag de grensovergang bij Venlo verbeteren en in Venlo willen ze wel van de wachtbundel in de stad af.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #498 Gepost op:
16 January 2018, 14:27:53 »
Maar dan zullen er (uiteindelijk?) twee bogen aangelegd moeten worden. Tot die tijd zullen de locs moeten omlopen.
Ook zul je dan moeten denken aan spoorverdubbeling over de hele lijn tussen Roermond en Venlo. Dus dit kan nog even duren.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
JKER
Offline
Berichten: 92
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #499 Gepost op:
16 January 2018, 15:39:12 »
De eerste politieke reactie staat er op hetzelfde medium.
https://www.1limburg.nl/mackus-heropening-ijzeren-rijn-nog-altijd-ver-weg?context=section-1
Maar voordat we hier de standpunten en meningen van vorig jaar en nog eerder gaan herhalen, waar is dat rapport online in te zien?
Die link zetten ze er natuurlijk niet bij.
Gelogd
JKER
Offline
Berichten: 92
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #500 Gepost op:
16 January 2018, 16:01:56 »
http://www.roermond.nl/?id=137757
Een wat meer inhoudelijk reactie.
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #501 Gepost op:
16 January 2018, 16:36:48 »
Begrijp ik het nou goed dat de voorstanders (Vlaams gewest) een rooskleurig rapport hebben geproduceerd en de tegenstanders (zeg maar Nederlands Limburg) een rapport waarin staat dat het geen stuiver oplevert? Of gaat het over hetzelfde rapport?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
henk
Offline
Berichten: 22602
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #502 Gepost op:
16 January 2018, 16:56:29 »
Hetzelfde rapport. De opdracht was neutraal. De opties moesten alleen worden uitgewerkt en vergeleken. De verschillende commentaren benadrukken alleen verschillende aspecten denk ik zo. Geen idee of het hem gaat worden. Maar het is denk ik of dit of verder niks na Roermond.
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2018, 16:58:05 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #503 Gepost op:
16 January 2018, 17:01:37 »
Tja, voor zover de paywall het toeliet, was Het Belang van Limburg (zomaar een Vlaamse krant) nogal positief over hoe Vlaanderen (lees: de N-VA) deze knoop zou hebben ontward.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
henk
Offline
Berichten: 22602
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #504 Gepost op:
16 January 2018, 17:16:11 »
Nou ja, als België wil betalen.
De wortel die Nederland wordt voorgehouden, is het opwaarderen van de grensovergang bij Venlo. Daar ging het begin vorig jaar al over. Het komt ook aan Duitse zijde niet uit de lucht vallen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/05/duitsland-wil-toch-snelle-trein-naar-eindhoven-7962071-a1553326
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2018, 17:20:01 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rinus H0
Offline
Berichten: 1093
R E S P E C T
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #505 Gepost op:
18 January 2018, 19:05:25 »
"Vraagtekens bij goederenvervoer"
Publicatie vandaag op Weerter nieuws website "Weert de Gekste";
https://www.weertdegekste.nl/2018/01/vraagtekens-goederenvervoer-ijzeren-rijn/
De tekst;
Budel – Het college van burgemeester en wethouders in Cranendonck is medio december geconfronteerd met het bericht dat vervoerder Lineas, in samenwerking met lokale industriële spelers, gaat starten met structureel goederenvervoer op het traject tussen Hamont-Budel-Schoot-Weert. De gemeente heeft geen zeggenschap over het gebruik van het spoor. Dit is een verantwoordelijkheid van Prorail en dit is wettelijk bepaald.
In 2013 heeft het college met aanwonenden en het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn bezwaar ingediend tegen goederenvervoer op dit spoor. Toen zijn het Samenwerkingsverband en de gemeente door de rechter niet in het gelijk gesteld. Er zijn wel voorwaarden aangegeven waar Prorail (en dus ook de vervoerder) zich aan moet houden. Deze voorwaarden richten zich op het aantal treinen en hoe vaak ze mogen rijden. Dit betekent nu dat als zich er een vervoerder meldt bij Prorail, deze binnen de door de rechter aangegeven voorwaarden mag gaan rijden. De gemeente kan dit dus niet voorkomen.
Spoorvervoerder Lineas benadrukt dat een uitgebreide risicoanalyse is uitgevoerd, met positieve uitslag. Het gaat om samengestelde treinen, die lege en volle wagons met verschillende soorten goederen transporteren, voor een aantal verschillende opdrachtgevers gevestigd op het Chemelot terrein. Lineas geeft aan te werken volgens de wettelijke veiligheidseisen.
Open informatie en veiligheid
De gemeente Cranendonck heeft ProRail en de vervoerder vanaf het begin verzocht omwonenden zorgvuldig en op een open wijze te informeren. De communicatie heeft ProRail ingevuld door de omwonenden begin januari een brief te sturen. De gemeente merkt dat er bij de omwonenden toch nog vragen zijn. Daarom hebben ze ProRail en de vervoerder gevraagd om een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren.
Daarnaast dringt de gemeente bij ProRail aan op het borgen van de veiligheid en het organiseren van veilige spoorwegovergangen. Aanvullend op de veiligheidsmaatregelen van ProRail, heeft de gemeente waarschuwingsborden besteld en gaat deze binnenkort plaatsen bij de onbewaakte overgang bij de Heuvel in Budel-Schoot. Deze week vindt er een bestuurlijk overleg plaats tussen Prorail en gemeente om goede afspraken te maken.
Gelogd
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
JKER
Offline
Berichten: 92
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #506 Gepost op:
16 June 2021, 12:40:36 »
https://www.1limburg.nl/nieuw-onderzoek-naar-nieuwe-ijzeren-rijn
Nederland werkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe treinverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied.
Dat schrijven verschillende Belgische media (
https://www.gva.be/cnt/dmf20210615_97578442
)
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22602
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #507 Gepost op:
16 June 2021, 13:32:20 »
Onderzoek is altijd goed.
Wel apart dat de schuld toch weer bij Nederland wordt gelegd.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hlv53
Offline
Berichten: 571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #508 Gepost op:
16 June 2021, 15:08:21 »
Tja, het is dan ook gewoon de schuld van Nederland, niks verbazingwekkends aan.
Mvg Bas
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
«
Reactie #509 Gepost op:
17 June 2021, 18:12:43 »
Ook NL media lijken het (al dan niet lokaal) op te pikken.
Afwachten maar of en wat t word dan omdat men ook over evt nieuwe versie ijzeren rijn spreekt.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
...
32
33
[
34
]
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"