Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 136768 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #480 Gepost op: 14 januari 2018, 13:22:46 »
Floris,
            dat kun je uitstekend zien op SporenplanOnline.nl (Actuele situatie uitgebreid): voor het 'inrijsein' van Budel staat een stopbord en voor de overweg nog eentje.
Groet, Frank

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #481 Gepost op: 14 januari 2018, 21:08:10 »
Baanvaksnelheid Wt-Bdl is 40 km/u bij mijn weten (al sedert staking van de reizigersdienst in 1953), maar volgens mij bedoelt Chris dat ook (burgemeester geeft een last die nergens op slaat). Overigens heeft Chris gelijk over dat twee keer stoppen. Vervalt natuurlijk als het reizigersverkeer wordt hervat en dan zal de baanvaksnelheid ook wel weer omhoog gaan.

Hallo allemaal,

Politici in Nederland zijn nogal onbetrouwbaar. Zal de burgemeester ook wel weten, en geen zin hebben om weggestemd te worden door de gemeenteraad.
Vliegveld Eindhoven kreeg jaren geleden ook "per ongeluk " een startbaan die geschikt was voor veel zwaardere vliegtuigen dan in de toenmalige vergunning stond.   ::)

Maar wat ideetjes van mij.

Als de Vlamingen zo nodig via Nederland naar Duitsland willen, zou ik voorstellen om een stukje spoorlijn Maasmechelen - Sittard aan te leggen.
Zuid Limburg moet zo nodig bij Duitsland horen, dus vanuit Sittard zijn de Belgen zo in Aken, en eventueel Luik.
Spoorlijnen worden al opgewaardeerd.
En de Arabieren bij Sittard kunnen snel per trein naar bv Tessenderlo waar veel Chemie zit, via industriesteden met veel rail als Hasselt en Genk.

De IJzeren Rijn zou ik via Lommel, Valkenswaard, Veldhoven / Meerhoven / vliegveld Eindhoven laten lopen.
Een  / van de drie intercity's  ipv Amsterdam naar Eindhoven die kant op sturen, en een trein naar Eindhoven zelf.
Trace is al gedeeltelijk aanwezig ( fietpad / busbaan ).

Zou denk ik rendabeler zijn dan wat de Belgen nu willen.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 22:14:58 door Alexander. Reden: Maaseik moet zijn Maasmechelen »

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #482 Gepost op: 14 januari 2018, 21:45:57 »
De opmerking "Zuid Limburg moet zonodig bij Duitsland horen", of iets dergelijks in die aard, kan ik op dit moment niet plaatsen en ik vermoed dat dit de discussie ook niet ten goede komt, dus dat zal ik maar als goedkope kennisgeving aannemen.
De voorgestelde alternatieven zijn ook niet echt doordacht; er zal een extra brug en infrastructuur moeten worden aangelegd, terwijl de desbetreffende benodigde infrastructuur er al ligt (mits opwaardering).
Een route via Maaseik is niet mogelijk omdat dan door stedelijk gebied gereden moet worden (Limburg is verre van groen daar).
Daarnaast is een route via Aken naar het Ruhrgebied geen alternatief: afgezien van de talrijke hellingen, moet er in Aken West kop gemaakt worden om terug te keren naar het eigenlijke Ruhrgebied (via Keulen is extra tijdsverlies).
Geen idee hoe je überhaupt op dit idee gekomen bent, ik ga er van uit dat dit een beetje ondoordacht geponeerd is en dat je er best eerst eens iets over zou lezen vooraleer je hierover nog een opmerking over maakt.

Met vriendelijke groet,

Bas

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #483 Gepost op: 14 januari 2018, 22:21:04 »
Hap hap   ;D    Ja ja, Limburgers zijn waarschijnlijk de meest fanatieke Nederlanders, al doet bv Maastricht Aken airport iets anders vermoeden.

Maar Maaseik moet zijn Maasmechelen, klein stukje en in stein is alweer rails.    :D

Kun je via Heerlen naar Aken, en dan via Keulen of naar het Roergebied, of naar het zuiden waar de industrie beter draait.


 moet er in Aken West kop gemaakt worden om terug te keren naar het eigenlijke Ruhrgebied (via Keulen is extra tijdsverlies).
Geen idee hoe je überhaupt op dit idee gekomen bent, ik ga er van uit dat dit een beetje ondoordacht geponeerd is en dat je er best eerst eens iets over zou lezen vooraleer je hierover nog een opmerking over maakt.

Met vriendelijke groet,

Alexander

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #484 Gepost op: 14 januari 2018, 22:33:07 »
Goedgoed, jij je pleziertje, nu ff google maps erbij halen en eens wat essentiële topografie en industrie tot je laten doordringen en misschien ook wat spoorlijnen volgen en dan praten we verder.
Slaap lekker.
Geen Limburger trouwens.

Mvg Bas

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #485 Gepost op: 15 januari 2018, 00:37:31 »


Maar Maaseik moet zijn Maasmechelen, klein stukje en in stein is alweer rails.    :D

Kun je via Heerlen naar Aken, en dan via Keulen of naar het Roergebied, of naar het zuiden waar de industrie beter draait.

Alexander


Zullen ze bij DSM  blij mee zijn; een doorgaande internationale goederenspoorlijn over hun (chemische) fabrieksterrein  ::)
En dan kom je vanuit zuidelijke richting aan in Sittard.......

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #486 Gepost op: 15 januari 2018, 02:44:19 »
Niet aĺleen de DSM zal er blij mee zijn, ook de omwonenden zullen een feestje geven  ;D
Ze hebben nu al last en moet er met een snelheidsbeperking gereden worden ivm geluidsoverlast

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #487 Gepost op: 15 januari 2018, 08:58:18 »
Het lijkt me beter om het bij de feiten te houden en niet allerlei rare dingen te roepen, of daaraan onverdiende aandacht te schenken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #488 Gepost op: 15 januari 2018, 11:51:00 »
Ben het met Peter eens!
Laat ons eerst kijken hoe we met de minste overlast te veroorzaken en de kleinste investering de overbezette spoorlijnen en autowegen vanuit Antwerpen en Rotterdam naar het Duitse achterland kunnen ontlasten!!
Met vriendelijke groeten,
Peter

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #489 Gepost op: 15 januari 2018, 12:10:15 »
Jullie,Nederlanders spreken van overlast in de dorpen en steden ,van de Ijzeren Rijn als die er terugkomt.
Maar niemand spreekt hier over de overlast in het dichtbevolkte gebied rond Antwerpen.
Bekijk de kaart maar eens en zie hoeveel drukbevolkte woongebieden hier zullen doorkruist worden, met overigens dikwijls zeer gevaarlijke ladingen.
Voor mij mag die overweging volledig geschrapt worden.
Laat die containers maar over het water vervoerd worden.
Ze zijn toch al alle bruggen aan het verhogen hiervoor.

Groetjes uit Vlaanderen

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #490 Gepost op: 15 januari 2018, 12:16:03 »
De kanalen op die route liggen nou ook niet echt in onbewoond gebied....

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #491 Gepost op: 15 januari 2018, 12:29:24 »
Dat niet , maar de spoorlijn ligt tussen de huizen door , er ligt zelfs een school tegen de spoorlijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #492 Gepost op: 15 januari 2018, 12:56:37 »
En wat lag er eerder.
Het spoor of die trein?

Zelfde situatie heb je in Roermond als daar ooit weer een trein zou rijden (wat ik echt niet meer verwacht).
Er zullen dan ook een hoop klachten gaan kopen omdat de treinen dan door de achtertuinen rijden (hier en daar zo ongeveer letterlijk) omdat het wel handig leek om nieuwbouw zo ongeveer op het tracé te bouwen.
Gr.
Eric

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #493 Gepost op: 15 januari 2018, 13:00:58 »
Dag Saskia, de realiteit is dat er nu ook al redelijk wat via het gedeelte van de Ijzeren Rijn in Antwerpen en de Kempen wordt vervoerd. Dit gaat dan echter na Herentals via Mol en Leopoldsburg naar Hasselt en van daar verder naar Montzen en Aken West. Waarmee ik maar wil aangeven dat alle routes vanuit Antwerpen al gebruikt worden en redelijk verzadigd zijn. Overigens geloof ik persoonlijk niet dat het stuk Roermond-Dalheim ooit nog in gebruik genomen gaat worden, het kost gewoonweg teveel geld die verschillende landen moeten ophoesten, geld dat deze landen liever in andere zaken steken (zoals Schiphol, Zaventem etc, projecten die aantrekkelijker zijn voor de gemiddelde vakantieganger/ kiesvee, (niks mis mee trouwens)).
Ik heb de indruk dat daarnaast de haven van Zeebrugge na jaren van achteruitgang, nu weer een serieuze boost krijgt, juist omdat Antwerpen stilaan dichtslibt. Dat wil dan ook zeggen dat de route via Neerpelt en Roermond niet nodig is, wegens niet de kortste weg.

Mvg,

Bas

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #494 Gepost op: 15 januari 2018, 13:16:37 »
Jullie,Nederlanders spreken van overlast in de dorpen en steden ,van de Ijzeren Rijn als die er terugkomt.
Maar niemand spreekt hier over de overlast in het dichtbevolkte gebied rond Antwerpen.
Bekijk de kaart maar eens en zie hoeveel drukbevolkte woongebieden hier zullen doorkruist worden, met overigens dikwijls zeer gevaarlijke ladingen.

Dat is al eens ter sprake gekomen, alleen een aardig tijdje terug. Ik ben eens met de trein vanuit Neerpelt naar Gent en v.v. gegaan en ik schrok ervan hoe die toch wel drukke spoorlijn op maaiveldniveau ligt. Ik bedacht dat de politici, die hard lopen te roepen om maar tientallen (extra) goederentreinen per dag over die lijn te laten rijden, vast niet vlakbij die spoorlijn wonen.

In Nederland ligt de lijn op  een spoordijk bij Weert, maar in Budel, Kelpen, Baexem, Haelen en in mindere mate Buggenum, waar ze wel spoor maar niet langer een station hebben, ga je forse geluidsoverlast krijgen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40