Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vermogen centrale door bask185
Vandaag om 22:07:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 22:04:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:56:31
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 21:56:20
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 21:34:37
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 150160 keer)

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #450 Gepost op: 08 January 2018, 19:56:46 »
Sorry, ff vertalen; Antwerpen Noord Dokken en Stapelplaatsen bundel Alaska naar Geleen (Lutterade).

Ciao

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #451 Gepost op: 08 January 2018, 20:30:42 »
Dat lijkt mij de meest (enige) zinvolle verbinding inderdaad. Antwerpen met regio Sittard.  Je zou in geval van stremmingen een verbinding richting Eindhoven of Venlo-->Duitsland kunnen organiseren, maar dan moet je al 1 of meer keer gaan kopmaken....Visé en Aken zijn daarentegen wel rechtstreeks te bereiken

Mvg

Sander.

« Laatst bewerkt op: 08 January 2018, 20:34:13 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #452 Gepost op: 08 January 2018, 20:44:51 »
Sluit containervervoer vanuit de Antwerpse haven ook niet uit. Op dit moment (economische hoogtijden) worden allerlei mogelijkheden aangegrepen om diverse goederen versneld van A naar B te brengen. De binnenvaart bijvoorbeeld word momenteel in veelvuldig ingezet om de diverse nieuwe barge terminals te bedienen in den lande.  En er word veel gebruik van gemaakt, wegen raken vol, het spoor komt niet overal. Dit biedt kansen op velerlei terrein alléén ben ik benieuwd hoe de publieke opinie hier op zal reageren. Er mogen 51 (!) goederentreinen gaan rijden tussen Hamont en Weert terwijl er jarenlang roestige rails gelegen hebben. Bovendien gaat het dwars door een natuurgebied met de nodige toeristische activiteiten.....
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #453 Gepost op: 08 January 2018, 22:13:21 »
Zou me inderdaad niet verbazen als het van Antwerpen komt met containers van de noorderdokken.
Verkeer is daar momenteel regelmatig een pest en 80% vrachtwagens daar zijn containertrucks.

Als vervoerder zou ik dan durven gokken op RRF, DB schenker of Lineas.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #454 Gepost op: 08 January 2018, 22:14:05 »
Er mogen 51 (!) goederentreinen gaan rijden tussen Hamont en Weert terwijl er jarenlang roestige rails gelegen hebben.
Klopt, maar dan beperkt tot de daguren 7:00 - 19:00 uur. De treinen van Lineas zijn nu voornamelijk buiten deze uren gepland....

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #455 Gepost op: 08 January 2018, 22:21:26 »
Er had toch enige nummers terug van railmagazine een artikel in gestaan  welke vervoerder toen  een aanvraag gedaan had.
Ik kan het niet nakijken daar ik de railmagazine weggegeven heb
groet dennie

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #456 Gepost op: 08 January 2018, 22:37:18 »
Bovendien gaat het dwars door een natuurgebied met de nodige toeristische activiteiten.....

Tussen Hamont en Weert liggen voornamelijk akkers en weilanden. Dat natuurgebied, de Meinweg, ligt voorbij Roermond en over dat baanvak kun je momenteel geen trein laten rijden. Het baanvak Hamont-Weert is nooit echt helemaal buiten bedrijf geweest.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2018, 22:51:01 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #457 Gepost op: 08 January 2018, 22:44:14 »
Al sinds midden december rijdt Lineas regelmatig over de ijzeren Rijn met de fenoltreinen die DB Cargo voorheen via Visé reed. Deze rijden tussen Geleen Lutterade en Antwerpen Kanaaldok B1 (firma Bayer). Soms komen ze ook uit Antwerpen Waaslandhaven (Liefkenshoek Logistics Hub).

Mvg, Peter

könings

  • Gast
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #458 Gepost op: 08 January 2018, 23:36:22 »
Dat klopt Peter, dit stuk spoor is dan ook nooit echt buuten bedrijf geweest. Zoals hierboven reeds aangehaald, loopt dit stukje ook niet door natuurgebied. De enige die er last van zouden kunnen hebben, zijn de vakantiegangers in dat vakantiepark, net aan de grens. Maar dir vallen moeilijk te kwalificeren als zijnde "bedreigde diersoort" 8).

Mvg

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22747
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #459 Gepost op: 09 January 2018, 06:16:51 »
Tussen Hamont en Weert liggen voornamelijk akkers en weilanden. Dat natuurgebied, de Meinweg, ligt voorbij Roermond en over dat baanvak kun je momenteel geen trein laten rijden. Het baanvak Hamont-Weert is nooit echt helemaal buiten bedrijf geweest.

- Peter

Dit baanvak loopt ook door Natura 2000 gebied. Dat betekent niet dat er per definitie geen teinverkeer mogelijk is. De Raad van State heeft treinverkeer volgens de afgegeven vergunning toegestaan.

https://www.1limburg.nl/goederenvervoer-door-limburgs-natuurgebied-blijft-mogelijk
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5668
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #460 Gepost op: 09 January 2018, 11:41:47 »
Al sinds midden december rijdt Lineas regelmatig over de ijzeren Rijn met de fenoltreinen die DB Cargo voorheen via Visé reed. Deze rijden tussen Geleen Lutterade en Antwerpen Kanaaldok B1 (firma Bayer). Soms komen ze ook uit Antwerpen Waaslandhaven (Liefkenshoek Logistics Hub).
Mvg, Peter
Heeft iemand die treinen al gefotografeerd?
Groet, Frank

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #461 Gepost op: 09 January 2018, 13:02:33 »
Een aanleiding, de situatie noopt.... Uit de belgische media;

***********************************************

De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 zestien projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de waterweg of het spoor. Dankzij die projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen.
“Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die open liggen aan de achterdeur”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Lees ook


Gemiddelde filelengte steeg vorig jaar naar recordniveau op Vlaamse snelwegen

De files in Vlaanderen worden alsmaar langer. Dat is gisteren nog gebleken uit nieuwe cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Zo steeg de gemiddelde dagelijkse filelengte in 2017 naar 169 kilometer, 11 kilometer meer dan het jaar voordien. Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts “verlammen die files mens, milieu en economie”. “De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland”, klinkt het.
Alternatieven
De Vlaamse overheid is met de havens op zoek gegaan naar innovatieve projecten voor een duurzamer vrachtvervoer. Van de 41 ingediende projecten krijgen er nu 16 steun. “We hebben gekozen voor projecten die op korte termijn veel volume van de weg kunnen halen”, zegt Weyts. “Deze initiatieven moeten samen wel 350.000 vrachtwagens van onze wegen halen.”
Alle ondersteunde projecten maken volgens minister Weyts slim gebruik van de alternatieven voor het wegtransport. Een aantal projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- en of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens dan weer ’s nachts laten rijden in plaats van overdag.
Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten weerhouden. Zo zullen de haven van Antwerpen en die van Gent een nieuwe binnenvaartverbinding krijgen die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Voorts zullen containers en auto’s die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #462 Gepost op: 09 January 2018, 13:30:51 »
Gezien de hoeveelheid aan "Vlaams" en "Vlaanderen" in dat artikel, in combinatie met de partij van de betreffende minister (N-VA), moet je je afvragen in hoeverre dit een opzet is om intensief gebruik van de IJzeren Rijn (die immers alleen door Vlaanderen en niet door Wallonië loopt) bespreekbaar te maken.

Let wel, ik zeg niet dat hier een dubbele bodem in zit, maar het is iets dat je wel in je achterhoofd moet houden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #463 Gepost op: 09 January 2018, 15:43:12 »
Ik denk niet dat er hier sprake is van een dubbele bodem.
De praktijk is dat tegenwoordig Vlaanderen en Wallonië (en Brussel) op veel gebieden langs elkaar  heen leven en hoofdzakelijk met hun eigen belang bezig zijn.
Kijk maar eens een avond naar het Belgische journaal. Er is vaak meer aandacht voor Hollandse onderwerpen dan voor Waalse.
Dat Antwerpen ontevreden is met zijn verbindingen met het achterland (lees de Duitse economie) is ook niet van vandaag. Tenslotte heeft Nederland zich bij verdrag verplicht tot maatregelen, maar worden die al jaren door ons min of meer gesaboteerd.

Dirk



Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #464 Gepost op: 09 January 2018, 16:07:34 »
Wat ik bedoel is dat de spoorwegen zo'n beetje het laatste is dat op federaal vlak geregeld wordt, afgezien van zaken als buitenlandbeleid en defensie. Als Antwerpen niet langer afhankelijk van Wallonië zou zijn, dus met verkeer over de IJzeren Rijn in plaats van de Montzenroute, dan zou dat weer een verdere nagal in de doodskist van België zijn.

Ik kan me prima voorstellen dat men in Nederland niet staat te wachten op een hoop gedoe om het Vlaamse onafhankelijkheidsstreven te faciliteren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40