Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Mijn-bouw Indonesie door Wim1969
Vandaag om 21:22:04
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:59:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 145319 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4742
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #360 Gepost op: 11 March 2015, 17:22:02 »
Godlof, zijn we het tenminste nog ergens over eens in deze discussie, en wel met je laatste zinnetje.

Citaat van mijzelf van vanmorgen 809u:

"Dat er een wettelijke norm bestaat is natuurlijk niet verkeerd. Waar het stiller kan, ook doen. Hierboven zijn al  de containerwagens benoemd. Je kunt er dan redelijkerwijs vanuit gaan dat het gemiddelde geluidsniveau van goederentreinen daalt. Het is bekend dat dit proces niet van de een op andere dag is uitgevoerd."

En dan ga ik me nu eens verdiepen in hoe die norm tot stand is gekomen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #361 Gepost op: 11 March 2015, 22:27:21 »
Overigens is het natuurlijk niet zo dat treinen meer geluid maken naarmate ze langer worden. Het geluid houdt alleen langer aan.
En ik ben van mening dat we in dit land ook eens moeten accepteren dat sommige dingen niet beter kunnen dan ze nu zijn. Met zoveel mensen in een land, en nog veel meer daarbuiten, zijn de mogelijkheden niet onbeperkt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #362 Gepost op: 11 March 2015, 22:45:36 »
Langer geluid betekent een grotere verstoring van de rust.

Kijk, ik houd van treintjes (voornamelijk de kleine soort) en zie ook graag treinen rijden, vooral ook in "mijn" Limburg, dat immers enigszins stiefmoederlijk bedeeld is met spoorverbindingen.

Echter, zoveel goederentreinen over het klassieke tracé is gewoon geen goed idee. Weert en Roermond zijn inmiddels flink gegroeid en langs het hele traject heb je tienduizenden mensen wonen die in meer of mindere mate hierdoor geraakt zouden worden.

En we moeten ook gewoon toegeven dat ook spoorvervoer zijn nadelen heeft. Het levert lawaai en fijnstof en het kan ook dodelijk zijn, zoals ze in Graniteville, SC en Lac-Mégantic, Quebec ondervonden hebben. Of, dichter bij huis, in Wetteren. Dat wegvervoer en vervoer per water dezelfde of zelfs grotere problemen en risico's met zich meebrengen zal allemaal wel, maar die gaan meestal niet dwars door het centrum van een stad.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #363 Gepost op: 11 March 2015, 23:23:24 »
Fijnstof is bij uitstek een produkt van het moderne wegverkeer met alle 'milieuvriendelijke' motoren. En dat snelwegen niet door het centrum van een stad gaat zou nog op kunnen gaan voor de historische binnensteden, maar vrijwel elke stad in nederland heeft snelwegen door grote delen van de bebouwing lopen. Alleen snelwegen zijn makkelijker te 'verkopen' aan de burger, aangezien men daar zelf ook gebruik maakt. Ook fijn dat je wel dodelijke spoorongelukken opnoemt, maar de statistieken van het wegverkeer gemakshalve maar vergeet (570 verkeersdoden in 2013, bron), niet echt een gering aantal.

Roermond en Weert zien ongetwijfeld graag nog meer vrachtwagens door Venlo naar Duitsland rijden, daar houdt de Limburgse solidariteit denk ik wel op.
Groeten, Ronald.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #364 Gepost op: 11 March 2015, 23:29:37 »
Overigens dat Limburg zo stiefmoederlijk bedeeld is met spoorwegen vind ik overigens een heerlijke calimero opmerking, zie de tabel op deze pagina:

http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl2096-Infrastructuur-wegen.html?i=34-169

En dan het tabblad netlengte. Dit geeft de netlengte per 1000 inwoners, per provincie. Limburg scoort dan helemaal zo gek nog niet.
Groeten, Ronald.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #365 Gepost op: 12 March 2015, 00:04:24 »
Zuid-Limburg heeft meer dan 600.000 inwoners, dus die ene hele en twee halve spoorlijnen is niet echt veel. En met een langgerekte provincie kom je al gauw aan kilometers.

De spoorwegongevallen die ik noemde zijn specifiek met goederentreinen, aangezien er hier beweerd werd dat het allemaal veel veiliger is. Het aantal verkeersdoden is dus totaal niet relevant.

Ik kan ook Viareggio in 2009 noemen. 14 ketelwagens, voornamelijk GATX. De oorzaak was slecht onderhoud van het spoor (zoals in Hilversum, zeg maar) of van het materieel. Hoe het ook zei, het kostte 32 mensen het leven. LPG-treinen rijden nu al door Weert en Roermond (vanuit Antwerpen naar Geleen), maar met meer treinen neemt de kans op ongelukken ook toe.

Het klopt, statistisch gezien is goederenvervoer per spoor ook veiliger, maar er zijn nog steeds risico's. Keer op keer worden de zorgen daarover hier weggezet als "nimby", "overdreven" en dergelijke bagatelliserende kwalificaties. En daar verzet ik me tegen, want het maakt wel degelijk verschil tussen een handjevol goederentreinen per dag of bijna 100.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #366 Gepost op: 12 March 2015, 00:33:47 »
Ja, en dan wordt er eens een goederenspoorlijn aangelegd buiten stadskernen (Betuweroute) is het weer niet goed. Want dan heeft de grijsgroene grassprieteneter er weer last van.

Wat dat betreft ben ik het volledig met timtrein eens:

En ik ben van mening dat we in dit land ook eens moeten accepteren dat sommige dingen niet beter kunnen dan ze nu zijn. Met zoveel mensen in een land, en nog veel meer daarbuiten, zijn de mogelijkheden niet onbeperkt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #367 Gepost op: 12 March 2015, 00:45:45 »
Zuid-Limburg heeft meer dan 600.000 inwoners, dus die ene hele en twee halve spoorlijnen is niet echt veel.

Per inwoner dus ruim meer kilometer spoor dan de 'ruime randstad' gevoelskwestie dus.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 00:48:05 door zweistein »
Groeten, Ronald.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #368 Gepost op: 12 March 2015, 07:45:07 »
Een vergelijk trekken tussen het aantal strekkende meters spoorlijn (of snelweg) per inwoner in de randstad en daarbuiten, gaat altijd mank. Ook trouwens als je het uit gaat drukken in aantal m2 infrastructuur per km2. Nederland is bijvoorbeeld rijk toebedeeld in aantal m2 snelweg per km2, maar bijzonder karig in het aantal strekkende meters snelweg per inwoner (vergeleken met een aantal andere west-Europese landen). Logisch: om de dunbevolkte streken in Frankrijk te ontsluiten, zijn lange snelwegen aangelegd waar, relatief gezien, maar een handjevol aantal automobilisten per dag gebruik van maakt. Om een land leefbaar te houden is dat nodig - die parallel kun je ook trekken naar Nederland, waar infrastructuur (wegen en spoorlijnen) nodig zijn om de dunner bevolkte streken te ontsluiten. En dan zie je vanzelf dat op de Veluwe aanzienlijk meer aantal meters weg per inwoner aanwezig is, dan in Amsterdam.
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #369 Gepost op: 12 March 2015, 08:15:13 »
Ja, het is ook de reden dat de provinciale opcenten op de wegenbelasting het hoogst zijn in dunbevolkte provincies. Naar ieder dorp moet toch een weg.

En ik ben van mening dat we in dit land ook eens moeten accepteren dat sommige dingen niet beter kunnen dan ze nu zijn. Met zoveel mensen in een land, en nog veel meer daarbuiten, zijn de mogelijkheden niet onbeperkt.

Daarbij hoort dan toch ook accepteren dat sommige dingen helemaal niet kunnen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #370 Gepost op: 12 March 2015, 11:13:36 »
Ja tuurlijk, dat is de andere kant, maar dan moet je tegelijkertijd ook de nadelen accepteren (bijvoorbeeld: minder aardgaswinning en dus hogere belastingen, of in dit geval geen goederentreinen maar meer vrachtverkeer). Ik heb het idee dat het besef (in algemene zin) dat sommige dingen met elkaar samenhangen nog weleens mist ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #371 Gepost op: 12 March 2015, 11:51:47 »
Dat vrachtverkeer gaat niet door de kern van Groesbeek, dus Groesbeek zal zeggen: doe maar meer vrachtverkeer, hebben wij geen last van.....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #372 Gepost op: 12 March 2015, 12:01:02 »
Ja, dat heet een belangenafweging. Dat doen we in dit land nog heel aardig met pakweg 12 miljoen meningen. In ieder geval een stuk prettiger dan in laten we zeggen Oekraïne. Kan het natuurlijk gebeuren dat om totaal onbegrijpelijke redenen mijn mening niet altijd de doorslag geeft.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #373 Gepost op: 12 March 2015, 12:06:28 »
Overigens dat Limburg zo stiefmoederlijk bedeeld is met spoorwegen vind ik overigens een heerlijke calimero opmerking, zie de tabel op deze pagina:

http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl2096-Infrastructuur-wegen.html?i=34-169

En dan het tabblad netlengte. Dit geeft de netlengte per 1000 inwoners, per provincie. Limburg scoort dan helemaal zo gek nog niet.
Dat is een leuke site. Overigens; inwoners hebben meer aan stations dan aan netlengte denk ik. Kijk eens naar Drenthe; bovengemiddeld netlengte per 1000 inwoners en slechts ca 10 stations ...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #374 Gepost op: 12 March 2015, 12:31:10 »
Belangafweging sneeuwt gauw onder als er emotie bij komt kijken.
Daarnaast heeft het wegtransport veel meer "vrienden" in het parlement dan al die buitenlandse goederenvervoerders.
Spoorwegen gaan in dit land in de beleving vooral over personenvervoer en verder zijn het "giftreinen".
Nu kan iedereen vinden wat er over de diverse spoorwegen gaat maar al die vrachtauto's zijn veel anonymer. Zou er duidelijker een doodshoofd en de stofnaam opstaan dan was er zeker in de steden waar een autoweg dwars door de stadsdelen gaat veel meer onrust .
Voor velen geldt wat we niet zien kunnen we ook niet weten en dus is spoor gevaarlijk want dat kunnen we aanwijzen.
En hoe langer de treinen hoe meer geluid er geproduceerd wordt en dat kun je ook vinden http://www.geluidspoor.nl/geluidkaart_ref.html