Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:23:38
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143673 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #375 Gepost op: 12 March 2015, 13:14:31 »
Ah, die kaart was het waar ik een paar keer naar verwezen heb, maar niet terug kon vinden. Dank!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #376 Gepost op: 12 March 2015, 13:34:25 »
Mooi dat iedereen het met belangen afweging eens is. ;) Blijft de vraag wat de Nederlandse belangen zijn bij de IJzeren Rijn. Als de Vlamingen echt zo graag de IJzeren Rijn willen heropenen hebben ze er vast wel wat geld voor over. Zowiezo moet er extra spoorcapiciteit komen in zowel Weert en Roermond. De beste oplossing lijkt me een dubbelsporige spoorbaan die door beide stations loopt. Om het bestaande verkeer (doorgaande IC's en kerende stopperts in beide stations) niet in de weg te zitten lijken ongelijkvloerse kruisingen me de meest voor de hand liggende en op de toekomst voorbereide oplossing. Dan lijkt een tunnelbak a la Zevenaar me een goede oplossing. Volgens de geluidskaart is de hoeveelheid geluid daar ondanks de extra goederentreinen niet hoger dan het traject Arnhem-Zevenaar waar minder goederenverkeer rijdt. In Weert is er denk ik genoeg ruimte om zo'n verdiepte bak aan te leggen, Roermond is wat claustrofobier en bovendien een langer traject langs woonwijken...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #377 Gepost op: 12 March 2015, 14:28:01 »
In Weert is er voldoende capaciteit, in tegenstelling tot het stuk tussen Weert en Eindhoven. Aan weerszijden van het perron zijn er extra sporen (één aan de kant richting Eindhoven, één of meer aan de kant richting Roermond) waar goederen- en andere doorgaande treinen kunnen rijden. Er rijden ook geen stoptreinen tussen Weert en Roermond, dus heb je alleen de halfuurlijkse intercity.

In Roermond kom je in de knoop met woonwijken. Dan zijn er twee opties: of het spoor om Roermond leiden, of een boel huizen slopen en isoleren.

Alle aanpassingen op Nederlands grondgebied moeten door Nederland betaald worden, dus ook de omleiding bij Roermond, met uitzondering van een eventuele tunnel onder de Meinweg: daar zullen de kosten gedeeld moeten worden door beide landen.

Dit alles is een uitspraak van het Permanente Hof van Arbitrage en die is bindend. Er is ook geen hoger beroep mogelijk.

Bron: =gis&tx_ttnews[pointer]=50&tx_ttnews[tt_news]=519&tx_ttnews[backPid]=502&cHash=e0032e37ff]KNAG

Het probleem voor België is dat zij ook een smak geld kwijt zullen zijn. Je kunt er gevoeglijk van uitgaan dat de huidige, conservatief/liberale federale regering in België weinig goesting heeft om een boel geld uit te gaan geven als ze ook al de Montzenroute hebben. Vandaar dus dat er veel water door de Maas zal vloeien eer er weer treinen vanuit Antwerpen over de IJzeren Rijn naar Duitsland zullen rijden, als het überhaupt al zover komt.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 14:34:05 door Peter Korsten. Reden: URL aangepast »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #378 Gepost op: 12 March 2015, 14:33:38 »
Er rijden ook geen stoptreinen tussen Weert en Roermond, dus heb je alleen de halfuurlijkse intercity.
Kwartierlijkse intercity:
2 x per uur 800 (Alkmaar/Amsterdam - Maastricht)
2 x per uur 3500 (Schiphol - Heerlen)
 ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #379 Gepost op: 12 March 2015, 14:47:35 »
Ik denk ook dat de animo na het eclatante 'succes' van het herleggen van de verbinding Maastricht-Lanaken niet echt is toegenomen...

Nu begeef ik mij overigens in een gebied waarvan ik dácht het zo gelezen te hebben, dat nederland juist de bestaande infrastructuur moest herstellen, maar dat belgië moest opdraaien voor extra zaken (zoals een tunnel bij Roermond/mijnweg)? Linkje verwijst overigens naar een verkeerde pagina.
Groeten, Ronald.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #380 Gepost op: 12 March 2015, 17:53:36 »
Ja, die link heeft rechte haken erin, waar SMF niet zo goed mee kan omgaan. Beetje achterlijke link eigenlijk, voldoet volgens mij ook niet aan de specificaties. Maar ik dwaal af.

Het is vrij gemakkelijk te vinden door te googlen op 'hof van arbitrage ijzeren rijn'. Nederland moet alles betalen, maar de kosten van een tunnel onder de Meinweg zouden moeten worden gedeeld. Dus tunnelbakken of tunnels in Weert, omleidingen om Roermond, geluidsisolatie in Baexem en dat soort plaatsen: dat moet Nederland allemaal betalen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #381 Gepost op: 12 March 2015, 18:02:42 »
Nee, België moet in beginsel juist betalen voor de modernisering in de zin van aanpassen aan de huidige normen. Alleen waar Nederland ook profijt heeft of de wensen van Nederland duurder uitpakken dan strikt noodzakelijk, moet Nederland (mee)betalen. Dus de aanpassingen tussen Budel en Weert moet Belgiê betalen, tussen Weert en Roermond moet Nederland wat meebetalen, de verlegging van het spoor bij Roermond moet Nederland betalen, de kosten voor de tunnel worden gedeeld.

Zie artikel 236 van de uitspraak.
http://www.wakkervandeijzerenrijn.nl/downloads/website/be-nl_award_uitspraak_hof_van_arbitrage_24-05-2005.pdf

Alleen al voor het Nederlandse deel zou Belgiê enkele honderden miljoenen kwijt zijn. Vandaar dat men de EU medeplichtig wil maken, denk ik zo.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 18:34:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #382 Gepost op: 12 March 2015, 19:32:50 »
Volgens de huidige normen kan het prima dwars door Weert heen. Dan zullen de belgen moeten betalen voor een flinke hoeveelheid geluidschermen, en misschien wat bewoners moeten uitkopen, maar het kan. Aan de west kant zal het rond de aansluiting van de lijn waarschijnlijk het duurste worden, daar komt alles samen over de twee sporige brug over het kanaal. Daar heb je of een extra brug nodig of je zult een fly-over moeten aanleggen om het overige verkeer niet te veel te verstoren.
Maar wanneer je een goederen boog om Weert heen wilt aanleggen, dan zal nederland hiervoor de meerprijs moeten bijdragen en dat is echt een flink groter bedrag.

Bij Roermond is het verhaal wat complexer, afhankelijk van de gekozen oplossing kun je heel weinig of helemaal niks van het bestaande spoor gebruiken en zullen de kosten voor belgie een stuk hoger zijn.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #383 Gepost op: 12 March 2015, 21:30:50 »
Een en ander zal natuurlijk ook afhangen van de hoeveelheid treinen waarmee gerekend wordt. Het maakt nogal uit of dat er 10 per dag of 150 per dag zijn.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #384 Gepost op: 13 March 2015, 07:10:43 »
De plannen waar het Hof van Arbitrage zich op moest baseren gingen uit van een capaciteit van ik meen 72 treinen per etmaal, in ieder geval in die orde van groote.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #385 Gepost op: 17 June 2016, 16:50:35 »
Recent is het Ontwerp Bundesverkehrswegeplan 2016-2030 gepubliceerd. Alle varianten van de IJzeren Rijn staan op de lijst van afgewezen projecten, zie 193, 194, 195. Argument: het is de investering niet waard.
http://www.bvwp-projekte.de/kb_schiene.html

Kan nog veranderen als het plan definitief wordt vastgesteld, maar ik denk het niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #386 Gepost op: 17 June 2016, 18:23:41 »
Als daar dus ook in staat dat de huidige spoorlijn zoals deze nu is,definitief niet opgeknapt/vernieuwd gaat worden,dan is het i.d.d. na vele jaren bekvechten/klagen/hopen op,toch definitief einde oefening voor deze spoorlijn.
Afijn dan kan je enkel stellen dat er nu eindelijk zekerheid is na jaren roepen,of je t eens bent met de uitslag is dan weer een ander verhaal,maar dan stopt het "nodeloos "verder onderzoeken tenminste is,zodat geld daarvoor in andere zaken kan worden gestoken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #387 Gepost op: 18 June 2016, 06:46:13 »
De IJzeren Rijn tussen Roermond en Mönchengladbach is geen serieuze investering waard. Op een lijstje van noodzakelijke projecten bungelt de IJzeren Rijn altijd onderaan. Er zijn altijd zinniger plekken te vinden om een euro aan infrastructuur uit te geven. In België zijn de verantwoordelijken al lang tot die conclusie gekomen, maar gaat niemand dat uitspreken. In Duitsland hebben ze daar minder moeite mee.

Ik denk dat de Belgische politiek blij is dat Duitsland dit vuiltje voor ze wegwerkt. Het plan is al sinds maart bekend. Geen woord van protest gehoord uit Vlaanderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #388 Gepost op: 18 June 2016, 13:53:53 »
Ze zouden nog reizigerstreinen van de NMBS tot Weert kunnen laten rijden, maar of die kans is toegenomen of juist afgenomen door deze ontwikkeling is moeilijk te zeggen. Niet dat die kans ooit erg groot is geweest.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #389 Gepost op: 18 June 2016, 19:36:31 »
tsja, ze zeggen ook dat de Montzen route bijna vol is qua capaciteit.
Nu fiets ik regelmatig vanuit Landgraaf naar Vaals en omgeving en ben ik vaker aan de Montzenroute te vinden tussen Aachen west en Gemmenicher tunnel.
Maar vaak komen er maar 3-4 goederentrein per uur. Dus hooguit 2 per richting op een werkdag.

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html