De "gemiddelde" Nederlandse burgers EN politica wekken de schijn überhaupt tegen goederenvervoer per spoor te zijn. Dat schijnt lawaai te geven en in IEDERE goederentrein zit gif. Zo sterk, dat als je op minder dan 100 meter van een goed geïsoleerde ketelwagen staat je al transformeert tot een soort van ET, of op zijn minst het uiterlijk geeft van de moordenaar van Amsterdamned.
Arjan, wat is dan volgens jou de essentie? Want dat goederentreinen door Weert en Roermond flink veel geluidsoverlast gaan veroorzaken die er nu niet is lijkt me toch wel duidelijk.- Peter
Ik heb het over wettelijke normen. Die zijn gewoon meetbaar. En te vinden op het internet.Wat er in Brabant gebeurt, boeit me niet zo. Ik heb het specifiek over het stuk tussen Weert en Roermond.- Peter
Als je je specifiek beperkt tot het traject Weert – Roermond snap ik je reactie op de mijne niet. Ik had het overduidelijk over het goederenvervoer in het algemeen. Je hebt gelijk als er mensen zijn “die zomaar wat roepen”, maar in mijn optiek zijn dat de mensen die hun negatieve houding jegens het spoorgoederenvervoer motiveren met allerlei ongefundeerde uitspraken, wat ik (overdreven) verwoordde.
Ach, ik heb de tijd meegemaakt dat de hele nacht kolentreinen en ander goederenvervoer door Weert raasden (zeker tot begin zeventiger jaren). Je hoorde er helemaal niemand over. Nu is het alleen maar NIMBY (maar wel profiteren van overlast bij anderen........)
ef Geluidshinder wordt tegenwoordig minder geaccepteerd dan vroeger.
Maar in dit draadje gaat het over de IJzeren Rijn, dus het is wel degelijk van belang wat er zich zou gaan afspelen tussen Weert en Roermond (en van die steden naar de Belgische en Duitse grens), mochten er weer goederentreinen gaan rijden.Dus jij komt met een overdreven verhaal over goederenvervoer in het algemeen, wat mij de indruk geeft dat je de geluidshinder van iets van 80 goederentreinen per dag op dat traject wilt bagatelliseren. Want waarom maak je anders die opmerking?Maar toen waren de normen ook anders. Vroeger moesten vrouwen hun mond houden en werden ze ontslagen zodra ze trouwden; daar hoef je tegenwoordig ook niet meer mee aan te komen. Geluidshinder wordt tegenwoordig minder geaccepteerd dan vroeger.- Peter