Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 21:08:09
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Karben
Vandaag om 20:11:41
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 20:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 145128 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #315 Gepost op: 06 March 2015, 08:09:14 »
"Interessante" opvatting dat "door de strot geduwd krijgen". Hoezo?       

De Betuweroute is letterlijk door de strot geduwd.
Wie laat dan in godsnaam een hoogwaardige goederenspoorlijn aanleggen die vanuit Rotterdam eerst via een opgewaardeerd havenspoortje afkomt.
En dan vervolgens ik weet niet hoeveel obstakels tegenkomt dat je praktisch elke kilometer een kunstwerk moet maken om te kunnen passeren.
Om dan vervolgens bij Zevenaar terug op een hakketakkespoortje uitkomt, om dan pas de grens over te gaan.
En dan ook nog eens de lijn 25 Kv uitvoeren en die laatste kilometer voor de grens terug te laten vallen op 1500 Volt.

Nee het probleem is:
Nederland moest een prestigeproject hebben om mee te kunnen pronken in Europa.
Zelf weer eens het wile proberen uit te vinden.
Dat de lijn koste wat kost 25Kv moest hebben, terwijl de rest van Nederland daar helemaal niet op voorbereid is, behalve de HSL.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #316 Gepost op: 06 March 2015, 08:28:03 »
De Betuwelijn had en heeft veel weerstand ook van de Duitsers,
Nee hoor, hebben ze niet en zullen ze ook geen last van krijgen. De enige die daar last zou hebben is Arriva  8)
Gr.
Eric

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #317 Gepost op: 06 March 2015, 08:31:55 »
Verder kijken dan je neus lang is, Jos. 25 kV is echt wel de norm in Europa, alleen niet zozeer in West-Europa, waar ze wat dat betreft ver achterlopen bij Oost-Europa. Alleen Polen valt een beetje buiten de boot met overal 3 kV gelijkstroom.

Omschakelen tussen 25 kV/50 Hz en 15 kV/16,7 Hz is ook minder problematisch dan tussen wisselstroom en gelijkstroom. En dan zie je opeens een heel groot gebied ten oosten van Nederland waar je met 15 of 25 kV wisselstroom terecht kunt.

Dat er vervolgens een stuk  1.5 kV gelijkstroom tussen zit is inderdaad bizar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #318 Gepost op: 06 March 2015, 09:56:06 »
Volgens mij was van begin af aan al bekend dat dat laatste stuk nog verbouwd moest worden...

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #319 Gepost op: 06 March 2015, 10:08:21 »
Dat laatste stukkie 1,5Kv is inmiddels ook al verleden tijd hoor.
Tot Emmerich kun je nu met 25Kv door :)
He, een raadplaat *tje :)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #320 Gepost op: 06 March 2015, 10:13:42 »
Nee hoor, is nog altijd 1500V DC.
Okee, het gaat wel 25kV AC worden, maar dat duurt nog even.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #321 Gepost op: 06 March 2015, 10:14:54 »
Ik vond het al vreemd, hoe waren anders die 1200-en eind vorig jaar nog in Emmerich geweest?

Is de ICE geschikt voor 25 kV? Zo nee, hoe gaan ze dat dan oplossen?

EDIT: wel offtopic, sorry.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 10:17:42 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22558
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #322 Gepost op: 06 March 2015, 10:22:30 »
En de havenspoorlijn is ook al lang gemoderniseerd. Niks achterlijks aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #323 Gepost op: 06 March 2015, 10:24:46 »
Is de ICE geschikt voor 25 kV? Zo nee, hoe gaan ze dat dan oplossen?

Ja, de ICE 3M is geschikt voor alle gangbare voltages in Europa.

Vraag is alleen hoe ver de 25kV in Nederland door gaat lopen, gezien de wens voor een NS/Abellio-regiotrein van Ruhrgebied tot Emmerich, en later ook verder naar Arnhem. In dat geval zou tot Arnhem logisch zijn.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #324 Gepost op: 06 March 2015, 11:21:45 »
Ben ik nou de enige die hier geen touw aan kan vastknopen?

Hoi daar ben ik weer,
Ik zoek de schuld niet bij anderen als ik dat zou doen ,moeten we terug in de geschiedenis,maar de mensen die het hards roepen,zijn de mensen die meestal het verste ervan vandaan wonen,want als je mails gelezen had weet dat de Nederlandse regering
meebetaald heeft aan de modernisering van de Montzenlijn als compensatie voor de sluiting de IJzeren Rijn.
Het stoort mij dat men veel geschreeuw en weinig wol systeem is,helaas mensen is het zo,dat het spoor het transport aan het verliezen is.
Waarom omdat iedere vervoerder steeds meer hun eigen terminal aan het bouwen is ,om zo vlug mogelijk   over water en weg verder te gaan,kijk maar naar het nieuwe kanaal in s Hertogenbosch.
Waarom te dure spoorlijnen aanleg ,heb ik ook al geschreven die onderzoeken die nergens voor nodig zijn omdat het al vele male onderzocht is geworden ,maakt het onaantrekkelijk om verder te gaan met die projecten waar alleen de politiek baat bij heeft.
De Betuwelijn had en heeft veel weerstand ook van de Duitsers,laatst heeft het is op de WDR een reportage geweest,waar vele overwegen van de 60 minuten 55 minuten dicht zijn,met alle gevolgen van dien.
Hamburg is geen zeehaven maar een rivierhaven ,want Hamburg ligt niet aan de Noordzee,maar aan de Elbe,daarom molet grote schepen naar Kiel om daar gelost te worden en per spoor of water naar Hamburg vervoerd te worden .
Het bekrompen denken in Nederland,heeft de buitenlandse bedrijven goed in de kaart gespeeld,waardoor we steeds een kleiner speler worden,als de mensen de ogen niet opengaan zullen we het nakijken hebben,dan zal de cargo over het spoor het heel moeilijk krijgen,

Gr

Jo 
 
Groeten, Ronald.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #325 Gepost op: 06 March 2015, 11:53:47 »
Vraag is alleen hoe ver de 25kV in Nederland door gaat lopen, gezien de wens voor een NS/Abellio-regiotrein van Ruhrgebied tot Emmerich, en later ook verder naar Arnhem. In dat geval zou tot Arnhem logisch zijn.

Ik dacht dat het (oorspronkelijk?) de bedoeling was dat de Duitse 15kV vanaf Emmerich tot in Nederland zou doorlopen. Het meest logische voor de spanningssluizen zou denk ik zijn bij Zevenaar, voor de lijn Arnhem-Zevenaar-Emmerich ten oosten van station Zevenaar net voorbij de aftakking naar Doetinchem/Winterswijk en voor de aftakking Betuweroute. Op de Betuweroute kan dan de huidige spanningssluis gebruikt worden alleen dan tussen 15kV en 25kV.

Dan heb je in beide lijnen (Arnhem-Emmerich en Betuweroute-Emmerich) maar 1 omschakelpunt. En kan het traject Arnhem-Winterswijk geschikt blijven voor ATB. En zelfs van de Nederlandse bovenleiding voorzien worden mochten ze dat willen  ;) . Als je de 15kV doortrekt tot Arnhem heeft dat nogal gevolgen voor alle materiaal dat nu ten oosten van Arnhem komt. IJssellijn bijvoorbeeld.

Maar ja, logica voert niet altijd de boventoon.......

Nadeel is natuurlijk dat locs zoals de 1600/1800 en 1200 Emmerich niet meer kunnen bereiken, dat treft EETC en de goederenvervoerders die een 1600/1800 gebruiken. Die moeten hier dus de 186, 189 of diesels gaan gebruiken. En ook een personenverbinding Arnhem-Ruhrgebied zal diesel of 2-spanning moeten gaan gebruiken.

25kV tot in Emmerich kan ook, maar dan heb je voor Arnhem-Ruhrgebied zelfs 3-spannings treinstellen nodig.....
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 11:56:10 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #326 Gepost op: 06 March 2015, 11:54:05 »
Ben ik nou de enige die hier geen touw aan kan vastknopen?


Ik kan er wel een touw aan vastknopen, maar het zijn voornamelijk drogredenen en argumenten die eindeloos herhaald worden -hoe vaak ze ook weerlegd zijn door anderen- aangevuld met een stevige dosis klinkklare onzin ("Hamburg is geen zeehaven want het ligt niet aan zee", om maar een voorbeeld te noemen).

Dat hij daarnaast steeds over zijn vermeende dossierkennis begint, maar desondanks consequent de Betuweroute "Betuwelijn" blijft noemen, draagt ook bepaald niet bij aan een samenhangend verhaal.

De standpunten van Jo zijn als volgt samen te vatten:
  • Den Haag kijkt niet om naar wat buiten de Randstad ligt (lees: naar Limburg, want ik kan me niet voorstellen dat hij zich een biet voor Friesland interesseert).
  • Buitenlandse inbreng, bijvoorbeeld van niet-Nederlandse bedrijven, is slecht voor Nederland.
  • De IJzeren Rijn moet gereactiveerd worden voor goederenvervoer (wat in directe tegenspraak is met het voorgaande punt, want Nederland en Limburg profiteren helemaal niets van een snellere verbinding tussen Antwerpen en Duitsland).
  • De Nederlandse regering geeft niets om het spoor. Als voorbeeld wordt daar het nieuwe kanaal in Den Bosch aangedragen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat klagen over het Máximakanaal is helemaal van de gekke: dat is aangelegd zodat schepen niet langer door een te smal kanaal midden door Den Bosch hoeven.

Maar vaak wij ook door al die argumenten heen prikken, dat zal echt niets veranderen. Over een paar berichten zullen ze vrolijk weer tevoorschijn komen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #327 Gepost op: 06 March 2015, 12:07:12 »
Ik dacht dat het (oorspronkelijk?) de bedoeling was dat de Duitse 15kV vanaf Emmerich tot in Nederland zou doorlopen. Het meest logische voor de spanningssluizen zou denk ik zijn bij Zevenaar, voor de lijn Arnhem-Zevenaar-Emmerich ten oosten van station Zevenaar net voorbij de aftakking naar Doetinchem/Winterswijk en voor de aftakking Betuweroute. Op de Betuweroute kan dan de huidige spanningssluis gebruikt worden alleen dan tussen 15kV en 25kV.

Dan heb je in beide lijnen (Arnhem-Emmerich en Betuweroute-Emmerich) maar 1 omschakelpunt. En kan het traject Arnhem-Winterswijk geschikt blijven voor ATB. En zelfs van de Nederlandse bovenleiding voorzien worden mochten ze dat willen  ;) . Als je de 15kV doortrekt tot Arnhem heeft dat nogal gevolgen voor alle materiaal dat nu ten oosten van Arnhem komt. IJssellijn bijvoorbeeld.

Dat klinkt inderdaad een stuk logischer ja. :)

En ook een personenverbinding Arnhem-Ruhrgebied zal diesel of 2-spanning moeten gaan gebruiken.

Onderdeel van de bestelling voor Abellio zijn tweestroomtreinstellen, tenminste zo wordt het genoemd in de media...


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #328 Gepost op: 06 March 2015, 13:04:37 »
Dat hij daarnaast steeds over zijn vermeende dossierkennis begint, maar desondanks consequent de Betuweroute "Betuwelijn" blijft noemen, draagt ook bepaald niet bij aan een samenhangend verhaal.
Ik denk ook dat Jo in het echte leven Jules Zollner heet (komend uit Heerlen).
Van de week stond op http://www.dichtbij.nl/roermond/regionaal-nieuws/artikel/3922931/meer-gevaarlijke-goederentreinen-dwars-door-limburg.aspx het volgende stukje als onderdeel van een nogal populistisch artikel over de toename van goederenverkeer op de as Eindhoven - Heerlen:

Citaat
Het goederenvervoer per spoor is sinds vandaag, dinsdag 3 maart in Heerlen, Sittard, Roermond en Weert veel drukker geworden. Het gevarenrisico is hoog, omdat de emplacementen er niet op berekend zijn. De extra drukte voor onbepaalde tijd wordt veroorzaakt door een omleiding van de Betuwelijn bij Venlo.
Citaat
NS laat de extra goederentreinen vanaf Heerlen over Sittard Roermond en Weert naar Eindhoven, Rotterdam en Antwerpen dagelijks heen en weer rijden, omdat het treinverkeer Eindhoven-Venlo in de Betuwelijn veel te druk is geworden. Het komt heel vaak voor dat een Intercity personentrein achter een goederentrein moet "aanhobbelen", die veel te langzaam rijdt. Dat levert ernstige vertragingen in de dienstregeling op. De Betuwelijn is door onderhoud voor vele maanden uitgeschakeld. De treinen moeten bij Venlo omrijden om de drukte te ontlasten.
Net zoveel dossier"kennis"  :-X ::)

En dit zijn dan nog maar (delen van) de eerste twee alinea's.
Het artikel gaat nog verder met nog veel meer tenenkrommende "kennis"
Gr.
Eric

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #329 Gepost op: 06 March 2015, 13:44:32 »
De schrijver Jules Zollner over het artikel van de vele "gevaarlijke" goederentreinen door Limburg heeft duidelijk een klok horen luiden maar is uiteindelijk de klepel helemaal kwijt.
Wat een onzin in zijn verhaal. Allerhande wetenswaardigheden wordt door elkaar gegooid en gehusseld. Eigenlijk is het vermakelijk om het te lezen.
De goeie man is al sinds 2002 in de vut, nu gepensioneerd en wordt dit jaar 71.
Nee, laat hem maar in het plaatselijk suffertje schrijven en niet over het grote internationale transport per spoor.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits