Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143594 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #330 Gepost op: 06 March 2015, 14:46:23 »
@Gerard,

In eerste instantie zat ik me er over op te winden maar uiteindelijk is het een vermakelijk stuk, inderdaad uit de categorie klok en klepel.
Helaas zullen een hoop mensen het wel voor waar aannemen. En dat is kwalijker. Paniek zaaien om niets.
Ik woon zelf redelijk dicht langs het genoemde traject maar maak me meer zorgen over al het vrachtverkeer wat door de Roertunnel dendert (hemelsbreed maar een fractie verder dan het spoor). Ik denk dat ik niet wil weten wat daar allemaal bij zit in vrachtwagens waar waarschijnlijk meer mis mee is dan tankwagons. De goeie niet te na gesproken.

@Dirk,
Iemand uit de vut/pensioen mag best verstandige opmerkingen plaatsen over het spoor of welk onderwerp dan ook.
Maar dat is in dit artikel ver te zoeken.
Gr.
Eric

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #331 Gepost op: 06 March 2015, 15:08:03 »
25kV tot in Emmerich kan ook, maar dan heb je voor Arnhem-Ruhrgebied zelfs 3-spannings treinstellen nodig.....
Dat is ook de optie  die het is geworden als ik me niet vergis. Dat is heel handig en zo. ..

En voor de lol wordt de IJzeren  Rijn 25kV want daar gaat het hier toch over?  ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 06 March 2015, 21:51:36 »
Beetje off-topic maar voor de volledigheid: de 25 kV wordt doorgetrokken tot Emmerich. Doorgaande reizigerstreinen van het bestaande net moeten dus 1500V= / 15 kV / 25 kV aan boord hebben (en volgens mij straks ook ERTMS voor Zv-Em, maar dat terzijde).

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #333 Gepost op: 09 March 2015, 15:35:29 »
Citaat van: Miljoenenlijn
De Betuwelijn had en heeft veel weerstand ook van de Duitsers,laatst heeft het is op de WDR een reportage geweest,waar vele overwegen van de 60 minuten 55 minuten dicht zijn,met alle gevolgen van dien.

Dus "De Duitsers" zijn wat burgers die voor de camera's van de WDR op komen draven?

Als je het mij vraagt worden "De Duitsers", vertegenwoordigt door de regering, en heeft die regering begin jaren '90 gewoon harde afspraken met Nederland gemaakt over o.a. de aansluiting van de Betuweroute.

Later zijn de afspraken meermalen herzien en bevestigd. Dus waarom de Duitsers er nu precies niet blij mee zijn en op welke manier dat naar voren komt, is mij volstrekt onduidelijk.
Heußenstein : HO, DB 1957

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 09 March 2015, 17:42:37 »
Ik was gisteren in de buurt van Salzbergen, daar sluit de overweg al nog voordat de stoptrein kilometers verderop het station is binnengereden. Een beeld dat in Duitsland nog steeds heel gebruikelijk is. En dan was het gisteren nog zondag...
M.a.w. zo kan ik ook verklaren dat een overweg het grootste deel van de tijd dicht ligt.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #335 Gepost op: 10 March 2015, 00:16:25 »
Beste allen,

Helaas heeft 'iemand' besloten al zijn berichten te wissen (tegen de forumregels!). Daardoor is het hele verband uit deze discussie getrokken.
Ik ben zo vrij geweest de gewiste berichten, en alle commentaren op die berichten te verwijderen.

Mocht iemand een bericht missen, stuur dan even een Pb aan de mods. Als het toch relevant blijkt te zijn, kunnen we jouw bericht (deels) terugplaatsen.

Gr, Bert

dennie

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 10 March 2015, 02:14:59 »
Waarom is eigenlijk de angst voor goederen op de ijzeren rijn?
Tot nu toe wordt alleen gesproken over reizigersverkeer en niet over goederen.
Oke waar reizigers verkeer is  zou ook goederenverkeer kunnen komen maar welke bedrijven gaan er dan van pofiteren.
Enige bedrijf is dsm/sabic.
Treinen die van born afkomen tel/reken ik niet mee.
Voor doorvoer van goederen is de lijn niet gunstig.
Trein van neerpelt via weert aangekomen in roermond omlopen loc dan drukke maaslijn op is ook niet handig.
De maaslijn  is dadelijk ook wel regelmatig uit bedrijf wegens deels spoorverdubbeling (en planning electrificatie)
Zoals een forumlid aangaf machinisten die belgisch kunnen nederlands en duits zijn er niet veel dan nog zwijgen over de beveiliging op de locs moet zitten.
Memor,atb (weet even niet atb  op de lijn  belgie weert zit) en dan de maaslijn atb ng vermoed ik en dan de duitse beveilging.
Het stuk wat in natuurgebied de Meinweg ligt zal zeker niet meer geactiveerd worden,eerder verder opgeruimd,want nederland en duitsland gaan echt niet betalen voor reactivatie.
Gedachte van nederlands kabinet waarvoor is de betuwe lijn dan  aangelegt geworden,die heeft nog genoeg kapaciteit.
Al moet ik wel zeggen betuwelijn is wel nog storingsgevoelig.
Misschien zou het wel handig zijn om een lijn van neerpelt eindhoven aan te leggen.
groet denie
Tevens een vraag indien een lijn omgetoverd word tot light rail verbinding,mogen hier dan nog goederen over heen komen of niet?
Zo nee,is het dan niet beter die spoorlijn neerpelt weert om te bouwen voor lightrail verbinding.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 02:21:57 door dennie »

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #337 Gepost op: 10 March 2015, 08:27:07 »
@ Dennie;

De plannen voor reactivatie stammen uit de tijd van vóór de crisis, die zo'n beetje in 2008 aan kwam zetten.

De Montzenroute is ook behoorlijk druk, en bovendien is de capaciteit beperkt door de hellingen. Dit betekent of kortere treinen of meer tractie stellen; beiden zijn economisch ongunstig. Officieel speelt ook mee dat de IJzeren Rijn een kortere route is. Onofficieel speelt mee dat de Montenroute door Franstalig gebied gaat.

De Belgen (dan wel de Vlamingen) dachten dat met geringe middelen een extra route naar Duitsland te creëren was.

Het taalargument begrijp ik niet echt. Het lijkt me redelijk om te veronderstellen, dat de machinist van een trein Antwerpen-Duitsland via de Montzenroute in ieder geval Nederlands en Duits moet spreken, en ik neem aan ook Frans. Via de IJzeren Rijn alleen Nederlands en Duits.

Het reactiveren van een spoorlijn door een natuurgebied zal inderdaad niet snel gebeuren, en Nederland heeft daar terecht (en met succes) een stokje voor gestoken.

Lightrail zegt niet zoveel. De SLT is niet echt een lichte trein met een asdruk van 18,5 ton (de lichtste categorie goederenwagens bestaat uit asdruk maximaal 17,5 ton).

Alleen als je er een soort tramlijn van maakt, kun je ervan uitgaan dat er geen goederentreinen meer komen. Maar daarmee beperk je dan wel weer de mogelijkheden, er kan alleen specifiek materieel komen, en stel nu dat de lijn een succes is en je er (zwaardere) sneltreinen wilt laten rijden? Een doorgaande trein Dusseldorf-Antwerpen over Roermond en Weert bijvoorbeeld.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #338 Gepost op: 10 March 2015, 09:06:01 »
Het taalargument gaat erover dat sommige Vlamingen liever een trein door een Nederlandstalig ander land laten rijden dan door een Franstalig gebied in hun eigen land. Houd er rekening mee dat de spoorwegen één van de weinige zaken zijn die nog op federaal gebied geregeld worden. Als je dat wegstreept, en NMBS en SNCB zouden inderdaad twee aparte bedrijven worden, dan zit je al weer wat dichter bij een confederatie of zelfs Vlaamse onafhankelijkheid. Maar het vervoer vanuit Antwerpen door Wallonië zit daar dus in de weg.

De Belgen mogen van mij doen wat ze willen, maar als dat inhoudt dat er veel zware goederentreinen door steden als Weert en Roermond gaan rijden, dan heb ik daar moeite mee. Je ziet hetzelfde nu in Noord-Brabant gebeuren, waar men bezig is om bestuurders te mobiliseren om het vervoer van gevaarlijke stoffen door steden zoveel mogelijk te beperken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Luit

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 10 March 2015, 09:12:46 »
Hoe we het wenden of keren een reactivatie van de Ijzeren Rijn met gewoon reizigersverkeer zet de deur voor goederen vervoer meer dan wijd open.
En zolang we in dit land bang blijven voor sneltrams op het spoor komt er dus niets.
Want een oplossing als rond Karlsruhe waar de tram het spoor op gaat maakt en eigenlijk een stukje stoptrein overneemt.
En het gaat niet om kleine stukjes want de Murgtalstrecke loopt na 100km gewoon door naar het centrum van Karsruhe.
Maar zolang we dit afwijzen blijft op meer plaatsen het railverkeer muurvast zitten.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 10 March 2015, 10:38:33 »
Het model van Karlsruhe werkt erg goed in Karlsruhe, maar is daarbuiten eigenlijk nauwelijks toe te passen. De tram in Weert rijdt al een hele tijd niet meer...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #341 Gepost op: 10 March 2015, 15:46:17 »
Waarom is eigenlijk de angst voor goederen op de ijzeren rijn?

De "gemiddelde" Nederlandse burgers EN politici wekken de schijn überhaupt tegen goederenvervoer per spoor te zijn. Dat schijnt lawaai te geven en in IEDERE goederentrein zit gif. Zo sterk, dat als je op minder dan 100 meter van een goed geïsoleerde ketelwagen staat je al transformeert tot een soort van ET, of op zijn minst het uiterlijk geeft van de moordenaar van Amsterdamned.

Dat gejammer en geweeklaag laaide natuurlijk weer op na het ongeval in Tilburg. Bovendien werken de media graag mee aan een negatieve beeldvorming, neem bijvoorbeeld de journaaluitzending van afgelopen weekend, waarin presentatrice AK aan het eind van het item over Tilburg nog even een sneer geeft door te blaten dat mensen die te maken krijgen met omleiders (ivm wzh Betuweroute) flink geluidsoverlast gaan ervaren. Een journaal zou zich moeten beperken tot feiten en geen ruimte overlaten aan zaken die onder "smaak" en "beleving" vallen.

« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 15:58:21 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #342 Gepost op: 10 March 2015, 15:49:54 »
Soms denk ik dat we het hele land maar moeten opheffen. Politici kijken ook veel te weinig naar de lange termijn en zijn vooral geïnteresseerd in "de waan van de dag" en het korte-termijn bevredigen van de kiezer. Dat zie je in het IJzeren Rijn-project ook; in plaats van kijken wat er wél kan en hoe je ergens verantwoord de voordelen uit kan halen, wordt er alleen maar steeds gezocht naar alle negatieve punten.

Tomasso

• Offline Offline
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #343 Gepost op: 10 March 2015, 15:52:20 »
Politica = vrouwelijke politicus, heb je daar een hele berg van (politica's en politicussen) dan noemen we dat politici. Mocht je het daar niet mee eens zijn om wat voor reden dan ook, dan komt de politie, maar da's weer een ander verhaal. ;D

Oh ja, ik ben voor korte termijn bevrediging... ;D
Spoor 0 adept

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #344 Gepost op: 10 March 2015, 15:57:02 »
Aangepast. Korte termijn kort genoeg?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT