Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143591 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #315 Gepost op: 06 March 2015, 08:09:14 »
"Interessante" opvatting dat "door de strot geduwd krijgen". Hoezo?       

De Betuweroute is letterlijk door de strot geduwd.
Wie laat dan in godsnaam een hoogwaardige goederenspoorlijn aanleggen die vanuit Rotterdam eerst via een opgewaardeerd havenspoortje afkomt.
En dan vervolgens ik weet niet hoeveel obstakels tegenkomt dat je praktisch elke kilometer een kunstwerk moet maken om te kunnen passeren.
Om dan vervolgens bij Zevenaar terug op een hakketakkespoortje uitkomt, om dan pas de grens over te gaan.
En dan ook nog eens de lijn 25 Kv uitvoeren en die laatste kilometer voor de grens terug te laten vallen op 1500 Volt.

Nee het probleem is:
Nederland moest een prestigeproject hebben om mee te kunnen pronken in Europa.
Zelf weer eens het wile proberen uit te vinden.
Dat de lijn koste wat kost 25Kv moest hebben, terwijl de rest van Nederland daar helemaal niet op voorbereid is, behalve de HSL.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 06 March 2015, 08:28:03 »
De Betuwelijn had en heeft veel weerstand ook van de Duitsers,
Nee hoor, hebben ze niet en zullen ze ook geen last van krijgen. De enige die daar last zou hebben is Arriva  8)
Gr.
Eric

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 06 March 2015, 08:31:55 »
Verder kijken dan je neus lang is, Jos. 25 kV is echt wel de norm in Europa, alleen niet zozeer in West-Europa, waar ze wat dat betreft ver achterlopen bij Oost-Europa. Alleen Polen valt een beetje buiten de boot met overal 3 kV gelijkstroom.

Omschakelen tussen 25 kV/50 Hz en 15 kV/16,7 Hz is ook minder problematisch dan tussen wisselstroom en gelijkstroom. En dan zie je opeens een heel groot gebied ten oosten van Nederland waar je met 15 of 25 kV wisselstroom terecht kunt.

Dat er vervolgens een stuk  1.5 kV gelijkstroom tussen zit is inderdaad bizar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 06 March 2015, 09:56:06 »
Volgens mij was van begin af aan al bekend dat dat laatste stuk nog verbouwd moest worden...

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 06 March 2015, 10:08:21 »
Dat laatste stukkie 1,5Kv is inmiddels ook al verleden tijd hoor.
Tot Emmerich kun je nu met 25Kv door :)
He, een raadplaat *tje :)

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 06 March 2015, 10:13:42 »
Nee hoor, is nog altijd 1500V DC.
Okee, het gaat wel 25kV AC worden, maar dat duurt nog even.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #321 Gepost op: 06 March 2015, 10:14:54 »
Ik vond het al vreemd, hoe waren anders die 1200-en eind vorig jaar nog in Emmerich geweest?

Is de ICE geschikt voor 25 kV? Zo nee, hoe gaan ze dat dan oplossen?

EDIT: wel offtopic, sorry.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 10:17:42 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

• Online Online
« Reactie #322 Gepost op: 06 March 2015, 10:22:30 »
En de havenspoorlijn is ook al lang gemoderniseerd. Niks achterlijks aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 06 March 2015, 10:24:46 »
Is de ICE geschikt voor 25 kV? Zo nee, hoe gaan ze dat dan oplossen?

Ja, de ICE 3M is geschikt voor alle gangbare voltages in Europa.

Vraag is alleen hoe ver de 25kV in Nederland door gaat lopen, gezien de wens voor een NS/Abellio-regiotrein van Ruhrgebied tot Emmerich, en later ook verder naar Arnhem. In dat geval zou tot Arnhem logisch zijn.

zweistein

• NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 06 March 2015, 11:21:45 »
Ben ik nou de enige die hier geen touw aan kan vastknopen?

Hoi daar ben ik weer,
Ik zoek de schuld niet bij anderen als ik dat zou doen ,moeten we terug in de geschiedenis,maar de mensen die het hards roepen,zijn de mensen die meestal het verste ervan vandaan wonen,want als je mails gelezen had weet dat de Nederlandse regering
meebetaald heeft aan de modernisering van de Montzenlijn als compensatie voor de sluiting de IJzeren Rijn.
Het stoort mij dat men veel geschreeuw en weinig wol systeem is,helaas mensen is het zo,dat het spoor het transport aan het verliezen is.
Waarom omdat iedere vervoerder steeds meer hun eigen terminal aan het bouwen is ,om zo vlug mogelijk   over water en weg verder te gaan,kijk maar naar het nieuwe kanaal in s Hertogenbosch.
Waarom te dure spoorlijnen aanleg ,heb ik ook al geschreven die onderzoeken die nergens voor nodig zijn omdat het al vele male onderzocht is geworden ,maakt het onaantrekkelijk om verder te gaan met die projecten waar alleen de politiek baat bij heeft.
De Betuwelijn had en heeft veel weerstand ook van de Duitsers,laatst heeft het is op de WDR een reportage geweest,waar vele overwegen van de 60 minuten 55 minuten dicht zijn,met alle gevolgen van dien.
Hamburg is geen zeehaven maar een rivierhaven ,want Hamburg ligt niet aan de Noordzee,maar aan de Elbe,daarom molet grote schepen naar Kiel om daar gelost te worden en per spoor of water naar Hamburg vervoerd te worden .
Het bekrompen denken in Nederland,heeft de buitenlandse bedrijven goed in de kaart gespeeld,waardoor we steeds een kleiner speler worden,als de mensen de ogen niet opengaan zullen we het nakijken hebben,dan zal de cargo over het spoor het heel moeilijk krijgen,

Gr

Jo 

Groeten, Ronald.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #325 Gepost op: 06 March 2015, 11:53:47 »
Vraag is alleen hoe ver de 25kV in Nederland door gaat lopen, gezien de wens voor een NS/Abellio-regiotrein van Ruhrgebied tot Emmerich, en later ook verder naar Arnhem. In dat geval zou tot Arnhem logisch zijn.

Ik dacht dat het (oorspronkelijk?) de bedoeling was dat de Duitse 15kV vanaf Emmerich tot in Nederland zou doorlopen. Het meest logische voor de spanningssluizen zou denk ik zijn bij Zevenaar, voor de lijn Arnhem-Zevenaar-Emmerich ten oosten van station Zevenaar net voorbij de aftakking naar Doetinchem/Winterswijk en voor de aftakking Betuweroute. Op de Betuweroute kan dan de huidige spanningssluis gebruikt worden alleen dan tussen 15kV en 25kV.

Dan heb je in beide lijnen (Arnhem-Emmerich en Betuweroute-Emmerich) maar 1 omschakelpunt. En kan het traject Arnhem-Winterswijk geschikt blijven voor ATB. En zelfs van de Nederlandse bovenleiding voorzien worden mochten ze dat willen  ;) . Als je de 15kV doortrekt tot Arnhem heeft dat nogal gevolgen voor alle materiaal dat nu ten oosten van Arnhem komt. IJssellijn bijvoorbeeld.

Maar ja, logica voert niet altijd de boventoon.......

Nadeel is natuurlijk dat locs zoals de 1600/1800 en 1200 Emmerich niet meer kunnen bereiken, dat treft EETC en de goederenvervoerders die een 1600/1800 gebruiken. Die moeten hier dus de 186, 189 of diesels gaan gebruiken. En ook een personenverbinding Arnhem-Ruhrgebied zal diesel of 2-spanning moeten gaan gebruiken.

25kV tot in Emmerich kan ook, maar dan heb je voor Arnhem-Ruhrgebied zelfs 3-spannings treinstellen nodig.....
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 11:56:10 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 06 March 2015, 11:54:05 »
Ben ik nou de enige die hier geen touw aan kan vastknopen?

Ik kan er wel een touw aan vastknopen, maar het zijn voornamelijk drogredenen en argumenten die eindeloos herhaald worden -hoe vaak ze ook weerlegd zijn door anderen- aangevuld met een stevige dosis klinkklare onzin ("Hamburg is geen zeehaven want het ligt niet aan zee", om maar een voorbeeld te noemen).

Dat hij daarnaast steeds over zijn vermeende dossierkennis begint, maar desondanks consequent de Betuweroute "Betuwelijn" blijft noemen, draagt ook bepaald niet bij aan een samenhangend verhaal.

De standpunten van Jo zijn als volgt samen te vatten:
  • Den Haag kijkt niet om naar wat buiten de Randstad ligt (lees: naar Limburg, want ik kan me niet voorstellen dat hij zich een biet voor Friesland interesseert).
  • Buitenlandse inbreng, bijvoorbeeld van niet-Nederlandse bedrijven, is slecht voor Nederland.
  • De IJzeren Rijn moet gereactiveerd worden voor goederenvervoer (wat in directe tegenspraak is met het voorgaande punt, want Nederland en Limburg profiteren helemaal niets van een snellere verbinding tussen Antwerpen en Duitsland).
  • De Nederlandse regering geeft niets om het spoor. Als voorbeeld wordt daar het nieuwe kanaal in Den Bosch aangedragen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat klagen over het Máximakanaal is helemaal van de gekke: dat is aangelegd zodat schepen niet langer door een te smal kanaal midden door Den Bosch hoeven.

Maar vaak wij ook door al die argumenten heen prikken, dat zal echt niets veranderen. Over een paar berichten zullen ze vrolijk weer tevoorschijn komen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 06 March 2015, 12:07:12 »
Ik dacht dat het (oorspronkelijk?) de bedoeling was dat de Duitse 15kV vanaf Emmerich tot in Nederland zou doorlopen. Het meest logische voor de spanningssluizen zou denk ik zijn bij Zevenaar, voor de lijn Arnhem-Zevenaar-Emmerich ten oosten van station Zevenaar net voorbij de aftakking naar Doetinchem/Winterswijk en voor de aftakking Betuweroute. Op de Betuweroute kan dan de huidige spanningssluis gebruikt worden alleen dan tussen 15kV en 25kV.

Dan heb je in beide lijnen (Arnhem-Emmerich en Betuweroute-Emmerich) maar 1 omschakelpunt. En kan het traject Arnhem-Winterswijk geschikt blijven voor ATB. En zelfs van de Nederlandse bovenleiding voorzien worden mochten ze dat willen  ;) . Als je de 15kV doortrekt tot Arnhem heeft dat nogal gevolgen voor alle materiaal dat nu ten oosten van Arnhem komt. IJssellijn bijvoorbeeld.

Dat klinkt inderdaad een stuk logischer ja. :)

En ook een personenverbinding Arnhem-Ruhrgebied zal diesel of 2-spanning moeten gaan gebruiken.

Onderdeel van de bestelling voor Abellio zijn tweestroomtreinstellen, tenminste zo wordt het genoemd in de media...

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 06 March 2015, 13:04:37 »
Dat hij daarnaast steeds over zijn vermeende dossierkennis begint, maar desondanks consequent de Betuweroute "Betuwelijn" blijft noemen, draagt ook bepaald niet bij aan een samenhangend verhaal.
Ik denk ook dat Jo in het echte leven Jules Zollner heet (komend uit Heerlen).
Van de week stond op http://www.dichtbij.nl/roermond/regionaal-nieuws/artikel/3922931/meer-gevaarlijke-goederentreinen-dwars-door-limburg.aspx het volgende stukje als onderdeel van een nogal populistisch artikel over de toename van goederenverkeer op de as Eindhoven - Heerlen:

Citaat
Het goederenvervoer per spoor is sinds vandaag, dinsdag 3 maart in Heerlen, Sittard, Roermond en Weert veel drukker geworden. Het gevarenrisico is hoog, omdat de emplacementen er niet op berekend zijn. De extra drukte voor onbepaalde tijd wordt veroorzaakt door een omleiding van de Betuwelijn bij Venlo.
Citaat
NS laat de extra goederentreinen vanaf Heerlen over Sittard Roermond en Weert naar Eindhoven, Rotterdam en Antwerpen dagelijks heen en weer rijden, omdat het treinverkeer Eindhoven-Venlo in de Betuwelijn veel te druk is geworden. Het komt heel vaak voor dat een Intercity personentrein achter een goederentrein moet "aanhobbelen", die veel te langzaam rijdt. Dat levert ernstige vertragingen in de dienstregeling op. De Betuwelijn is door onderhoud voor vele maanden uitgeschakeld. De treinen moeten bij Venlo omrijden om de drukte te ontlasten.
Net zoveel dossier"kennis"  :-X ::)

En dit zijn dan nog maar (delen van) de eerste twee alinea's.
Het artikel gaat nog verder met nog veel meer tenenkrommende "kennis"
Gr.
Eric

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #329 Gepost op: 06 March 2015, 13:44:32 »
De schrijver Jules Zollner over het artikel van de vele "gevaarlijke" goederentreinen door Limburg heeft duidelijk een klok horen luiden maar is uiteindelijk de klepel helemaal kwijt.
Wat een onzin in zijn verhaal. Allerhande wetenswaardigheden wordt door elkaar gegooid en gehusseld. Eigenlijk is het vermakelijk om het te lezen.
De goeie man is al sinds 2002 in de vut, nu gepensioneerd en wordt dit jaar 71.
Nee, laat hem maar in het plaatselijk suffertje schrijven en niet over het grote internationale transport per spoor.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits