Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:50:17
Bahnstrecke 5867 door ArjanB
Vandaag om 19:49:14
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:47:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Valéry
Vandaag om 19:39:55
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:36:10
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 18:15:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148281 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #285 Gepost op: 03 March 2015, 02:39:41 »
bericht van l1
De kans dat er een trein gaat rijden tussen Weert en het Belgisch-Limburgse Hamont is een stuk groter dan een paar jaar geleden.


Dat bleek tijdens een bijeenkomst in de oude restauratie van het station in Weert.

Onderzoek
Daar maakte CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck bekend dat de provincie bij Europa subsidie heeft aangevraagd voor een onderzoek naar meer en betere spoorverbindingen met Duitsland en België. Het onderzoek moet over maximaal twee jaar klaar zijn.

Lees ook: Limburg wil onderzoek naar internationale treintrajecten

Elektrificatie
Eén van de vier lijnen waar het om gaat is de lijn Weert-Hamont en verder naar Antwerpen. Aan Belgische kant moet daarvoor 23 kilometer spoor geëlectrificeerd worden tussen Mol en Hamont.

Optimistisch
Neerpelt is één van de stations op de lijn. Burgemeester Raf Drieskens daar is optimistisch over de kans van slagen. "Door het werk van heel veel burgers, politici en ondernemers wordt het belang van die verbinding nu erkend. Het gaat om een hele regio die grensoverschrijdend ontsloten wordt. Want het is eigenlijk niet te verdragen dat er in het huidige Europa nog een harde grens tussen landen bestaat op het gebied van spoorvervoer", vindt hij.

Achterstand
Op de bijeenkomst in Weert was ook het Vlaamse parlementslid Lode Ceyssens uit Meeuwen-Gruitrode aanwezig. De christen-democraat vindt dat de lijn Weert-Hamont-Antwerpen er gewoon moet komen. "Het noorden van Belgisch-Limburg heeft een achterstand in te halen wat treinverbindingen betreft", aldus Ceyssens.

Begin februari werden 10.000 handtekeningen overhandigd van een actiecomité dat zich inzet voor de openstelling van de spoorlijn Hamont-Weert.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #286 Gepost op: 03 March 2015, 07:17:58 »
Dat was natuurlijk wat ik ook bedoelde... en natuurlijk is de reden dan nog interessanter dan de constatering.

Goed begrepen Peter! ;)
Dus ook geen vaste dienstregelingen zoals bijvoorbeeld dagelijks...

En heb je een idee waarom dat niet kan Chris? Willen België/Nederland nog geen regelmatig vervoer daar?
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #287 Gepost op: 03 March 2015, 07:18:08 »
Goed begrepen Peter! ;)
Dus ook geen vaste dienstregelingen zoals bijvoorbeeld dagelijks...

l

En heb je een idee waarom dat niet kan Chris? Willen België/Nederland nog geen regelmatig vervoer daar?
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #288 Gepost op: 03 March 2015, 07:18:43 »
Het zou mooi zijn als het lukt. Dikke kans natuurlijk dat allerlei bewonersgroeperingen dwars gaan liggen. En ook een minstens even dikke kans dat het prijskaartje explodeert, zie bijvoorbeeld Nijmegen-Kleve, waar persé bovenleiding moest komen en een hele rits andere dure ingrepen, waardoor het hele plan werd afgeblazen. Bij Maastricht-Lanaken gebeurt er min of meer hetzelfde.

Groeten Simon
« Laatst bewerkt op: 03 March 2015, 07:31:54 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22614
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #289 Gepost op: 03 March 2015, 21:37:55 »
Beloften?  ???
Zitten alle Limburgers hier dan op te wachten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #290 Gepost op: 03 March 2015, 23:06:52 »
Nee, niet alle Limburgers geven de schuld aan iemand anders. Maar sommige Limburgers dus wel. En is het niet prachtig dat we tegenwoordig politieke partijen hebben die iedereen overal de schuld aan geven, behalve hun electoraat? Zo is iedereen blij.

- Peter (Limburger zonder Calimero-complex)
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #291 Gepost op: 04 March 2015, 00:03:41 »
Zo zie ik dat ook Jo,
Als we alle beloftes van de afgelopen 20 jaar op een rij moeten gaan leggen.
Dan hadden we hier in Limburg meer spoor dan weg.

Denk maar eens aan het Plan Euregiorail 2018, dat helaas nergens meer is terug te vinden.
Dat plan omvatte de volgende verbindingen:
-Maastricht-Heerlen Aachen, cq. Maastricht-Simpelveld Aachen
-Heerlen-Avantis-Aachen
-Maastricht-Lanaken-Hasselt (thans omgezet in tramproject Spartacus)
-Maastricht-Luik-Brussel
-Roermond-Dalheim

De doorgestreepte verbindingen zijn van de baan of liggen in een sluimertraject.
En ik vrees dat het Spartacus plan hetzelfde lot gaat wachten.

En van Antwerpen-Mol-Weert, valt denk ik ook niet veel te verwachten.
Allemaal mooie beloftes, maar in de loop der jaren allemaal nog niks opgeleverd.

En Peter, dat zijn echt geen Calimero achtige praktijken.
Al jaren zie je dat buiten Limburg ook andere onbelangrijke provincies het onderspit moeten delven ten opzichte van het Randstedelijk gebied.

Zo ook lopen ook veel steden staatssubsidie mis omdat ze geen agglomeratie kunnen vormen.
De lat is vanuit Den Haag zo hoog gelegd dat buiten de Steden Rotterdam, Den Haag en Amsterdam geen enkele andere stad hierop überhaupt aanspraak kan maken.
Zelfs het samenwerkingsverband Parkstad slaat hierdoor de plank volledig mis.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #292 Gepost op: 04 March 2015, 01:06:18 »
Het is toch niet zo gek dat er voornamelijk infra projecten zijn in de Randstad? Daar wonen gewoonweg een heleboel mensen dicht bij elkaar. Ook denk ik dat de vier Noord-Brabantse steden goed met elkaar verbonden zijn evenals Arnhem-Nijmegen.

Het is allemaal leuk en aardig die spoorlijntjes, maar wie zit er nu te wachten op een spoorverbinding van Antwerpen naar Weert? Moeten mensen uit Antwerpen dan gaan shoppen of werken in Weert? Of andersom? Lijkt me toch dat mensen uit Weert liever naar Eindhoven of Roermond reizen. Het probleem van de Kempen is gewoon dat het dun bevolkt is en er zijn geen grote steden, dus waarom zou je er een spoorweg aanleggen?

Naar veel van dit soort grensoverschrijdende boemeltjes is gewoonweg geen vraag. Ik zou wel eens cijfers willen zien van de bezettingsgraad van Groningen-Leer, Enschede-Muenster, Heerlen-Aachen, Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen (stoppert). Ik heb toch het idee dat dit voornamelijk Duitse/Belgische binnenlandse diensten zijn die een paar km zijn doorgetrokken om op een Nederlands station aan te sluiten. Dus de inkomsten/reizigers stromen zijn vooral binnenlands en door de lijnen door te trekken over de grens kunnen er een handvol extra passagiers worden opgepikt.

Voor goederenvervoer is er natuurlijk wel potentieel, maar dan moeten de Duitsers wel meewerken (zie Betuwelijn). En er is natuurlijk de aloude vraag hoe graag wij (Nederlanders) een verbinding tussen Antwerpen en een Duits achterland willen hebben. PS, wat is er mis met de route via Montzen? Kan die route niet geupgrade worden op knelpunten om de capaciteit te vergroten?

Misschien ben ik een beetje pessimistisch, maar politici zijn natuurlijk heel optimistisch in leuke irrealistische plannetjes financieren met iemand anders (publiek) geld...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22614
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #293 Gepost op: 04 March 2015, 07:53:26 »
De klacht van Jo is nou net dat politici dat te weinig doen.  ;D

We zullen zien,wie er gelijk krijgt,zolang men spijkers op laag water blijft zoeken,zal er altijd iets of iemand tegen zijn,waardoor de zaak vertraagd uiteindelijk te duur en  weer in de kast gelegd wordt in kader van de bezuinigingen,zo kan men eeuwig doorgaan,

Dat mag ik hopen. We zijn het juist helemaal eens dat deze grensoverschrijdende projecten weinig kans van slagen hebben Jo, zoals overal. Gelukkig maar. Als het wel gebeurt, blijft het bijna altijd kwakkelen.
En ter voorlichting, het is overal zo dat er meer projecten in een la liggen dan worden uitgevoerd, niet alleen in Limburg. Hier wordt na 30 jaar duwen en trekken dan eindelijk de tramverbinding CS Uithof aangelegd. Als die klaar is, gaan daar meer reizigers gebruik van maken, dan van alle grensoverschrijdende boemellijntjes bij elkaar. Dus ja, geld voor OV is bijna altijd zinniger te besteden dan aan de verbinding Weert-Neerpelt. Om het even in perspectief te zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #294 Gepost op: 04 March 2015, 09:00:33 »
Het is allemaal leuk en aardig die spoorlijntjes, maar wie zit er nu te wachten op een spoorverbinding van Antwerpen naar Weert? Moeten mensen uit Antwerpen dan gaan shoppen of werken in Weert? Of andersom? Lijkt me toch dat mensen uit Weert liever naar Eindhoven of Roermond reizen. Het probleem van de Kempen is gewoon dat het dun bevolkt is en er zijn geen grote steden, dus waarom zou je er een spoorweg aanleggen?

Maar je hoeft helemaal geen spoorlijn aan te leggen, die ligt er immers al. Waar het om gaat is het stuk vanaf Neerpelt en tegenwoordig zelfs Hamont naar Weert. Daar woont inderdaad geen kip, maar tussen pakweg Mol en Weert is er wel een regionale functie.

Als de NMBS er al brood in ziet om een trein in een kleine plaats als Hamont te laten stoppen, zouden er toch weinig bezwaren kunnen zijn om die trein door te laten rijden naar Weert. Zeker als de NMBS de exploitatie voor haar rekening neemt.

Overigens is Antwerpen van een hele andere orde van grootte dan Eindhoven, laat staan Roermond. Eindhoven is nog steeds een verzameling dorpen met een, laat ik het eufemistisch uitdrukken, "compact" winkelgebied. Roermond is aardig, maar ook niet meer dan dat, tenzij je hartje sneller gaat kloppen van  een opgetuigde kazerne met de mode van vorig jaar. Dan zou ik als Limburger eerder naar Maastricht, Utrecht of Amsterdam gaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #295 Gepost op: 04 March 2015, 09:21:47 »
En Peter, dat zijn echt geen Calimero achtige praktijken.
Al jaren zie je dat buiten Limburg ook andere onbelangrijke provincies het onderspit moeten delven ten opzichte van het Randstedelijk gebied.

Zo ook lopen ook veel steden staatssubsidie mis omdat ze geen agglomeratie kunnen vormen.
De lat is vanuit Den Haag zo hoog gelegd dat buiten de Steden Rotterdam, Den Haag en Amsterdam geen enkele andere stad hierop überhaupt aanspraak kan maken.
Zelfs het samenwerkingsverband Parkstad slaat hierdoor de plank volledig mis.

Er wordt dan ook veel meer geld verdiend in de Randstad dan daarbuiten. Er is ook een veel groter capaciteitsprobleem daar dan in Limburg, Friesland of de Achterhoek. Dus in die zin komen investeringen in de infrastructuur in de Randstad eerder de "buitenprovincies" ten goede dan investeringen in hun eigen gebied, hoe vreemd dat ook moge klinken.

Ter illustratie: de provincie Noord-Holland (een vrij landelijk gebied, ondanks dat een deel van de Randstad er ligt) heeft een begroting van ongeveer een half miljard; de stad Amsterdam heeft een begroting van 6,6 miljard. De grote bedrijven zitten in Amsterdam en niet in, laten we zeggen, Hoorn. Iedere kilometer spoor die je in de Randstad aanlegt levert gewoon veel meer op voor Nederland als geheel dan een kilometer spoor elders. Dat heeft niets met "de laat hoog leggen" te maken. Een groot bedrijf heeft geen enkele behoefte om ergens op de Veluwe een kantoor neer te zetten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22614
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #296 Gepost op: 04 March 2015, 10:24:17 »
Als de NMBS er al brood in ziet om een trein in een kleine plaats als Hamont te laten stoppen, zouden er toch weinig bezwaren kunnen zijn om die trein door te laten rijden naar Weert. Zeker als de NMBS de exploitatie voor haar rekening neemt.

Maar ik denk dus dat van de provincie Limburg dan een exploitatiebijdrage wordt verwacht. Lijkt me ook redelijk. Alleen wil de provincie niet eens het onderzoek uit eigen zak betalen.

Wat betreft het goederenverkeer lijkt het erop dat Vlaanderen en NRW mikken op een Europese oplossing. Dat kan dan ten minste deels worden gefinancierd uit Europese gelden vanwege het belang voor de Europese routes. Met een enkelsporig diesellijntje trapt Europa daar niet in.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2015, 10:49:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #297 Gepost op: 04 March 2015, 11:14:41 »
Als de NMBS er al brood in ziet om een trein in een kleine plaats als Hamont te laten stoppen, zouden er toch weinig bezwaren kunnen zijn om die trein door te laten rijden naar Weert. Zeker als de NMBS de exploitatie voor haar rekening neemt.

Daar ziet de NMBS geen brood in, maar ze krijgen een pak geld van een overheid om de dienst te blijven rijden. Mocht de dienst worden doorgetrokken over de Nederlandse grens, dan wil de NMBS dat de verliezen worden gedekt door een Nederlandse overheid.

Dan blijft de vraag wie er gebruik gaat maken van een trein die een metropool als Weert als eindpunt heeft. In het weekend misschien een handvol mensen die gaan shoppen in Antwerpen. Ik kan je wel al vertellen dat het aantal forensen (forensen vormen de bulk van de reizigers en zorgen voor de meeste inkomsten) dat de 1,5 uur tussen Weert en Antwerpen reist zeer gering is.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #298 Gepost op: 04 March 2015, 12:45:05 »
Maar als de overheden geen geld steken in dit treinvervoer dan ligt ook in dit land alles buiten de provinciehoofdsteden en de hoofdstad eruit.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #299 Gepost op: 04 March 2015, 12:59:10 »
... Roermond is aardig, maar ook niet meer dan dat, tenzij je hartje sneller gaat kloppen van  een opgetuigde kazerne met de mode van vorig jaar. Dan zou ik als Limburger eerder naar Maastricht, Utrecht of Amsterdam gaan...
Au, foei Peter  :'( 8)
Maar inderdaad ik sla die opgetuigde kazerne ook over. Dat laat ik over aan onze oosterburen. Die kunnen er geen genoeg van krijgen.  ;D
Gr.
Eric