Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148634 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #240 Gepost op: 31 January 2015, 11:06:05 »
Goed plan die Meinlijn en ik geloof niet dat België een stuk spoor tussen Nederland en Duitsland in gijzeling houdt.

Stephan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #241 Gepost op: 31 January 2015, 12:16:51 »
Al bijna een jaar terug las ik ergens dat duitsland ook eigenlijk helemaal niet zat te wachten op reactivatie van die spoorlijn,en eigenlijk ook niet van plan is/was om er ook maar een stuiver van "hun" geld in te steken.
Of dat dat nu nog is weet ik niet,maar ik denk zo dat als Belgie de lijn wel hersteld wil hebben en Duitsland werkt niet mee,dan heeft het hele "doel" van de lijn herstellen toch geen zin,als men bij de grens met duitsland een hek neerzet bij wijze van,dan eindigt het verhaal nog in niks.
Neem aan dat men ze niet kan dwingen mee te werken en er geld in te pompen,toch ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #242 Gepost op: 31 January 2015, 12:27:29 »
L.S.

Nederland heeft weinig landelijk belang bij het boek IJzeren Rijn. Misschien politiek wisselgeld?
Provinciaal is er wel degelijk. Provincie Nord Rhein Westfalen is alleen voorstander indien er ook personenvervoer naar de buurlanden plaats vindt. Nederlands Limburg heeft/zou kunnen belang bij een goede (spoor) verbinding met Duitsland en België wat betreft openbaar vervoer.
Wat betreft de Vlamingen en Walen is de stemming sinds de grote werkloosheid in de regio Luik en Charleroi.Waren de Walen eerst pertinent tegen een vlaamse concurrent van hun Montzen-lijn. Nu zien ze dat de toenemende economische activiteit van d haven van Antwerpen ook voor hun positieve vooruitzichten brengt.
groet coen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #243 Gepost op: 31 January 2015, 14:00:18 »
Het verzet van Wallonië is beëindigd met de sanering van Luik/Aken. Daarmee was het directe werkgelegenheidsargument verdwenen.
Verder is de Duitse beslissing in dezen aan Berlijn, de deelstaten gehoord hebbende. De bondsregering heeft vooral hoofdpijn over het achterstallig onderhoud aan de hoofdinfrastructuur. NordrheinWF heeft zich meermalen uitgesproken tegen hervatting van het goederenverkeer over het oude traject.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #244 Gepost op: 31 January 2015, 20:48:42 »
In Duitsland zijn vele bruggen aan hun grens van hun draagkracht en leeftijd,het kost miljarden en vele jaren voor herstel.
De Duitse spoorwegen hebben met instroom van veel nieuw materieel dat kinderziektes hebben en moeten terug grijpen op,
het bestaande of ouder materieel.
De Belgen hebben een flinke deuk opgelopen met de cargo,kijk maar de auto en de staal industrie.
Iedereen is blij dat ze nog leven en hopen op betere tijden.
Kijk eens hoeveel verbindingen met Duitsland en België opgeheven zijn van 1980 en zelfs het traject ontmantelt is.
Hiervoor terug kwam de Betuwespoorlijn ,waar de Duitsers ons erg dankbaar voor is,niet dus!
Het is gewoon een kwestie van tijd,dat er overal DB op staat,Cargo heeft het al en verschillen inter. treinen zullen als het al net volgen,kijk naar de zuiderburen de Cargo afdeling is in onderhandeling met de DB,zo gaat de DB als een stofzuiger overal achteraan om de concurrentie voor te zijn,de tijd zal het leren wat er gaat komen,de politiek heeft al vaker goeie oplossingen om zeep geholpen,gezien over zaken die nu nog lopen in of buiten de media.
De IJzeren Rijn zal als ze nodig zou zijn ooit  weer  treinen zien. ::)

mvg

Jo
     

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #245 Gepost op: 31 January 2015, 21:04:05 »
Jo, daar komt bij, die drie landen zitten in een zware ciris, of in elk geval nog de gevolgen daarvan. Nee, de bijdrages, verhalen en argumenten in deze draad zijn hartstikke leuk en interessant (doorgaan!) en we zouden het allemaal willen maar het gaat de komende jaren (misschien wel nooit) niet gebeuren. Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #246 Gepost op: 31 January 2015, 21:31:32 »
Hoi Rinus,

Hoop doet leven en in 2016 gaan heel veel dingen op de schop,niet alleen het openbaar vervoer.
Intussen zijn er ook verkiezingen ,dus het blijft koffiedik kijken.
Want zoals je al schreef ,crisis en de gevolgen,helaas.

Mvg

Jo
« Laatst bewerkt op: 31 January 2015, 23:31:57 door guest7823 »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #247 Gepost op: 01 February 2015, 11:25:03 »
Het is gewoon een kwestie van tijd,dat er overal DB op staat, [...]     

Nou en? Had je er liever "China Shipping" op staan? Want  De tijd dat een betrekkelijk klein land als Nederland een onafhankelijk goederenbedrijf kan handhaven is al een hele tijd voorbij. Sterker nog, het vrijgeven van de markt is wat het goederenvervoer er bovenop heeft geholpen.

Zou je trouwens wat vaker een punt in plaats van een komma kunnen gebruiken? Je berichten zijn nogal moeilijk te lezen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Net weer begonnen...
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #248 Gepost op: 01 February 2015, 13:25:04 »
Het lukt de Zwitsers ook: meerdere onafhankelijke goederenbedrijven die dwars door Europa rijden. En dan is Zwitserland nog een typisch doorvoerland, een land waar zelden de contracten liggen. Dus ik snap niet waarom we als Nederland zijnde geen onafhankelijke goederenvervoerder meer hebben. Het had gekund...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #249 Gepost op: 01 February 2015, 13:43:14 »
Dan nog zie ik het probleem niet.

Overigens raken we nu wel vrij ver verwijderd van het oorspronkelijke onderwerp.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #250 Gepost op: 01 February 2015, 15:46:33 »
l.s.
even stapsgewijs.
Betekent dat zodra nederland belang heeft bij de verbinding Hamont-Weert (personen danwel wel goederen) de kosten meer en meer bij Nederland komen te leggen. En zoals bij elke grensoverschrijdend spoorlijn zullen de kosten voor de nationale regering zijn. Dit zal ook voor het gedeelte Roermond-Dalheim gelden. Weert - Roermond staat niet ter discussie.
Aangezien het oude trace Maasbrug Buggenum-Roermond-Dalheim niet of niet volledig gebruikt kan/gaat worden is de kosten verdeling daar anders.
De ondertunneling wordt door nederland en belgie samen en in gelijke mate gedragen.
Dit over de financien volgens de uitspraak 2005 

groet coen

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #251 Gepost op: 01 February 2015, 15:48:47 »

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #252 Gepost op: 01 February 2015, 15:49:43 »

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #253 Gepost op: 01 February 2015, 15:53:31 »
L.S.


L.S.

dit is in Ministerieel overleg België dd 4 juli 2011 afgesproken.
Zal kijken voor de vervolg afspraak.

groet coen


Ministerieel overleg België dd 4 juli 2011

-   België̈ kiest definitief voor de reactivering van het historische tracé́.
-   -Nederland heeft deze keuze aanvaard. Het erkent het internationale verdragsrecht van België̈ aangaande het gebruik van het historische tracé́ zoals dit ook door de arbitrale uitspraak van 24 mei 2005 werd bevestigd. Nederland heeft altijd gezegd de uitspraak van het Arbitragetribunaal te zullen naleven en heeft geen voorwaarden gesteld.
-   drieledige opdracht:
o   een elektrificatiestudie en de bijhorende kostenraming nauwkeuriger uitwerken
o   de planning actualiseren
o    ontwerp van MOU opstellen.

Voor de actuele planning wordt gewacht op Voor de definitieve Nederlandse versies (Nederlandse minister van Milieu en Infrastructuur)
-   een planning met een aanvulling van de bestaande MIR.
-   een planning op basis van een nieuwe MOU.
Na afsluiten bilaterale akkoorden volgt overleg tussen de drie betrokken landen. In principe zal de tracékeuze hier niet meer ter discussie staan. Na Nederland heeft ook de bevoegde Duitse federale minister, de heer Peter Ramsauer, schriftelijk bevestigd de reactivering van het historische tracé́ te ondersteunen.
Het recentste overleg vond plaats op 6 december 2011. In de loop van de volgende weken zal een memory of understanding klaar zijn voor overleg met de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu.
Gezien de delicaatheid van de onderhandelingen is het op dit moment nog te vroeg om meer in detail te treden inzake de inhoud van het memorandum. "[/i][/i]

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4760
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #254 Gepost op: 01 February 2015, 15:59:54 »
L.S.

groet coen

Van het ene naar het ander eind voor wat betreft formaliteit?  ;)

Alaaf enzo,

Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT