Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 12:28:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 143795 keer)

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #150 Gepost op: 13 November 2012, 19:25:50 »
Stand vandaag; 1747 hebben petitie ondertekend. Inmiddels in diversen kranten en internetsites artikelen verschenen.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

bob0076

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #151 Gepost op: 13 November 2012, 19:46:28 »
Eh... en hoe geraak je dan bij die sporen? Weert heeft twee perrons.

Overigens stopten er vroeger ook zowel de stoptrein naar Eindhoven als de stoptrein naar België, dus dat zou nog steeds moeten kunnen. Het perron is in ieder geval lang zat. Misschien dat je wat geneuzel hebt met wisselstraten, maar daar is vast wel een mouw aan te passen.

- Peter

Tot 5 jaar terug reed er op de eerste kermisdag (september) een trein uit België naar Weert
deze kan gewoon langs spoor/perron 3.
De Sprinter (stoptrein) of IC richting Maastricht/Heerlen kan daar via een wissel voorlangs ook aan spoor 3.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #152 Gepost op: 29 November 2012, 20:56:56 »
ruim 2300 mensen hebben de petitie nu getekend. Wellicht nog enthousiasterikken onder ons die ook wel willen tekenen? https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #153 Gepost op: 29 November 2012, 21:36:58 »
Vroeger stond inderdaad een paar keer per dag (niet vaker) een stoptrein op spoor 3a en reed de sneltrein (je had nog geen intercity) er omheen vanaf spoor 4a naar spoor 3b. Die treinen (Plan E) waren echter niet echt overdreven lang, al stond het laatste rijtuig maar net langs het perron. De verlenging langs spoor 3b was er echter nog niet. En goederentreinen: in de zestiger jaren ging dat de hele dag en nacht door: de ene kolentrein na de andere en nog wat ander verkeer (o.a. grindtreinen naar Linne, receptentrein) en natuurlijk een achttal buurtgoederentreinen. Dat gezeur van tegenwoordig....... ;)
Groet, Frank

Smalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #154 Gepost op: 29 November 2012, 23:00:48 »
Toen enkele jaren de aansluiting van de IC op de stoptrein naar Geldrop en Heeze verlegd werd van Eindhoven naar Weert stopte de stoptrein op spoor 3a en de intercity op 3b. Dat paste prima, ook met 12 bakken Virm. Enige nadeel was dat het sein aan de Roermondse zijde uit de stand stop moest staan zodat de IC geheel langs het perron paste.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #155 Gepost op: 12 January 2013, 23:01:29 »
ruim 2300 mensen hebben de petitie nu getekend. Wellicht nog enthousiasterikken onder ons die ook wel willen tekenen? https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie

De petitie is inmiddels ingediend bij de overheid. Binnenkort meer nieuws.
Hier in de regio Weert is het de mensen, iig de media wel gaan bezig houden.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #156 Gepost op: 05 December 2013, 21:05:25 »
Stand van zaken (treinverbinding Weert-Belgie, personenvervoer) na laatste post; petitie is overhandigd, provinciale bestuur heeft inmiddels een standpunt; uitstel.

Samenvatting;
De nieuwe concessie in Limburg omvat vier stoptreindiensten, een buslijnennet en maatwerkvervoer voor gebieden waar weinig reizigers zijn. De treinverbinding Weert-Antwerpen in nog niet opgenomen in de nota voor de nieuwe concessie. Vanwege de benodigde investeringen in de infrastructuur wordt realisatie van de lijn Weert-Hamont(B) pas op middellange termijn verwacht, zo stelt de Provincie Limburg in haar nota van uitgangspunten. De verbinding wordt daarom niet meegenomen in de aanbesteding.

De Provincie Limburg heeft de ambitie uitgesproken om de Belgische treinverbinding Antwerpen – Neerpelt/Hamont door te trekken naar Weert, om het noorden van Belgisch-Limburg en het midden van Nederlands-Limburg beter ten opzichte van elkaar te ontsluiten en om reizigers ook in de gelegenheid te stellen gebruik te maken van het Nederlandse IC-net of snelle verbindingen in België.

De provincie onderzoekt momenteel samen met ProRail en de Belgische spoorwegen (NMBS) de mogelijkheden voor exploitatie van deze verbinding. Onderdeel van studie zijn ook de benodigde infrastructurele maatregelen, de ruimtelijke en ecologische ontwikkelingen en inpassingen daarvan. De daadwerkelijke uitvoering zal dus nog even op zich laten wachten.

De nieuwe stoptreindienst tussen Weert en Roermond is wel opgenomen in de nota van uitgangspunten. Daarbij zouden nieuw te realiseren stations in Haelen en Baexem bediend moeten worden. Inwoners van de gemeente Leudal krijgen daarmee snellere en over de dagperiode langer doorlopende verbindingen naar en vanuit het westen en zuiden, terwijl Leudal door zijn betere bereikbaarheid een aantrekkelijker plaats van vestiging wordt. In de visie van de provincie gaat de trein rijden bij ingang van of direct na de inwerkingtreding van de nieuwe concessie.

Of de treindienst zal rijden onder de Limburgse OV-concessie (en dus wordt meegenomen in de aanbesteding) zal onder andere afhangen van de verhouding tussen kosten en baten en het overleg tussen de provincie en het ministerie van I&M. De verbinding maakt thans deel uit van het Hoofdrailnet.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #157 Gepost op: 26 January 2015, 20:33:08 »
Toch weer iets gaande daar op dat traject :-)

http://meinlijn.nl
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #158 Gepost op: 26 January 2015, 21:22:23 »
Hoi ,

Over de Ijzeren is zoveel gesproken en geschreven,het enige probleem is ,dat Rotterdam-haven dient afgeschermd te worden,tegenover Antwerpen-haven.dat is al jaren zo,daarom komt in Limburg weinig van de grond,omdat dan Antwerpen-haven dan een betere verbinding heeft met het achterland.
De concessie van Hamont Weert heeft er in het verre verleden gelegen,maar er was geen interesse.
 Omdat de Limburgse politiek doet ,wat Den Haag hun voorschrijft,zullen spoorse dingen tien keer zolang duren,dan normaal.
Heb al diverse keren hierover in de krant geschreven,het laatste stuk hebben ze zelf niet geplaatst omdat pen te scherp geslepen was,dus waar hebben we het hier over.
Een spoorlijn die al meer als 100 jaar door het zelfde gebied ligt en opeens een natuurgebied is,waar meer wegen doorheen kruisen ,dan een spoorlijn en prijzen voor reactivering voor het stukje Roermond-Dalheim,die sprookjesachtig zijn belachelijk.
Nederland heeft meebetaald aan het renoveren van de brug van Moresnet,om de IJzeren Rijn niet te hoeven activeren.
Tussen het spoorse gebeuren en de politiek zit een hele grote afstand,kijk naar Avantislijn Dubbel spoor Heerlen -Herzogenrath
had allemaal klaar moeten zijn maar is nog geen schop in de aarde gezet,Venlo heeft een kansje voor dubbelspoor.
Zolang Landsbelang voor gaat zal er in Limburg weinig gebeuren.
Hoezo ik dit weet,heb de hele discussie en aantekeningen ,documentatie dvd s van Jan Van Dinteren gekregen vlak voor hij in
november 2012 gestorven is,is een heel pakket en ben dus verder gegaan om het toch actueel te houden. :)

Gr, Jo
     

 

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #159 Gepost op: 26 January 2015, 22:50:03 »
Tsja.... Roermond schakelt al jaren sneller de pook in een hogere versnelling dan Weert, da's ook een feit!
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #160 Gepost op: 27 January 2015, 08:31:04 »
Jo, je bent inderdaad kort door de bocht.

Om één of andere reden lijk jij te denken dat treinen laten rijden over de IJzeren Rijn in het voordeel van Limburg zou zijn. Dat is het niet. Als je kijkt naar geluidsnormen, dan zit het stuk tot aan Weert (vanuit Eindhoven) al zo'n beetje aan de grens. In dichter bebouwd gebied, of met meer treinen (er rijden immers geen stoptreinen naar Roermond), zou je geluidschermen moeten plaatsen. Zie jij al de hele spoordijk in Weert vol met geluidschermen staan? Het zou een ramp zijn voor die stad. En voor Roermond. En voor de Meinweg.

Dat het belang van Rotterdam voorop zou staan is ook cafépraat. Waarom denk je dat er zulke dikke vaargeulen in Zuid-Holland en Zeeland liggen? Om tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen te vervoeren. Ze mogen dan wel concurrerende havens zijn, ze hebben ook veel profijt van elkaar. Meer vracht op Antwerpen is dus in het voordeel van Rotterdam, omdat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat extra vervoer voor Antwerpen ten koste zou gaan van Rotterdam.

Tenslotte lijk je niet te beseffen dat reactivering van de IJzeren Rijn een voornamelijk Vlaams-nationalistisch project is. De Moresnetlijn heeft namelijk ruim voldoende capaciteit, zeker nu die geëlektrificeerd is, maar loopt door het verfoeide Wallonië. En dat willen de Vlaamse nationalisten niet. Dat de lijn Antwerpen-Hamont in Vlaanderen op maaiveldniveau ligt en dat het rijden van zware goederentreinen die kernen helemaal om zeep zou helpen, deert kennelijk niet.

Dus kom niet aan met dat Calimeroverhaal, waar te veel Limburgers last van hebben, dat de gemeneriken in Den Haag alleen maar oog voor zichzelf hebben. Het bovenstaande is overigens al diverse malen voorbijgekomen in dit draadje, maar dan moet je natuurlijk wel de moeite nemen om dat te lezen.

- Peter (Ni-jwieërtenaar)
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #161 Gepost op: 27 January 2015, 09:49:24 »
Tja Jo, als dat nu het niveau van de argumenten is waar de Limburgse verongelijktheid op is gebaseerd?  ???

De situatie rond de IJzeren Rijn is volstrekt helder: de bal ligt bij België en misschien Duitsland, in die volgorde.

Er is een plan dat voorziet in verplaatsing van de boog bij Roermond en een tunnel door het Meinweggebied. En er zijn in 2012 principeafspraken over de kostenverdeling gemaakt. Nederland heeft geen keuze en moet met het plan instemmen. Het is nu aan België om te beslissen of men enkele honderden miljoenen euro's overheeft voor alleen het Nederlandse traject.
Vlaanderen en vooral de Nva hebben lang geroepen dat de regering onder Di Rupo de heropening van de IJzeren Rijn tegenwerkte. Nu is er een regering die wordt gedomineerd door Vlaanderen en waaraan zelfs de Nva meedoet. En die regering zal hoogstwaarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen als de vorige regering: de kosten-baten verhouding is totaal zoek en er zijn in België en ook in Vlaanderen ruimschoots infrastructurele knelpunten die een hogere prioriteit hebben.
Mocht de Belgische regering onverhoopt toch besluiten dat de IJzeren Rijn in Nederland weer in gebruik moet worden genomen, dan ligt er nog een Duits vuiltje. Duitsland is nergens toe verplicht en ook daar zijn omwonenden die hervatting van het goederenvervoer niet zien zitten. Duitsland gaat dit jaar een nieuw Bundesverkehrswegeplan voor de komende 12 jaar of zoiets maken. Ik denk dat het geschikt maken van het Duitse traject daar wel in komt, maar met een zo lage prioriteit dat de kans op uitvoering gering is, tenzij België ook daarvoor gaat betalen. Duitsland heeft wel andere infrastructurele problemen aan het hoofd.

Het project had altijd al een hoog follygehalte, omdat zelfs de voordelen voor Antwerpen beperkt zouden zijn. Het project is op dood spoor gekomen met de uitspraak van het Internationale Hof van Arbitrage in 2005. Nederland moest meewerken, maar tegelijk werd vastgesteld dat daarbij de Nederlandse regels voor nieuwbouwtrajecten golden. Daarmee werd heropening van het stuk tussen Roermond en de Duitse grens zo duur dat zelfs Vlaamse nationalisten het maar laten zitten als het erop aan komt. In dat verband lijkt het wat typisch om met de opening van zo'n personenlijntje te laten zien dat het kennelijk toch eenvoudiger kan.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2015, 10:09:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #162 Gepost op: 27 January 2015, 10:37:10 »
Als je kijkt naar geluidsnormen, dan zit het stuk tot aan Weert (vanuit Eindhoven) al zo'n beetje aan de grens. In dichter bebouwd gebied, of met meer treinen (er rijden immers geen stoptreinen naar Roermond), zou je geluidschermen moeten plaatsen. Zie jij al de hele spoordijk in Weert vol met geluidschermen staan?

Dat valt denk ik wel mee.
Aan de west kant van Weert (de ijzeren rijn komt niet uit de richting Eindhoven) loopt het spoor voor het grootste deel tussen industrie door. Dichter bij het station kom je ook huizen tegen, maar daar is de spoordijk zeer breed aangezien er nogal wat extra sporen liggen uit een glorieuzer verleden.
Dat stuk is ook nog eens behoorlijk begroeid en zeker in de zomer zie je vrij weinig van het spoor. Daar kun je een aardige muur kwijt zonder dat het erg opvalt. Dat kan Weert wel hebben.

Aan de oostkant is het iets krapper, maar ook daar is het spoor aan beide zijden voorzien van flink wat groen. Ook daar zou een geluidsmuur (mits enigzins verwerkt in het groen) een optie zijn.

Tsja.... Roermond schakelt al jaren sneller de pook in een hogere versnelling dan Weert, da's ook een feit!

En toch schat ik dat de kansen voor het stuk Hamont-Weert een stuk beter zijn dan voor Roermond-Dalheim voor wat betreft reizigers vervoer.
De IR tussen Antwerpen en Hamont is vorig jaar al verlengd tot Hamont. Het spoor is goed onderhouden en met een relatief kleine investering zou er doorgereden kunnen worden. Het enige echte tegengeluid dat je hoort is dat van diegenen die bang zijn dat personen vervoer een excuus wordt voor goederen vervoer.

Het spoor door de Meinweg is in een vreselijke staat, en moet eigenlijk geheel vernieuwd worden. En wat betfef bebouwing heeft de gemeente Roermond het toch wel redelijk bont gemaakt. Je krijgt daar niet echt het idee dat de planners ook maar enig moment rekening met het spoor hebben gehouden.

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #163 Gepost op: 27 January 2015, 10:48:38 »
ik denk toch dat ook goederenvervoer dan via hamont er gaan komen.
gewoon via weert naar roermond kopmaken en op via venlo naar duitsland of via roermond naar dsm of zelfs heerlen naar herzogenrath.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #164 Gepost op: 27 January 2015, 10:52:26 »
Tja Jo, als dat nu het niveau van de argumenten is waar de Limburgse verongelijktheid op is gebaseerd?  ???

De situatie rond de IJzeren Rijn is volstrekt helder: de bal ligt bij België en misschien Duitsland, in die volgorde.

Er is een plan dat voorziet in verplaatsing van de boog bij Roermond en een tunnel door het Meinweggebied. En er zijn in 2012 principeafspraken over de kostenverdeling gemaakt. Nederland heeft geen keuze en moet met het plan instemmen. Het is nu aan België om te beslissen of men enkele honderden miljoenen euro's overheeft voor alleen het Nederlandse traject.
Vlaanderen en vooral de Nva hebben lang geroepen dat de regering onder Di Rupo de heropening van de IJzeren Rijn tegenwerkte. Nu is er een regering die wordt gedomineerd door Vlaanderen en waaraan zelfs de Nva meedoet. En die regering zal hoogstwaarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen als de vorige regering: de kosten-baten verhouding is totaal zoek en er zijn in België en ook in Vlaanderen ruimschoots infrastructurele knelpunten die een hogere prioriteit hebben.
Mocht de Belgische regering onverhoopt toch besluiten dat de IJzeren Rijn in Nederland weer in gebruik moet worden genomen, dan ligt er nog een Duits vuiltje. Duitsland is nergens toe verplicht en ook daar zijn omwonenden die hervatting van het goederenvervoer niet zien zitten. Duitsland gaat dit jaar een nieuw Bundesverkehrswegeplan voor de komende 12 jaar of zoiets maken. Ik denk dat het geschikt maken van het Duitse traject daar wel in komt, maar met een zo lage prioriteit dat de kans op uitvoering gering is, tenzij België ook daarvoor gaat betalen. Duitsland heeft wel andere infrastructurele problemen aan het hoofd.

Het project had altijd al een hoog follygehalte, omdat zelfs de voordelen voor Antwerpen beperkt zouden zijn. Het project is op dood spoor gekomen met de uitspraak van het Internationale Hof van Arbitrage in 2005. Nederland moest meewerken, maar tegelijk werd vastgesteld dat daarbij de Nederlandse regels voor nieuwbouwtrajecten golden. Daarmee werd heropening van het stuk tussen Roermond en de Duitse grens zo duur dat zelfs Vlaamse nationalisten het maar laten zitten als het erop aan komt. In dat verband lijkt het wat typisch om met de opening van zo'n personenlijntje te laten zien dat het kennelijk toch eenvoudiger kan.

Hoi Henk,

België heeft in zoverre aan een groot deel voldaan,alleen het stuk Hamont Budel moet het spoor vernieuwd worden.
Als het door zou gaan is dit het einde van de Montzenlijn waar veel geld is geïnvesteerd,ook door Nederland.
Er zijn al treinen die niet meer Via de Montzenlijn gaan maar via Visé-Sittard-Venlo ,om kilometers te sparen.
Voel je het aankomen ,als de treinen niet meer door Wallonië hoeven en dan nog Rotterdam Haven,dan weet je,dat deze lijn een
heet hangijzer blijft,want het commentaar,wat niet geplaatst is in de krant was te scherp gesneden,dus moet ik voorzichtig zijn
hiermee,de  overbodige kronkelingen zoals tunnel en boog,is maar zijn maar spook verhalen om de werkzaamheden zo hoog mogelijk te maken,zodat kosten baten ,negatief zullen uitvallen,bekijk Roermond,mensen die daar aan dit spoor wonen hebben toen zich de tuin richting spoor uitgebreid en zullen dat ook niet terug geven,Het isolatiebedrijf wat aan die lijn zit heeft ook eieren voor hun geld gekozen,en zijn de wisselbakken in Blerick op de trein gaan zetten voor verre afstanden.
Dus het blijft een gebed zonder einde,dus afwachten,Duitsland heeft geen interesse vooralsnog. ??? ::)   

Gr,

Jo