Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door saskia
Vandaag om 13:12:21
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:19
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 12:09:14
NL-baan in Canada door Jelmer
Vandaag om 12:06:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 10:55:24
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148023 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #75 Gepost op: 23 November 2008, 10:05:08 »
Precies zijn eigen citaat dat boven het krantenknipsel staat. Sleep anders even de foto naar de adresbalk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #76 Gepost op: 27 November 2008, 15:46:34 »

De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Minister Camiel Eurlings van Verkeer kondigt dat dinsdag aan in een brief aan de Tweede Kamer. 

Hij overlegde vorige week met Duitse en Belgische bewindslieden over een alternatief, het zogenoemde A52-tracé. Dat tracé strandde omdat het financieel onhaalbaar is, concludeerde de Belgische minister Inge Vervotte. Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft 'heb ik geen andere keuze dan mij bij de conclusie van België neer te leggen', aldus Eurlings.
  Hij hield vorige week nog een slag om de arm, voor het geval Duitsland en België dit jaar alsnog geld zouden bijpassen voor het A52-alternatief. Eurlings bood zelf 100 miljoen euro extra.
  Nu accepteert hij dat de IJzeren Rijn wordt 'gereactiveerd'. Zij het niet dan na modernisering en aanpassingen aan de lijn, door geluidswerende maatregelen, een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik en is een voortdurende twistappel tussen Nederland en België. De Belgen beschuldigden Nederland van vertragingstactieken om de Rotterdamse haven te beschermen.    
Beide landen stapten naar het Permanente Hof van Arbitrage. Dat hof in Den Haag stelde België in 2005 in het gelijk, namelijk dat het recht van vrije doortocht heeft via Nederland op grond van het Scheidingsverdrag uit 1839.
Nu wordt verwacht dat de gemoderniseerde lijn in 2018 weer in gebruik wordt genomen. De kosten daarvoor raamt Verkeer en Waterstaat op ruim een half miljard euro. Over de verdeling tussen Nederland en België komt begin december een advies uit. -SK
bron transport

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #77 Gepost op: 16 December 2008, 15:41:53 »

Het samenwerkingsverband "IJzeren Rijn Midden-Limburg", met onder meer de vijf Nederlandse gemeenten langs de IJzeren Rijn, vraagt minister van Overheidsbedrijven Vervotte om het dossier over de IJzeren Rijn te herbekijken. "De reactivering is een zeer onrendabele investering", klinkt het.

Het samenwerkingsverband heeft alvast brieven gestuurd naar Vervotte en de Nederlandse Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Daarin vraagt het "meer tijd te nemen voor de beslissing", aangezien het Duitse A52-alternatief geen serieuze kans zou hebben gekregen.
Volgens de belangengroep is er geen economische reden tot haast, omdat de Montzenlijn voorlopig nog genoeg capaciteit biedt in de verbinding tussen Antwerpen en Duitsland.
bron Lloyds Publicatiedatum: 15 december 2008

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #78 Gepost op: 16 December 2008, 15:48:16 »
Het is een goede zaak dat Nederland het licht op groen zet voor de heractivering van de IJzeren Rijn, maar de geplande timing (2018) is veel te laat en kan niet door de beugel. Dat zegt gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf Antwerpen in een interview met het weekblad "Knack".
"België heeft altijd gezegd dat de IJzeren Rijn heropend moest kunnen worden tegen 2015. Als dat nu begin 2016 wordt in plaats van eind 2015, zullen we daar niet over vallen. Maar 2018 kan voor ons niet door de beugel", stelt Bruyninckx. "We weten uit ervaring - met de Scheldeverdragen - dat de Nederlanders voor hun verplichtingen tegenover ons graag de Franse slag hanteren; onze regering zal ze dus dicht op de huid moeten zitten", aldus de Antwerpse havenbaas.
Nederland heeft zich onlangs bereid verklaard om het historische tracé van de IJzeren Rijn weer in gebruik te nemen.
bron Lloyd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #79 Gepost op: 06 January 2009, 14:47:15 »
6 januari 2009

Het provinciebestuur laat onderzoeken of de Duitse variant van de IJzeren Rijn alsnog haalbaar is en onder welke voorwaarden. Dat tracé loopt ten noorden van Roermond langs de N280 en de Duitse BAB 52-autoweg. Het besluit voor het nieuwe onderzoek is opmerkelijk omdat de ministers van België, Nederland en Duitsland half november besloten af te zien van de Duitse variant omdat de financiering niet rond kwam.

In plaats daarvan werd gekozen voor het historisch tracé met een omleiding bij Roermond en een tunnel onder nationaal park De Meinweg door. Het nieuwe onderzoek wordt uitgevoerd door een Belgisch bureau dat onder leiding staat van een hoogleraar aan de Universiteit van Antwerpen. PvdA-gedeputeerde Bert Kersten hoopt dat het onderzoek de tracé-discussie opnieuw open breekt.
bron transport

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #80 Gepost op: 03 March 2009, 15:40:23 »
Geen treinen op deel IJzeren Rijn
Voorlopig mogen er geen treinen meer rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Dat besliste de Raad van State woensdag. Eerst moet onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse.
Al in de zomer van 2006 vroeg de Limburgse Milieufederatie onderhoudswerk door ProRail aan de rails tussen Weert en Budel stop te leggen omdat er geen vergunning was. Begin 2007 besliste de minister van LNV echter dat geen vergunning nodig was. De Milieufederatie ging met succes in beroep. De Raad van State vernietigt dit besluit van de minister op basis van Europese regels.
De SP in de Tweede Kamer heeft de ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Gerda Verburg (LNV) gevraagd welke gevolgen de uitspraak heeft voor de heringebruikname van het historisch tracé van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied.
Ook wil de SP weten of Eurlings gaat verhinderen dat er nog treinen over het baanvak Weert-Budel rijden. -SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #81 Gepost op: 03 March 2009, 15:42:50 »

Voorlopig mogen er geen treinen meer rijden over een deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Dat besliste de Raad van State woensdag. Eerst moet onderzocht worden welke gevolgen onderhoud en gebruik van deze spoorlijn kunnen hebben voor de beschermde natuur ter plaatse.
In de zomer van 2006 vroeg de Limburgse Milieufederatie onderhoudswerk door ProRail aan de rails tussen Weert en Budel stop te leggen omdat er geen vergunning was. Begin 2007 besliste de minister van LNV echter dat geen vergunning nodig was. De Milieufederatie ging met succes in beroep. De Raad van State vernietigt dit besluit van de minister op basis van Europese regels. -SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #82 Gepost op: 18 May 2009, 11:46:57 »
er is nu een rapport uitgelekt dat het niet lonend is om de ijzeren rijn weer te heropenen

Uitgelekt rapport: IJzeren Rijn niet rendabel
 
De IJzeren Rijn, de omstreden spoorlijn die via Midden-Limburg Antwerpen met het Roergebied verbindt, wordt niet rendabel. De goederenspoorlijn moet daarom voorlopig niet in gebruik worden genomen. Dat zegt een commissie van onafhankelijke deskundigen in een uitgelekt rapport. Dat rapport werd gemaakt in opdracht van de ministeries van verkeer in Nederland en België.

Volgens de onderzoekers wegen de kosten van heropening, 536 miljoen euro, niet op tegen de baten.   

http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_3759978/_rp_links4_hasclickpage/1_1013

groeten wesley

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22602
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #83 Gepost op: 10 June 2010, 13:32:16 »
Zowaar weer een berichtje op de site van Prorail.
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Limburg/IJzeren%20Rijn/Pages/Nieuws.aspx
Waaruit we kunnen opmaken dat ze in België wel wat anders aan het hoofd hebben dat de voortgang van dit kostbare prestigeproject.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #84 Gepost op: 10 June 2010, 14:20:54 »
De lijn naar Aken is volledig geelektrificeerd.
Dat heeft ook wat centjes gekost en moet eerst opbrengen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #85 Gepost op: 05 August 2010, 15:34:13 »
Noordrijn-Westfalen wil niet meewerken aan de landelijke proef in Duitsland met langere vrachtautocombinaties. Dat heeft de verkeersminister van deze deelstaat, Harry Voigtsberger (SPD) laten weten. Zijn partij maakt deel uit van een nieuwe coalitie met de Groenen, geleid door minister-president Hannelore Kraft (SPD). De vorige regering van Noordrijn-Westfalen, aangevoerd door de christendemocraten, was wèl bereid de 'ecocombi' bij wijze van proef op de wegen toe te laten.
De federale regering van CDU/CSU en FDP wil volgend jaar een landelijke proef beginnen met vrachtauto's tot een lengte van 25,25 meter. Noordrijn-Westfalen doet daaraan niet mee, aldus Voigtsberger, omdat bezwaren van veel deelstaten bij het besluit tot de proef niet zouden zijn meegewogen. Voigtsberger vreest dat de ecocombi meer lading naar de weg zal brengen. Voigtsberger stelt dat juist meer lading van de weg naar het spoor en de binnenwateren moet worden verschoven. Als belangrijke projecten om dit te bereiken, noemt hij de Betuweroute en de IJzeren Rijn, de opnieuw in gebruik te nemen spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland. Tussen 2006 en 2008 werden in Noordrijn-Westfalen proeven gehouden met de ecocombi. De uitslagen daarvan waren over het algemeen gunstig. Verscheidene andere deelstaten zijn voorstander van de landelijke proef die de federale verkeersminister, Peter Ramsauer (CSU), nu wil houden. Noordrijn-Westfalen zal geen zitting nemen in de werkgroep die deze proef moet voorbereiden, aldus Voigtsberger. De vervoersogranisaties TLN en EVO zijn onaangenaam verrast door het besluit van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) om niet deel te nemen aan de komende landelijke proef in Duitsland met de superlange vrachtwagens.

 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22602
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #87 Gepost op: 07 January 2011, 15:28:14 »
Als je gaat googlen vind je alleen maar 20 keer ditzelfde bericht in verschillende Nederlandse media. Er wordt verwezen naar een Limburgse gedeputeerde, maar nergens wordt een Duitse bron genoemd.

Dat kan ook niet, want er is helemaal geen besluit van de Bondsdag. Er is wel een brief van de Duitse regering aan de Bondsdag met de stand van zaken aangaande investeringen in de railinfrastructuur. Daarbij ook een stuk over trajecten waarbij andere landen zijn betrokken. Daaruit blijkt dat er voor het Duitse stuk van de IJzeren Rijn nog geen overeenkomst bestaat. Verder schrijft de regering dat overeenkomsten met buurlanden natuurlijk zullen worden nagekomen, maar dat het lastig wordt verdere verplichtingen aan te gaan.

http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/17/042/1704270.pdf

De Limburger heeft een duidelijker verhaal.

http://www.limburger.nl/article/20110107/REGIONIEUWS08/110109681/1030
« Laatst bewerkt op: 07 January 2011, 15:46:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #88 Gepost op: 07 January 2011, 19:53:46 »
Dan is de onderstaande link vast wel interessant:
http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=10&t=5417
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #89 Gepost op: 07 January 2011, 20:17:54 »
Hier een Duits bericht:
http://lokale-wirtschaft.rp-online.de/nachrichten/detail/-/specific/Der-Eiserne-Rhein-ist-tot-1263721969

Volgens bericht wordt er geen aandacht aan geschonken de komende 20 jaar. Men geeft liever aandacht aan uitbreiding Venlo-Kaldenkirchen e.v.
Jeroen