Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Albert de Heer
Vandaag om 22:48:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 147917 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Gepost op: 26 October 2006, 00:31:28 »
Het is alweer enige tijd stil rondom de IJzeren Rijn. Voor de grap heb ik de lijn vanuit Weert richting België gevolgd. In de buurt van Budel ligt er een buurt vlak op het spoor, niet zo handig dus.

Maar in België is het andere koek. Daar gaat de lijn dwars door diverse kernen heen.  Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Belgische burger er blij mee zal zijn dat er opeens zware goederentreinen door zijn dorp gaan denderen.

Weet er iemand meer?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2006, 00:45:26 »
Volgens de Belgische media hebben diverse burgermeesters vorige week hun ongenoegen geuit. De burgermeesters in Belgie zijn rechtstreeks gekozen door de plaatselijke bevolking, dus als de bevolking er tegen is, zullen zij zich hard verzetten.

Groeten, alexander

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2006, 09:05:24 »
Ongenoegens zijn er ook aan Nederlandse kant.
De ijzeren rijn zou in de buurt van de duits/nederlandse grens, dwars door een natuurgebied gaan.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2006, 12:57:54 »
Hey,

Als ze het elektriciferen en er dierennetten spannen zodat ze niet spontaan het spoor over rennen en erop slapen/zonnen, dan hebben de dieren er evenveel of zelfs minder last van dan de mensen die er wandelen, wonen, autorijden, werken(fabrieksterrein) of sporten(fietsen golfen etc etc)
De mensen hebben er zogenaamd meer last van dan de dieren in mijn ogen.
Omdat ze zelf de achtertuin bijna op het spoor hebben gebouwd.

Zoveel treinen zullen er niet rijden, ongeveer 1 per uur volgens prorail of zoiets en met lage snelheid( 40 km/h)

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2006, 16:00:26 »
In Trouw van vandaag of gister een groot artikel over de IJzeren Rijn.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2006, 17:36:24 »
marcel,

geen natuurmens?
Ik vind je reactie wat cru richting de dieren.
Ik ken wel belangrijkere spoorverbindingen dan de IJzeren Rijn dus laat die lijn mooi weg blijven als eht tenkoste gaat van vele mensen en dieren.

Er ligt spoor zat, sommige stukken kunnen wellicht beter benut worden, in plaats dat men daar nou eens tijd, geld en energie in steekt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2006, 17:41:37 »
Ik zie niet waarom Marcels reactie cru is richting de dieren?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2006, 17:59:50 »
Wel een erg eenvoudige manier, de dieren moeten zich maar weer aan passen aan de mensheid.
Persoonlijk vind ik dat cru, nu zal ik ongetwijfeld anders reageren dan anderen maar ik zie liever de dieren daar rond blijven lopen en liggen zonnen.
Er zijn genoeg andere toepassingen waar we ook mee uit de voeten kunnen, veel meer gebruik maken van de bestaande gebruikte middelen bijvoorbeeld.

mvg,
 Sander
(staat soms ook nog wel eens stil bij de natuur)
mvg,
 Sander

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2006, 18:11:26 »
Ik woon vlakbij het station van Mol, ook hier zou de ijzeren rijn gaan doorkomen, wij hebben vorig jaar een bijeenkomst gehad met de burgemeester en enkele hooggeplaatsten van de NMBS, als de ijzeren rijn er terug zou komen, dan gaan er dagelijks ongeveer 47 goederentreinen doorheen Mol denderen, nu is Mol al een redelijk druk bereden station, we hebben hier de aftakking richting Hasselt, en de aftakking richting Neerpelt, dagelijks komen hier zware erts-treinen, zandtreinen, staaltreinen enz.. doorheen Mol gereden, aan het station ligt een overweg die nu al heel dikwijls dicht is, wat gaat dat dan worden, volgens de burgemeester zou er een tunnel komen, ten koste van de NMBS ,maar die hebben laten weten dat dit een zaak is van de gemeente, verdere uitspraken zijn voorlopig niet meer gedaan, word uiteraard vervolgd....

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2006, 19:20:03 »
begrijp me even niet verkeerd, maar toen deze lijn nog in gebruik was was het toen ook al natuurgebied?

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2006, 19:27:15 »
 ??? Ik snap het niet, we hebben het hier toch van doen met "trein-liefhbbers"  ???
De groeten van Rob

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2006, 19:47:21 »
Hey,

Mijn reactie cru tegenover dieren?
Ik vind het geweldig dat natuurgebied, wat er overigens al lag toen het spoor gewoon in gebruik was.
Er leven zelfs de zeldzaamste planten en dieren rond het spoor.
De salemandertjes zonnen graag op de spoorstaven, zelfs toen er nog treinen reden.

Maar wat ik gek vind is dat mensen hier uit de regio Roermond, die er allemaal op tegen zijn dat er treinen rijden, wel de auto pakken om over de drukke verkeersweg(rijksweg richting Duitsland) te scheuren.
Of om naar de golfbaan te gaan wat praktisch in de Meinweg ligt.
Of erin te wandelen en dan containers vol met afval te dumpen.

O-ja ook zeuren ze nog over gevaarlijke situaties als er een ketelwagen trein langskomt.
Degene die hier bekend zijn met welke fabrieken hier liggen en wat voor stoffen erheen en af-gevoerd worden, die snappen wat ik bedoel.
En dat allemaal over de weg, naast het Mooie natuurgebied, De Meinweg.

Van die 20 treinen per dag , of misschien weg 30, zou dat zo`n zware belasting zijn voor het natuurgebied?
In mijn visie niet, als je maar draad erboven hangt, en geen diesels laat passeren, en langzaam rijdt( kunnen evt salamanders van de railstaven af springen)

De mensen zelf zijn het probleem voor dit natuurgebied.
Maar dat is mijn mening, het gaat mij er niet om of hier wel of geen treinen rijden.
Maar er worden wel scheve discussies gevoerd over dit natuurgebied en de ijzeren rijn.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

nickinson

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2006, 20:57:41 »
Ah kom nou jongens het draait allemaal niet om de zielige diertjes die verstoord gaan worden als het spoor weer gebruik gaat worden. Dat is slechts een schijnreden. Waar het echt om gaat is dat er concurentie voor Betuweroute komt en de positie van Rotterdam tegen over Antwerpen.
Als NL politiek het spoor weer in gebruik wilde nemen dan zou zo-n besluit boven alles staan, maar men wil dat gewoon niet hebben en stelt het zo lang mogelijk uit.
Nico

Anoniem

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2006, 21:08:00 »
Exactly. Het belang voor de Nederlandse staat is dan ook vrijwel nihil (in tegenstelling tot het belang voor Begië en dan met name de Antwerpse havens) dus niemand maakt haast.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2006, 21:16:18 »
Om de zelfde redenen kopen de Duitsers honderden nieuwe locs voor diensten naar de Duitse havens, en rijden er derde hands diesels naar Rotterdam, en wordt de Betuwe route in Duitsland pas over 10 jaar aangelegd.
Om politieke redenen is de ijzeren rijn 15 jaar geleden gesloten, het vervoer moest via Walonie naar Duitsland. Via Montzen, door een tunnel door Nederland naar Aken. Detail, de tunnel onder Nederland is tijdens de eerste wereldoorlog gegraven.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 26 October 2006, 23:46:03 door Alexander »