Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Dirk
Vandaag om 11:03:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 10:55:24
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 10:49:29
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:39:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 10:23:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:04:26
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:12:28
NL-baan in Canada door einte
Vandaag om 07:48:37
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 148000 keer)

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #60 Gepost op: 17 November 2008, 19:23:58 »
Natuurgebied is het codewoord

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #61 Gepost op: 17 November 2008, 19:25:49 »
Natuurgebied ja.

Er lopen genoeg wilde zwijnen rond en zo, maar dan heb je ook echt alles gehad.
Ik vind ze maar een plaag, ze vernielen bijna alles.
Bij ons in het zuiden hebben de landbouwers behoorlijk veel last er van.

Ik vind wild zwijn altijd lekker met kerst.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 19:36:03 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #62 Gepost op: 17 November 2008, 19:29:20 »
Net als Klaas snap ik het ook niet. Wat was er nu eerder, het natuurgebied of de spoorlijn?
Als we de A1 nu eens een weekje stil leggen en er komt wat onkruid tussen het asphalt omhoog kruipen, is het ineens ook een natuurgebied geworden en is auto verkeer verboden? Rare jongen die Limburgers!!!
SK ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #63 Gepost op: 17 November 2008, 19:33:29 »
En waarom zou het eigenlijk een natuurgebied zijn als delen onder het spoor gekenmerkt worden door vervuilde grond?
Dan hadden ze al lang moeten afgraven.

Ik ben trouwens ook Limburger, maar wat mij betreft kan de lijn morgen nog voor spoorvervoer toegankelijk zijn.

Zonder tunnels of de hele mikmak. (wel fatsoenlijke beveiliging natuurlijk)
Scheelt heel veel belastingcenten.

Kan ook anders Hekwerkje of geluidsscherm er omheen en hier en daar een ecoduct er over.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #64 Gepost op: 17 November 2008, 20:02:41 »
Als Roermondenaar (wel import  8) ) ben ik wel bekend met de ijzeren rijn.
Het toverwoord is zoals gezegd natuurgebied.
De Meinweg lag er al heel lang met een spoorlijn erdoor heen. Geen probleem. Was gewoon een groot stuk bos.
Totdat het treinverkeer gestopt werd. Toen ging de natuur zijn gang en werd het tot nationaal park gebombadeerd en kreeg je een lang wandelpad met een hele lage railing ernaast ;D
En wat dachten de bewoners naast het eeste stuk vanaf het station. Als er toch geen treinen meer rijden kan ik best mijn tuin wat groter maken. Nu zijn er dus een heleboel tuinen met een eigen spooraansluiting :D ;D
En rara wie gaan er protesteren. Juist. Je wilt toch geen trein door je achtertuin hebben rijden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 427
    • www.leukehobby.nl
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #65 Gepost op: 17 November 2008, 20:06:04 »
Plaatselijk goed bekend,

Gewoon rijden met die treinen, bij ons op de fabriek kwam de trein voorheen ook binnen vanaf de ijzeren rijn, trouwens het ligt aan de rand van het gebied, het natuurgebied heeft de spoorlijn als grens met industriegebied, dus snap ook niet waarom er niet gereden mag/kan worden.
De beesten die er nu zitten, zijn ook aan de duizende bezoekers van het wandelgebied gewend, dan wennen zo ook maar aan die paar treinen die langs rijden.
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #66 Gepost op: 17 November 2008, 20:06:16 »
Ik blijf dit een merkwaardig spelletje vinden. De spoorlijn had ooit als bestemming de afvoer van de Beatrix mijn in Herkenbosch.
De Beatrix mijn is nooit afgebouwd zodat het daar rustig bleef.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolenmijn

Zie citaat:

http://www.nationaal-parkdemeinweg.nl

Rond 1930 veranderde de Meinweg in snel tempo van aanzien. Grote stukken heide werden in het kader van de werkverschaffing omgespit en met bos beplant (stuthout voor de mijnbouw). De verdeling van bos en heide, zoals wij die nu kennen, kwam op deze manier tot stand. De aantasting van het gebied bleef doorgaan, ondanks dat men tot besef was gekomen dat er hier sprake was van een bijzonder waardevol natuurgebied. Toch begon men In 1954 met de aanleg van nieuwe mijnschachten. Op verschillende plaatsen werd het oorspronkelijk landschap geheel verwoest. Op 7 augustus 1962 werden -om economische redenen- de werkzaamheden ten behoeve van de staatsmijn ‘Beatrix’ stopgezet.


Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #67 Gepost op: 17 November 2008, 20:35:37 »
En wat dachten de bewoners naast het eeste stuk vanaf het station. Als er toch geen treinen meer rijden kan ik best mijn tuin wat groter maken. Nu zijn er dus een heleboel tuinen met een eigen spooraansluiting :D ;D
En rara wie gaan er protesteren. Juist. Je wilt toch geen trein door je achtertuin hebben rijden.

Gr.
Eric



Dus zoals ik zeg, meer eigenbelang als wat anders, Bah.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #68 Gepost op: 17 November 2008, 21:18:57 »
Net als Klaas snap ik het ook niet. Wat was er nu eerder, het natuurgebied of de spoorlijn?

Uiteindelijk natuur natuurlijk, net als overal.

De volgorde der dingen boeit niet erg. Er moet nu, in de huidige omstandigheden, worden gekozen.
Wat mij vooral opviel is dat de Belgen kennelijk geen serieuze dubbelsporige verbinding willen, omdat dat te veel zou kosten. Liever de oude enkelsporige lijn met beperkte capaciteit. Dan vraag je je toch af of het aan die kant niet vooral een prestigekwestie is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #69 Gepost op: 17 November 2008, 23:59:03 »
De spoorlijn had ooit als bestemming de afvoer van de Beatrix mijn in Herkenbosch.

Misschien dat er dat later ooit is bij gekomen, maar de oorspronkelijke bedoeling was toch echt om België (met name Antwerpen) een directe verbinding te geven met het Duitse Ruhrgebied.

De volgorde der dingen boeit niet erg. Er moet nu, in de huidige omstandigheden, worden gekozen.

Absoluut. En het klopt van die tuinen in Roermond (waar ze ook graag huizen in de uiterwaarden van de Maas bouwen, nog zo'n briljant idee), maar wat ook klopt is dat (a) de Meinweg een belangrijk natuurgebied is en (b) dat de overlast over de hele lijn plaats zal vinden.

Ga eens naar deze pagina:

http://www.prorail.nl/internetresources/geluidskaart/geluidkaart.htm

En vul '6001' voor de postcode in. Nu kun je de geluidsoverlast rond Weert bekijken. Je ziet dat de lijn Eindhoven-Weert redelijk wat overlast veroorzaakt, tot aan Weert. Dat wil niet zeggen dat er tussen Weert en Roermond geen overlast is, maar het valt onder de ondergrens die ProRail stelt.

Je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te rekenen dat 70 extra treinen zo ongeveer een verdubbeling van het aantal treinen betekent. Immers, tussen Weert en Roermond rijden twee treinen per uur in beide richtingen, dus op een dag zullen er iets van 80 treinen rijden, inclusief die enkele goederentrein naar DSM of Born.

Wat dat betekent voor Weert laat zich raden. Als je een foto van de spoordijk bekijkt:


(Bron foto: Wikipedia)

dan mag je daar een paar meter aan geluidsscherm bovenop denken. Dit zou een enorme aanslag op het aanzicht van deze stad betekenen. Ik begrijp niet waarom daar zo gemakkelijk overheen gestapt wordt, alsof het niet ter zake zou doen.

Als je op de bovenstaande kaart iets naar het oosten gaat, kom je bij Roermond uit. Hetzelfde verhaal, behalve dan dat er al behoorlijk van overlast is op een stukje midden door de stad. Tel daar 70 treinen bij op en het wordt nog veel erger.

Citaat
Wat mij vooral opviel is dat de Belgen kennelijk geen serieuze dubbelsporige verbinding willen, omdat dat te veel zou kosten. Liever de oude enkelsporige lijn met beperkte capaciteit. Dan vraag je je toch af of het aan die kant niet vooral een prestigekwestie is.

Het is eerder een politieke kwestie. Het zijn de Vlaamse partijen die hier zo spits op zijn, omdat de lijn niet via Wallonië loopt. Om maar alvast voorbereid te zijn op devolutie van de spoorwegen, dat die van federaal naar gewestelijk niveau verplaatst worden.

België heeft volgens mij niet echt het geld om een dubbelsporige lijn aan te leggen. Ze hebben ook niet de ruimte en de capaciteit van het lijntje tussen Mol en Weert is een lachertje. Neerpelt, waar de diesel uit Antwerpen en Mol eindigt, heeft een flink uit de kluiten gewassen station, uit de tijd dat daar twee spoorlijnen naar Nederland elkaar kruisten. Maar aan beide zijden ligt gewoon enkelspoor, op straatniveau, dus met overwegen, midden door diverse woonkernen.

Ik weet niet hoe het met inspraakprocedures in België/Vlaanderen zit, maar om de lijn even te verdubbelen zou waarschijnlijk vele jaren juridisch gesteggel tot gevolg hebben. Want de overlast in Nederland zal al aanzienlijk zijn, in Vlaanderen zal het nog veel erger zijn.

Dus ja, we houden allemaal van treintjes, de groten en de kleintjes, maar dat is geen reden om de realiteit uit oog te verliezen: al die extra treinen laten rijden zal het leven van tienduizenden mensen negatief beïnvloeden, voor een niet onaanzienlijk deel veroorzaakt door interne Belgische aangelegenheden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #70 Gepost op: 18 November 2008, 09:46:31 »
Kijk ook eens naar het draadje "90 jaar geleden" krijg je een andere kijk op de Yzeren Rijn
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22601
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #71 Gepost op: 18 November 2008, 10:13:38 »
Zeker indrukwekkend. Het hele Duitse leger is na afloop van de Eerste Wereldoorlog via Nederlands Limburg 'ontsnapt', onder andere via de IJzeren Rijn, hetgeen niet overal in goede aarde viel.
Alleen heeft dat bericht weinig met de discussie over heropening te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #72 Gepost op: 23 November 2008, 01:06:54 »
Citaat
Nog een tunnel in Roermond, mogen we effe lachen... Die van de A73 is/zijn al een
drama.... Laten we maar hopen dat de Belgen de goederen wagons niet te hoog laden,
staan ze stil voor de tunnel

Kijk, ik heb de krant gehaald, en Beneluxspoor.net ook  ;D



Robert
 
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #73 Gepost op: 23 November 2008, 09:59:30 »
Krijg nou wat. :D

Dan is het slechts een kwestie van tijd eer we de voorpagina van de New York Times halen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #74 Gepost op: 23 November 2008, 10:03:32 »
Ik kan alleen niet lezen wat er staat.
zou je het mischien beter kunnen laten zien?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)