Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:20:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 16:48:33
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"  (gelezen 137148 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Gepost op: 26 oktober 2006, 00:31:28 »
Het is alweer enige tijd stil rondom de IJzeren Rijn. Voor de grap heb ik de lijn vanuit Weert richting België gevolgd. In de buurt van Budel ligt er een buurt vlak op het spoor, niet zo handig dus.

Maar in België is het andere koek. Daar gaat de lijn dwars door diverse kernen heen.  Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Belgische burger er blij mee zal zijn dat er opeens zware goederentreinen door zijn dorp gaan denderen.

Weet er iemand meer?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2006, 00:45:26 »
Volgens de Belgische media hebben diverse burgermeesters vorige week hun ongenoegen geuit. De burgermeesters in Belgie zijn rechtstreeks gekozen door de plaatselijke bevolking, dus als de bevolking er tegen is, zullen zij zich hard verzetten.

Groeten, alexander

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2006, 09:05:24 »
Ongenoegens zijn er ook aan Nederlandse kant.
De ijzeren rijn zou in de buurt van de duits/nederlandse grens, dwars door een natuurgebied gaan.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2006, 12:57:54 »
Hey,

Als ze het elektriciferen en er dierennetten spannen zodat ze niet spontaan het spoor over rennen en erop slapen/zonnen, dan hebben de dieren er evenveel of zelfs minder last van dan de mensen die er wandelen, wonen, autorijden, werken(fabrieksterrein) of sporten(fietsen golfen etc etc)
De mensen hebben er zogenaamd meer last van dan de dieren in mijn ogen.
Omdat ze zelf de achtertuin bijna op het spoor hebben gebouwd.

Zoveel treinen zullen er niet rijden, ongeveer 1 per uur volgens prorail of zoiets en met lage snelheid( 40 km/h)

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2006, 16:00:26 »
In Trouw van vandaag of gister een groot artikel over de IJzeren Rijn.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2006, 17:36:24 »
marcel,

geen natuurmens?
Ik vind je reactie wat cru richting de dieren.
Ik ken wel belangrijkere spoorverbindingen dan de IJzeren Rijn dus laat die lijn mooi weg blijven als eht tenkoste gaat van vele mensen en dieren.

Er ligt spoor zat, sommige stukken kunnen wellicht beter benut worden, in plaats dat men daar nou eens tijd, geld en energie in steekt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2006, 17:41:37 »
Ik zie niet waarom Marcels reactie cru is richting de dieren?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2006, 17:59:50 »
Wel een erg eenvoudige manier, de dieren moeten zich maar weer aan passen aan de mensheid.
Persoonlijk vind ik dat cru, nu zal ik ongetwijfeld anders reageren dan anderen maar ik zie liever de dieren daar rond blijven lopen en liggen zonnen.
Er zijn genoeg andere toepassingen waar we ook mee uit de voeten kunnen, veel meer gebruik maken van de bestaande gebruikte middelen bijvoorbeeld.

mvg,
 Sander
(staat soms ook nog wel eens stil bij de natuur)
mvg,
 Sander

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2006, 18:11:26 »
Ik woon vlakbij het station van Mol, ook hier zou de ijzeren rijn gaan doorkomen, wij hebben vorig jaar een bijeenkomst gehad met de burgemeester en enkele hooggeplaatsten van de NMBS, als de ijzeren rijn er terug zou komen, dan gaan er dagelijks ongeveer 47 goederentreinen doorheen Mol denderen, nu is Mol al een redelijk druk bereden station, we hebben hier de aftakking richting Hasselt, en de aftakking richting Neerpelt, dagelijks komen hier zware erts-treinen, zandtreinen, staaltreinen enz.. doorheen Mol gereden, aan het station ligt een overweg die nu al heel dikwijls dicht is, wat gaat dat dan worden, volgens de burgemeester zou er een tunnel komen, ten koste van de NMBS ,maar die hebben laten weten dat dit een zaak is van de gemeente, verdere uitspraken zijn voorlopig niet meer gedaan, word uiteraard vervolgd....

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2006, 19:20:03 »
begrijp me even niet verkeerd, maar toen deze lijn nog in gebruik was was het toen ook al natuurgebied?

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 939
  • M* & bezig te digitaliseren
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2006, 19:27:15 »
 ??? Ik snap het niet, we hebben het hier toch van doen met "trein-liefhbbers"  ???
De groeten van Rob

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2006, 19:47:21 »
Hey,

Mijn reactie cru tegenover dieren?
Ik vind het geweldig dat natuurgebied, wat er overigens al lag toen het spoor gewoon in gebruik was.
Er leven zelfs de zeldzaamste planten en dieren rond het spoor.
De salemandertjes zonnen graag op de spoorstaven, zelfs toen er nog treinen reden.

Maar wat ik gek vind is dat mensen hier uit de regio Roermond, die er allemaal op tegen zijn dat er treinen rijden, wel de auto pakken om over de drukke verkeersweg(rijksweg richting Duitsland) te scheuren.
Of om naar de golfbaan te gaan wat praktisch in de Meinweg ligt.
Of erin te wandelen en dan containers vol met afval te dumpen.

O-ja ook zeuren ze nog over gevaarlijke situaties als er een ketelwagen trein langskomt.
Degene die hier bekend zijn met welke fabrieken hier liggen en wat voor stoffen erheen en af-gevoerd worden, die snappen wat ik bedoel.
En dat allemaal over de weg, naast het Mooie natuurgebied, De Meinweg.

Van die 20 treinen per dag , of misschien weg 30, zou dat zo`n zware belasting zijn voor het natuurgebied?
In mijn visie niet, als je maar draad erboven hangt, en geen diesels laat passeren, en langzaam rijdt( kunnen evt salamanders van de railstaven af springen)

De mensen zelf zijn het probleem voor dit natuurgebied.
Maar dat is mijn mening, het gaat mij er niet om of hier wel of geen treinen rijden.
Maar er worden wel scheve discussies gevoerd over dit natuurgebied en de ijzeren rijn.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

nickinson

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2006, 20:57:41 »
Ah kom nou jongens het draait allemaal niet om de zielige diertjes die verstoord gaan worden als het spoor weer gebruik gaat worden. Dat is slechts een schijnreden. Waar het echt om gaat is dat er concurentie voor Betuweroute komt en de positie van Rotterdam tegen over Antwerpen.
Als NL politiek het spoor weer in gebruik wilde nemen dan zou zo-n besluit boven alles staan, maar men wil dat gewoon niet hebben en stelt het zo lang mogelijk uit.
Nico

Anoniem

  • Gast
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:08:00 »
Exactly. Het belang voor de Nederlandse staat is dan ook vrijwel nihil (in tegenstelling tot het belang voor Begië en dan met name de Antwerpse havens) dus niemand maakt haast.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Ontwikkelingen "IJzeren Rijn"
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:16:18 »
Om de zelfde redenen kopen de Duitsers honderden nieuwe locs voor diensten naar de Duitse havens, en rijden er derde hands diesels naar Rotterdam, en wordt de Betuwe route in Duitsland pas over 10 jaar aangelegd.
Om politieke redenen is de ijzeren rijn 15 jaar geleden gesloten, het vervoer moest via Walonie naar Duitsland. Via Montzen, door een tunnel door Nederland naar Aken. Detail, de tunnel onder Nederland is tijdens de eerste wereldoorlog gegraven.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2006, 23:46:03 door Alexander »