Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door grossraumwagen
Vandaag om 08:42:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
  

Auteur Topic: enkelsporig eindstation  (gelezen 12648 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #30 Gepost op: 25 February 2009, 11:32:49 »
Naar mijn bescheiden mening is de Hofpleinlijn voor het allergrootste deel dubbelspoor uitgevoerd. De vraag was dan ook, .....aan een enkelsporige lijn. En dat is deze lijn nooit geweest-SK

Toch komt de situatie op de Hofpleinlijn momenteel sterk overeen met de Veenendaal lijn. Tot en met het een na laatste station zijn beide lijnen dubbelsporig. Daarna worden de lijnen enkelspoor en eindigen zo bij het laatste station.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #31 Gepost op: 25 February 2009, 21:19:00 »
Als ik op sporenplanonline kijk lijkt de Hofpleinlijn in zijn huidige vorm inderdaad op de lijn naar Rhenen. Voor mij voldoet het in elk geval aan het idee waarmee ik dit draadje begon. Het valt me mee dat er nog zoveel voorbeelden in Nederland te vinden zijn. Met een hondekop tweetje, plan V of sprinter zou je op een plankje van zo'n 2 meter lengte (inclusief fiddle yard van ongeveer 70 cm) al aardig uit de voeten kunnen. De overgang van de bovenleiding naar de fiddle yard is misschien nog even een bouwtechnische uitdaging.

Groeten,

Gerard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8580
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #32 Gepost op: 25 February 2009, 21:40:23 »
Is Kampen wat je bedoelt? Is op zich een fantastische uitdaging om het station, de rivier, de brug en de buitenzijde van de stad na te bouwen!
Daar heb je inderdaad een halve gymzaal voor nodig :)

guest7823

  • Gast
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #33 Gepost op: 27 February 2009, 10:12:42 »
Over de Hofpleinlijn ken ik een aardige ancedote:

Iemand van de CVL reed een keertje mee in de cabine en was verrast dat er op het viaduct een tweede spoor lag. Op het CVL stond zolang hij / zij daar werkte al een enkele lijn vanaf Rotterdam Kleiweg. Die was dus helemaal verbaast om een tweede spoor te zien (incl. bovenleiding) t/m Hofplein

Aspelix

  • Gast
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #34 Gepost op: 28 February 2009, 02:49:45 »
Kijk anders eens op www.sporenplanonline.nl. Daar staan alle stations op.

Helaas, de link werkt niet, ook niet in aangepaste vorm.

EdTheModeltrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Beginnend N-Spoor Machinist
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #35 Gepost op: 28 February 2009, 07:56:37 »
Helaas, de link werkt niet, ook niet in aangepaste vorm.

De link moet alsvolgt zijn www.sporenplan.nl

Edwin

Aspelix

  • Gast
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #36 Gepost op: 28 February 2009, 11:38:54 »
Kijk, dat werkt aanzienlijk beter.

Goede site. Ik mis één station: Venlo van de Cöln-Mindener Eisenbahn Gesellschaft.
Als er iemand is, die hierover informatie heeft, dan graag. Ik heb al heel wat zitten googleen, de DGEG aangeschreven, maar helaas....

Ter informatie: Dit station lag dwars op het (huidige) NS-station, op het terrein waar nu het Limburgs Museum staat en het perk er omheen.

Terug naar het topic.

Groet, Ruurd.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #37 Gepost op: 28 February 2009, 13:07:22 »
In het boek "De Noord Brabantsch Duitsche Spoorweg Maatschappij" van Freriks en Schlieper wordt in een hoofdstuk ingegaan op de route Venl Wesel Haltern. Deze route concurreerde met de NBDS, de Staatsspoorwegen hadden in Venlo aansluiting op Duitsland. Ik geloof niet dat er verder foto's in het boek staan, in elk geval geen tekening van het emplacement.

Groeten,

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #38 Gepost op: 28 February 2009, 17:59:29 »
Klopt, Gerard.
Daar had ik mijn hoop ook al op gevestigd, maar helaas....
Bij het gemeentearchief van Venlo ben ik ook al de nodige uren zoet geweest, maar ik ben er alleen wijzer geworden, dat ik daar verder niet wijzer van wordt.  :( :(

Ik het gegoogled op CMEB,, op Cölnminderner enz. honderden pagina's met interessante informatie over tal van plaatsen die aan de route lagen naar Hamburg en Parijs, maar geen tekenening van emplacement Venlo van de CMEG. Heel vreemd.

Er zal niet veel anders opzitten, dan vanaf de luchtfoto die ik er van heb, een tekening te construeren.
En ik zat me al niet echt te vervelen.....

Groeten, Ruurd

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #39 Gepost op: 28 February 2009, 19:11:40 »
Ik heb wat gevonden in het Utrechts Archief, die hebben ook het archief van de spoorwegen in hun beheer:
klik hier voor één plaatje. Verder wekt het zoeksysteem de indruk dat er onder toegangsnummer 959 een tekening van een seinhuis zou moeten zijn te vinden. Ik kom er zelf echter niet bij, maar misschien biedt dit je een aanknopingspunt. Sorry moderator, was ff off topic, maar misschien helpt dit Ruurd een stapje verder.

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #40 Gepost op: 28 February 2009, 21:22:28 »
Helaas, Gerard,

Ik krijg een egaal grijs vlak voor m'n snuit.
Dank voor de moeite. Ik zal in de komende dagen n.a.v. verder zoeken.

Groeten, Ruurd

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8580
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #41 Gepost op: 28 February 2009, 23:58:28 »
Ruurd, zoek in het Utr. Arch. op nr 164785.
Moet lukken.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:enkelsporig eindstation
« Reactie #42 Gepost op: 27 August 2010, 21:24:11 »
Uche, uche. Even een oud draadje afgestoft. Ik kwam op het onvolprezen www nog een interessante variant tegen. Lauterbach Mole op Rügen is een enkelsporig eindstation voor zowel de normaalspoorlijn die momenteel door PRESS bediend wordt met regioshuttles, als door de smalsporige Rügensche Kleinbahn. De smalspoortreinen worden met een lok voor en achter gereden.

Groeten,

Gerard

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:enkelsporig eindstation
« Reactie #43 Gepost op: 27 August 2010, 21:44:00 »
Hoi Gerard,

Gaat het bij jou om het rijden of om het bouwen van scenery?
Ik denk dat voor het rijden het een beetje simpel is en eentonig. Voor de scenery is jouw fantasie de enige belemmering voor wat er haalbaar is ;)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:enkelsporig eindstation
« Reactie #44 Gepost op: 28 August 2010, 12:04:22 »
Hoi Overlord,
Klopt. Voor het "rijden" ben ik alweer een tijdje geleden begonnen aan een nieuw baantje, hoewel dat ook meer rangeerwerk is dan lange stukken rijden. Daarnaast heb ik een klein On30 ding. Over het algemeen vind ik die kleine baantjes leuk, en komen ze ooit nog eens af. Mijn tempo is niet zo hoog, een grote baan is dan niet voor mij weggelegd. Iets wat nooit afkomt frustreert mij alleen maar. Een enkelsporig eindstation is een leuk tussendoortje voor een microbaantje. Ik heb dit topic gestart omdat ik benieuwd was wie er nog meer met dergelijke dingen bezig is. Inmiddels zijn er wat plannen om op termijn een enkelsporig eindstation te realiseren. Zodra die wat concreter worden zal ik daar wel een nieuw topic over beginnen, maar dat kan nog even duren.

Groeten,

Gerard