Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
gerhards
Vandaag
om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain
door
Joz
Vandaag
om 16:21:20
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
dutchbuilder
Vandaag
om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia
door
Karben
Vandaag
om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
ArjanB
Vandaag
om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051
door
RobertH
Vandaag
om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
Vandaag
om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:14:51
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
robin binsbergen
Vandaag
om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:10:33
Raadplaatje
door
Charles_
Vandaag
om 14:00:17
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:17:18
Project X......
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:24
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:03:16
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
enkelsporig eindstation
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: enkelsporig eindstation (gelezen 12917 keer)
GD
Offline
Berichten: 2171
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
enkelsporig eindstation
«
Gepost op:
22 February 2009, 13:12:33 »
Hallo,
Wat mij al een tijdje bezighoudt is het enkelsporig eindstation. Of het onderwerp hier thuis hoort, weet ik niet exact, maar ik neem aan dat een van de moderatoren dan wel ingrijpt. Op rmweb.co.uk kom ik regelmatig de slt, single line terminal tegen: gewoon een enkel spoor dat doodloopt. In het Nederlands zou dat ese kunnen zijn: enkelsporig eindstation. In Nederland zou ik zelf alleen Rhenen als voorbeeld weten. De tram bij Houten, langs de spoorlijn Utrecht - 's Hertogenbosch zou je nog als voorbeeld kunnen nemen. Zijn er meer van dat soort stations? Op sporenplan.nl ben ik ze niet tegengekomen. En zijn er voorbeeld van dergelijke banen in model? Eventueel als programmeerspoor of testspoor in gebruik?
Ik heb zelf geen concrete plannen (mijn vrouw ook weer blij) maar zie wel de mogelijkheden voor wat treinstellen en/of trek-duwcombinaties, of een aantal rijtuigen plan E tussen 2 loks serie 2200. Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.
Groeten,
Gerard
Gelogd
Reeks77
Offline
Berichten: 1389
Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #1 Gepost op:
22 February 2009, 13:23:32 »
Hey Gerard,
Kun jij gedachten lezen ? Ik ben met zoiets bezig , voor mij is die aantrekkingskracht namelijk zo dat je fijn kunt detailerren tot het uiterste .
Kun je met andere banen of bouwprojecten ook wel.
Ik kwam zo´n idee tegen bij de site van
www.carendt.com
.
Ik ben benieuwd wat dit draadje verder doet .
Suc6 met bedenken en bouwen van dit onderwerp.
Groeten van Alexander
Gelogd
michiel88
Offline
Berichten: 195
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #2 Gepost op:
22 February 2009, 13:41:56 »
Stavoren is op dit moment ook nog een enkelsporig eindstation.
Gelogd
Maurice K
Offline
Berichten: 535
Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #3 Gepost op:
22 February 2009, 14:01:41 »
Hoi Gerard,
Je kan eens kijken op
http://www.stationsweb.nl/kaart.asp
. vooral in de noordelijke provincies zijn er wel een paar te vinden. Ik weet bijvoorbeeld ook Halingen-haven en IJmuiden.
Succes met plannen en evntueel bouwen.
Gr Maurice
Gelogd
mass am see
Offline
Berichten: 3993
de hondsrug baan
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #4 Gepost op:
22 February 2009, 16:20:53 »
Hallo Gerard,
Wat had je gedacht van Emmen, de lijn Zwolle-Emmen is deel voorzien van dubbel spoor, maar vanaf Gramsbergen naar Emmen is de lijn enkelsporig.
mvgr Evert Masselink.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26898
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #5 Gepost op:
22 February 2009, 16:34:16 »
In het station Emmen liggen weer meerdere sporen. En volgens mij was dat niet de bedoeling. Het ging om een enkelsporige lijn die ook als enkelspoor eindigt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter H
USA On30
Offline
Berichten: 1648
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #6 Gepost op:
22 February 2009, 16:45:28 »
Kijk anders eens op
www.sporenplaonline.nl
. Daar staan alle stations op.
Gelogd
IC 2000
Offline
Berichten: 396
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #7 Gepost op:
22 February 2009, 16:46:53 »
wat dacht je van het voormalige station Hofplein. de laatste jaren was dat ook enkelsporig.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26898
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #8 Gepost op:
22 February 2009, 17:03:23 »
Citaat van: GD op 22 February 2009, 13:12:33
Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.
Als je nog een metertje extra hebt kun je er nog wel wat aan uitbreiden. Bij de meeste enkelsporige kopstations in Nederland zie je dat het voorlaatste station een passeerspoor heeft. Dat kun je mee in de scene betrekken. Dan krijg je dus het schema: kopstation, stukje vrije baan, station met passeerspoor en dan de (verdekte) toegang tot de fiddleyard.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
GD
Offline
Berichten: 2171
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #9 Gepost op:
22 February 2009, 18:54:26 »
Het gaat mij inderdaad om een enkelspoor dat ook als enkelsporig station eindigt, dus geen wissels. Als modelbaan misschien wat minder opwindend, maar ik weet dat er in Engeland diverse worden gebouwd en tentoongesteld. Harlingen Haven was ik inderdaad vergeten. Stavoren wist ik nog niet, en ik dacht dat Hofplein tot het einde wel twee sporen heeft gehad, maar dat er slechts één gebruikt werd. Als stedelijke omgeving wel een interessant station. Daar zou ik ook nog wel een excuus (excursie?) kunnen vinden voor mijn 1300 met een aantal rijtuigen plan W en plan E, die dan door de lok teruggeduwd worden naar het eerste station met omloopspoor. In Duitsland waren er wel een aantal, veelal door het ijzeren gordijn doorsneden spoorlijnen die in elk geval in West Duitsland soms nog lang zijn bediend, maar goed het ging mij even om Nederland.
Zoals gezegd, bij mij zal het er wel niet van komen, alhoewel, veel ruimte heeft het ook niet nodig.
Groeten,
Gerard
Gelogd
Richard van Dijk
Offline
Berichten: 302
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #10 Gepost op:
22 February 2009, 20:42:39 »
Wat dacht je van Rhenen?
Volgens mij is dat precies wat je bedoelt.
Groetjes Richard
Gelogd
pjotrtje
Offline
Berichten: 92
up up and awaaaay!
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #11 Gepost op:
22 February 2009, 21:31:55 »
Is Kampen wat je bedoelt? Is op zich een fantastische uitdaging om het station, de rivier, de brug en de buitenzijde van de stad na te bouwen!
Gelogd
--------------------------------------
Pieter
Marc tramt
Offline
Berichten: 10763
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #12 Gepost op:
22 February 2009, 21:37:57 »
Kampen is niet éénsporig volgens mij.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
edwin1974
Offline
Berichten: 2040
Allegra" treinstel
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #13 Gepost op:
22 February 2009, 21:39:51 »
Of station Roodeschool die heeft een aansluiting naar het aardcondensaatladstation van noordgas .
groetjes edwin
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2925
Re: enkelsporig eindstation
«
Reactie #14 Gepost op:
22 February 2009, 22:07:13 »
Kampen en Roodeschool, Emmen hebben meerdere sporen, Hofplein is ook een twijfel achtig voorbeeld. Het 2e spoor lag en ligt er nog altijd, Harlingen Haven, een jaar of 7 a 8 terug lag het 2e spoor er ook nog terwijl de rest daar net opgebroken was.
Een station dat wel 1( trein) spoor heeft is Hattingen Mitte, als het goed is ligt er tussen Hattingen(ruhr) en Hattingen Mitte ook maar één spoor.
Op straat nivo boven het spoor ligt dan nog het kop eindpunt van één van de meter sporige tramlijnen.
Ook bij de AKN is/was er een enkelsporig kopstation alleen die had vlak voor het station nog een zijspoor dus dat is het dan ook niet helemaal.
Rond Duisburg Ruhrort liggen ook nog te veel sporen en resten daarvan, dus dat is het ook niet denk ik.
Andere voorbeelden weet ik zo even niet, groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
enkelsporig eindstation