Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
04 November 2025, 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: enkelsporig eindstation  (gelezen 12929 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
enkelsporig eindstation
« Gepost op: 22 February 2009, 13:12:33 »
Hallo,
Wat mij al een tijdje bezighoudt is het enkelsporig eindstation. Of het onderwerp hier thuis hoort, weet ik niet exact, maar ik neem aan dat een van de moderatoren dan wel ingrijpt. Op rmweb.co.uk kom ik regelmatig de slt, single line terminal tegen: gewoon een enkel spoor dat doodloopt. In het Nederlands zou dat ese kunnen zijn: enkelsporig eindstation. In Nederland zou ik zelf alleen Rhenen als voorbeeld weten. De tram bij Houten, langs de spoorlijn Utrecht - 's Hertogenbosch zou je nog als voorbeeld kunnen nemen. Zijn er meer van dat soort stations? Op sporenplan.nl ben ik ze niet tegengekomen. En zijn er voorbeeld van dergelijke banen in model? Eventueel als programmeerspoor of testspoor in gebruik?
Ik heb zelf geen concrete plannen (mijn vrouw ook weer blij) maar zie wel de mogelijkheden voor wat treinstellen en/of trek-duwcombinaties, of een aantal rijtuigen plan E tussen 2 loks serie 2200. Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.

Groeten,

Gerard

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2009, 13:23:32 »
Hey Gerard,

Kun jij gedachten lezen ? Ik ben met zoiets bezig , voor mij is die aantrekkingskracht namelijk zo dat je fijn kunt detailerren tot het uiterste .
Kun je met andere banen of bouwprojecten  ook wel.
Ik kwam zo´n idee tegen bij de site van www.carendt.com .
Ik ben benieuwd wat dit draadje verder doet .

Suc6 met bedenken en bouwen van dit onderwerp.

Groeten van Alexander

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2009, 13:41:56 »
Stavoren is op dit moment ook nog een enkelsporig eindstation.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2009, 14:01:41 »
Hoi Gerard,

Je kan eens kijken op http://www.stationsweb.nl/kaart.asp. vooral in de noordelijke provincies zijn er wel een paar te vinden. Ik weet bijvoorbeeld ook Halingen-haven en IJmuiden.

Succes met plannen en evntueel bouwen.

Gr Maurice

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2009, 16:20:53 »
Hallo Gerard,


Wat had je gedacht van Emmen, de lijn Zwolle-Emmen is deel voorzien van dubbel spoor, maar vanaf Gramsbergen naar Emmen is de lijn enkelsporig.


mvgr Evert Masselink.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2009, 16:34:16 »
In het station Emmen liggen weer meerdere sporen. En volgens mij was dat niet de bedoeling. Het ging om een enkelsporige lijn die ook als enkelspoor eindigt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2009, 16:45:28 »
Kijk anders eens op www.sporenplaonline.nl. Daar staan alle stations op.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2009, 16:46:53 »
wat dacht je van het voormalige station Hofplein. de laatste jaren was dat ook enkelsporig.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2009, 17:03:23 »
Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.
Als je nog een metertje extra hebt kun je er nog wel wat aan uitbreiden. Bij de meeste enkelsporige kopstations in Nederland zie je dat het voorlaatste station een passeerspoor heeft. Dat kun je mee in de scene betrekken. Dan krijg je dus het schema: kopstation, stukje vrije baan, station met passeerspoor en dan de (verdekte) toegang tot de fiddleyard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #9 Gepost op: 22 February 2009, 18:54:26 »
Het gaat mij inderdaad om een enkelspoor dat ook als enkelsporig station eindigt, dus geen wissels. Als modelbaan misschien wat minder opwindend, maar ik weet dat er in Engeland diverse worden gebouwd en tentoongesteld. Harlingen Haven was ik inderdaad vergeten. Stavoren wist ik nog niet, en ik dacht dat Hofplein tot het einde wel twee sporen heeft gehad, maar dat er slechts één gebruikt werd. Als stedelijke omgeving wel een interessant station. Daar zou ik ook nog wel een excuus (excursie?) kunnen vinden voor mijn 1300 met een aantal rijtuigen plan W en plan E, die dan door de lok teruggeduwd worden naar het eerste station met omloopspoor. In Duitsland waren er wel een aantal, veelal door het ijzeren gordijn doorsneden spoorlijnen die in elk geval in West Duitsland soms nog lang zijn bediend, maar goed het ging mij even om Nederland.
Zoals gezegd, bij mij zal het er wel niet van komen, alhoewel, veel ruimte heeft het ook niet nodig.

Groeten,

Gerard

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #10 Gepost op: 22 February 2009, 20:42:39 »
Wat dacht je van Rhenen?

Volgens mij is dat precies wat je bedoelt.

Groetjes Richard

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2009, 21:31:55 »
Is Kampen wat je bedoelt? Is op zich een fantastische uitdaging om het station, de rivier, de brug en de buitenzijde van de stad na te bouwen!
--------------------------------------
Pieter

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2009, 21:37:57 »
Kampen is niet éénsporig volgens mij.
No dress rehearsel, this is our life.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Allegra" treinstel
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2009, 21:39:51 »
Of station Roodeschool die heeft een aansluiting naar het aardcondensaatladstation van noordgas .

groetjes edwin

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2009, 22:07:13 »
Kampen en Roodeschool, Emmen hebben meerdere sporen, Hofplein is ook een twijfel achtig voorbeeld. Het 2e spoor lag en ligt er nog altijd, Harlingen Haven, een jaar of 7 a 8 terug lag het 2e spoor er ook nog terwijl de rest daar net opgebroken was.

Een station dat wel 1( trein) spoor heeft is Hattingen Mitte, als het goed is ligt er tussen Hattingen(ruhr) en Hattingen Mitte ook maar één spoor.
Op straat nivo boven het spoor ligt dan nog het kop eindpunt van één van de meter sporige tramlijnen.

Ook bij de AKN is/was er een enkelsporig kopstation alleen die had vlak voor het station nog een zijspoor dus dat is het dan ook niet helemaal.

Rond Duisburg Ruhrort liggen ook nog te veel sporen en resten daarvan, dus dat is het ook niet denk ik.

Andere voorbeelden weet ik zo even niet, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"