Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 12:58:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 12:46:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door Duikeend
Vandaag om 12:41:53
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door CHH
Vandaag om 11:50:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
  

Auteur Topic: enkelsporig eindstation  (gelezen 12674 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
enkelsporig eindstation
« Gepost op: 22 February 2009, 13:12:33 »
Hallo,
Wat mij al een tijdje bezighoudt is het enkelsporig eindstation. Of het onderwerp hier thuis hoort, weet ik niet exact, maar ik neem aan dat een van de moderatoren dan wel ingrijpt. Op rmweb.co.uk kom ik regelmatig de slt, single line terminal tegen: gewoon een enkel spoor dat doodloopt. In het Nederlands zou dat ese kunnen zijn: enkelsporig eindstation. In Nederland zou ik zelf alleen Rhenen als voorbeeld weten. De tram bij Houten, langs de spoorlijn Utrecht - 's Hertogenbosch zou je nog als voorbeeld kunnen nemen. Zijn er meer van dat soort stations? Op sporenplan.nl ben ik ze niet tegengekomen. En zijn er voorbeeld van dergelijke banen in model? Eventueel als programmeerspoor of testspoor in gebruik?
Ik heb zelf geen concrete plannen (mijn vrouw ook weer blij) maar zie wel de mogelijkheden voor wat treinstellen en/of trek-duwcombinaties, of een aantal rijtuigen plan E tussen 2 loks serie 2200. Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.

Groeten,

Gerard

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1395
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2009, 13:23:32 »
Hey Gerard,

Kun jij gedachten lezen ? Ik ben met zoiets bezig , voor mij is die aantrekkingskracht namelijk zo dat je fijn kunt detailerren tot het uiterste .
Kun je met andere banen of bouwprojecten  ook wel.
Ik kwam zo´n idee tegen bij de site van www.carendt.com .
Ik ben benieuwd wat dit draadje verder doet .

Suc6 met bedenken en bouwen van dit onderwerp.

Groeten van Alexander

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2009, 13:41:56 »
Stavoren is op dit moment ook nog een enkelsporig eindstation.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2009, 14:01:41 »
Hoi Gerard,

Je kan eens kijken op http://www.stationsweb.nl/kaart.asp. vooral in de noordelijke provincies zijn er wel een paar te vinden. Ik weet bijvoorbeeld ook Halingen-haven en IJmuiden.

Succes met plannen en evntueel bouwen.

Gr Maurice

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
  • de hondsrug baan
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2009, 16:20:53 »
Hallo Gerard,


Wat had je gedacht van Emmen, de lijn Zwolle-Emmen is deel voorzien van dubbel spoor, maar vanaf Gramsbergen naar Emmen is de lijn enkelsporig.


mvgr Evert Masselink.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26736
    • Pagina van klaas
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2009, 16:34:16 »
In het station Emmen liggen weer meerdere sporen. En volgens mij was dat niet de bedoeling. Het ging om een enkelsporige lijn die ook als enkelspoor eindigt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2009, 16:45:28 »
Kijk anders eens op www.sporenplaonline.nl. Daar staan alle stations op.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2009, 16:46:53 »
wat dacht je van het voormalige station Hofplein. de laatste jaren was dat ook enkelsporig.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26736
    • Pagina van klaas
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2009, 17:03:23 »
Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.
Als je nog een metertje extra hebt kun je er nog wel wat aan uitbreiden. Bij de meeste enkelsporige kopstations in Nederland zie je dat het voorlaatste station een passeerspoor heeft. Dat kun je mee in de scene betrekken. Dan krijg je dus het schema: kopstation, stukje vrije baan, station met passeerspoor en dan de (verdekte) toegang tot de fiddleyard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #9 Gepost op: 22 February 2009, 18:54:26 »
Het gaat mij inderdaad om een enkelspoor dat ook als enkelsporig station eindigt, dus geen wissels. Als modelbaan misschien wat minder opwindend, maar ik weet dat er in Engeland diverse worden gebouwd en tentoongesteld. Harlingen Haven was ik inderdaad vergeten. Stavoren wist ik nog niet, en ik dacht dat Hofplein tot het einde wel twee sporen heeft gehad, maar dat er slechts één gebruikt werd. Als stedelijke omgeving wel een interessant station. Daar zou ik ook nog wel een excuus (excursie?) kunnen vinden voor mijn 1300 met een aantal rijtuigen plan W en plan E, die dan door de lok teruggeduwd worden naar het eerste station met omloopspoor. In Duitsland waren er wel een aantal, veelal door het ijzeren gordijn doorsneden spoorlijnen die in elk geval in West Duitsland soms nog lang zijn bediend, maar goed het ging mij even om Nederland.
Zoals gezegd, bij mij zal het er wel niet van komen, alhoewel, veel ruimte heeft het ook niet nodig.

Groeten,

Gerard

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #10 Gepost op: 22 February 2009, 20:42:39 »
Wat dacht je van Rhenen?

Volgens mij is dat precies wat je bedoelt.

Groetjes Richard

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2009, 21:31:55 »
Is Kampen wat je bedoelt? Is op zich een fantastische uitdaging om het station, de rivier, de brug en de buitenzijde van de stad na te bouwen!
--------------------------------------
Pieter

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2009, 21:37:57 »
Kampen is niet éénsporig volgens mij.
No dress rehearsel, this is our life.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2009, 21:39:51 »
Of station Roodeschool die heeft een aansluiting naar het aardcondensaatladstation van noordgas .

groetjes edwin

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: enkelsporig eindstation
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2009, 22:07:13 »
Kampen en Roodeschool, Emmen hebben meerdere sporen, Hofplein is ook een twijfel achtig voorbeeld. Het 2e spoor lag en ligt er nog altijd, Harlingen Haven, een jaar of 7 a 8 terug lag het 2e spoor er ook nog terwijl de rest daar net opgebroken was.

Een station dat wel 1( trein) spoor heeft is Hattingen Mitte, als het goed is ligt er tussen Hattingen(ruhr) en Hattingen Mitte ook maar één spoor.
Op straat nivo boven het spoor ligt dan nog het kop eindpunt van één van de meter sporige tramlijnen.

Ook bij de AKN is/was er een enkelsporig kopstation alleen die had vlak voor het station nog een zijspoor dus dat is het dan ook niet helemaal.

Rond Duisburg Ruhrort liggen ook nog te veel sporen en resten daarvan, dus dat is het ook niet denk ik.

Andere voorbeelden weet ik zo even niet, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.