Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: PTT Post 'stations'  (gelezen 14907 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #30 Gepost op: 26 October 2006, 00:24:46 »
'Bruikleen'... 'medewerkers'... 'anderen'... 'niet meer te achterhalen'... daar zit toch duidelijk een lijn in.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2006, 19:15:53 »
Heeft er iemand foto's van die gebouwen en perrons van de PTT post in Tilburg (of andere plaatsen)?

Voor e-mail, stuur een berichtje...

Alvast bedankt!
Groetjes,
Robert-Jan

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #32 Gepost op: 14 December 2006, 19:45:24 »
Laatst zag ik er eentje vertrekken, wat me opviel is de supersnelle acceleratie !  :o
Joeri
Een motorpostrijtuig is eigenlijk gewoon de motorwagen uitvoering van een plan V/T maar dan met een platterfront omdat er anders geen bufferbalk in past. Motorposten(Mp's) kunnen los in 55sec. optrekken van 0 naar 100km/u. Het enige reizigers materieel dat dat sneller doet is de ICE3M en mogelijk SGM/SGMm(sprinters), want die gaan van 0 naar 125km/u in 70sec.

Motorposten mooi spul, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #33 Gepost op: 14 December 2006, 19:50:56 »
Dat ze snel optrekken wist ik, maar ik had er nooit eentje in het echt zien vertrekken. Ik associeer treinen niet direct met snel optrekken, dus het is 'schrikken' als je ineens een mP ervandoor ziet spuiten.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #34 Gepost op: 14 December 2006, 20:01:25 »
De motorpost die in Leeuwarden kwam stopte niet in het station, maar het sorteercentrum van de PTT had een eigen perron. Niet dat iemand iets anders beweerde, maar het is gewoon bedoeld als aanvulling.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #35 Gepost op: 14 December 2006, 20:34:08 »
Ik heb nog ergens een VHS-video met diverse spooronderwerpen waaronder over de laatste posttrein. Daarin werd ook de laatste spoorman bij (toen nog) PTT Post geïnterviewd. Hij was al een paar jaar die "enige" en is na het spoortijdperk ook meteen met pensioen gegaan. Ik kan me uit het interview herinneren dat het einde inderdaad een mengeling was van sneller vervoer per vrachtwagen naar ook meer spoor-onafhankelijke postcentra.

Iets anders dat misschien ook wel meespeelde was dat er nog wel eens een posttrein in de brand vloog, en dan was het wel héél veel post foetsie in één keer...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #36 Gepost op: 14 December 2006, 22:06:43 »
Waar werd de post trouwens gelaten voordat die EKP's ontstaan zijn? Werd dat uitgeladen en dan naar een vrachtwagen gebracht? Voor de duidelijkheid, ik heb het over de tijd dat de post nog op de personenperrons mochten van de NS. :)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2006, 22:30:22 door RJ »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #37 Gepost op: 14 December 2006, 22:23:36 »
Iets anders dat misschien ook wel meespeelde was dat er nog wel eens een posttrein in de brand vloog, en dan was het wel héél veel post foetsie in één keer...

Kans daarop lijkt me niet groter dan een truck-trailer combinatie die in de brand vliegt. Weet je trouwens hoeveel daarin gaat? Da's ook niet misselijk hoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #38 Gepost op: 15 December 2006, 01:16:56 »
Motorposten(Mp's) kunnen los in 55sec. optrekken van 0 naar 100km/u. Het enige reizigers materieel dat dat sneller doet is de ICE3M en mogelijk SGM/SGMm(sprinters), want die gaan van 0 naar 125km/u in 70sec.

Eh, dat klopt wiskundig gezien niet helemaal. Als we er van uitgaan dat de acceleratie constant is over de tijd (wat een redelijke aanname is), dan is de snelheid v gelijk aan de acceleratie (versnelling) a maal de tijd t in seconden.

Voor de Motorpost geldt dat v = a * t, waarbij v = 100 en t = 55, dus 100 = a * 55, oftewel de versnelling is 1,81 m/s2.

Voor het SGM geldt ook dat v = a * t, waarbij v = 125 en t = 70, dus 125 = a * 70, ergo de versnelling is 1,79 m/s2.

Scheelt niet veel, maar de Motorpost trekt toch net wat sneller op.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #39 Gepost op: 15 December 2006, 19:24:01 »
I beg to differ... de acceleratie van veel voertuigen is niet lineair, maar neemt af naarmate de snelheid toeneemt. Acceleratie van 0 tot 80 gaat veel sneller dan acceleratie van 80 tot 160.

HLM Bakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
    • RhB Albulabahn
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #40 Gepost op: 15 December 2006, 20:56:00 »
Peter,
Eeven een korte reactie. Je formulewerk is ok. v=at klopt, maar dan moet je wel met de juiste dimensies werken. Of te wel snelheid v in m/s en versnelling a in m/s2 en tijd t in s.
Als je dan je voorbeeld doorrekent is 100 km/u = 27.8 m/s en 125 km/u = 34.7 m/s. Wanneer je dan de versnelling berekent is dat 0.5 m/s2 voor het eerste voorbeeld en 0.5 m/s2 in het tweede voorbeeld, aannemende dat de versnelling constant is.
Met vriendelijke groet,
Hans

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #41 Gepost op: 15 December 2006, 22:17:23 »
Niet om het een of ander, maar ik had het over de stations zelf.  :P Niet over Motorposten...

Dus: Is er iemand met info over de post per spoor in de jaren '60/'70 en heeft er iemand foto's? Ik hoor het graag.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #42 Gepost op: 15 December 2006, 22:48:45 »
RJ,
Wellicht ken je ze wel, en als je ze mooi vind maar geen foto's kan vinden, de meeste gebouwen staan er nog. Dus de mogelijkheden zijn er ook nog.  ;)

Eind jaren '70 Tilburg

Rotterdam Post depot '81 op de achtergond

Utrecht had in '72 nog geen post perron

En meer post activiteiten in Utrecht

Foto's van Nico Spilt.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #43 Gepost op: 15 December 2006, 23:15:13 »
Hallo RJ, in de vroegere jaren werd in Eindhoven de post in de bagageafdeling van de personentreinen meegenomen. Dat was een hectisch gebeuren om de trein weer op tijd te laten vertrekken moet er dus snel uit en ingeladen worden. De postzakken werden dan met electrische lorry's via de lift en de bagagetunnel naar het langsgelegen postkantoor gebracht. In elke bagageafdeling ging dan ook een begeleider van de post mee. Deze moest tijdens de rit de zakken etc al weer klaar zetten bij de deur voor het volgende station.
Ook kwamen er wel motorposten langs het reizigersperron om te laden en lossen. (Meestal spoor 3). Later stopte het postvervoer met de personentreinen en kwam er een apart postperron. En werden er containers gebruikt. Waar tot sluiting van dit expeditieknooppunt de post werd behandeld.

Groeten van Jan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2006, 23:17:15 door DelticPower »
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #44 Gepost op: 16 December 2006, 09:46:48 »
Even een klein berichtje over de situatie in Leeuwarden zoals ik die vroeger nog heb meegemaakt, als reactie op nscargo (Harm).

Eerst kwam de intercity uit Utrecht binnen om 12 over het uur op spoor 5, mensen eruit, terugzetten naar het binnenkomende spoor en klaarzetten op spoor 3 voor de volgende intercity slag naar Utrecht en verder.

Zodra dat klaar was kwam in dat slot de MP met 3 of 4 postwagens op spoor 5 binnen en moest dan gelost en geladen worden binnen het uur totdat de volgende IC binnenkwam. Alle post ging door het hele station heen omdat het PTT sorteercentrum toen nog aan de oostzijde van het station lag.

Toen het nieuwe (nu allang weer gesloten) sorteercentrum kwam had die een eigen postperron waar de MP's konden laden en lossen en dit niet meer gezien kon worden.

Eddy (hmm ik wordt oud, al 3 generaties postvervoer in mijn herinnering...)