Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:36:09
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:15:01
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
  

Auteur Topic: PTT Post 'stations'  (gelezen 14247 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2006, 13:45:00 »
Centrale punt in dit netwerk is het EKP van Utrecht. De overige plaatsen zijn zeven provinciehoofdsteden: Arnhem, Den Haag, Groningen, Haarlem, 's Hertogenbosch, Leeuwarden, Zwolle en verder Amsterdam, Rotterdam, Roosendaal en Sittard.

Dat waren ze dus... toch nog gevonden op http://www.muscom.nl/collecties/inhoud/artikel/144.htm


Maar waarom Eindhoven nergens genoemd wordt?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2006, 13:49:55 door RJ »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2006, 14:34:58 »
Delftseplein, staat nu praktisch leeg.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&z=17&ll=51.925161,4.473399&spn=0.002971,0.007231&t=k&om=1
Laatst gebouwde EKP, Terbregseweg. Daarna zijn de 5 nieuwe sorteercentra gebouwd (lijken allemaal vreselijk op elkaar, als je bij een de weg weet...) en alle overige EKP's buiten gebruik genomen vwb. sortering van post.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&om=1&z=17&ll=51.947486,4.523653&spn=0.002969,0.007231

Zoom maar eens uit, dan zie je beide locaties.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2006, 15:18:43 »
@mcn: Rotterdam N. is pas van later jaren. Voordat dat expeditieknooppunt (EKP) werd geopend werd een spoortje achter het postkantoor aan het Delftseplein (naast CS) gebruikt. De overkapping aan de achterzijde van het pand is vanuit de trein nog steeds goed te herkennen.
Ok dat wist ik niet. Ben ook maar sinds 1992 machinist. De eerste jaren als rangeermacinist en heb toen veel op het postperron gewerkt met het sternet. Toen ik voor me eigen mocht rijden heb ik maar 1x een echte posttrein gereden naar rotterdam. Vandaar dat ik dacht dat het daar altijd gezetten had.
Raymond.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
    • grootspoorfoto's
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2006, 17:28:23 »
Eindhoven moet er toch echt bij. Want er is een postperron.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2006, 18:23:34 »
Ja die in Denbosch lijkt ook wel veel op die van Rotterdam noord.

Maar in welk jaar zijn ze eigenlijk definitief gestopt met de motorposten En vooral ook waarom?

Ik hoor namelijk data vanaf 1992 tot 1997 en nooit de reden.

m.v.g.


Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2006, 19:06:34 »
Bij mijn weten is het postvervoer gestopt in het eerste halfjaar van 1997. De reden is eenvoudig en Paneuropees: met vrachtwagentjes was het allemaal stukken minder duur.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2006, 19:10:38 door Wesley »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2006, 19:45:34 »
Toch nog even nagezocht (Op de Rails-NVBS):
Het sternet is in 1979 ingevoerd bij de volledige scheiding tussen reizigers- en postvervoer. De H-posten (Hbbkkss'en) werden in dat jaar in dienst gesteld. Deventer en Eindhoven waren ook in het sternet opgenomen maar waren geen expeditieknooppunt (EKP) maar voorsorteercentra.
Het postvervoer per trein is op 1-6-1997 beëindigd.
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:17:26 »
Bij mijn weten is het postvervoer gestopt in het eerste halfjaar van 1997. De reden is eenvoudig en Paneuropees: met vrachtwagentjes was het allemaal stukken minder duur.

Hoewel bottomline alles naar de pecunia is terug te voeren, ligt het wat genuanceerder.
PTT is op zoek gegaan naar mogelijkheden om met name de briefpostsortering verregaand te automatiseren, verder dan in de praktijk met de expeditieknooppunten het geval was. Dat resulteerde in de ontwikkeling van zes sorteercentra, die merendeels nieuw gebouwd moesten worden. Daarbij is de vraag gesteld of de sorteercentra per spoor bereikbaar moesten zijn. Het spoor heeft voordelen, maar zeker ook nadelen: een enorme piek in aan- en afvoer rond de aankomst- en vertrektijd van de trein (bij wegvervoer is dat veel beter te spreiden) en relatief weinig flexibiliteit. Uiteindelijk is daarom gekozen voor 100% wegvervoer, wat als bijkomend voordeel had dat in bjvoorbeeld de regio Utrecht gekozen kon worden voor een relatief goedkoop industrieterrein in Nieuwegein i.p.v. dure grond langs een spoorlijn.

Huub

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2006, 21:39:19 »
Overigens betekende het einde van het postvervoer per spoor niet het einde voor alle motorposten; ook nu nog zijn er nog een handvol rijdende exemplaren. Naast de voor het NSM gereviseerde 3031 (bruin) hebben we natuurlijk nog de tot meetvoertuig omgebouwde 3032, maar ook nog een aantal onverbouwde mP'tjes. In oude kleuren is alleen de (uiterst gore) 3027 nog aanwezig, in verkeersrood hebben we er nog meer: 3024, 3029, 3030, 3033 en 3034.

groet,
Julius

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2006, 22:28:09 »
In Amersfoort (en waarschijnlijk ook op andere plekken) staan nog een paar motorposten. Laatst zag ik er eentje vertrekken, wat me opviel is de supersnelle acceleratie !  :o
Joeri

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2006, 00:17:31 »
Joeri, de motorpost is niets anders dan een locomotief met een (post)ruimte... Vier assen, vier motoren.

@hubertus, dat heb je uitstekend verwoord!
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2006, 00:22:12 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2006, 08:25:26 »
Citaat
i.p.v. dure grond langs een spoorlijn.

Is dit zo duur dan? Als ik in de trein zit zie ik allemaal tuinhuisjes, en groente's voorbij komen!

Heeft er iemand foto's van zo'n plaats? ik denk er over om er 1 op mijn baan te gaan plaatsen!

GRoetjes,

Robbert

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
  • Roco Fccpps vriend
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2006, 08:53:59 »
wat als bijkomend voordeel had dat in bjvoorbeeld de regio Utrecht gekozen kon worden voor een relatief goedkoop industrieterrein in Nieuwegein i.p.v. dure grond langs een spoorlijn.

Wellicht een beetje off-topic, maar het heeft wel te maken met de teloorgang van postvervoer, en goederenvervoer in het algemeen, over spoor.
In ongeveer elke gemeente aan een spoorlijn (en de overig trouwens ook) zie je dat er bedrijven- en industrieterreinen worden aangelegd. Hier worden, door de overheid betaald, wegen aangelegd en overige voorzieningen. Dit wordt betaald (en teruggehaald) uit belastingen die die bedrijven opbrengen.
Als ik nu ergens iets lees over (nieuwe) spooraansluitingen bij bedrijven staat er altijd bij dat het of het bedrijf of de spoorbeheerder een x bedrag heeft gekost. Ik vraag me dan af waarom er nooit bij (nieuwe) bedrijventerreinen gelegen aan een spoorlijn uit z.g. algemene middelen door de overheid ook een spooraansluiting b.v. in de vorm van een kleine laad- en losplaats is gerealiseerd, zoals dat wel bij wegen enz. gebeurt. Volgens mij heeft ook de NS in het verleden hier onvoldoende aandacht aan gegeven, met het bekende gevolg.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2006, 13:13:47 »
Is dit zo duur dan? Als ik in de trein zit zie ik allemaal tuinhuisjes, en groente's voorbij komen!

Heeft er iemand foto's van zo'n plaats? ik denk er over om er 1 op mijn baan te gaan plaatsen!

Volgens mij staat er een plaatje in model in het Praktijkboek Modelspoorwegen.

Wat jij bedoelt zijn volkstuintjes: http://www.nicospilt.com/z02725.JPG

Citaat
Volkstuintjes bij het spoor moeten weg

(Novum) - Spoorbeheerder ProRail wil tientallen volkstuincomplexen langs het spoor ontruimen. Dat zegt woordvoerder Ilse Heemskerk zaterdag. Het gaat om tuintjes waarvan de gebruikers over of langs het spoor moeten om er te komen. Het merendeel van deze tuintjes bevindt zich in de zuidelijke Randstad.

Mensen die over het spoor lopen, realiseren zich volgens Heemskerk vaak niet hoe gevaarlijk dat is. Bovendien veroorzaken zij vertragingen doordat machinisten afremmen als zij mensen dicht bij of op het spoor zien lopen. ProRail vraagt de gebruikers de tuintjes te verlaten. Wat er gebeurt met hobbytuinders die daaraan geen gehoor geven, weet Heemskerk niet.

De Nederlandse Spoorwegen gaven de tuintjes na de Tweede Wereldoorlog in bruikleen aan medewerkers die er groenten konden verbouwen, zegt Heemskerk. Later zijn veel tuintjes door anderen gebruikt, waardoor nu in sommige gevallen niet meer te achterhalen is van wie de tuintjes zijn. De grond rond het spoor is eigendom van ProRail.

Bron www.elsevier.nl


mvg,

Matthijs

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: PTT Post 'stations'
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2006, 16:48:27 »
Eerst willen ze de grond verkopen, en nu moet het weer weg :-X Sorry daar heb ik geen woorden voor!

Groetjes,

Robbert