Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
09 August 2025, 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
09 August 2025, 13:58:47
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1932121 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2760 Gepost op: 08 February 2013, 17:16:13 »
In 1994 waren de driewagenstellen IRM klaarblijkelijk volop in aflevering. In korte tijd kon ik twee overbrengingsritten fotograferen in Utrecht CS.



Op 27 mei was de eer aan de 1645 om een nieuw stel naar Haarlem (?) te brengen. Helaas de laatste dia van het rolletje, waardoor de loc er net niet lekker op kwam.



En op 23 juni mocht de nog erg schone 6477 laten zien dat ze het kunstje van treinstellen slepen ook beheerst.

Huub
« Laatst bewerkt op: 08 February 2013, 20:06:14 door hubertus »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2761 Gepost op: 08 February 2013, 20:01:34 »
mooi zeg die foto's (y)
Heb je er misschien nog meer?  
en heeft er iemand misschien ook een foto van het interieur van de Sneltram van toen?
Gr Marc


Sneltram Westnederland 5015 in een desolate omgeving. Dit is het talud van de brug over de Hollandse IJssel. Op de voorgrond het grondwerk voor de huidige Kerspellaan.


Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van de sneltram heeft de HTM 58 diverse ritten gereden. Hier is de tram te zien in de bocht bij park Oudegein onderweg naar Nieuwegein Zuid.


Het was betrekkelijk eenvoudig om op het remisieterrein foto’s te maken. Toestemming vragen en je netjes afmelden. En op die manier was het mogelijk om de 5014 in de wasstraat te fotograferen.


Op het eindpunt bij het Moreelsepark in Utrecht stonden buiten de spits vaak tramstellen over. Hier de 5022.


Nog niet van al mij dia’s heb ik een goede scan, vandaar de mindere kwaliteit van deze foto. Maar ik wil hem toch niet onthouden omdat de omgeving het de sfeer van een buitenlijn geeft. Heel anders dan op de meeste andere plaatsen lang de lijn. Deze foto is overigens in de buurt van het Finlandpad gemaakt, net ten westen van de N210.

En dan in het kader van de recycling nog wat plaatjes die ik eerder (in een ander draadje) op het forum heb gepost:


Een van de twee moderne zelflossers (SUN 023 en 024) die bij de sneltram hebben dienstgedaan.



Voor de toelichting: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg655159.html#msg655159

Martijn
« Laatst bewerkt op: 09 February 2013, 12:27:14 door martijnhaman »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #2762 Gepost op: 09 February 2013, 09:24:53 »
In 1994 waren de driewagenstellen IRM klaarblijkelijk volop in aflevering.
(wissss)

Huub
Toch maf, die drierijtuigstellen. Waarom toch drie?
Gr/H

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2763 Gepost op: 09 February 2013, 11:23:42 »
Geen idee eigenlijk.
Sowieso is de keuze voor dubbeldekkers voor intercitydiensten een wat merkwaardige. Je levert heel veel comfort in voor een beperkte capaciteitsvergroting die meestal ook nog wel uit de lengte te halen is.
Het enige dat ik kan bedenken, is dat daarmee treinstellen voor intercitydiensten uitwisselbaar werden. Een trein samengesteld uit ICM-stellen kon je zonder probleem vervangen door een trein bestaande uit IRM-stellen, mits je van dezelfde combinatie 3-tjes en 4-tjes uitging. Als spoorlengtes voor het ene type pasten, pasten ze ook voor het andere type.
Maar dit is puur wat mijn duim mij weet te vertellen.  ;D

Huub

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2764 Gepost op: 09 February 2013, 11:29:06 »
IRM is van oorsprong ook niet bedoeld voor IC-diensten, maar zoals de naam al zegt, voor interregio-diensten. In die tijd was er nog sprake van het drie treinenmodel IC/IR/stoptrein.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2765 Gepost op: 09 February 2013, 12:07:13 »
What's in the name?  De gedachte interregio kwam sterk overeen met wat nu (en ook toen al verregaand) de intercity was.
Verbindingen over, naar Nederlandse verhoudingen, langere afstanden.
Een dubbeldekker is leuk in het agglomeratievervoer om forensen naar en van hun werkplek te brengen, maar levert dusdanig comfortverlies op dat je het eigenlijk alleen zou moeten toepassen als er in de lengte echt niks meer te winnen valt.
Paradoxaal is op een van de weinige verbindingen waar dat echt gold, Utrecht-Zwolle, nooit structureel (V)IRM ingezet.
En nog paradoxaler wordt op verbindingen naar Schiphol wel al jaren dit materieel redelijk standaard ingezet, terwijl dat er vanwege het hoge koffergehalte in Schipholtreinen totaal niet geschikt voor is.

Huub

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2766 Gepost op: 10 February 2013, 10:39:17 »
En op die manier was het mogelijk om de 5014 in de wasstraat te fotograferen.
He, komt me bekend voor.  :D

Dezelfde tram, eveneens in de wasstraat.


Fris gewassen op het remiseterrein...


... waar nog wat meer stelletjes stonden





En ook de HTM 58 mocht een dag eerder op de foto


De 58 werd op 21 oktober 1988 in een regenachtig Nieuwegein Zuid gefotografeerd, de rest op 22 oktober 1988 bij veel beter weer bij de remise van Westnederland.

Huub

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2767 Gepost op: 10 February 2013, 11:36:01 »
He, komt me bekend voor.  :D

Tsja, dat krijg je als bij elkaar in de buurt woont en in dezelfde periode fanatiek foto's maakt ;)


Nogmaals de HTM 58, maar ditmaal in de remise boven de inspectieput.


En in de categorie vreemde eenden een rail-wegvoertuig van Speno international voor het slijpen van de rails.
Hier is een plaatje te zien van deze wagen in actie in het buitenland: klik

Martijn

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: 19 Toen
« Reactie #2768 Gepost op: 23 February 2013, 21:09:59 »
Goedenavond,

In 1975 was ik voor mijn werk in Lissabon en heb toen oa de volgende plaatjes gemaakt:




Teun.
Groeten van Teun.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2769 Gepost op: 21 April 2013, 14:01:07 »






Omdat er geen draadje "22 jaar geleden" bestaat hier maar gepost  ;D. Tussen Utrecht CS en Utrecht Overvecht wat foto's gemaakt van de werkzaamheden voor de spoorverdubbeling. Het is zondag en gezien het bord in het balast bij station Overvecht is er slechts over een spoor treinverkeer mogelijk. De zandvlakte op de laatste foto laat de werkzaamheden zijn voor wat nu opstelterrein Utrecht Landstraat is.

Martijn

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: 19 Toen
« Reactie #2770 Gepost op: 21 April 2013, 14:25:11 »
Leuke foto's zo. Maar even een vraag: Op de tweede foto is zo'n zeskant gebouwtje te zien (voor kaart verkoop e.d.). Waar zijn deze gebouwtjes anno 2013 nog te zien. Weet dat ze er nog zijn in Diemen en Bussum Zuid maar zijn er nog ander plekken in het land waar ze staan ?

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #2771 Gepost op: 22 April 2013, 07:17:12 »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2772 Gepost op: 24 April 2013, 21:20:21 »


Twee plaatje uit Roosendaal dit keer. Het is 1988 en de hoge loods is nog in gebruik bij NS.

Martijn

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2773 Gepost op: 28 April 2013, 13:17:31 »
Vorig weekend zag ik dat de oude jaarbeurstraverse bij het Utrechtse station inmiddels is verdwenen.

Mooie aanleiding om nog een plaatje van de oude situatie te tonen.


NS 2284 en SUN 5014 (1) by hb foto, on Flickr

Aanleiding om de traverse te fotograferen was destijds uiteraard de tram die zichtbaar is op de foto. Het betreft de helft van stel 5014 kort na aankomst in Nederland.
De tram rijdt nog, al is het in een andere gedaante. Voor de rest is, afgezien van het (toen nog) Holiday Inn hotel en het kantoorgebouw dat er voor staat, inmiddels alles geschiedenis



NS 2284 en SUN 5014 (2) by hb foto, on Flickr

En nog een tweede plaatje vanaf de jaarbeurstraverse. Te zien dat voor het transport wagens van de rollende Landstrasse gebruikt werden. Dus voor wie het leuke wagens vindt, maar een complete trein wat begrotelijk is...

Beide foto's ergens begin 1983 gemaakt.

Huub

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2774 Gepost op: 07 May 2013, 22:08:36 »


Wederom een foto van een tram, maar nu in Houten. Te zien is de nog graffiti vrije HTM 6021 ter hoogte van de voormalige overweg in de Vlierweg. Bij de spoorverdubbeling is het asfalt op deze plek verdwenen.

Martijn