Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 10:58:05
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 10:51:04
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1930971 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: 19 Toen
« Reactie #2730 Gepost op: 05 December 2012, 11:44:21 »
Die dan snel bij MTE bestellen (die hebben een sonderserie nu in uitlevering)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #2731 Gepost op: 05 December 2012, 12:27:12 »
Waar ?
Wanneer ?


Dit zijn de plaatjes van de vervanging Greunsbrug Leeuwarden incl. nieuwbouw brugpost.
Dat was in 1952. In 1983 zijn draai- en opzetwerk opnieuw vernieuwd.

grtz,
Wim

« Laatst bewerkt op: 05 December 2012, 12:34:20 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #2732 Gepost op: 06 December 2012, 18:29:16 »
Hmmm, dat klinkt beter dan mijn antwoord JAB. Is er iemand die de exacte samenstelling kan zien / weet?
Ik zie loc + ICR BD + stammetje UIC's, maar welke?
De ICR is een BKD en geen BD, de BD's kwamen pas na de renovatie rond 2004 in dienst. LS heeft de BD ook uitgebracht dus dan zou je het verkeerde rijtuig kunnen kopen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: 19 Toen
« Reactie #2733 Gepost op: 06 December 2012, 21:22:12 »

Dit zijn de plaatjes van de vervanging Greunsbrug Leeuwarden incl. nieuwbouw brugpost.
Dat was in 1952. In 1983 zijn draai- en opzetwerk opnieuw vernieuwd.

grtz,
Wim


Ik weet nu vrijwel zeker dat dat klopt.
Op 1 foto stond de datum, 13/2/52
De foto's komen van de volgende fotografen.
- Fotobureau Boonstra, Leeuwarden
- R. v. Breeden, Leeuwarden; Mij tot aann. Heiwerken, Fa. Guis & Rietveld, Rotterdam
- Hulskamp's Fotobedrijf, Utrecht

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2885
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 19 Toen
« Reactie #2734 Gepost op: 07 December 2012, 16:43:50 »
De ICR is een BKD en geen BD

Volgens mij wordt het tijd dat iemand eens uitlegt waar die K dan voor staat. Laatst had ik het voor dit rijtuig over een BKD en toen moest het BD zijn, dus mij zakt de broek onderhand op de kuiten. Maar ondanks dat vermaak ik me hier nog prima hoor  ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: 19 Toen
« Reactie #2735 Gepost op: 07 December 2012, 16:47:22 »
De K staat voor Keuken. Deze is na de renovatie/ombouw verdwenen. De letter dan waarschijnlijk ook  :P
Bron

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2885
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 19 Toen
« Reactie #2736 Gepost op: 07 December 2012, 17:17:11 »
Ooo, dus pre-reno waren het allemaal BKD's. Nou, meer hoef ik niet te weten. Post-reno is oninteressant  ;D

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: 19 Toen
« Reactie #2737 Gepost op: 07 December 2012, 23:12:30 »

Dit zijn de plaatjes van de vervanging Greunsbrug Leeuwarden incl. nieuwbouw brugpost.
Dat was in 1952. In 1983 zijn draai- en opzetwerk opnieuw vernieuwd.

grtz,
Wim


Yep en pasgeleden hebben we daar nog vernieuwing op uitgevoerd.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2738 Gepost op: 16 December 2012, 16:07:40 »
We zitten in de rotste tijd van het jaar: koud, donker, somber en je weet dat het alleen nog maar erger wordt.  :'(
Kortom, geen beter moment dan weer eens wat dia's te scannen, om op die manier het nuttige met het aangename te verenigen.

Daarbij o.a. bijgaand riedeltje gescand, dat ik wel bijzonder vond.

Nou ja, bijzonder. Een hondekop en een losse 1600 bij Lunetten, aardig, maar bijzonder?

19931247 by hb foto

Een trein die van de Oosterspoorlijn komt, maakt het al wat bijzonderder.

19931248 by hb foto

En Denen die enerzijds ingeklemd zitten tussen Duitsers en Russen en anderzijds het risico lopen getorpedeerd te worden door Nederlandse treinen maken het gewoon leuk.  ;D

19931249 by hb foto

Kortom, de gecombineerde Nord-West-express en Ost-West-express (kenners die dat kunnen bevestigen?) die omgeleid werd ivm werkzaamheden tussen Utrecht CS en Overvecht.

19931251 by hb foto

De losse loc die zo netjes stond te wachten, koppelt aan voor de verdere reis naar Hoek van Holland.

19931254 by hb foto

Als intermezzo een reguliere intercity die ook gebruik maakt van de omleidingsroute.

19931256 by hb foto

En na aankoppelen en remproeven mag, geflankeerd door oer-Nederlands materieel, de reis worden voortgezet.

19931261 by hb foto

De brengende loc als een mak lammetje meeslepend.

19931262 by hb foto

Hoewel het meeste materieel in meer of minder gewijzigde vorm vermoedelijk nog wel bij elkaar te schrapen is, zijn deze foto's om meerdere redenen nooit meer te maken. Misschien wel de belangrijkste, ik denk niet dat NS nog zoveel moeite zou doen om een trein zijn reguliere bestemming ook bij werkzaamheden te laten bereiken.  ;D

Maar ja, dit is dan ook alweer bijna 20 jaar geleden. Als mijn aantekeningen kloppen, 15 mei 1993.

Huub

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: 19 Toen
« Reactie #2739 Gepost op: 16 December 2012, 17:27:12 »


de 381 op 23-02-1990 te Emmen.


mvgr Evert.
Staat die deur nou open? in t midden? Deden ze dat begin 90`s nog? :-X ???
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 19 Toen
« Reactie #2740 Gepost op: 16 December 2012, 17:37:10 »
Ja hoor, alleen wij deden dat meer in de zomer ;D.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: 19 Toen
« Reactie #2741 Gepost op: 16 December 2012, 20:57:10 »
Ja hoor, als de hondenkop harder reed dan 5 km/uur (dacht ik) kon je de deuren gewoon weer open trekken.

Groeten,

Christoph

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: 19 Toen
« Reactie #2742 Gepost op: 16 December 2012, 21:04:37 »
De deuren werden met luchtdruk gesloten, als de deuren dicht waren viel deze druk weg.
Daarna waren de deuren gewoon weer te openen tijdens de rit.

Zeker op warme dagen stond er wel ergens een deur open.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 19 Toen
« Reactie #2743 Gepost op: 16 December 2012, 21:10:07 »
Idem trouwens met de verbouwde DE-2 ; dat hielp in de praktijk ook vaak bij het halen van 0-minuut aansluitingen :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Re: 19 Toen
« Reactie #2744 Gepost op: 16 December 2012, 21:30:02 »
@Huub,

Mooie foto's Huub (y)
En wat was het een mooi tafereel zo'n omgeleide trein die kop maakte 8)
Ook werden er vaak op dit punt goederentreinen omgeleid (via de Maliebaan), helaas kan dit noooooit meer :( :'( :'( :'(

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 16 December 2012, 21:34:08 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!