Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1923270 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #2010 Gepost op: 05 October 2010, 21:14:02 »
Een reisje van Noord naar Zuid:

De 216 152-9 lijkt te schuilen voor naderend noodweer te Delfzijl met de eerste afvoertrein richting Onnen:


Wat werd er afgevoerd, mn in de bollenwagens?

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re: 19 Toen
« Reactie #2011 Gepost op: 05 October 2010, 22:33:34 »
Ik weet niet tot wanneer de wagens met wissellaadbakken werden gebruikt, heb wel eens gelezen, dat deze wagens beladen werden met soda. Ik meende dat in betreffende artikel gelezen te hebben, dat deze naar Rotterdam-Noord gingen en vandaar verder per vrachtauto naar de glasfabriek in Leerdam.
Ik heb dit soort wagens zelf niet waargenomen, wel heb ik in de afvoertrein vanaf Delfzijl regelmatig een 3-assige containerwagen gezien met witte bulkcontainer van Jonke Veendam, ook voor soda vervoer.
Wat de bollenwagens betreft: ook deze werden in Delfzijl beladen met soda, bestemmingen waren o.a. Roosendaal, Maatricht en Tiel.
Wat overige vervoerstromen van/ naar Delfzijl betreft, zonder overigens compleet te zijn, valt te denken aan ammoniak, kalk, methanol, caustic soda (in vaten op rongenwagens, tot ca 1991?) zwavelzuur, chloor, boomstammen (vanuit de haven, vooral beginjaren 90 wel eens gezien) natrium (in ketelwagens, sinds een aantal jaar per container), lijm, ureum (in Tds vanuit Geleen Lutterade) en nog wel het een ander...
Wel een heel verschil met nu overigens... :'()
Groetjes, Gert

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: 19 Toen
« Reactie #2012 Gepost op: 07 October 2010, 17:13:28 »
Een reisje van Noord naar Zuid:


Hallo Spoorzeven,

Uit welk jaar zijn deze foto's?

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: 19 Toen
« Reactie #2013 Gepost op: 07 October 2010, 21:19:27 »
Foto's Delfzijl zijn genomen op 200982. Den Bosch op 050780. Budel op 010781.
Groet, Frank

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #2014 Gepost op: 10 October 2010, 19:58:03 »
had nog wat trein foto's ergens liggen uit de begin jaren 80( vanaf april 81)

hier de 3202 in zwolle met personeel van de werkplaats in de cabine bezig met de eerste proefritten van dit materieel.

dit moet uit de zelfde periode zijn maar dan bij het station emmen bargeres, dit station gaat eind van het jaar sluiten omdat 1,5km verder op emmen zuid komt.

mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2010, 14:24:52 door mass am see. Reden: tik foutje »

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: 19 Toen
« Reactie #2015 Gepost op: 10 October 2010, 22:20:07 »
Toen begin jaren '90 de NS 2200-serie, a.g.v. de indienststelling van de serie 6400, in grote getalen buitendienst werd gesteld, werden deze loc's afgesteld in plaatsen als Susteren, Blerick en Tilburg Goederen en Zwolle (later ook nog Breda, Roosendaal). Op 14 april 1995 stond er in Blerick een rijtje 2200'en, waarvan de meeste vandaag de dag nog bestaan:

2328 (Eurailscout, VST) + 2270 (Eurailscout, VST terzijde) + 2225 (gerestaureerd door SMMR) + 2260 (gesloopt).
(niet veel later zijn de 2328 + 2270 overgebracht naar Feijenoord en zijn de 2225+2260 in de loods te Blerick geplaatst.)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #2016 Gepost op: 11 October 2010, 09:39:11 »
Leuke plaat; die heb ik ook nog ergens. Volgens mij stond de 2225 later in de loods achteraan, dus de 2260 en 2225 zijn nog ergens gedriehoekt voor ze in de loods verdwenen. Toen stonden ze ook met de cabines voor vanaf dit standpunt gezien.
Aanvankelijk stonden hier 2205 + 2260 + 2225 + 2238 + 2213 + 2214 terzijde, en aan de zijkant onder een laadbrug (?) de 2241 + 2224 + 2235 + 2228.
Dat aantal werd later uitgebreid (o.a. met de bruine 2275) tot de meesten in 1995 aan de NMBS werden verkocht.
Over bleven de 2225 en 2260 vooraan en de 2224, 2235 en 2228 aan de zijkant (de 2241 werd gebruikt als plukloc). Nog later verhuisden de 2225 en 2260 naar Roosendaal en werden de andere drie ter plaatse gesloopt. Volgens mij zijn de sluiseinen van de gerestaureerde 1202 afkomstig van een van die drie loc's, vermoedelijk uit de 2224.
Grtz!
Tedo

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: 19 Toen
« Reactie #2017 Gepost op: 12 October 2010, 22:33:30 »
Volgens mij ben jij je orientatie kwijt geraakt ín de loods, want ze stonden gewoon op hetzelfde spoor als bovenstaande foto, maar dan binnen  ;)
Bijgaand een paar plaatjes van de loc's die Tedo bedoelt:


2205+2260+2238+2225+2213+2214, 27 juli 1992


2241+2228+2235+2224, 27 juli 1992


2214+2213+2225+2238+2260+2205, 18 oktober 1992.

Groet,
Edwin

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #2018 Gepost op: 13 October 2010, 00:03:22 »
Ik zal me wel vergissen, in mijn beleving stond het in de loods andersom.
Maar dat zou ook wel heel raar geweest zijn.

Was er hier iemand 19 toen de 2227, 2232, 2240, 2242 en 2326 hier halverwege de jaren '80 stonden, en heeft diegene daar misschien ook foto's van? Die ben ik nl. nog nooit ergens tegen gekomen.
Grtz!
Tedo

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: 19 Toen
« Reactie #2019 Gepost op: 13 October 2010, 20:44:40 »
Ja, daar zou ik ook graag wel eens foto's van willen zien! Kom maar op ;-)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: 19 Toen
« Reactie #2020 Gepost op: 13 October 2010, 22:03:38 »
Zowieso ben ik wel geintresseert in meer plaatjes van de loodsen in Blerick daar  ;)

Hoop veranderd daar  :)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #2021 Gepost op: 15 October 2010, 18:03:48 »
Lw 1981:



De gele DE2 uit Sneek wordt gecombineerd met een, reeds eerder op spoor 4 voorgerangeerde, rode DE2 om gezamenlijk de spitsslag van 16.48 h. naar Sneek te rijden.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #2022 Gepost op: 16 October 2010, 10:00:23 »
Nou Wim, daar begint je zaterdag goed mee.


DE2 nabij Workum.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: 19 Toen
« Reactie #2023 Gepost op: 16 October 2010, 19:46:06 »
Voor de liefhebbers nog wat opnames uit 19toen.

Te beginnen in Apeldoorn waar de 2490 staat te wachten totdat zij de beladen VAM-trein kan gaan halen (hoezo ACTS etc.?). Wie waagt zich aan een dergelijke aparte 'vishaak'?



In Barendrecht een DB-rijtuig uit de korte 'POP-Farben'-periode. Daar hoor of zie je niets meer van; er waren wel degelijk modellen van (o.a. van ADE). Alleen heb ik geen clou wat voor trein dit geweest kan zijn. Mispoes soms?



In de Botlek maakte ik deze foto van de 2417, samen met de 2266. Helaas zijn er geen nummerplaten van de 2417 te koop, anders kon ik mijn exemplaar aanpassen aan deze versie (R*** heeft de versie waarbij de cabine ook is beplakt).



Tenslotte, op de oprit naar de Botlekbrug, de 2294 en de 2328 die een kolentrein de helling op trekken. Hier is goed te zien dat sommige locs (in de 2300 nummers) geen gele band langs de zijkant hadden gekregen.


 

Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #2024 Gepost op: 16 October 2010, 19:55:55 »
Wie waagt zich aan een dergelijke aparte 'vishaak'?

Alleen heb ik geen clou wat voor trein dit geweest kan zijn. Mispoes soms?

Wit of zwart afwrijvignet aanbrengen, flinke vernislaag er overheen, vignet met tape weer verwijderen...

Kan van alles geweest zijn: bijv. Bergland Express uit Gvc, Rhein Express uit HvH
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.