Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1929011 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 19 Toen
« Reactie #915 Gepost op: 20 October 2009, 22:21:09 »
Kijk mooie platen ;D (y)

Wat een mooi tijdperk ! ;D

Gr. Remco.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #916 Gepost op: 20 October 2009, 22:33:14 »
Nog één keer Geldermalsen om te laten zien dat als je per ongeluk iets verkeerd aansluit op de printplaat een rangeerpit boven bij een 2200 ook best kan: 2334 en 2252. Waar blijft trouwens een Gs-t in model?



Statieportret van de 1310 op 010781 te Weert op het doorgaande spoor 4 dat ook als inhaalspoor kan worden gebruikt als je toch moet worden ingehaald door een Intercity die wel even op spoor 3 stopt.

En even naar Budel, waar ik zelf de seinen bediende voor de Huckepack naar Antwerpen, vandaag met de 211 102-9


Terug in Weert pikte ik nog even een verlofgangerstrein van de Bundeswehr uit Budel Legerplaats (aan de lijn naar Eindhoven) mee, getrokken door de 218 266-5, met flink wat oude 'Gruppe 35' rijtuigen.




Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 19 Toen
« Reactie #917 Gepost op: 21 October 2009, 07:46:21 »
Kijk mooie platen ;D (y)

Wat een mooi tijdperk ! ;D

Gr. Remco.

Mooi wel, maar niet het mooiste. Dan moet je na 1990 gaan rijden ;) (y)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #918 Gepost op: 24 October 2009, 00:51:30 »
Als ik mij niet vergis is dat een kop van de in Heeze verongelukte 420.

Dat zou deze moeten zijn:


copyright: Robert Stremming
Grtz!
Tedo

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #919 Gepost op: 26 October 2009, 08:17:29 »
Dat is grappig... Zie ik ineens een foto van mijzelf in het forum staan.  ;D  ;D  ;D

Maar inderdaad, dit zou de kop van de 420 moeten zijn. Destijds in Roosendaal. Ik heb eigenlijk geen idee of die kop nog ergens aanwezig is.

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #920 Gepost op: 26 October 2009, 08:40:05 »
Gelijk maar even een nieuwe bijdrage leveren aan dit draadje. We schrijven 1987. Een aantal van jullie zal vast weten dat in maart het noorden werd overvallen door een enorme laag ijzel. Dat had vooral gevolgen voor de treindienst van Groningen richting Zwolle. Deze treindienst was totaal ontregeld en liep niet meer volgens een dienstregeling. Enkele trek-duw stammen verzorgden de dienst en ook een Wadloper werd ingezet. Zie onderstaande plaatjes. Als je goed kijkt, zie je dat de Wadloper ook voorzien is van een ijslaag her en der.


Treinstel 3219 op weg naar Zwolle


De 4038 wordt gebruikt om als 'ijsbreker' de emplacementssporen schoon te rijden.


De 2335 met trek-duw eenheid aangekomen uit Zwolle, rechts staat werkeloos de 4020.

Paar dagen later ben ik langs de lijn naar Nieuweschans foto's wezen maken. Dat leverde bij Zuidbroek onder andere deze zonnige en ook spekgladde resultaten op:


De 3210 rijdt het station binnen. Let op de doorhangende takken die topzwaar zijn door de ijzel.


De 2406 en de 2454 met goederentrein naar Onnen onderweg.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 19 Toen
« Reactie #921 Gepost op: 26 October 2009, 09:32:31 »
Very nice. Winterfoto's doen het altijd goed (y)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #922 Gepost op: 26 October 2009, 11:15:43 »
Ik heb eigenlijk geen idee of die kop nog ergens aanwezig is.

Jazeker; vastgelast aan een bak van een plan V uit de 900 serie.
Uiterlijk herkenbaar aan de hoekige lassen bij de kleinste (gele) cabinezijruiten.
Grtz!
Tedo

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #923 Gepost op: 26 October 2009, 12:19:25 »
Eh, Robert, het is spekglad en jij gaat midden over het emplacement lopen? :) Of zie ik dat verkeerd?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: 19 Toen
« Reactie #924 Gepost op: 26 October 2009, 12:42:27 »
Jazeker; vastgelast aan een bak van een plan V uit de 900 serie.
Uiterlijk herkenbaar aan de hoekige lassen bij de kleinste (gele) cabinezijruiten.

En wie heeft daar een foto van?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #925 Gepost op: 26 October 2009, 13:23:58 »
Even inhakend op de opmerking over de hoekige lassen bij de zijramen Plan V:
Dat is wel het kenmerkende optische verschil tussen de door Werkspoor en Talbot gebouwde Plan V's.

Werkspoor kreeg de mallen bij de lastige rondingen van de zijraampjes maar niet mooi rond en heeft er hoekig plaatwerk inglast.
Talbot kon dit netter afwerken. Van afstand is zo het onderscheid tussen de in NL en D gebouwde stellen zichtbaar.
Hier een hoekig plaatje van de zijramen van de 840, het laatste in Nederland gebouwde treinstel, eigenlijk een slordige afwerking.




Benieuwd hoever Roco straks gaat met de detaillering...

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #926 Gepost op: 26 October 2009, 14:09:24 »
@Peter: Tja, voor je hobby moet je wat over hebben he?  ;D
Ben 22,5 jaar later wel blij met deze plaatjes hoor! En nee, geen spikes onder de schoenen. Wel wat glibberen uiteraard  ::)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: 19 Toen
« Reactie #927 Gepost op: 26 October 2009, 14:21:47 »
Werkspoor kreeg de mallen bij de lastige rondingen van de zijraampjes maar niet mooi rond en heeft er hoekig plaatwerk inglast.
Ze probeerden er stiekem hondekoppen van te maken zo te zien
RETROBAHN A.G.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: 19 Toen
« Reactie #928 Gepost op: 26 October 2009, 18:50:05 »
Robert, bedankt voor je bijdrage met de ijzelfoto's uit 1987. Voor iedere liefhebber die "spoors" is opgegroeid in de jaren 80 ook een klassieker!
Wordt het toch nog gezellig!

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #929 Gepost op: 26 October 2009, 22:06:10 »
Jazeker; vastgelast aan een bak van een plan V uit de 900 serie.
Uiterlijk herkenbaar aan de hoekige lassen bij de kleinste (gele) cabinezijruiten.

Dit is trouwens de ABk bak van treinstel 936, dus wie naar de enige nog in vaste dienst zijnde plan V kop die ooit nog groen was op jacht wil; dan weet je welk treinstel je moet hebben.
Grtz!
Tedo