Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916131 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #885 Gepost op: 15 October 2009, 22:29:41 »
Dan worden ze verkleind alhier, want ik zie ze zo:

Grtz!
Tedo

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: 19 Toen
« Reactie #886 Gepost op: 15 October 2009, 23:04:52 »
Dat is inderdaad waar. De afbeeldingen worden na het uploaden tot 800 pixels verkleind.
Van het behouden van de originele afmetingen zou je de foto's kunnen uploaden naar een site als flickr o.a.
Voor het gemak heb ik deze mooie plaat wel even in het zonnetje gezet. ;D


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N571B.jpg

Jeroen


We're all riders on this train.

marnix2000

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #887 Gepost op: 15 October 2009, 23:22:00 »
Ehhh... Het wordt pas echt een superplaat als je de originele 1729x989 afbeelding verkleind tot 800x455 EN VERSCHERPT [=sharpen], EN vervolgens ook nog eens je afbeelding bewerkt zoals Jeroen heeft gedaan.

En ehhh... 't wordt inderdaad pas echt een superherinnering als je het bijpassende geluid toevoegd aan de afbeelding ;-).

groet,



Marnix

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #888 Gepost op: 16 October 2009, 06:40:41 »
Weer wat verder met het scannen. In de jaren '80 was ik heel erg geinteresseerd in de Klassieke beveiliging bij NS. Ik woonde in Hoogezand en kwam daar een paar jaar lang heel regelmatig op de posten. Vooral op post T (ja ja, die nu in het spoorwegmuseum staat!) was ik veel te vinden en bediende deze zelfs ook volledig.

In 1986 viel het doek voor deze post omdat deze naar Utrecht ging. Hierbij een paar plaatjes van deze post net voor, tijdens en na de buitendienststelling op 13 december 1986. Uiteraard volgen er nog meer plaatjes met armseinen en dergelijk van de lijn Groningen-Nieuweschans, maar die moeten eerst allemaal de scanner nog door. En dat kan nog wel even duren! Heb geduld.

Als je op de afbeelding klikt, kan het even duren voor deze in het nieuwe venster getoond gaat worden.










Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #889 Gepost op: 16 October 2009, 09:33:24 »
Robert, andere spoorwegfotografie. Prachtig!


En tot slot deze keer: Boxtel met een dubbele bespanning van een proeftrein met 1602 en 1606 alsmede het vertrek van de VAM-trein van Nijmegen naar Mierlo met de 2506 en de bruine 2514.
Was het de gewoonte om met dubbele bespanning (en dus geen opzending) de tweede lok volledig te voeden vanuit de eerste lok?

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #890 Gepost op: 16 October 2009, 10:29:38 »
Was het de gewoonte om met dubbele bespanning (en dus geen opzending) de tweede lok volledig te voeden vanuit de eerste lok?
Volgens mij is dat gewoon een opzending op de foto.
In dubbeltractie rijden heeft men al snel vergeten omdat het schijnbaar de beveliging stoorde.
Maar dat zal echt niet via een kabeltje zijn gegaan, die honderden amperes die je dan trekt. Alleen bij wat trambedrijven in de DDR deed men zulke dingen (Tatra's), bij mijn weten.
Dus geen panto op => opzending.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #891 Gepost op: 16 October 2009, 11:39:16 »
Ik vond het al wat vreemd. Maar ja, zo lang geleden. Misschien experiment ofzo, je weet maar nooit.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #892 Gepost op: 16 October 2009, 12:09:53 »
Inderdaad, maar de kans op onnauwkeurig woordgebruik (de aanduiding "dubbele bespanning", wat "an sich"  8) volgens mij al een Germanisme is) is groter ;)  dubbeltractie, voorspan, opzending - allemaal verschillend  ::)
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 20:55:54 door Peter Korsten »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #893 Gepost op: 16 October 2009, 12:17:43 »
Inderdaad. Maar waar geschreven wordt "dubbele bespanning van een proeftrein met 1602 en 1606" is bij mij toch al gauw de link met een dubbelspan gelegd. Dat het hier dan om 2x1000 paarden gaat ipv 2x1 paard... mwoah... da's een terzijde ;)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #894 Gepost op: 16 October 2009, 22:54:51 »
 :)
Tsja... ik denk maar zo, waarop is de kans groter: dat NS géén gebruik maakt van de standaard voorzieningen op een loc om de stroom af te nemen (lees: stroomafnemers) bij locomotieven waar men van eiste dat ze in dubbeltractie konden rijden en in plaats daarvan een geheime verbinding voor tractiestroom maakte die daarna weer verwijderd is en bij de 1700-en ook niet meer is teruggekomen (of moest dat van de ?1000V? hoogspanning naar de rijtuigen?), oooff.... dat iemand toevallig per ongelijk een andere term kiest om in het bijschrift te gebruiken dan feitelijk correct zou zijn?  8)
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 20:56:08 door Peter Korsten »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #895 Gepost op: 18 October 2009, 00:40:18 »
Mede forummers: inderdaad is mijn woordgebruik bij de plaat in Boxtel verwarrend. Volgens mij gaat het om een enkele testloc (1600) die een proeftrein met toevallig nog een testloc (1600) trekt. Met andere woorden: geen sprake van electrische dubbeltractie, die is in Nederland eigenlijk onmogelijk (onder gelijkstroom). Wat niet wegneemt dat in dit proefbedrijf een dergelijke plaat ook niet vaak kon worden gemaakt. Mazzel voor mij dus.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2009, 14:34:53 door spoorzeven »
Groet, Frank

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #896 Gepost op: 18 October 2009, 09:30:51 »
Weer aan het scannen geslagen. Dagje Zwolle-Emmen gedaan op 28 februari 1987. De laatste maanden voor de elektrificering en de buitendienst stelling van de klassieke beveiliging.


Loc 2513 rangerend in Nieuw Amsterdam


Treinstel 138 in Hardenberg


Treinkruising met de 138 en de 127 in Ommen

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #897 Gepost op: 18 October 2009, 18:36:56 »
In de zomer van 1984, ergens tussen Brussel en Luik [het zal wel Luik zelf zijn] stonden deze rijtuigen. Oud en der dagen zat. De herkomst is mij onbekend maar het zou me niet verbazen als het oorlogsbuit was. Maar welke oorlog precies...


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: 19 Toen
« Reactie #898 Gepost op: 18 October 2009, 18:48:07 »
Lekkere buit dan. Verkopen op marktplaats en de winst op strijken? Veroverde land is vast failliet nu (y)

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #899 Gepost op: 19 October 2009, 10:48:51 »
Veroverde land is vast failliet nu (y)

Integendeel, de economie van Zuid-Utopia draait als een tierelier...
Enfin, in diezelfde zomer [van het hele fimpje heb ik niks opgeschreven dus ik weet niet wanneer] kwam de lege kalktrein Hilversum binnenstuiven op weg naar het zuiden. Samen met de oude Renault en Commer levert dat toch een leuk tijdsbeeld op.