Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1928622 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #885 Gepost op: 15 October 2009, 22:29:41 »
Dan worden ze verkleind alhier, want ik zie ze zo:

Grtz!
Tedo

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: 19 Toen
« Reactie #886 Gepost op: 15 October 2009, 23:04:52 »
Dat is inderdaad waar. De afbeeldingen worden na het uploaden tot 800 pixels verkleind.
Van het behouden van de originele afmetingen zou je de foto's kunnen uploaden naar een site als flickr o.a.
Voor het gemak heb ik deze mooie plaat wel even in het zonnetje gezet. ;D


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_N571B.jpg

Jeroen


We're all riders on this train.

marnix2000

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #887 Gepost op: 15 October 2009, 23:22:00 »
Ehhh... Het wordt pas echt een superplaat als je de originele 1729x989 afbeelding verkleind tot 800x455 EN VERSCHERPT [=sharpen], EN vervolgens ook nog eens je afbeelding bewerkt zoals Jeroen heeft gedaan.

En ehhh... 't wordt inderdaad pas echt een superherinnering als je het bijpassende geluid toevoegd aan de afbeelding ;-).

groet,



Marnix

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #888 Gepost op: 16 October 2009, 06:40:41 »
Weer wat verder met het scannen. In de jaren '80 was ik heel erg geinteresseerd in de Klassieke beveiliging bij NS. Ik woonde in Hoogezand en kwam daar een paar jaar lang heel regelmatig op de posten. Vooral op post T (ja ja, die nu in het spoorwegmuseum staat!) was ik veel te vinden en bediende deze zelfs ook volledig.

In 1986 viel het doek voor deze post omdat deze naar Utrecht ging. Hierbij een paar plaatjes van deze post net voor, tijdens en na de buitendienststelling op 13 december 1986. Uiteraard volgen er nog meer plaatjes met armseinen en dergelijk van de lijn Groningen-Nieuweschans, maar die moeten eerst allemaal de scanner nog door. En dat kan nog wel even duren! Heb geduld.

Als je op de afbeelding klikt, kan het even duren voor deze in het nieuwe venster getoond gaat worden.










Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #889 Gepost op: 16 October 2009, 09:33:24 »
Robert, andere spoorwegfotografie. Prachtig!


En tot slot deze keer: Boxtel met een dubbele bespanning van een proeftrein met 1602 en 1606 alsmede het vertrek van de VAM-trein van Nijmegen naar Mierlo met de 2506 en de bruine 2514.
Was het de gewoonte om met dubbele bespanning (en dus geen opzending) de tweede lok volledig te voeden vanuit de eerste lok?

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #890 Gepost op: 16 October 2009, 10:29:38 »
Was het de gewoonte om met dubbele bespanning (en dus geen opzending) de tweede lok volledig te voeden vanuit de eerste lok?
Volgens mij is dat gewoon een opzending op de foto.
In dubbeltractie rijden heeft men al snel vergeten omdat het schijnbaar de beveliging stoorde.
Maar dat zal echt niet via een kabeltje zijn gegaan, die honderden amperes die je dan trekt. Alleen bij wat trambedrijven in de DDR deed men zulke dingen (Tatra's), bij mijn weten.
Dus geen panto op => opzending.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #891 Gepost op: 16 October 2009, 11:39:16 »
Ik vond het al wat vreemd. Maar ja, zo lang geleden. Misschien experiment ofzo, je weet maar nooit.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #892 Gepost op: 16 October 2009, 12:09:53 »
Inderdaad, maar de kans op onnauwkeurig woordgebruik (de aanduiding "dubbele bespanning", wat "an sich"  8) volgens mij al een Germanisme is) is groter ;)  dubbeltractie, voorspan, opzending - allemaal verschillend  ::)
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 20:55:54 door Peter Korsten »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 19 Toen
« Reactie #893 Gepost op: 16 October 2009, 12:17:43 »
Inderdaad. Maar waar geschreven wordt "dubbele bespanning van een proeftrein met 1602 en 1606" is bij mij toch al gauw de link met een dubbelspan gelegd. Dat het hier dan om 2x1000 paarden gaat ipv 2x1 paard... mwoah... da's een terzijde ;)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #894 Gepost op: 16 October 2009, 22:54:51 »
 :)
Tsja... ik denk maar zo, waarop is de kans groter: dat NS géén gebruik maakt van de standaard voorzieningen op een loc om de stroom af te nemen (lees: stroomafnemers) bij locomotieven waar men van eiste dat ze in dubbeltractie konden rijden en in plaats daarvan een geheime verbinding voor tractiestroom maakte die daarna weer verwijderd is en bij de 1700-en ook niet meer is teruggekomen (of moest dat van de ?1000V? hoogspanning naar de rijtuigen?), oooff.... dat iemand toevallig per ongelijk een andere term kiest om in het bijschrift te gebruiken dan feitelijk correct zou zijn?  8)
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 20:56:08 door Peter Korsten »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #895 Gepost op: 18 October 2009, 00:40:18 »
Mede forummers: inderdaad is mijn woordgebruik bij de plaat in Boxtel verwarrend. Volgens mij gaat het om een enkele testloc (1600) die een proeftrein met toevallig nog een testloc (1600) trekt. Met andere woorden: geen sprake van electrische dubbeltractie, die is in Nederland eigenlijk onmogelijk (onder gelijkstroom). Wat niet wegneemt dat in dit proefbedrijf een dergelijke plaat ook niet vaak kon worden gemaakt. Mazzel voor mij dus.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2009, 14:34:53 door spoorzeven »
Groet, Frank

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #896 Gepost op: 18 October 2009, 09:30:51 »
Weer aan het scannen geslagen. Dagje Zwolle-Emmen gedaan op 28 februari 1987. De laatste maanden voor de elektrificering en de buitendienst stelling van de klassieke beveiliging.


Loc 2513 rangerend in Nieuw Amsterdam


Treinstel 138 in Hardenberg


Treinkruising met de 138 en de 127 in Ommen

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #897 Gepost op: 18 October 2009, 18:36:56 »
In de zomer van 1984, ergens tussen Brussel en Luik [het zal wel Luik zelf zijn] stonden deze rijtuigen. Oud en der dagen zat. De herkomst is mij onbekend maar het zou me niet verbazen als het oorlogsbuit was. Maar welke oorlog precies...


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 19 Toen
« Reactie #898 Gepost op: 18 October 2009, 18:48:07 »
Lekkere buit dan. Verkopen op marktplaats en de winst op strijken? Veroverde land is vast failliet nu (y)

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #899 Gepost op: 19 October 2009, 10:48:51 »
Veroverde land is vast failliet nu (y)

Integendeel, de economie van Zuid-Utopia draait als een tierelier...
Enfin, in diezelfde zomer [van het hele fimpje heb ik niks opgeschreven dus ik weet niet wanneer] kwam de lege kalktrein Hilversum binnenstuiven op weg naar het zuiden. Samen met de oude Renault en Commer levert dat toch een leuk tijdsbeeld op.