Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 12:24:25
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1785706 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4005 Gepost op: 09 juli 2019, 22:20:55 »
Een week voor het opheffen van het reizigersvervoer op de verbinding Haarlem-IJmuiden nog maar eens met de trein naar IJmuiden gereit.

830917 150-36 Haarlem by Gerard van Vliet, on Flickr
CTA richting IJmuiden,
Haarlem,
17 september 1983.

830917 150-19aa IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Halte Julianakade,
IJmuiden,
17 september 1983.

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
IJmuiden viadukt vanaf station,
17 september 1983.

830917 150-28 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-30 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-29 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-34 IJmuiden station straatzijde by Gerard van Vliet, on Flickr

830917  IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-26 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Station IJmuiden,
17 september 1983.

830917 150-23 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917  IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Bij voormalige halte Visafslag,
IJmuiden
17 september 1983.

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Uiterste einde van de lijn,
IJmuiden,
17 september 1983.

 
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: 19 Toen
« Reactie #4006 Gepost op: 09 juli 2019, 22:32:45 »
Leuk Gerard! (y)
Groet, Frank

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 19 Toen
« Reactie #4007 Gepost op: 10 juli 2019, 13:25:35 »
Heel mooi!  ;D

Marc

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: 19 Toen
« Reactie #4008 Gepost op: 10 juli 2019, 13:35:52 »
Aan de drukte op IJmuiden te zien had NS destijds wel een punt met het sluiten van de lijn....
Boomshanka!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #4009 Gepost op: 10 juli 2019, 13:43:32 »
Wie wil er dan ook op een grauwe zaterdag naar IJmuiden?

830917 150-26 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Station IJmuiden,
17 september 1983.

830917 150-23 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Leuk zo, die verbinding naar de laadsporen en de bovenleiding liep ook nog een eind door.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4010 Gepost op: 10 juli 2019, 23:31:24 »
860419 170-19a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Delftweg,
Rijswijk,
19 april 1986.

860419 170-23a Delft by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Westvest,
Delft,
19 april 1986.

860419 170-27a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Delftweg,
Rijswijk,
19 april 1986.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 19 Toen
« Reactie #4011 Gepost op: 11 juli 2019, 16:32:07 »
860419 170-19a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Delftweg,
Rijswijk,
19 april 1986.
Aan de overkant van het water lag langs het Jaagpad nabij de Steenplaetsbrug de woonark van mijn oom. In 1954 heb ik vanuit die ark vele van dit soort trams voorbij zien rijden.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2019, 16:34:19 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 19 Toen
« Reactie #4012 Gepost op: 11 juli 2019, 19:02:26 »
Vlaggetjes in een panto,welke versierde straat ivm een voetbal evenement had zn versieringen te laag hangen ?  ??? ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: 19 Toen
« Reactie #4013 Gepost op: 11 juli 2019, 19:05:53 »
De panto is jarig...
Boomshanka!

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: 19 Toen
« Reactie #4014 Gepost op: 21 juli 2019, 22:29:41 »
Afgelopen dagen enige dia's uit de 1980er jaren gescand.
Hierbij een 4-tal opnames van stoomritten die toen gehouden werden

Loc SSN 41 105 in Eindhoven

Eindhoven, 23-05-1981, foto: Gérard Drost

Onder grote belangstelling komt loc SSN 23 023 met de nodige Plan E rijtuigen Roermond binnen gereden.

Roermond, 11-09-1982, foto: Gérard Drost

Opmerkelijk voor die tijd is de plaats waar de vele belangstellenden rondom het spoor zich ophouden. Ook ikzelf stond toen op een plaats dat heden ten dagen ten ene malen niet mogelijk zou zijn (buiten het feit dat de situatie ter plaatse momenteel gewijzigd is).

Roermond, 11-09-1982, foto: Gérard Drost

Op 16 april 1983 rijdt loc SSN 41 105 met de Nostalgie Expres richting Arnhem.

nabij Arnhem, 16-04-1983, foto: Gérard Drost

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: 19 Toen
« Reactie #4015 Gepost op: 29 juli 2019, 12:58:41 »
Die Plan E-rijtuigen blijven wel wat hebben.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #4016 Gepost op: 10 augustus 2019, 09:34:39 »
Japan, 1989.

Vanuit Odawara loopt de Daiyuzan-lijn, tot ca. 20 km landinwaarts.
Met het eindpunt in het dorp/stadje Minami-Ashigara.


Het eindpunt, station Daiyuzan.
Links en rechts oudere treinstellen, met in het midden nieuw materieel, wat in 1989 instroomde.


Geen Japanse kerk, maar het stationsgebouw van de halte Fujifilm Mae.
"Mae" betekent "tegenover", en deze halte ligt vlak tegenover de Fujifilm fabriek van Minami-Ashigara.
Door de vele Fuji-werknemers de drukste halte aan de lijn.


De overweg bij Fujifilm Mae.
De overwegbomen zijn van … bamboe.


Gedateerde kaartjesautomaat, en dat in het - toen al - hypermoderne Japan.


Toch wel handig dat enkele zaken ook op het platteland in Westerse karakters worden weergegeven.


Hieronder enige uitleg over wat er staat:
Japan kent 3 soorten karakters: Katakana, Hiragana (beide klank-karakters), en Kanji (van oorsprong Chinees, hiervan zijn er enkele duizenden).
Katakana is voor Westerlingen snel te leren en dan kom je al een heel eind in het openbare leven.
Kanji-karakters ga je op een gegeven moment herkennen.
Op dit bord komen alle 3 karaktersoorten voor.


Het perron van Fujifilm Mae.
Er is (links naast die linker bult) nog net een stukje van de besneeuwde bergtop van Mt. Fuji te zien.
Mt. Fuji is de hoogste berg van Japan, en staat symbool voor "het hoogst bereikbare".
Hieraan ontleent het Fujifilm-concern haar naam.


Reclame op het station.
Alles ziet er een beetje roestig en "shabby" uit. Het klimaat is hier subtropisch, en in de zomerperiode zeer vochtig.




In 1989 al...
In die tijd rookte in Japan bijna iedereen, dus geen overbodig luxe. Gelukkig is roken hier ook op zijn retour, maar langzaam.
Groot verschil met NL: Als er in Japan iets verboden is, houdt iedereen zich daar gewoon netjes aan.


In de zomermaanden zit er doorgaans zoveel vocht in de lucht, dat je Mt. Fuji nauwelijks te zien krijgt.


De enkelsporige lijn slingert zich naar Odawara, krap tussen de huisjes door.
Veel roestige golfplaat.
Dat is de andere kant van Japan, die we meestal niet te zien krijgen.
Op de achtergrond een paar typisch Japanse bedrijfsgebouwen.










« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2019, 10:02:41 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #4017 Gepost op: 10 augustus 2019, 13:45:37 »
Hallo,
Leuke foto's.
Je schreef: "Gedateerde kaartjesautomaat, en dat in het - toen al - hypermoderne Japan."
Het is een "Seiriken" automaat. Je kunt hieruit een kaartje halen met het zonenummer van de halte waar je instapt.
Bij het uitstappen (en betalen) kan de wagenbestuurder dan zien waar je bent ingestapt en hoeveel je moet betalen.
Interlokale trams in Japan hebben ook zo'n seiriken automaat bij de instapdeur(en) staan.
Kumamoto, 1995.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: 19 Toen
« Reactie #4018 Gepost op: 12 augustus 2019, 10:01:35 »
Pas kreeg ik een aantal oude familiefoto's in mijn handen gedrukt.
Daarbij ook een ansichtkaart met een spoors motief


de wagon lijkt mij van de Staats Spoorwegen en de man van de post, zou iemand daar iets meer over durven zeggen?
Vergroot ziet het er zo uit


Deze kaart is verstuurd geweest, achterop buiten het adres en wat tekst ook een stempel van "Fotographie P.vanLeewen Kloosterlaan 6 Breda". De postzegel is afgeweekt en op de rest van het stempel is helaas niet meer te lezen dan Br... en datum 23.X......
Ik houd mij aanbevolen mocht iemand wat meer duidelijkheid kan geven over deze foto.

En nu ik toch bezig ben, er zat nog een andere onbeschreven kaart bij maar niemand in de familie weet er iets van, dus ook hier weer de vraag of er iemand iets weet over deze kaart:


Iets uitvergroot


Mijn vraag is dus is het een spoorbeambte, een militair, een ander geuniformeerd persoon, ik weet het niet.
Achterop staat alleen een stempel LEONAR met nummer 3310.

Mocht iemand iets weten, alvast bedankt voor de informatie.

Groeten van Teun
Groeten van Teun.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #4019 Gepost op: 12 augustus 2019, 10:46:46 »
Je schreef: "Gedateerde kaartjesautomaat, en dat in het - toen al - hypermoderne Japan."
Het is een "Seiriken" automaat.

Klopt.
Alle haltes aan deze lijn waren onbemand (op het eindstation Daiyuzan zat wel iemand in een kantoortje...).

Als je in Odawara aankwam met de Shinkansen, kon je op dat Shinkansen-ticket kosteloos verder met de Daiyuzan lijn.
Ging je vanuit Minami-Ashigara náár Odawara, dan moest je wél een kaartje pakken uit deze automaat, en afrekenen in Odawara.

Je moet het allemaal even door hebben, maar dan is reizen met de trein in Japan zéér plezierig.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html