Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door RhB-Mikey
Vandaag om 13:02:21
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 12:13:49
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1982022 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #405 Gepost op: 09 April 2009, 13:36:07 »
@Rick,
Gewèldig, die NMBS reeks 15 ! Vond ik van de NMBS loks -ondanks het typische Belgische ontwerp- toch altijd één van de elegantere locs, juist door de kleurstelling en die zilverkleurige driehoek bij de koplampen.
Kon ik maar zeggen dat ik ze heb meegemaakt, ik plaats de foto's van mijn vader. Mijn foto's komen pas over een jaar of 15. ;)

@Noppie: Oudere wagon eronder zetten en klaar, ze zullen dat soort vervoer vast wel in TP 3 gehad hebben. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: 19 Toen
« Reactie #406 Gepost op: 09 April 2009, 22:21:02 »
(1)721, uniek treinstel wat dat betreft.

Dank voor de info Frank!
Had de (1)711 dan uiteindelijk geen instaptredes meer (bakverwisseling oid?) In 'Electrische treinen in NL, deel 2' staat dat er twee coachen onder de 726 zijn geweest...

Groet Peter

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #407 Gepost op: 09 April 2009, 23:25:01 »
De (1)711 had inderdaad geen instaptreden. Er moeten één* of meerdere bakwisselingen hebben plaatsgevonden. Ik kan daar evenwel niets van terugvinden. De Bk van stel 756 had bijvoorbeeld wèl instaptreden maar deze kwam uit de 713.


*feitelijk was het wisselen van de A met die van een stel >726 voldoende om de (1)711 geen enkele bak met instaptreden te laten hebben.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: 19 Toen
« Reactie #408 Gepost op: 10 April 2009, 11:14:59 »
Dank je voor de aanvullende info!
Dan houden we het op de (1)721.

Terloops vraag ik me nu af, of er overigens modelbouwers aan de slag zijn geweest om instaptredes in hun modellen te maken (ik weet jouw groene 711 en mijn gele - in aanbouwzijnde - 723). Zijn er meer...? Maar dit terzijde...

Peter

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: 19 Toen
« Reactie #409 Gepost op: 11 April 2009, 12:07:42 »
Een historisch plaatje van een 600 met een goederentrein vond ik op:

http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=44&t=999

Mvg, Max

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #410 Gepost op: 11 April 2009, 23:52:09 »


Een dieseltje op weg van Leeuwarden naar Sneek rond 1971. Rechts achter ligt sinds 1973 de halte Sneek Noord.
Zeer binnenkort wordt hier begonnen met de aanleg van een passeerspoor en tweede perron.

Het bordessein (inrijder Sneek) verdween in 1972, wachtpost 16 in de jaren negentig. :'(
En de diesel overleefde het ook al niet  :(



De oude (dubbelsporige) draaibrug uit 1883 in de enkelsporige lijn over de Franekervaart te Sneek werd in 1976 vervangen door een vaste brug.
De draaibrug was toen al niet meer bedienbaar, bij de vervanging van de klassieke beveiliging sneuvelde Post I (1972) en werd de brug vastgezet.

grtz,
Wim (thuiswedstrijd...  ;) )
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #411 Gepost op: 12 April 2009, 00:17:03 »
Akkrum (lijn Leeuwarden-Zwolle).


In 1952 rangeert de 2002, een door de NS van het USATC overgenomen dieselloc met de buurtgoederentrein in Akkrum.

In later jaren kwam er ook nog wel eens wat leuks voorbij in Akkrum.



Met een half uur vertraging komt de zomerse "Badehosezug" Hagen-Harlingen haven door Akkrum. Met deze 'zwembroekentreinen' werden pipse Duitsers naar de zonnige  Nederlandse kust gereden (Harlingen, Den Helder). Van Emmerich tot Leeuwarden staat er een 1100 voor de trein, op het laatste stuk zonder bovenleiding tot de Waddenkust komen 2 multiple geschakelde  2200'en aan zet. In deze zomer van 1978 bestaat de trein uit een bagagerijtuig Gruppe 36 van de DB en een zestal 'Silberlinge'. TIP: De gehele trein is in h0 met Roco-modellen na te bootsen  ;)



Tenslotte een plaatje van een lange gemengde goederentrein. Tot 1978 werden de wagens voor Friesland zer beperkt aangevoerd via Onnen, maar het meeste liep vanaf Amersfoort rgs.  De aan- en afvoertrein naar Leeuwarden kon meestal een respectabele lengte bereiken.  Om 08:15 passeerde de aanvoertrein op ma/vr Akkrum.
Achter de dansende 1100 zien we 2 VAM-wagens en 2 Gbs'en voor Harlingen, vervolgens een dertiental ketelwagens van BP, ondermeer bestemd voor het oliedepot op emplacement Sneek. Achteraan in de trein lopen Tds-kunstmestwagens en een aantal witte Frico-wagens (Gls en Gbs) mee voor Leeuwarden.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #412 Gepost op: 12 April 2009, 00:24:22 »
In 1960 reden er ook Badehosezüge, bestaande uit Silberlinge van de DB  op Leer-Groningen-Harlingen haven.



Hier achter een 2200 op weg terug naar het Oosten bij de passage van de fabriekshalte Leeuwarden Halte. Op de achtergrond de Coöperatieve Condensfabriek Friesland, bekend van de Friesche Vlag koffiemelk.

Over de boottreinen naar Harlingen Haven is bijna een subtopic te maken met vooroorlogse DE3 en DE5, getrokken treinen met NS en DB-materieel, Plan U, Plan E trek/duw etc...

Wim
« Laatst bewerkt op: 12 April 2009, 00:26:00 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: 19 Toen
« Reactie #413 Gepost op: 12 April 2009, 08:01:16 »
leuk die Badehosezüge. Zaten daar nou veel reizigers in? Net zo als die trein naar Vlissingen en de 'Kaasmarktexpressen?


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: 19 Toen
« Reactie #414 Gepost op: 12 April 2009, 11:27:37 »
Van de periode 1980-1983 heb ik een grote hoeveelheid dia's en foto's. Moet ik nog een keer gaan inscannen allemaal. Toch hier alvast een voorproefje:



Hoop dat dit is gelukt.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2009, 11:43:53 door Bart Tigges »
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: 19 Toen
« Reactie #415 Gepost op: 12 April 2009, 11:40:14 »
En voor diegenen die een internationale trein met 2400-en leuk vinden, deze nog:

Berglandexpress met 2443 en 2505 en defecte 1504 te Geldermalsen op 210881. Door het stranden van de 1504 lag uiteraard het hele verkeer (dat via één spoor moest) overhoop. Geldermalsen was toen interesant vanwege het rangeren met VGL-treinen (waar is die tijd?).

Groet, Frank

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re: 19 Toen
« Reactie #416 Gepost op: 12 April 2009, 11:51:00 »
Wat een geweldige topic is dit! (y) Vooral de plaatjes van de jaren 80 spreken me erg aan, begon mezelf in 1989 echt te intertesseren in spoorwegen en ik zie foto's van de periode vlak voor ik begon. Zoals de klassieke beveiliging tussen Groningen -Nieuweschans. goederentreinen met 2400 in Onnen (Wat is dat nu veranderd, helaas...) en uiteraard al het andere leuks wat ik hier heb gezien. Diegene, die hier plaatjes hebben geplaatst of nog doen, bedankt! Ik, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben, geniet er met volle teugen van. Ik maakte in die periode zelf geen foto's :'( dus ik moest het doen met mijn herinneringen. Graag doorgaan!
@Spoorzeven: is jouw plaatje met de 2413 geschoten in Leek? Pracht plaat overigens!

Groetjes, Gert

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #417 Gepost op: 12 April 2009, 12:13:07 »
@ spoorzeven.

Wouw, weer iemand met peppie plaatjes. Dit gaat wat beloven als ik dit zo zie. Ik zou zeggen scannen met die hap en laten zien hier.
Het 1e plaatjes is id volgens mij, ik weet het zeker, denk ik Leek.
Maar er zitten zo te zien zelflosser achter de 2413(is overgens wel een Liwwarder lor), maar meestal zaten er gesloten wagens achter voor Philips te Drachten.

Toch maar even wat dia`s weer ingescand. Kon het toch niet laten.

De 1e dia van moi. 2410 komt met een sleepje containermeuk van de firma Lijempf vanaf de Schenkenschans over een stukje hoofdspoor naar Lw, 19toen(+/-1982)


2404 met de Harlinger buurtgoederentrein, met net rechts de oprit van de nieuw te bouwen brug over het van Harixsmakanaal, Lw 19toen.


1101 bij Barrahûs net buiten Lw, 19toen. Achteraan een postwagen.


6485 over het bruggetje over de Cornjumervaart nabij Cornjum op de lijn Lw Sts. Op het lor staat een nog jonge Noppie een traject video te maken, 19toen.


Zwolle Hanzestad staat er op de 2406 te lezen. Leuk detail voor de 1:87 liefhebber. Lw, 19 toen.


Greetz,(en spoorzeven bedankt vooorr die fotooos)
Noppie
« Laatst bewerkt op: 12 April 2009, 12:40:34 door Noppie. »
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: 19 Toen
« Reactie #418 Gepost op: 12 April 2009, 12:43:00 »
De  (y) 2400 (y) wat een top loc (y). dit is inderdaad een geweldig draadje, Top idee Evert  (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: 19 Toen
« Reactie #419 Gepost op: 12 April 2009, 13:58:11 »
Foto 2413 inderdaad te Leek, op 200881. De zelflossers kwamen met kunstmest uit Geleen en waren deels bestemd voor Leek. Achteraan de trein hing overigens locomotor 250. Die plaatjes komen nog wel eens een keer.
In Roden schoot ik dit plaatje van dezelfde trein:

Groet, Frank