Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

locadres achterhalen door Martijn de Kuiper
Vandaag om 08:20:41
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door MOVisser
Vandaag om 08:12:36
Groterdamse projecten door Hielke
Vandaag om 08:11:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:58:00
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door MDG
Vandaag om 07:53:26
Backer & Rueb in LGB door JaJo
Vandaag om 07:37:32
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 07:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Zilte
Vandaag om 07:12:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 05:46:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:40:57
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 02:08:37
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Floris Dilz
Vandaag om 00:37:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mardig23
Vandaag om 00:25:49
Projekt 083-338 door GerardvV
15 december 2019, 23:34:16
Een klein stukje Scotland door Daniel Caso
15 december 2019, 23:31:05
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
15 december 2019, 23:07:47
DDM-1 afscheid door Modellbahnwagen
15 december 2019, 23:02:15
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
15 december 2019, 23:01:25
Spanning meten digitale baan door Krokodil68
15 december 2019, 22:58:12
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
15 december 2019, 22:56:07
Nieuwe rail en rail bevestigingen op aanbruggen Kaagbrug, Rvbr-Btk. door nighttrain1
15 december 2019, 22:44:37
Rijpe modellen door Floris Dilz
15 december 2019, 22:43:43
Trix (Marklin) wissels te strak voor Marklin aandrijving door NL-modelspoor
15 december 2019, 22:37:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Benrail
15 december 2019, 22:05:46
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Overet
15 december 2019, 21:44:11
Lima 1310 locomotief heeft onderhoud nodig, hoe kap demonteren? door Carl
15 december 2019, 21:29:40
Kerst- en nieuwjaarswens door Jeronimos
15 december 2019, 21:23:39
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
15 december 2019, 21:08:58
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
15 december 2019, 21:08:16
Nieuwe modelbaan....de start. door Ronald Koerts
15 december 2019, 20:59:56
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1281329 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2448
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4005 Gepost op: 09 juli 2019, 22:20:55 »
Een week voor het opheffen van het reizigersvervoer op de verbinding Haarlem-IJmuiden nog maar eens met de trein naar IJmuiden gereit.

830917 150-36 Haarlem by Gerard van Vliet, on Flickr
CTA richting IJmuiden,
Haarlem,
17 september 1983.

830917 150-19aa IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Halte Julianakade,
IJmuiden,
17 september 1983.

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
IJmuiden viadukt vanaf station,
17 september 1983.

830917 150-28 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-30 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-29 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-34 IJmuiden station straatzijde by Gerard van Vliet, on Flickr

830917  IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 150-26 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Station IJmuiden,
17 september 1983.

830917 150-23 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917  IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Bij voormalige halte Visafslag,
IJmuiden
17 september 1983.

830917 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Uiterste einde van de lijn,
IJmuiden,
17 september 1983.

 
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
132*hier
104* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
Re: 19 Toen
« Reactie #4006 Gepost op: 09 juli 2019, 22:32:45 »
Leuk Gerard! (y)
Groet, Frank

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 19 Toen
« Reactie #4007 Gepost op: 10 juli 2019, 13:25:35 »
Heel mooi!  ;D

Marc

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
Re: 19 Toen
« Reactie #4008 Gepost op: 10 juli 2019, 13:35:52 »
Aan de drukte op IJmuiden te zien had NS destijds wel een punt met het sluiten van de lijn....
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #4009 Gepost op: 10 juli 2019, 13:43:32 »
Wie wil er dan ook op een grauwe zaterdag naar IJmuiden?

830917 150-26 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Station IJmuiden,
17 september 1983.

830917 150-23 IJmuiden by Gerard van Vliet, on Flickr
Leuk zo, die verbinding naar de laadsporen en de bovenleiding liep ook nog een eind door.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2448
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #4010 Gepost op: 10 juli 2019, 23:31:24 »
860419 170-19a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Delftweg,
Rijswijk,
19 april 1986.

860419 170-23a Delft by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Westvest,
Delft,
19 april 1986.

860419 170-27a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Delftweg,
Rijswijk,
19 april 1986.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
132*hier
104* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
Re: 19 Toen
« Reactie #4011 Gepost op: 11 juli 2019, 16:32:07 »
860419 170-19a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 57+118,
Delftweg,
Rijswijk,
19 april 1986.
Aan de overkant van het water lag langs het Jaagpad nabij de Steenplaetsbrug de woonark van mijn oom. In 1954 heb ik vanuit die ark vele van dit soort trams voorbij zien rijden.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2019, 16:34:19 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8463
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 19 Toen
« Reactie #4012 Gepost op: 11 juli 2019, 19:02:26 »
Vlaggetjes in een panto,welke versierde straat ivm een voetbal evenement had zn versieringen te laag hangen ?  ??? ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
Re: 19 Toen
« Reactie #4013 Gepost op: 11 juli 2019, 19:05:53 »
De panto is jarig...
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: 19 Toen
« Reactie #4014 Gepost op: 21 juli 2019, 22:29:41 »
Afgelopen dagen enige dia's uit de 1980er jaren gescand.
Hierbij een 4-tal opnames van stoomritten die toen gehouden werden

Loc SSN 41 105 in Eindhoven

Eindhoven, 23-05-1981, foto: Gérard Drost

Onder grote belangstelling komt loc SSN 23 023 met de nodige Plan E rijtuigen Roermond binnen gereden.

Roermond, 11-09-1982, foto: Gérard Drost

Opmerkelijk voor die tijd is de plaats waar de vele belangstellenden rondom het spoor zich ophouden. Ook ikzelf stond toen op een plaats dat heden ten dagen ten ene malen niet mogelijk zou zijn (buiten het feit dat de situatie ter plaatse momenteel gewijzigd is).

Roermond, 11-09-1982, foto: Gérard Drost

Op 16 april 1983 rijdt loc SSN 41 105 met de Nostalgie Expres richting Arnhem.

nabij Arnhem, 16-04-1983, foto: Gérard Drost

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: 19 Toen
« Reactie #4015 Gepost op: 29 juli 2019, 12:58:41 »
Die Plan E-rijtuigen blijven wel wat hebben.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2264
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #4016 Gepost op: 10 augustus 2019, 09:34:39 »
Japan, 1989.

Vanuit Odawara loopt de Daiyuzan-lijn, tot ca. 20 km landinwaarts.
Met het eindpunt in het dorp/stadje Minami-Ashigara.


Het eindpunt, station Daiyuzan.
Links en rechts oudere treinstellen, met in het midden nieuw materieel, wat in 1989 instroomde.


Geen Japanse kerk, maar het stationsgebouw van de halte Fujifilm Mae.
"Mae" betekent "tegenover", en deze halte ligt vlak tegenover de Fujifilm fabriek van Minami-Ashigara.
Door de vele Fuji-werknemers de drukste halte aan de lijn.


De overweg bij Fujifilm Mae.
De overwegbomen zijn van … bamboe.


Gedateerde kaartjesautomaat, en dat in het - toen al - hypermoderne Japan.


Toch wel handig dat enkele zaken ook op het platteland in Westerse karakters worden weergegeven.


Hieronder enige uitleg over wat er staat:
Japan kent 3 soorten karakters: Katakana, Hiragana (beide klank-karakters), en Kanji (van oorsprong Chinees, hiervan zijn er enkele duizenden).
Katakana is voor Westerlingen snel te leren en dan kom je al een heel eind in het openbare leven.
Kanji-karakters ga je op een gegeven moment herkennen.
Op dit bord komen alle 3 karaktersoorten voor.


Het perron van Fujifilm Mae.
Er is (links naast die linker bult) nog net een stukje van de besneeuwde bergtop van Mt. Fuji te zien.
Mt. Fuji is de hoogste berg van Japan, en staat symbool voor "het hoogst bereikbare".
Hieraan ontleent het Fujifilm-concern haar naam.


Reclame op het station.
Alles ziet er een beetje roestig en "shabby" uit. Het klimaat is hier subtropisch, en in de zomerperiode zeer vochtig.




In 1989 al...
In die tijd rookte in Japan bijna iedereen, dus geen overbodig luxe. Gelukkig is roken hier ook op zijn retour, maar langzaam.
Groot verschil met NL: Als er in Japan iets verboden is, houdt iedereen zich daar gewoon netjes aan.


In de zomermaanden zit er doorgaans zoveel vocht in de lucht, dat je Mt. Fuji nauwelijks te zien krijgt.


De enkelsporige lijn slingert zich naar Odawara, krap tussen de huisjes door.
Veel roestige golfplaat.
Dat is de andere kant van Japan, die we meestal niet te zien krijgen.
Op de achtergrond een paar typisch Japanse bedrijfsgebouwen.










« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2019, 10:02:41 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 640
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #4017 Gepost op: 10 augustus 2019, 13:45:37 »
Hallo,
Leuke foto's.
Je schreef: "Gedateerde kaartjesautomaat, en dat in het - toen al - hypermoderne Japan."
Het is een "Seiriken" automaat. Je kunt hieruit een kaartje halen met het zonenummer van de halte waar je instapt.
Bij het uitstappen (en betalen) kan de wagenbestuurder dan zien waar je bent ingestapt en hoeveel je moet betalen.
Interlokale trams in Japan hebben ook zo'n seiriken automaat bij de instapdeur(en) staan.
Kumamoto, 1995.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: 19 Toen
« Reactie #4018 Gepost op: 12 augustus 2019, 10:01:35 »
Pas kreeg ik een aantal oude familiefoto's in mijn handen gedrukt.
Daarbij ook een ansichtkaart met een spoors motief


de wagon lijkt mij van de Staats Spoorwegen en de man van de post, zou iemand daar iets meer over durven zeggen?
Vergroot ziet het er zo uit


Deze kaart is verstuurd geweest, achterop buiten het adres en wat tekst ook een stempel van "Fotographie P.vanLeewen Kloosterlaan 6 Breda". De postzegel is afgeweekt en op de rest van het stempel is helaas niet meer te lezen dan Br... en datum 23.X......
Ik houd mij aanbevolen mocht iemand wat meer duidelijkheid kan geven over deze foto.

En nu ik toch bezig ben, er zat nog een andere onbeschreven kaart bij maar niemand in de familie weet er iets van, dus ook hier weer de vraag of er iemand iets weet over deze kaart:


Iets uitvergroot


Mijn vraag is dus is het een spoorbeambte, een militair, een ander geuniformeerd persoon, ik weet het niet.
Achterop staat alleen een stempel LEONAR met nummer 3310.

Mocht iemand iets weten, alvast bedankt voor de informatie.

Groeten van Teun

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2264
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #4019 Gepost op: 12 augustus 2019, 10:46:46 »
Je schreef: "Gedateerde kaartjesautomaat, en dat in het - toen al - hypermoderne Japan."
Het is een "Seiriken" automaat.

Klopt.
Alle haltes aan deze lijn waren onbemand (op het eindstation Daiyuzan zat wel iemand in een kantoortje...).

Als je in Odawara aankwam met de Shinkansen, kon je op dat Shinkansen-ticket kosteloos verder met de Daiyuzan lijn.
Ging je vanuit Minami-Ashigara náár Odawara, dan moest je wél een kaartje pakken uit deze automaat, en afrekenen in Odawara.

Je moet het allemaal even door hebben, maar dan is reizen met de trein in Japan zéér plezierig.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html