Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:12:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Z21 en het programeren met de Z21App. door n-driver
Vandaag om 11:47:22
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop  (gelezen 34845 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Gepost op: 13 February 2009, 08:55:39 »
Ik ben bezig met het verbouwen van een 4 delige intercity Lima Hondekop naar een 4 delige intercity Hondekop met mastica zijwandjes en ramen.
(ja heel origineel en te laat.... :-| :-X)

Nu weet ik niet wat voor pictogrammen en logo's er op moeten komen en waar.
Op foto's zie je vaak alleen de kop en de eerste rijtuigbak.

Dus wie o wie weet dit ???
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 23:14:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Vr. groeten,
Bob

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2009, 14:04:25 »
Kijk eens hier op de site van Gerard van de Weerd :D,

Dick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2009, 16:41:07 »
Die site help al heel veel (moet die eens aandachtig doorlezen) bedankt.

Ik zie o.a. dat ik voor het retauratie gedeelte een "kopjes" pictogram moet hebben (of is dat nu mes & vork).
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2009, 19:54:19 »
Om te laten zien dat ik het meen  ;) ;D

Is nog niet 100% klaar dus.
Vr. groeten,
Bob

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2010, 16:25:56 »
Dag Bob,

Ik ga ook proberen een 4 delige hondekop van Lima te digitaliseren enzo.
Wat ik heel graag wil weten hoe heb je de wagons Kortgekoppeld?

Zie foto.

mvg Henk

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2010, 17:57:55 »
Whoei! plan F of G na de verbouwing van '75-'78! Mooi man, volgens mij waren de pictogrammen niet anders dan de gewone schuine-banen-stellen. Welk nummer wordt het? En werk je een bepaald treinstel uit?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2010, 22:54:22 »
Kop en schotel dus.
Zie ook;





Destijds gemaakt te Amersfoort voor de ombouw van mijn Lima hondekop.
Groet,
GerardvV.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2010, 08:57:10 »
mooi mooi Gerard, het enige verschil wat ik zie is de tot coupé omgebouwdfe bagageafdeling, dat heeft Bob. dan weer niet. Maar dat maakt voor de pictogrammen niet uit. (Schrik niet Bob. , niet bij alle M-54's is de bagageafdeling omgebouwd. Schilder wel één van de ramen in die bagageruimte 'dicht' vanwege de ATB)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2010, 00:17:41 »
Vandaar dat het type zoals hierboven in Amersfoort, grote coach werd genoemd en het type dat Bob bouwt kleine coach.
GerardvV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2010, 08:18:41 »
Dag Bob,

Ik ga ook proberen een 4 delige hondekop van Lima te digitaliseren enzo.
Wat ik heel graag wil weten hoe heb je de wagons Kortgekoppeld?


mvg Henk
Ze zijn niet kortgekoppeld, ik heb wel de overgangen verlengd.
Vr. groeten,
Bob

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2010, 19:12:46 »
Hallo

Leuk dat er nog hobyisten zijn die de Lima hondekop aan het verbouwen zijn want ook ik ben begonnen aan het viertje. (had ik al heel lang in huis 5? 6? 7? jaar) Hiervan was bijna alle zijwanden al door Mastica wandjes vervangen, bleek nader hand twee foutjes in te zitten en is inmiddels hersteld.
Deze wordt zoals de eerste aflevering was, de bloedneus dus met de donkergroene kleur.
Nu heb ik al een vraag betreffende de bekabeling op de tussen bakken, in de setjes van Taco staan op de tekeningen wel twee kabels op het dak getekend. Echter bij mijn weten is de bekabeling pas aangebracht na een revisie beurt in de latere jaren toen de deuren automatisch dicht konden door de conducteur.
Wie kan dit voor mij verifieren?

Heb bijna af de ELD-2 met gele snor en de BNL met zand gele band, dus zoals de eerste aflevering was.

Ook heb ik de bakindelingen van al deze treinstellen, zal die van het 4tje op dit forum zetten indien er nog belangstelling is
« Laatst bewerkt op: 08 March 2010, 19:17:30 door fransx »

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2010, 20:11:58 »
Tijd terug afgebouwd:


Grt, Ronald.

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #12 Gepost op: 08 March 2010, 21:50:25 »
Jippie! Ik ben dus niet de enige die een Lima onder handen neemt. Heb de mastica wandjes vandaag in elkaar gelijmd, en de bakken gesloopt. Volgend werkje is de zaag er in! Mijn donor Lima heeft ouderwetse koppelingen. Iemand een idee hoe ik de bakken dichter op elkaar kan zetten? Nu zit er wel 25 mm tussen de rijtuigen!

Groet, Arno ::)

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #13 Gepost op: 08 March 2010, 21:57:24 »
Zie ook hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10930.0.html

Ik heb ze zelf gemaakt, gewoon een beetje passen en meten.

Grt, Ronald.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #14 Gepost op: 08 March 2010, 22:46:42 »
Hoi Arno

Heb ergens gelezen dat ze hiervoor de kortkoppeling van Fleischman spoor N gebruiken en deze worden dan op de draaistellen gelijmd. Voor het motor draaistel is dit schijnbaar niet mogelijk en daarom verplaatsen ze deze dan, de motor naar de cabine zijde.
Ik ga dat niet doen en zal kijken of ik hiervoor een alternatief kan vinden, het tussen rijtuig met het kortkoppel mechanisme en het moterblok iets maken wat hierop ingekoppeld kan worden, dan maar een half kortkoppel systeem en hiervoor misschien ietjes meer ruimte tussen deze rytuigen.

Heb van het 4tje de wanden erin zitten, het dak glad gemaakt en de pantograaf stoelen verwijderd. Ga alles met Taco setjes op het dak zetten, inmiddels erachter gekomen dat er geen kabels lopen over de tussen bakken bij aflevering en dus ook twee kabels minder voor de andere bakken.