Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Frits C
Vandaag om 07:39:32
Onbekende gesloten goederenwagen door orientexpress
Vandaag om 07:30:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:51:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door prutser
Vandaag om 01:06:27
Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
14 September 2025, 21:14:43
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop  (gelezen 34907 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8236
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Gepost op: 13 February 2009, 08:55:39 »
Ik ben bezig met het verbouwen van een 4 delige intercity Lima Hondekop naar een 4 delige intercity Hondekop met mastica zijwandjes en ramen.
(ja heel origineel en te laat.... :-| :-X)

Nu weet ik niet wat voor pictogrammen en logo's er op moeten komen en waar.
Op foto's zie je vaak alleen de kop en de eerste rijtuigbak.

Dus wie o wie weet dit ???
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 23:14:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Vr. groeten,
Bob

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2009, 14:04:25 »
Kijk eens hier op de site van Gerard van de Weerd :D,

Dick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8236
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2009, 16:41:07 »
Die site help al heel veel (moet die eens aandachtig doorlezen) bedankt.

Ik zie o.a. dat ik voor het retauratie gedeelte een "kopjes" pictogram moet hebben (of is dat nu mes & vork).
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8236
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2009, 19:54:19 »
Om te laten zien dat ik het meen  ;) ;D

Is nog niet 100% klaar dus.
Vr. groeten,
Bob

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1494
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2010, 16:25:56 »
Dag Bob,

Ik ga ook proberen een 4 delige hondekop van Lima te digitaliseren enzo.
Wat ik heel graag wil weten hoe heb je de wagons Kortgekoppeld?

Zie foto.

mvg Henk

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2010, 17:57:55 »
Whoei! plan F of G na de verbouwing van '75-'78! Mooi man, volgens mij waren de pictogrammen niet anders dan de gewone schuine-banen-stellen. Welk nummer wordt het? En werk je een bepaald treinstel uit?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2010, 22:54:22 »
Kop en schotel dus.
Zie ook;





Destijds gemaakt te Amersfoort voor de ombouw van mijn Lima hondekop.
Groet,
GerardvV.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2010, 08:57:10 »
mooi mooi Gerard, het enige verschil wat ik zie is de tot coupé omgebouwdfe bagageafdeling, dat heeft Bob. dan weer niet. Maar dat maakt voor de pictogrammen niet uit. (Schrik niet Bob. , niet bij alle M-54's is de bagageafdeling omgebouwd. Schilder wel één van de ramen in die bagageruimte 'dicht' vanwege de ATB)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2010, 00:17:41 »
Vandaar dat het type zoals hierboven in Amersfoort, grote coach werd genoemd en het type dat Bob bouwt kleine coach.
GerardvV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8236
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2010, 08:18:41 »
Dag Bob,

Ik ga ook proberen een 4 delige hondekop van Lima te digitaliseren enzo.
Wat ik heel graag wil weten hoe heb je de wagons Kortgekoppeld?


mvg Henk
Ze zijn niet kortgekoppeld, ik heb wel de overgangen verlengd.
Vr. groeten,
Bob

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2010, 19:12:46 »
Hallo

Leuk dat er nog hobyisten zijn die de Lima hondekop aan het verbouwen zijn want ook ik ben begonnen aan het viertje. (had ik al heel lang in huis 5? 6? 7? jaar) Hiervan was bijna alle zijwanden al door Mastica wandjes vervangen, bleek nader hand twee foutjes in te zitten en is inmiddels hersteld.
Deze wordt zoals de eerste aflevering was, de bloedneus dus met de donkergroene kleur.
Nu heb ik al een vraag betreffende de bekabeling op de tussen bakken, in de setjes van Taco staan op de tekeningen wel twee kabels op het dak getekend. Echter bij mijn weten is de bekabeling pas aangebracht na een revisie beurt in de latere jaren toen de deuren automatisch dicht konden door de conducteur.
Wie kan dit voor mij verifieren?

Heb bijna af de ELD-2 met gele snor en de BNL met zand gele band, dus zoals de eerste aflevering was.

Ook heb ik de bakindelingen van al deze treinstellen, zal die van het 4tje op dit forum zetten indien er nog belangstelling is
« Laatst bewerkt op: 08 March 2010, 19:17:30 door fransx »

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2010, 20:11:58 »
Tijd terug afgebouwd:


Grt, Ronald.

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #12 Gepost op: 08 March 2010, 21:50:25 »
Jippie! Ik ben dus niet de enige die een Lima onder handen neemt. Heb de mastica wandjes vandaag in elkaar gelijmd, en de bakken gesloopt. Volgend werkje is de zaag er in! Mijn donor Lima heeft ouderwetse koppelingen. Iemand een idee hoe ik de bakken dichter op elkaar kan zetten? Nu zit er wel 25 mm tussen de rijtuigen!

Groet, Arno ::)

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #13 Gepost op: 08 March 2010, 21:57:24 »
Zie ook hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10930.0.html

Ik heb ze zelf gemaakt, gewoon een beetje passen en meten.

Grt, Ronald.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #14 Gepost op: 08 March 2010, 22:46:42 »
Hoi Arno

Heb ergens gelezen dat ze hiervoor de kortkoppeling van Fleischman spoor N gebruiken en deze worden dan op de draaistellen gelijmd. Voor het motor draaistel is dit schijnbaar niet mogelijk en daarom verplaatsen ze deze dan, de motor naar de cabine zijde.
Ik ga dat niet doen en zal kijken of ik hiervoor een alternatief kan vinden, het tussen rijtuig met het kortkoppel mechanisme en het moterblok iets maken wat hierop ingekoppeld kan worden, dan maar een half kortkoppel systeem en hiervoor misschien ietjes meer ruimte tussen deze rytuigen.

Heb van het 4tje de wanden erin zitten, het dak glad gemaakt en de pantograaf stoelen verwijderd. Ga alles met Taco setjes op het dak zetten, inmiddels erachter gekomen dat er geen kabels lopen over de tussen bakken bij aflevering en dus ook twee kabels minder voor de andere bakken.