Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:34:03
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:29:31
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop  (gelezen 34482 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Gepost op: 13 February 2009, 08:55:39 »
Ik ben bezig met het verbouwen van een 4 delige intercity Lima Hondekop naar een 4 delige intercity Hondekop met mastica zijwandjes en ramen.
(ja heel origineel en te laat.... :-| :-X)

Nu weet ik niet wat voor pictogrammen en logo's er op moeten komen en waar.
Op foto's zie je vaak alleen de kop en de eerste rijtuigbak.

Dus wie o wie weet dit ???
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 23:14:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Vr. groeten,
Bob

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2009, 14:04:25 »
Kijk eens hier op de site van Gerard van de Weerd :D,

Dick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2009, 16:41:07 »
Die site help al heel veel (moet die eens aandachtig doorlezen) bedankt.

Ik zie o.a. dat ik voor het retauratie gedeelte een "kopjes" pictogram moet hebben (of is dat nu mes & vork).
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2009, 19:54:19 »
Om te laten zien dat ik het meen  ;) ;D

Is nog niet 100% klaar dus.
Vr. groeten,
Bob

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2010, 16:25:56 »
Dag Bob,

Ik ga ook proberen een 4 delige hondekop van Lima te digitaliseren enzo.
Wat ik heel graag wil weten hoe heb je de wagons Kortgekoppeld?

Zie foto.

mvg Henk

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2010, 17:57:55 »
Whoei! plan F of G na de verbouwing van '75-'78! Mooi man, volgens mij waren de pictogrammen niet anders dan de gewone schuine-banen-stellen. Welk nummer wordt het? En werk je een bepaald treinstel uit?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2010, 22:54:22 »
Kop en schotel dus.
Zie ook;





Destijds gemaakt te Amersfoort voor de ombouw van mijn Lima hondekop.
Groet,
GerardvV.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2010, 08:57:10 »
mooi mooi Gerard, het enige verschil wat ik zie is de tot coupé omgebouwdfe bagageafdeling, dat heeft Bob. dan weer niet. Maar dat maakt voor de pictogrammen niet uit. (Schrik niet Bob. , niet bij alle M-54's is de bagageafdeling omgebouwd. Schilder wel één van de ramen in die bagageruimte 'dicht' vanwege de ATB)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2010, 00:17:41 »
Vandaar dat het type zoals hierboven in Amersfoort, grote coach werd genoemd en het type dat Bob bouwt kleine coach.
GerardvV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2010, 08:18:41 »
Dag Bob,

Ik ga ook proberen een 4 delige hondekop van Lima te digitaliseren enzo.
Wat ik heel graag wil weten hoe heb je de wagons Kortgekoppeld?


mvg Henk
Ze zijn niet kortgekoppeld, ik heb wel de overgangen verlengd.
Vr. groeten,
Bob

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2010, 19:12:46 »
Hallo

Leuk dat er nog hobyisten zijn die de Lima hondekop aan het verbouwen zijn want ook ik ben begonnen aan het viertje. (had ik al heel lang in huis 5? 6? 7? jaar) Hiervan was bijna alle zijwanden al door Mastica wandjes vervangen, bleek nader hand twee foutjes in te zitten en is inmiddels hersteld.
Deze wordt zoals de eerste aflevering was, de bloedneus dus met de donkergroene kleur.
Nu heb ik al een vraag betreffende de bekabeling op de tussen bakken, in de setjes van Taco staan op de tekeningen wel twee kabels op het dak getekend. Echter bij mijn weten is de bekabeling pas aangebracht na een revisie beurt in de latere jaren toen de deuren automatisch dicht konden door de conducteur.
Wie kan dit voor mij verifieren?

Heb bijna af de ELD-2 met gele snor en de BNL met zand gele band, dus zoals de eerste aflevering was.

Ook heb ik de bakindelingen van al deze treinstellen, zal die van het 4tje op dit forum zetten indien er nog belangstelling is
« Laatst bewerkt op: 08 March 2010, 19:17:30 door fransx »

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2010, 20:11:58 »
Tijd terug afgebouwd:


Grt, Ronald.

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #12 Gepost op: 08 March 2010, 21:50:25 »
Jippie! Ik ben dus niet de enige die een Lima onder handen neemt. Heb de mastica wandjes vandaag in elkaar gelijmd, en de bakken gesloopt. Volgend werkje is de zaag er in! Mijn donor Lima heeft ouderwetse koppelingen. Iemand een idee hoe ik de bakken dichter op elkaar kan zetten? Nu zit er wel 25 mm tussen de rijtuigen!

Groet, Arno ::)

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #13 Gepost op: 08 March 2010, 21:57:24 »
Zie ook hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10930.0.html

Ik heb ze zelf gemaakt, gewoon een beetje passen en meten.

Grt, Ronald.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: BNLS-Werkspoor - Verbouwen: Lima hondekop
« Reactie #14 Gepost op: 08 March 2010, 22:46:42 »
Hoi Arno

Heb ergens gelezen dat ze hiervoor de kortkoppeling van Fleischman spoor N gebruiken en deze worden dan op de draaistellen gelijmd. Voor het motor draaistel is dit schijnbaar niet mogelijk en daarom verplaatsen ze deze dan, de motor naar de cabine zijde.
Ik ga dat niet doen en zal kijken of ik hiervoor een alternatief kan vinden, het tussen rijtuig met het kortkoppel mechanisme en het moterblok iets maken wat hierop ingekoppeld kan worden, dan maar een half kortkoppel systeem en hiervoor misschien ietjes meer ruimte tussen deze rytuigen.

Heb van het 4tje de wanden erin zitten, het dak glad gemaakt en de pantograaf stoelen verwijderd. Ga alles met Taco setjes op het dak zetten, inmiddels erachter gekomen dat er geen kabels lopen over de tussen bakken bij aflevering en dus ook twee kabels minder voor de andere bakken.