Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:53
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan
door
tothebeach
Vandaag
om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tothebeach
Vandaag
om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Zelfbouw draaischijf
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
Omlaag
Auteur
Topic: Zelfbouw draaischijf (gelezen 66223 keer)
Jan Huchshorn
Re: Zelfbouw draaischijf
«
Reactie #105 Gepost op:
22 September 2007, 08:32:11 »
Henk,
Ja goeie, zo moet het bij een draaischijf zonder stappenmotor ook kunnen.
Jan.
Albert de Heer
«
Reactie #106 Gepost op:
22 September 2007, 13:08:52 »
Ik begrijp dat jullie net zo hebben zitten "vogelen"om het goed te krijgen als ik gedaan heb. Ik kan mijn brug inderdaad heel makkelijk 180 laten draaien, maar het blijft dan weer proberen, wat je nu moet bijstellen: de rail op de vast wal of de rail op de brug. Pas als bij 180 gr draaien de aansluitingen geod zitten kun je concluderen dat de rail op de brug geod liggen.
't blijft boeien, die draaischijven.
ALbert
Jan Huchshorn
«
Reactie #107 Gepost op:
28 September 2007, 20:29:46 »
Op pagina 6 had ik al geschreven dat ik bezig was met een nieuwe (foolproef) schakeling voor de terugmelding op de brug.
Omdat ik slechts een pool beschikbaar heb voor de terugmelding en ik toch een binnen en een stopmelder op de brug wil hebben ziet de schakeling er nu zo uit.
Om de schakeling minder gevoelig voor in de harde modelbaanpraktijk onvermijdelijke kortsluitingen te maken, zijn weerstanden dicht bij de diodes op de wal en op de brug geplaatst.
De voeding van de lichtdiodes in de optocouplers is 16volt wisselstroom, dan blijft de terugmelding ook werken als je op de IB of in Koploper op de noodstop drukt.
Jan.
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 19:46:24 door Bart Tigges
»
Jan Huchshorn
«
Reactie #108 Gepost op:
05 October 2007, 00:30:11 »
De schakeling hierboven had ik uitgebreid met Koploper getest en dat werkte prima. Later zette ik de hut er weer op en waren er weer valse bezetmeldingen op de terugmelders van de brug.
De hut hangt aan een kant op de brug (is met massa verbonden) en zit losjes, met tussenkomst van een veertje, vastgeschroefd aan het messing frame met het vijfde wiel van de brug. Dit wiel loopt over de rondrail en de rondrail wordt ook gebruikt voor de terugmeldingen.
Nu had ik er nooit meer aangedacht om de hut goed te isoleren van het messing frame, stom natuurlijk. Door verf was dat nog een hele poos goed gegaan dus moest dat alsnog gebeuren.
Een stukje papier aan de onderkant geplakt. Verder heb ik voor isolatie een vlonder in de hut gelegd. Hier heb ik meteen een bedieningskastje, bedieningshandel en een kachel op gemaakt. De kachelpijp wordt gevormd door de draadjes met krimkous voor de verlichting van de hut.
Verder heb ik nog een poging gewaagd om een model van de lier die op de VSM-draaischijf staat te maken. Omdat modelocs naar verhouding iets breder zijn dan 1:1 locs heb ik de lier iets lager moeten houden.
In plaats van vastlijmen zit de hele lier vastgeklemd met een stukje fosforbrons tegen de onderkant van de brug.
En iets groter.
De trommel kan nog steeds draaien. Nu moet ik nog eens op zoek gaan naar een geschikt touwtje wat als lierkabel kan dienen.
Jan.
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 19:46:01 door Bart Tigges
»
Henk Kooiman
«
Reactie #109 Gepost op:
05 October 2007, 00:38:26 »
De verfijning gaat heel ver Jan. Fantastisch.
En ja, de simpele foutjes zijn vaak moeilijk te vinden. Kijk je gewoon elke keer overheen.
mvg
Henk
Harry H. Arends
Lenz 0 - DigiTal Plus - GOLS module
«
Reactie #110 Gepost op:
02 March 2009, 16:54:24 »
Wel jammer dat alle foto's bij de laatste bijdragen niet meer zichtbaar zijn
Lenz0 - DigiTal Plus - GOLS module
http://gols0.blogspot.nl
JAB van Ree
«
Reactie #111 Gepost op:
02 March 2009, 18:23:10 »
Citaat van: Harry H. Arends op 02 March 2009, 16:54:24
Wel jammer dat alle foto's bij de laatste bijdragen niet meer zichtbaar zijn
Vervang de nummers
www.beneluxspoor.org
in alle URL's even in
www.beneluxspoor.org
en het werkt weer
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Jan Huchshorn
«
Reactie #112 Gepost op:
02 March 2009, 19:34:22 »
Dat werkt inderdaad JAB van Ree. Ik kan het niet meer varanderen, dus heb ik het de moderator gemeld, misschien kan die het aanpassen.
Jan.
Sander
«
Reactie #113 Gepost op:
02 March 2009, 20:01:58 »
Op verzoek aangepast door Bart.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Jan Huchshorn
Re:Zelfbouw draaischijf
«
Reactie #114 Gepost op:
04 April 2010, 17:44:04 »
Hallo,
Op de site
http://www.digital-bahn.de/
staat onder eigenbau > drehscheibe > lastregelung een stukje over hoe je een draaischijf van een lastregeling/cruise-control kunt voorzien.
Het briljante idee van Klaus Marcinkowski werkt als volgt:
Plaats tussen de draaischijfdecoder en de draaischijfmotor een moderne lokdecoder, waarbij ook tijdens analoog bedrijf de lastregeling/cruise-control actief is. Zorg dat de spanning uit de draaischijfdecoder hoger is dan dat je voor de draaischijfmotor nodig hebt, er moet voor de lokdecoder wel wat ruimte zijn om te kunnen regelen.
Een tweepolige schakelaar aan de ingang van de lokdecoder, zodat je om kunt schakelen tussen uitgang van de draaischijfdecoder en de programmeerrails, is ook handig.
Dit alles leek me wel wat om eens te proberen, vooral het eenvoudig programmeren om de snelheid, acceleratie en remmen te kunnen instellen.
Bij de draaischijfdecoder die ik hierboven ook al eens heb laten zien kon ik niets afstellen, alleen door componenten te vervangen kon er wat afgesteld worden, maar dan moet er weer gesoldeerd worden. Tijd voor wat nieuws.
Een geschikte decoder zou de Lokpilot V3.0 zijn. Die stop ik liever in een loc. De OEM versie van deze decoder ( CV7=106 ) uit een Roco 2400AC werkt ook.
Draaischijfdecoder aanpassen. In de oude situatie leverde de draaischijfdecoder ruim 4 volt voor de hoge snelheid en krap 2 volt voor de lage snelheid. Deze zijn verhoogd naar resp. 11 en bijna 8 volt.
Printje gemaakt voor de locdecoder en de schakelaar.
Instellen:
Na een beetje experimenteren heb ik de lokdecoder als volgt ingesteld.
Als eerste heb ik gezorgd dat de motor goed loopt op digitale spanning.
Als tweede het instellen CV126 voor de hoogste analoge spanning en CV125 voor de laagste analoge spanning. In mijn geval 11volt delen door 0,2volt/stap (staat op ESU site) is 55 voor CV126 en 7,8volt delen door 0,2volt/stap is 39 voor CV125.
Als derde kun je nu met CV 2,3,4,5 en 6 de boel naar je eigen wensen aanpassen.
Het leuke is dat de schijf nu ook bij zeer lage snelheden goed blijft lopen en dat je eenvoudig van alles kunt aanpassen.
Jan.
Henk Kooiman
«
Reactie #115 Gepost op:
13 April 2010, 00:22:09 »
Hallo Jan,
Kijk eens aan, weer een verbetering. Maar begrijp ik het nu goed dat je het optrekken en afremmen alleen van uit de decoder(instellingen)doet? Het optrekken gebeurt dus vanuit het start signaal. Maar waar haal je het stop(afrem) signaal dan vandaan?
mvg
Henk
Jan Huchshorn
«
Reactie #116 Gepost op:
13 April 2010, 22:35:39 »
Hallo Henk,
Klopt. Bij starten komt er vanuit de draaischijfdecoder ineens 11volt op de lokdecoder te staan met CV 3 van de lokdecoder stel je dus in hoe lang het duurt voordat de motor op volle snelheid draait.
Het afremmen gebeurde in de oude situatie al in twee stappen. Afremmen wordt ruim 7,5 graden (17,5 mm langs de omtrek) voor het stoppen ingeschakeld. Met behulp van een condensator op de basis van een schakeltransistor in de draaischijfdecoder waren de overgangen tussen snel en langzaam wat vloeiender gemaakt. Hoe er geschakeld wordt staat in dit draadje ook wel ergens, het was dus zo:
Op de brug zijn aan iedere kant twee contactveren gemonteerd. De aansluitsporen steken met de railkoppen 1-1,5mm over de rand van de kuil. De contactveren kunnen de onderkant van de over de rand stekende spoorstaven raken. Op het geselecteerde spoor wordt op beide spoorstaven een stuurspanning gezet. Als de, in draairichting, voorste contactveer de eerste railkop raakt gaat de schijf langzamer lopen, raakt hij de tweede railkop dan stopt de schijf. De positie van het aangesloten spoor maakt dus ook niets uit. Een en ander werkt zowel linksom als rechtsom.
In de nieuwe situatie schakelt de draaischijfdecoder ineens om van 11volt naar 7,8volt. Met behulp van CV 4 van de lokdecoder stel je dan weer de remvertraging in.
Jan.
Henk Kooiman
«
Reactie #117 Gepost op:
13 April 2010, 23:41:58 »
Hallo Jan,
Oké, is me duidelijk. De signalering is dus het zelfde gebleven maar "de loop" van de brug gaat nu vloeiender. Bedankt voor je uitleg en weer succes (met de volgende verfijning
)
mvg
Henk
Jan Huchshorn
«
Reactie #118 Gepost op:
15 April 2010, 21:58:21 »
Hallo Henk,
Door nieuwe problemen ben ik noodgedwongen alweer met de volgende verfijningen bezig geweest.
De draaischijf komt nu zo zacht voor een aansluitspoor tot stilstand, is contactveer tegen een railkop, dat bij het op/afrijden van een lok de contactveer soms loskomt van de railkop. De massaverbinding van het stukje aansluitspoor valt dan ook weg en er blijft af en toe een lok staan.
Op zich is dat met de bekende truk met de diode, zoals veel drierailers toepassen bij de S88 aansluitingen, makkelijk op te lossen. Er moest dan wel een nieuw aansluitprintje voor de draaischijfdecoder geëtst worden, wil ik die 16 diodes een beetje netjes kwijt.
Als tijdens het Koploper rijden eens een keer de spanning van de baan afging (wissel schakeld niet goed of booster overbelast) dan ben je bezig om dat probleem op te lossen, en als dan de spanning weer op de baan komt gaat het achter je rug fout bij de draaischijf omdat er een lok niet ver genoeg doorgereden was. Ontspoorde tender, krom hekje, weer kortsluiting en meer van dat soort fraais.
Als er dan toch een nieuw aansluitprintje gemaakt moest worden wilde ik hier ook wat aan doen.
De nieuwe aansluitprint heeft naast de genoemde 16 diodes, een aansluiting voor de lokdecoder en een relais i.p.v. een schakelaar om om te schakelen tussen draaien en programmeren. De draaischijfdecoder had de mogelijkheid om een b.v. een lampje aan en uit te zetten, met die mogelijkheid wordt nu het relais geschakeld.
In Koploper heb ik twee speciale acties aangemaakt. Eén voor als de spanning van de baan afgaat wordt het relais op "programmeren" gezet en één als ik op een knop druk, wordt het relais weer op draaien gezet.
Dit lijkt goed te werken, ondanks goed proberen heb ik het tot nu toe niet meer fout zien gaan.
Nu moet er eigenlijk nog een beveiliging tegen onbedoelt programmeren van de lokdecoder komen.
Jan.
Albert de Heer
«
Reactie #119 Gepost op:
14 January 2015, 21:25:44 »
Ik zal dit ontzettend oude topic weer eens nieuw leven inblazen. Mijn oude foto's zijn niet meer te zien omdat ik van internetprovider geswitcht ben, maar ik heb wat foto's op de dropbox gezet, dan blijven ze hopelijk wat langer zichtbaar.
Even in het kort weer :
De draaischijf die ik gebouwd had werd digitaal bediend en werkte 90% correct. De laatste 10% bleken niet te realiseren, helaas. De bevestiging van de brug op de centrale bleek niet degelijk genoeg en om dit te verbeteren moest eerst alles gesloopt worden. De as was slechts 6mm in doorsnee en dat is niet genoeg. De bediening dmv de stappenmotor is eigenlijk perfect, het is zeer flexibel als je een microcontroller kan programmeren. Om het systeem te testen heb je dan wel altijd een pc nodig, en een digitale besturing. Dat is allemaal vrij omslachtig, zeker als je niet zo veel ruimte hebt om te testen.
Een ander nadeel is de grote schijf onder de tafel, de schijf was ongeveer 45cm in doorsnee. Dit was nodig om de stappenmotor soepel te laten lopen, zodat je de stappen niet terug zag in de beweging van de brug.
Eerste plaatje, de tandheugel op de schijf waar de stappenmotor netjes in grijpt : (dit is dus de onderkant)
Dit was geen succes, als je overbrenging gaat vertragen is de positionering niet nauwkeurig meer :
uittekenen van de positie van de looprail :
Plaatsen van de looprail :
Zo groot werd de schijf onder de tafel dus:
Al het timmerwerk :
De bevestiging van de brug op de as (niet goed genoeg dus) :
(De moer op de bodem is de van de bevestiging van het lagerhuis, de kruiskopschroef is de bevestiging op de as)
Nog even afwerken en klaar :
De brug heeft alleen wielen op de buitenste rail, de binnenste rail werd alleen gebruikt voor stroomopname. Er zitten 2 sleepcontacten op. De as was een derde pool, daar kon nog een lampje oid mee aangesloten worden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige