Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 12:39:58
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:39:12
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
Plan E - 2023 oplage door Wilma1970
Vandaag om 12:25:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 11:57:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Eelco Storm
Vandaag om 11:56:59
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Deetrein
Vandaag om 11:32:27
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47

Auteur Topic: Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!  (gelezen 235066 keer)

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tentoonstelling baan: Cornfield Yard!
« Reactie #525 Gepost op: 24 June 2010, 23:56:04 »
Ik zou zo lang mogelijk wachten met plamuren .

In dit geval kan de lijm nog weken blijven doorwerken (eerst goed laten uitwerken , anders blijf je plamuren)

Wil je toch snel door , dan kan je beter nieuwe plaatjes snijden en met de goeie lijm opnieuw plaatsen .
ok , meer werk maar uiteindelijk sneller .

(hoe zou ik dit weten ?)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #526 Gepost op: 25 June 2010, 00:00:28 »
en eventueel kun je ook karton nemen, als je er niet ernaast weer met verdunde houtlijm aan de gang gaat. Met alleslijm zou ik wel een beetje oppassen, dat kan wel degelijk plastic aanvreten. Wil je zeker weten dat t goed gaat neem dan gewoon secondelijm of houtlijm.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #527 Gepost op: 25 June 2010, 00:07:01 »
Wil je zeker weten dat t goed gaat neem dan gewoon secondelijm of houtlijm.

Dat had ik vanmorgen gelukkig wel zo gedaan:

Citaat
2e stukje gemaakt en hier de methode van lijmen nu. Een gedeelte houtlijm en 2 dotten gel superlijm:

En dat ligt nog steeds goed!

....In dit geval kan de lijm nog weken blijven doorwerken (eerst goed laten uitwerken , anders blijf je plamuren)

Ik hoop 't niet..... zal 't strak in de gaten houden. Mocht het zo zijn maak ik zeker nieuwe plaatjes. Het moet wel goed zijn ;)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #528 Gepost op: 25 June 2010, 00:27:24 »
Toen ik begon te lezen over je overweg en je vertelde dat het "een van de lastigste dingen van deze modelbaan" zou zijn, vroeg ik me af wat er nu zo moeilijk is aan een overweg. Maar nu begrijp ik het, want je maakt het jezelf wel onnodig heel erg moeilijk.

Ik zou gewoon een stukje karton hebben genomen van de juiste dikte, eventueel met een dun laagje plamuur als je structuur in de weg wilt hebben (of strookjes fineer, als je een houten overweg wilt) en dan verven en weatheren. En dán pas op z'n plaats leggen.

Let wel nog even op twee dingen: dat de overweg laag genoeg ligt voor een railgum. En dat je een "oprit" maakt voor de trein aan beide zijde. Ik weet niet hoe dat heet, maar ik zie dat je Kadee koppelingen gebruikt. Soms heb je er eentje die iets te laag hangt en dan blijft ie steken aan de overweg. Zo'n oprit is ook nog eens natuurgetrouw. Al weet ik niet of dat in de US ook zo is, maar ik zou het zeker niet zonder doen. Maar wellicht was je dat al van plan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #529 Gepost op: 25 June 2010, 00:32:58 »
O ja, pas ook op dat de oprit van de weg naar het spoor niet op gelijke hoogte ligt met het spoor, maar er net iets onder.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #530 Gepost op: 25 June 2010, 10:25:16 »
Goeiemorgen Sven,

Citaat
Ik zou gewoon een stukje karton hebben genomen van de juiste dikte, eventueel met een dun laagje plamuur als je structuur in de weg wilt hebben (of strookjes fineer, als je een houten overweg wilt) en dan verven en weatheren. En dán pas op z'n plaats leggen.

Karton heb ik niet gebruikt maar styreen. Laatstgenoemde vind ik persoonlijk fijner om mee te werken. Karton heb ik gebruikt op mijn eerste baan Metusa Junction en dat beviel me niet. Niet vlak, trekt krom, etc. Makkelijk ja, duurzaam nee, zeker niet met een baan die veel verschillende wisselingen van temperatuur en vocht moet doorstaan. Want dat is wat er gebeurd met een baan die veelvuldig naar tentoonstellingen gaat, en wat met deze ook de planning is.

Citaat
Let wel nog even op twee dingen: dat de overweg laag genoeg ligt voor een railgum. En dat je een "oprit" maakt voor de trein aan beide zijde. Ik weet niet hoe dat heet, maar ik zie dat je Kadee koppelingen gebruikt. Soms heb je er eentje die iets te laag hangt en dan blijft ie steken aan de overweg. Zo'n oprit is ook nog eens natuurgetrouw. Al weet ik niet of dat in de US ook zo is, maar ik zou het zeker niet zonder doen. Maar wellicht was je dat al van plan

Die hoogte zit wel goed. Misschien niet te zien op de foto's, maar daar is voldoende rekening mee gehouden. Ook hier is geleerd van de eerste modelbaan waarbij de hoogte van een stuk straatspoor vrijwel gelijk was met de railstaven. Lijkt geweldig, maar is lastig schoon te houden.
Die "oprit" die je beschrijft ken ik maar ik heb veel documentatie hier en op veel foto's staat dat er niet op. Wel op "rural crossings" (de plattelands overweg) maar niet op dit soort overwegen. Maar ik zal daar nog eens induiken ;)
Kadee's; ja, die gebruik ik. In principe kan er nooit eentje te laag hangen daar je die dingen dient af te stellen op een mal. Ook stel je daarbij de trippin af, dus een exemplaar dat de overweg zou raken is eigenlijk niet mogelijk....

Citaat
O ja, pas ook op dat de oprit van de weg naar het spoor niet op gelijke hoogte ligt met het spoor, maar er net iets onder.

Is al gebeurd, ligt netjes er iets onder :)

Citaat
Maar nu begrijp ik het, want je maakt het jezelf wel onnodig heel erg moeilijk.

Och, moeilijk.... er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, en ik heb een kleine omweg gemaakt  ;D ;) Alle gekheid, het valt reuze mee. Een andere volgorde was beter geweest, maar perfectie bestaat immers niet, en met het resultaat tot nu toe ben ik meer dan tevreden. Het rijd erg mooi allemaal, en het ziet er ook al redelijk echt US uit. Dus wat dat betreft zit het wel goed.

Maar zeker bedankt voor je kritische kijk op CY en zijn bouwer. Ook ik moet leren van fouten die ik maak :) ;)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #531 Gepost op: 25 June 2010, 11:14:27 »
Al mijn gebouwen hebben een frame van karton... Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de toekomst. :o

Is er een gedachte achter waarom je het er eerst hebt ingeplakt, en daarna pas bent gaan schilderen? Ik had het allang weer losgetrokken na die lijmkuiltjes om het niet op de module te herstellen.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #532 Gepost op: 25 June 2010, 11:24:51 »
Citaat
Al mijn gebouwen hebben een frame van karton... Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de toekomst. :o

Oke Sven, maar jou baan hoeft misschien niet de ontberingen te ondergaan zoals die van mij.... ;D ;) Nogmaals, het zijn harde lessen geleerd uit de bijna 9 jaar rondslepen met een modelbaan naar allerlei tentoonstellingen in Europa. Bij jou kan het een heel ander verhaal zijn.
Ik ga uit van een levensduur van 5 tot 10 jaar voor een baan als deze. Daarna komt er wel weer iets nieuws of is zo'n baan gewoon versleten. Dus enige duurzaamheid moet er wel in zitten. Verder is het misschien ook een kwestie van werken met materiaal wat prettig is en goed voelt als bouwer. Maar nogmaals; niets is heilig, hoor. Ik probeer zeker open te staan voor kritiek en verbeteringen.

Volgorde; weet ik eigenlijk niet. Het eerst inpassen en vastzetten is niet echt bewust gedaan. Gewoon een manier van werken..... :)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #533 Gepost op: 25 June 2010, 11:42:03 »
Volgorde; weet ik eigenlijk niet. Het eerst inpassen en vastzetten is niet echt bewust gedaan. Gewoon een manier van werken..... :)
Kan je echt aanraden het volgende keer andersom te doen, maar dat begreep je vast al wel.  :)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #534 Gepost op: 25 June 2010, 11:44:57 »
Zeker weten ;) Ter info, ik heb het bewuste stukje er net afgehaald. Vast zat het niet echt wat de theorie al genoemd hier ondersteund. Morgen maak ik wel een nieuwe. Maar eerst de Dutch TT kijken morgenvroeg/middag! (y)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #535 Gepost op: 25 June 2010, 12:38:05 »
Ga je ook nog van die mooie dropvertertjes aanbrengen op de weg? Bij mijn weten werden wegen in de VS vaak als betonweg gelegd (systeem McAdam, in europa ook toegepast maar verbasterd tot makadám-weg en zo klonk het ook als je eroverheen reed). Als de kwaliteit van de weg wat achteruit ging (lees; als de hoeken van de platenm braken door overbelasting en er gaten erin vielen) werd het geheel geasfalteerd. Maar daarna bleef je de naden van de onderliggende beton nog wel zien; die platen bleven werken en in die zo ontstane kieren werd regelmatig een hoeveelheid asfalt ingegoten.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #536 Gepost op: 25 June 2010, 12:43:33 »
Volgens mij is Macadamwegverharding iets anders. Namelijk grind dat in lagen van verschillende korrelgroottes wordt ingewalsd zonder een bindmiddel.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #537 Gepost op: 25 June 2010, 12:50:43 »
En volgens mij zeggen Belgen makadam tegen een asfaltweg  (correct me if I am wrong)
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #538 Gepost op: 25 June 2010, 13:09:18 »
Ik denk dat jullie gelijk hebben en ik een mooi verhaal voor waar heb aangenomen  :-X . Het wiki-artikel geeft aan dat het principe (losse stenen ingewalst met fijner materiaal ) het ontbreken van bindmiddel als grootste nadeel hadden. Bindmiddel kan dan gevonden worden in cement ( wordt dus een betonweg) of teer (wordt asfaltweg). In de volksmond kan het dan nog steeds makadamweg heten.
Als je mijn bericht toch leest; vergeet macadam enz en lees; betonweg.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #539 Gepost op: 25 June 2010, 13:21:09 »
Gert,
 :)
Volgens mij zit er in de meeste betonwegen nog iets anders: wapening. Zeker in NL, maar ook in D waar veel betonwegen veel meer worden toegepast zijn deze altijd gewapend. OK, het hoeft niet, maar het effect bij een weinig dragende ondergrond is dat een dergelijke betonweg al gauw in puin overgaat en dan krijg je al snel een echte Macadam weg, namelijk stenen en gruis zonder bindmiddel  ;D

mvg,
Ivo

P.S. de wegen die jij bedoelt waren waarschijnlijk bijvoorbeeld de A12 van Arnhem naar de grens: betonplaten met een beetje teer tussen de platen om de ergste kieren te voorkomen. Heeft hetzelfde effect als spoorlijnen voordat deze doorgaand gelast werden, gedengedeng, gedengedeng. Kunnen de meesten zich waarschijnlijk niet meer herinneren.
mvg,
Ivo

*