Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 21:07:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:59:13
Mijn-bouw Indonesie door Mar-Cas
Vandaag om 20:50:01
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 38217 keer)

eenop87

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #60 Gepost op: 07 March 2013, 11:35:02 »
Is het niet zo dat veel koper/messing er in de oorlog is afgesloopt omdat elk stukkie koper in munitie werd omgezet?

De landmijn moet wel op schaal zijn, niet dat hij een echte niet zou overleven, maar je kan hem daarna onmogelijk meer terugvinden. ;D

Gerrit

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 07 March 2013, 12:03:17 »
Eerst maar even gekeken of passing van de motor en gearbox klopte en de beschikbare ruimte voor de ballast bepaald.

Het blijkt allemaal prima te passen. De stukjes styreen zijn tijdelijk en alleen nodig om de posities te bekijken.

Het gewicht van de loc is nu 260gram en redelijk goed verdeeld over de hele lengte.
In een eerder stadium had ik al wat rijproeven gedaan met voornamelijk het gewicht in de ketel. Bij een plotselinge stop (zonder loopwielen) maakte hij spontaan een wheely. ;D

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:38:20 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 07 March 2013, 12:07:43 »
Paul, met respect, maar als ik naar fotos en filmpjes van voor de oorlog kijk, dan lijkt de overgang toch echt blank metaal te zijn. Goede voorbeelden hiervan zijn in o.a. Vervlogen Stoom te vinden. Bijvoorbeeld op pagina 110 staat loc 7117 op de foto met een duidelijk lichtere band tussen de rookkast en ketel. Nog duidelijker, op pagina 121 staat linksonder de NS 8114 met een ring tussen rookkast en ketel die zo licht van kleur is dat het alleen maar gepoetst metaal kan zijn.

Rick (e.a.),

Persoonlijk ben ik heeeeel voorzichtig om op basis van z/w foto's kleuren aan te nemen. Bij z/w foto's is het onderscheid tussen hoge reflectie en licht kleur slecht te onderscheiden. Een glad oppervlak (zeker onder bepaalde hoeken) kan overkomen als een licht oppervlak. Er zijn meerdere voorbeelden te vinden van oppervlakken waarvan we met bijna 100% zekerheid kunnen weten dat ze zwart zijn terwijl ze door reflectie licht lijken.

Bij de SHM 5 is de blazerleiding blank koper over de hele ketel lengte. Hoewel d'r stokers (met ambitie) zijn die deze leiding poetsen heb ik dat al lang opgegeven. Het ding is mooi totdat de blazer open gaat, daarna is het K-ding binnen een minuut verkleurd, ongeacht wat je d'r mee doet (in olieën bijv.)

Zoals gezegd, door de vorm is messing of koper een zeer waarschijnlijk materiaal en in sommige gevallen zal de ring inderdaad wel blank geweest zijn. In hoeverre de ring in de dagelijkse praktijk blank (dus ook niet verkleurd!!) gehouden werd ........ Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars op dit forum geroepen over de veiligheden bovenop de Belpaire vuurkisten. Materiaal is messing, echter in hoeverre blank messing ......

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 07 March 2013, 12:22:29 »
Nou, dat ziet er veelbelovend uit.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Beached

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 March 2013, 00:06:30 »
Paul, en andere geinteresseerden,

Hier is de foto van de NS 8114, oordeel zelf;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162490
Let ook op het verschil tussen de witte(nog SS) belijning op de tanks en de rookkastring. Voor mij is er geen twijfel mogelijk, dat ding is gepoetst messing.
Op de DVD "Steam in Holland" die ik laatst te leen heb gekregen zijn er beelden waar ik er ook van overtuigd ben dat de ring tenminste van tijd tot tijd glimmend gepoetst werd. 

Als ik naar doorsnede tekeningen kijk, zie ik dat de ring maar met een klein randje aan de rookkast zit. De meerderheid valt om de ketelbeplating en dus de isolatie die ook beschermd moet worden door de ring. Oftewel, de ring zal denk ik niet heter zijn geweest dan de koperen schoorsteenkrans. Dat de ringen niet lang fel glimmend messing bleven, daar ben ik het helemaal mee eens, maar in mijn mening was de ring in dienst wel redelijk netjes blank werd gehouden(en daarmee bedoel ik niet "het is zo fel dat het pijn aan m'n ogen doet") in dezelfde leest als de schoorsteenkrans.

Nu zie ik dat de Kikker van de MBS nog een messing rookkastring heeft. Dus als er hier een MBS poetser/stoker/meester is die ons kan vertellen wat er daar met die ring gebeurt... (y) Op de foto van MK Modelbouw glimt de ring in ieder geval wel.

mvg,
Rick

guest7823

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 08 March 2013, 00:40:42 »
Rick,

Ik heb geen MBS stoker nodig hoor  :D. De SHM heeft de 16 met een koperen schoorsteenkrans en ik weet hoe vaak die gepoetst word en hoe schoon die te krijgen is. Die doe ik dan weer en mij collega's doen de blazer leiding van de SHM 5. Zo blijft e.a. er toch gewoon spic en span uit zien. Maar die locatie (ring tussen ketel en rookkast zit echt op een plek dat je hem niet echt constant schoon houdt.

Neem een loc als Bello (de "gouden koets" in mijn bewoording) daar zit een dusdanige hoeveelheid koper op dat is domweg niet te doen op een dag werken. En zoals de dom van dat hobbelpaard, die moet je echt ieder dag doen om echt hoogglans te houden en kost je gewoon een kwartier tot half uur. Langer dan drie dagen kan je het echt niet laten want anders gaat het er echt niet uit zien. Koper/messing wat niet te warm wordt (nummerplaten ed) ziet er wel een paar dagen knapjes uit. Zaken die heet worden gaan binnen no-time de bietenbrug op. Een kwast verf is dan gauw gevonden en gebruikt  ;) Die mannen waren wel ambiteus en trost op hun werk en loc, maar zaten ook niet op werk te wachten. Dat leverde de baas al in ruime mate gratis en voor niks bij hun salaris er bij.

Klik voor uitvergroting, maar dan zie je het eigenlijk nog niet  :-\, althans niet zo mooi als op mijn bureaublad
  • schoorsteenkroon gedaan
  • hulzen veiligheden
  • lampen een "quick run over" (eigenlijk  boycotten, zijn NSM 3737 kitsch)
  • platen een veeg gegeven
  • en waarschijnlijk even de ketel al in de was gezet
  • bij binnenkomst nog even machinsitenhuis in de was
  • zwaaien naar de rookkast, zit toch niks in en m'n opvolger morgen is toch te onervaren om het verschil te merken  :-X

En vooral........ rustig op het randje zitten. Glijdend boven de wei, gaat de dag aan mij voorbij  :D
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:38:32 door guest7823 »

martinh

• Offline Offline
  • Grote schuif
« Reactie #66 Gepost op: 08 March 2013, 10:07:42 »
Uit de verhalen van vroegah valt te halen dat onder het locpersoneel (vaak met "eigen" machine) wedstrijden werden gehouden wie zijn loc het mooiste kon laten rondrijden. Reken maar dat in de prestatiedrang elk stukje blank koper/messing onder handen werd genomen. De stoker rondom en de machinist zorgde voor het "kapelletje"

Mij lijkt het dan ook helemaal niet zo vreemd dat deze ring gewoon van blank materiaal was en dat deze van tijd tot tijd ook zeker de nodige aandacht kreeg. En als je het gewoon elke dag bijhoudt wordt het vanzelf makkelijker.

Wat betreft de ring van de Kikker bij de MBS. Deze zal ongetwijfeld gepoetst worden. Ben een aantal maal bij de MBS te gast geweest en daar krijgen de locs in de ochtend altijd goede aandacht van stoker en machinist.

Groeten,

Martin

Beached

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 09 March 2013, 09:17:06 »
Paul,

We kunnen lang en kort redeneren op de voors en tegens van de staat van de desbetreffende ring. Als ik zo naar oude fotos kijk sie ik hier en daar duidelijk glimmend messing, dus in ieder geval hebben sommige locs het gehad. Ik vermoed dat de waarheid ergens tussen onze standpunten in zit. Het zou me niets verbazen dat het wel of niet blank zijn van de ring afhangkelijk was van hoe streng de depotchef was, en hoe streng de chef van de desbetreffende Wpc was.

Zo had men vroeger hier een serie oliestooklocs. Voor de brander is een stoomverwarmer geplaatst. In het Depot Auckland werdt die stoomverwarmer nooit gebruikt, het was immers al verwarmd in de tender. Maar als men in Frankton de loc overgaf aan de bemanning van dat depot, dan vloog de verwarmer meteen helemaal open. De reden heb ik niet achterhaald, maar aan de verteller te horen (ex stoker en later in de dieseltijd express machinist gebaseerd in Auckland) was hij niet onder de indruk van de methodes van de lui uit Frankton...
Andere depots, andere gebruiken...

Aangezien de meerderheid van de fotos 3/4 van voren zijn genomen zullen de feiten voor de meeste locs al lang vervlogen zijn, oftewel de modelbouwer kan doen wat 'ie zelf leuk vindt!

Toch ben ik eigenlijk steikum een beetje blij dat ik nu als stoker niet al dat moois op de locs hier heb. En de rookkast heeft een cycloon binnnenin die al het as netjes in een lade deponeert die in enkele minuten is leeggeharkt 8)

mvg,
Rick

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 March 2013, 16:04:25 »
Na alle ringendiscussies maar weer eens een update. :)

Aanvankelijk ben ik er vanuit gegaan dat een pendelende as zoals ik had bedacht in het eerste frame mogelijk niet noodzakelijk zou zijn in het nieuwe frame en heb daar dan ook vaste lagering toegepast.
Dat bleek echter geen succes, in de praktijk stond hij op 3 wielen. :(
Het scheelde maar een fractie van een millimeter, maar dat moest er uit.
Na veel gepuzzel en tien schetsen verder heb ik het volgende bedacht en uitgevoerd:

Onder de motorsteun heb ik twee plaatjes gesoldeerd en een pijpje van 2mm inwendig haaks op een busje gesoldeerd.
In het frame moest ik nu één gat naar boven openfrezen om de boel te kunnen monteren.

De pendel in elkaar gezet.

Het geheel gemonteerd. De loc staat nu gegarandeerd altijd op 4 wielen. :)

Groet,
Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:38:49 door guest7823 »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #69 Gepost op: 15 March 2013, 17:42:53 »
Zeker weten ;D
mooi gemaakt zo (y)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #70 Gepost op: 15 March 2013, 19:10:10 »
Uit de verhalen van vroegah valt te halen dat onder het locpersoneel (vaak met "eigen" machine) wedstrijden werden gehouden wie zijn loc het mooiste kon laten rondrijden. Reken maar dat in de prestatiedrang elk stukje blank koper/messing onder handen werd genomen.

Zo is er een foto van een SS650 loc (later NS8100) waar zelfs de metalen rand rond de zijopeningen van het machinistenhuis glanzend kaal gepoetst waren.. het kon serieus glimmen, met name vóór het NS tijdperk.

Fraai chassis trouwens voor de 7100, dat ziet er toch wel onverwoestbaar uit..
RETROBAHN A.G.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 19 March 2013, 01:30:57 »
Net uit de spuiterij:

« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:38:58 door guest7823 »

Beached

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 19 March 2013, 04:27:31 »
Netjes (y)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #73 Gepost op: 19 March 2013, 09:11:26 »
Een plaatje  :o  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Adri Ruitenberg

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 19 March 2013, 10:14:29 »
Gerrit,

Ziet er goed uit, ik zou er patent op aanvragen....

Gr. Adri