Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:03:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 38270 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #45 Gepost op: 16 February 2013, 19:44:24 »
De pukkel/vaas dom dateert volgens mij nog uit de tijd dat er op de dom / hoogste punt ketel nog een veiligheid zat. Bello / NS 7742 heeft ook nog een dergelijke dom.

Later is men tot de conclusie gekomen dat een veiligheid op die plek geen toegevoegde waarde had, erger nog bij het blazen van de veiligheid een extra risico tot opkoken veroorzaakte. Kortom later loc's zijn ontworpen zonder veiligheid op de dom en dus met een afgeronde bovenkant.

Na het afnemen van de veiligheid is de opening aan de bovenkant van de (pukkel/vaas)dom afgedicht met een koperen plaatje. Dit is bij Bello het geval, alleen heb ik daar nu geen foto van bij de hand



"De locomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk"
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:37:40 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #46 Gepost op: 16 February 2013, 19:50:30 »
die band tussen ketel en rookkast was dacht ik een geelkoperen ring staat me bij... maar ik weet niet waar ik dat opgestoken heb dus voor t zelfde geld heb ik t mis.

Volgens mij heb ik daar ooit bij een 6300 topic ook wel eens iets over geroeptoeterd. Die overgangsring tussen ketel en rookkast is een relatief ingewikkeld vormgegeven ding. Praktisch is het dus het meest makkeijke om die uit uitgegloeid messing of koper te maken. De locatie echter (tegen de (ongeisoleerde) rookkast = HEEEET) maakt het niet echt praktisch om het ding blank te laten. Kortom, ja waarschijnlijk messing / koper, nee blank, maar geverfd. Niet al het koper/ messing werd blank gelaten, al was inderdaad het merendeel wel blank

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #47 Gepost op: 16 February 2013, 20:50:27 »
Kijk, zo leer je nog eens wat. (y)

Groet,
Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #48 Gepost op: 04 March 2013, 23:27:00 »
Ik wilde gisteren met de freesbank nog even wat wijzigen aan het chassis. Door een onoplettendheid draaide ik het chassis compleet in de soep. :'(
Aanvankelijk dacht ik nog even de boel weer vast te kunnen solderen, maar dat was ijdele hoop. Het chassis was zo krom als een hoepel!
Gelukkig had ik nog een stukkie messing in huis en ben gelijk maar aan de slag gegaan.
Dit keer heb ik hem maar uit een massief stuk gefreesd, dus niet meer met twee losse wangen.
Inmiddels ben ik alweer een eind op weg. ;)



Groet,
Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:37:49 door guest7823 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #49 Gepost op: 04 March 2013, 23:39:37 »
Kun je eens een foto laten zien van je freesbank?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #50 Gepost op: 05 March 2013, 00:41:53 »
Het is deze machine. Ik heb hem zonder sokkel.

Ik kan je hem niet aanbevelen, wat mij betreft was het de miskoop van het jaar. :'(

Groet,
Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #51 Gepost op: 05 March 2013, 07:39:02 »
oja , wat is er mis mee Gerrit?
niet nauwkeurig genoeg?
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 05 March 2013, 07:42:06 door roadster36 »

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #52 Gepost op: 05 March 2013, 18:01:51 »
Er zijn bij die machine een aantal dingen die mij helemaal niet bevallen. Om te beginnen is de diepte instelling (vertikale beweging) een ramp. Als je de diepte met behulp van de nonius instelt, moet je de handel van de grofinstelling naar beneden drukken om er voor te zorgen dat de speling van de overbrenging wordt gecompenseerd.
Als je daarna de diepte met de blokkeerschroef vast zet, zakt het geheel nog minimaal 0,1mm :(

De nonius van de vertikale instelling loopt van 0 tot 60 met een verplaatsing van 0,025mm per streepje.
Dit is een erg onhandige indeling.

De nonius van de kruistafel heeft ook al zo'n onhandige indeling. Die loopt van 0 tot 75 ???, met een verplaatsing van 0,02mm per streepje.
Je moet dus altijd aan het rekenen slaan om tot de juiste maten te komen met daarbij een grote kans van vergissingen.

Groet,
Gerrit

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #53 Gepost op: 05 March 2013, 19:39:14 »
Klinkt alsof ze een schroefdraad hebben gebruikt die eigenlijk in inch maten is...

De speling is helaas vrijwel alle hobbymachines eigen; mijn Emco-kloon draaibank heeft ook het nodige speling op de assen. Gewoon rustig altijd zelfde kant op voeden en dan is er niets aan de hand. Maar het vereist inderdaad wel dat je je kop er steeds bijhoud.

Voor een freesbank zou ik eventueel nog een digitale aflezing overwegen, al is dat op zo'n kleine machine denk ik lastig onder te brengen... op de SX3 en groter zie je het wel regelmatig. Ben je van alle ellende af, gewoon naar de cijfertjes kijken op het display :)
« Laatst bewerkt op: 05 March 2013, 19:41:08 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #54 Gepost op: 05 March 2013, 20:36:06 »
Waarschijnlijk hebben ze inderdaad een schroefdraad voor een andere maateenheid gebruikt.

Op zich vindt ik het geen probleem om altijd vanuit één richting te voeden, hoewel dat voor een kruistafel soms erg lastig is.
Maar dat de speling voor de vertikale beweging in de verkeerde richting ligt maakt is op z'n zachts gezegd uiterst merkwaardig.

Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #55 Gepost op: 05 March 2013, 21:07:08 »
Heb je al eens gekeken of de andere showroommodellen bij Buitelaar dat probleem ook hebben?
mischien is er bij de jouwe een fabrieksfout ingeslopen.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #56 Gepost op: 06 March 2013, 19:21:31 »
Het nieuwe chassis zit er inmiddels onder.
Het is het meest robuuste chassis van al mijn locjes geworden. :)
De eigenbrouw NEM schachten passen prima.
De tank aan de achterzijde moest ik in tweeën delen i.v.m. de koppelingschacht en de bevestiging.







Groet,
Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:38:06 door guest7823 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #57 Gepost op: 06 March 2013, 19:29:05 »
Geeft niks dan weegt tie lekker veel
Maar weer uitgeschoten met de frees?
nou is het voorste gedeelte van je frameplaat ongelijk dik

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #58 Gepost op: 06 March 2013, 19:36:16 »
Nee niet uitgeschoten, maar een rekenfoutje gemaakt. :-[
Maakt verder niet uit, maar is wel jammer.
Gelukkig is het niet zichtbaar als tie op z'n wielen staat.

Groet,
Gerrit

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #59 Gepost op: 07 March 2013, 10:44:40 »
De locatie echter (tegen de (ongeisoleerde) rookkast = HEEEET) maakt het niet echt praktisch om het ding blank te laten. Kortom, ja waarschijnlijk messing / koper, nee blank, maar geverfd. Niet al het koper/ messing werd blank gelaten, al was inderdaad het merendeel wel blank

Paul, met respect, maar als ik naar fotos en filmpjes van voor de oorlog kijk, dan lijkt de overgang toch echt blank metaal te zijn. Goede voorbeelden hiervan zijn in o.a. Vervlogen Stoom te vinden. Bijvoorbeeld op pagina 110 staat loc 7117 op de foto met een duidelijk lichtere band tussen de rookkast en ketel. Nog duidelijker, op pagina 121 staat linksonder de NS 8114 met een ring tussen rookkast en ketel die zo licht van kleur is dat het alleen maar gepoetst metaal kan zijn. Ook de NSM SS 326 heeft een messing ring, al hoeft dat nog niks te zeggen over de staat van de loc in dienst...

Let wel, een dergelijke ring is lang niet op elke serie present, de oude Duitse HSM locs (o.a. NS 800, 1000, 3100 ect) lijken geen ring te hebben gehad, en het kan mogelijk zijn dat sommige locs geschilderde ringen hebben gehad. Zoals Paul al zegt, de dingen zijn erg heet in dienst, en zullen heel snel dof en bruin zijn geworden, waardoor het niet opvalt in zwartwitfotos tegen het zwart van ketelbanden en rookkast.

Daar komt nog bij, ik heb de indruk gekregen(o.a. door onderhoud aan stoomlocs) dat verf op de rookkast niet lang mee gaat. Daarom zou het logisch zijn om een dergelijke ring blank te houden, al is het alleen maar om het (geschilderde) rookkast oppervlak dat er slecht uit gaat zien na verloop van tijd zo klein mogelijk te maken.

En Gerrit, dat chassis ziet er naar uit dat het een landmijn zonder schade kan overleven (y)

mvg,
Rick