Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
Rondom Charlois door Bor de Wolf
Vandaag om 13:57:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 13:06:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 12:31:58
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 39079 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2009, 20:57:35 »
Een vraag:
Weet iemand in welke kleuren deze lok geschilderd was in z'n NS tijd?

Standaard NS kleurenschema:
- Voetplaat en alles daaronder: zwart (behalve het drijfwerk: blank metaal)
- Bufferbalken: rood
- Boven de voetplaat: olijfgroen met zwarte biezen
- Rookkast, schoorsteen, dak, bovenzijde waterbakken: zwart
- Schoorsteenkroon en stoomdom: blank gepoetst messing
- Leidingen: koper

Groeten,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2009, 21:18:42 »
Hier kun je wat kleurvoorbeelden zien, helaas staat de 7100 er niet bij.
Als je je loc van na 1945 wilt uitbeelden moet het koperwerk op de schoorsteen en dom(men) eraf.

Groet Stephan.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2009, 23:18:49 »
@Ton en Stephan

Bedankt voor de info, kan ik wat mee.

Groet Gerrit

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #18 Gepost op: 11 February 2009, 02:10:08 »
Bedankt voor de uitleg betreft het etsen Gerrit!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2009, 03:41:41 »
Ik sluit mij aan bij stig, bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Grt Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #20 Gepost op: 12 February 2009, 14:19:07 »
Gerrit,

Wordt heel mooi en goed die uitleg over het etsen. Een aanpassing op het kleurenschema van TonM:

Schoorsteenkroon is in blank koper en niet in messing

Dom altijd in blank messing en meestal de veiligheid ook.

Een en ander hangt per stoomlokomotief wel af van het tijdperk. Dit schema is vooroorlogs. Na de oorlog hadden de meeste loks geen schoorsteenkroon meer en waren de dom en veiligheid met een stalen kap afgedicht, die gewoon olijfgroen was gespoten.

Echt lastig wordt de uitrusting van de lok met leidingen en pompen en voorwarmer. Daar waren binnen elke serie veel verschillen in. Beste is om te proberen van een bepaald loknummer foto's te vinden van de 2 zijkanten in dezelfde periode. Dat is heel lastig, maar lukt soms wel.

Belangstellende vraag: wie heeft er koperen leidingen, of koperdraad te koop? Messing is er te kust en te keur, maar (rood)koperdraad is lastig en ook kwetsbaarder. Soms vind je wat in elektriciteitsdraad..

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #21 Gepost op: 12 February 2009, 15:01:27 »
Ik heb eens een oude relaiskast uit de telecomhoek gehad, daar zat een schat aan koperdraad in verschillende diameters in.
RETROBAHN A.G.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2009, 19:09:21 »
Een aanpassing op het kleurenschema van TonM:

Schoorsteenkroon is in blank koper en niet in messing

Vergissing van mijn kant. Is inderdaad koper.

Na de oorlog hadden de meeste loks geen schoorsteenkroon meer en waren de dom en veiligheid met een stalen kap afgedicht, die gewoon olijfgroen was gespoten.

Daar komt bij dat van dit type de laatste in 1948 al werd afgevoerd. Los van de schoorsteenkroon werden in WO2 ook de nummerplaten vaak afgenomen en vervangen door een geschilderd locnummer. Alleen met na-oorlogse foto's kan je er achter komen of in de korte tijd na de oorlog voor deze locs nog nieuwe nummerplaten zijn gemaakt, of dat ze tot het eind met geschilderde nummers hebben gereden. En waar Ivo ook al op doelt: vaak waren in de oorlog de voorverwarmers afgenomen, maar ook weer niet in alle gevallen.

Belangstellende vraag: wie heeft er koperen leidingen, of koperdraad te koop? Messing is er te kust en te keur, maar (rood)koperdraad is lastig en ook kwetsbaarder. Soms vind je wat in elektriciteitsdraad..

Ivo,

Ik haal het uit allerlei soorten draad. Het is afhankelijk van de diameter die je nodig hebt: 0,6 mm haal ik uit 7-aderig telefoonsnoer; dikker draad uit installatiedraad of uit de kern van coaxkabel (diameter afhankelijk van de kwaliteit).
Antwoord op jouw vraag, waar het te koop is: Gamma, Praxis, etc.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2009, 00:35:56 »
nog een toevoeging aan het kleurenschema: het machinistenhuis van NS-stomerts was aan de binnenkant lichtgrijs.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2009, 15:26:14 »
Dat is een interessante toevoeging. Vooral voor diegenen onder ons die graag weatheren. ;)

Nog 2 kleine aanvullingen:
1. de koplantaarns zijn zwart met messing rand en niet helemaal messing zoals de museumuitvoering 3737.
2. Tussen de ketel en de rookkast zit vaak een blank stalen ring. Dat maakt het model veel levendiger als je dat ook doet.

Daarnaast is er ook nog wel discussie over de wielen: moeten die helemaal zwart of zijn de wielbanden helemaal blank staal? Het loopvlak en de flenzen natuurlijk blank staal, maar tussen de spaken en het loopvlak is de vraag. Je ziet zowel fabrikanten als modelbouwers beide wel toepassen. Volgens mij moet het helemaal zwart zijn, maar het model wordt er onder de voetplaat wel iets doodser door.

Ter illustratie:



Een DJH/Modelloco NS 5500 met stalen banden (let niet op de schoorsteenkroon en stalen dom. Deze combinatie klopt waarschijnlijk niet)



En een NS 6200 van Philotrain met Weinert onderstel met zwarte banden.

Bij beide is ook de stalen ring tussen ketel en rookkast te zien.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:36:28 door guest7823 »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2009, 20:39:56 »
Nog een aanvulling: vanmiddag een aantal boeken nagekeken op de NS 7100. Het is me nu duidelijk dat je de SS versie bouwt van de NS 7100, dus de nummers 7111 t/m 7125. Ik zie overigens op geen enkele foto de blank stalen verbinding tussen ketel en rookkast. Ook het aantal leidingen is vrij beperkt. Ik zie maar een luchtpomp staan links naast de rookkast, een onderdeel dat je zo bij Philotrain kunt bestellen net als de loklantaarns.

Het wordt wel heel mooi.  Vraagje over het etsen: waarom heb je 1mm messing plaat gebruikt? Voor het chassis is dat misschien wel goed, maar voor de overige onderdelen wordt meestal slechts 0,4mm plaat gebruikt en door sommigen nog dunner.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2009, 21:32:02 »
Hallo Gerrit en anderen,

Mooi werk! Ik zie dit soort dingen graag. Nu ben ik ook van de messing en het witmetaal en mijn nieuwsgierigheid naar zelf-etsen groeit. Weet iemand waar ik meer info daarover kan krijgen? De uitleg van van Gerrit is inderdaad uitgebreid, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Is zo'n etsmasjien ook zelf te maken en hoe gaat de techniek precies? Ik heb een flink jaar geleden ook een WSA met veel hulp van het forum gebouwd, dus dacht ik....Maar dan wil ik graag eerst eens met mijn neus boven op zo'n etsproces staan. Mijn post is misschien niet helemaal on-topic, maar misschien zijn er meer mensen die er meer van willen weten?
Ik heb in ieder geval het post-bericht aan gezet en ik blijf dit lijntje volgen!

Grt,

Ger

Met groet,

Ger.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2009, 23:11:31 »
In het Praktijkboek modelspoorwegen onder redactie van Gerard Tombroek is een hoofdstuk gewijd aan het etsen(pag. 197 e.v.). Ook de bouw van een etsmachine wordt besproken. Het hoofdstuk is geschreven door Marinus Kuipers.

Andries

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2009, 00:35:00 »
Daarnaast is er ook nog wel discussie over de wielen: moeten die helemaal zwart of zijn de wielbanden helemaal blank staal?

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162339

Zie hier ook bewijs dat niet elke loc (voor zover dat regel is) de verdieping in de koppelstang ingekleurd heeft.

Vind ik wel leuk detail een kale koppelstang. (zelf ook gedaan) En zie de stalen band tussen ketel en rookkast. Verder geheel groene wielen, een dubbele pinstripe op de spaken ging me net iets te ver... (Let op, HSM, niet NS)





« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:36:44 door guest7823 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2009, 10:52:14 »
die band tussen ketel en rookkast was dacht ik een geelkoperen ring staat me bij... maar ik weet niet waar ik dat opgestoken heb dus voor t zelfde geld heb ik t mis.