Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 38214 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Gepost op: 02 February 2009, 21:59:24 »
Ik ben sinds kort begonnen met de bouw van mijn eerste lokje. Na het zien van de vele schitterende bouwsels op dit forum heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn keuze laten vallen op de NS 7100 en heb ik een bouwtekening bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers besteld. Dit leek mij een leuk machientje om mee te beginnen omdat deze geen buiten liggende cylinders heeft en ook een eenvoudig onderstel met starre loopwielen.

Eerst heb ik een onderstel gemaakt van messing met de wielen van een oud Fleischmann lokje.
De loopwielen komen uit de tender en daarvan heb ik de aangegoten tandwielen afgedraaid en ook de ASB randen.
Tevens heb ik de flensen van alle wielen wat kleiner gemaakt en het loopvlak wat smaller.
De loopwielen kunnen door sleufgaten in vertikale richting bewegen.

Het geheel heb ik enkele uren achter een lok over de baan gesleept. Aanvankelijk gaf dat hier en daar wat ontsporingen, maar na wat afstellingen bleek dat euvel ook verholpen.

Vervolgens heb ik mij op dekap geworpen (figuurlijk!).
Ik ben begonnen met styreen, maar ondervond toch problemen met de bevestiging op het messing frame. Uiteindelijk toch besloten om de kap en de ketel van messing te maken. Omdat ik aardig wat ervaring heb met printen etsen leek het mij een goed idee om de onderdelen te gaan etsen en ik moet zeggen dat ging redelijk.
Hoewel in eerste instantie de plaatjes wat te dun leken (vooral de zijwanden die vanwege de nummerplaat en klinknagels aan een kant is geëtst), viel het eindresultaat toch erg mee.

Het resultaat geeft de burger weer moet om door te gaan en heb inmiddels een motortje en tad/wormwielen bij Piet Peetoom besteld.

Vraag: Weet iemand waar (boek, internet enz) waar ik redelijk duidelijke foto's van deze lok kan vinden? Behalve wat onduidelijke kopietjes van foto's heb ik nog niets kunnen vinden.

Hier onder wat foto's van de resultaten:

Een deel van de geëtste plaatjes. Op de achtergrond de eerste styreenpoging.



Op de volgende foto's de gedeeltelijk in elkaar gesoldeerde kap. De oxidelaag heb ik er inmiddels met een tandenborstel en Cif algeborsteld (nog niet op de foto's)





Als ik wat verder ben zal ik wel weer wat foto's laten zien, mits het resultaat de moeite waard is natuurlijk  :-| anders gaat hij naar Koek  ;D

Groet
Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:35:29 door guest7823 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2009, 22:04:26 »
Ziet er tamelijk onverwoestbaar uit! nouja, dr zijn nog een hoop hobbels te nemen, maar t zal wel goedkomen als ik de aanpak tot nu toe zie  ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2009, 22:06:26 »
Nee, niet naar koek, dit ziet er veel te veelbelovend uit!

Groet Stephan.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2009, 22:07:27 »
Zelfbouw; altijd goed ende lof!
No dress rehearsel, this is our life.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2009, 22:09:36 »
En plaatjes op het Utrechts Archief natuurlijk.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2009, 22:10:03 »
Gaaf!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2601
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2009, 22:10:53 »
Leuk project Gerrit. Zo te zien gaat het zeker iets moois worden.

Voor wat betreft jouw vraag over foto's: In het boek "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld" van Waldorp staan een paar mooie foto's.

Ton

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2009, 22:14:01 »
Ton en Prutser bedankt voor de info

Groet
Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2009, 14:02:24 »
Dag Gerrit,

Een echte zelfbouwer! Dat zie ik graag. Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Ik zal opletten of ik foto's van de 7100 tegenkom. Er zijn wel 2 verschillende series 7100 volgens mij, die afwijkend zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5360
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2009, 14:07:47 »
Dat is alvast een mooie stevige basis! Vooral doorgaan (ook met plaatjes posten ter lering ende vermaak ;) )
Ik ben mij zelf aan het voorbereiden op het bouwen van een 2100 (Floris heeft al eens een zeer geslaagde poging gedaan) en zal dit draadje als bron van inspiratie zeker bijven volgen.

Succes met het vervolg!

Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2009, 21:21:23 »
Even een klein fotoverslagje van de vorderingen. Hoewel niet voor 100% perfect ben ik met deze eersteling niet ontevreden (al doende leert men). Zit nu te wachten op de motor en tandwielen en ben benieuwd of ik dat er een beetje fatsoenlijk in kan frutten. Er is weinig ruimte omdat ik hem niet zichtbaar in de cabine wil hebben en moet daarom in de vuurkist gemonteerd worden. Met een kleine Mashima moet dat net lukken. Is er nog net een plaatsje voor een kleine Kuehn decoder.








Groet,
Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:35:52 door guest7823 »

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2009, 21:25:06 »
Hoi Gerrit,

Ziet er veelbelovend uit :D!

Ik moet nog aan m'n DJH 5500 beginnen :-|.

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2009, 22:28:44 »
ZO zie je maar, messing is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld.
Gewoon doen!!!!

En 100% kloppende modellen bestaan niet. Het kan altijd beter, maar niet vergeten, het volgende model is beter......

Mooi, ga zo door. ;D

groeten

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2009, 11:08:17 »
Gerrit,

Het ziet er heel mooi uit.
Vraag: kan je iets uitleggen hoe je het één en ander geetst hebt? Tot nu toe zelf alleen maar printplaten geetst en kan me dus wel iets voorstellen hoe je gaten in het frame maakt. Maar hoe heb jij het relief van bv de klinknagel en nummerplaat gemaakt?

Bvd

Grt Erwin

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2009, 19:31:36 »
@Erwin en andere geinteresseerden:

Hieronder een korte uitleg van de werkwijze van het etsen:

Met koperplaat moet je altijd tweezijdig belichten. Zorg er daarom voor dat je twee transparanten hebt die gespiegeld zijn t.o.v. elkaar.
Belangrijk is dat je de twee transparanten met twee aansluitende zijden zo exact mogelijk op elkaar plakt , zorg er voor dat je om de afbeelding tenminste 3cm vrije ruimte hebt om de dikte van de messingplaat op te vangen. Schuif nu de messingplaat tussen de twee transparanten en fixeer die met plakband aan een van de vellen. Vervolgens kan je de twee zijden belichten. Het omdraaien moet erg behoedzaam gebeuren omdat er niets verschoven mag worden.

Om reliefs te krijgen moet je dus aan een zijde alleen de gewenste reliefs, zoals klinknagels, nummerplaten, randen enz op de transparanten zetten. Let op! omdat aan die zijde verder geen afdekking is zal de plaat daar dus ongeveer de halve dikte krijgen.

Op de bufferbalken heb ik het nummer van de lok verdiept ingeetst en die kan ik na het schilderen gewoon met witte lak vullen.

Als je delen later moet vouwen is het verstandig om de vouwlijn aan de binnenzijde weg te etsen. Je krijgt dan een scherpe vouw die later gemakkelijk met soldeer versterkt kan worden.

Om te voorkomen dat alle onderdelen tijdens het etsen onder in de etsbak terechtkomen moet je alle onderdelen met bruggetjes verbinden.
Ik doe dat met lijntjes van 0,5 mm.

Omdat het etsproces over de gehele plaat gelijkmatig moet gebeuren is een etsbak met ingeblazen lucht noodzakelijk.

Zorg in ieder geval voor een goed dekkende transparant. Ik doe dat met een laserprinter met de zwarting maximaal ingesteld en laat de zelfde transparant twee maal printen. Mijn printer blijk dat wonderlijk genoeg exact over de eerste afdruk te doen. Een andere methode is het insmeren na het printen met oostindische inkt en na het drogen de transparant met een nat doekje weer schoon te maken. Ik heb dat ook geprobeerd, maar kreeg de inkt onvoldoende weg (misschien niet de juiste inkt???).

De fotogevoelige laag op de koperplaat spuit ik er met Positiv20 op. Zorg er wel voor dat het oppervlakte met Vim goed is schoongemaakt en  absoluut vetvrij is, draag daarom plastic handschoenen. Als je na het schoonmaken de plaat onder de kraan houdt moeten er geen plekken zijn waar het water wegtrekt en dus nog vettig is.

Bij mij duurt het etsproces voor 1mm plaat ongeveer twee uur!!! Zorg dus voor een goed dekkende laag.

Het is ook verstandig om de ruimte tussen de verschillende onderdelen zo klein mogelijk te houden en grotere vlakken die niet gebruikt worden met vlakken af te dekken.

Voorbeeld van een transparant



Het in elkaar solderen doe ik met de vlam (klein scherp vlammetje), soldeerbout en weerstandsolderen.
Als soldeer gebruik ik normale loodhoudende harskernsoldeer (heb ik nog voldoende van ingeslagen omdat het straks niet meer te krijgen is ;D) Soldeer met een laag smeltpunt (188gr bij GM&S), soldeerverf (GM&S) en vloeimiddel (GM&S)


Een vraag:
Weet iemand in welke kleuren deze lok geschilderd was in z'n NS tijd?


Groet,
Gerrit
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:36:10 door guest7823 »