Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Nieuw baanplan voor commentaar  (gelezen 8330 keer)

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #15 Gepost op: 19 October 2006, 16:54:14 »
je kunt linksom vanaf je depot voor goederenspoor niet zonder zagen uitrijden. Er mist daarvoor een tweetal wissels voor de tunnel links (of vergelijkbare oplossing).
Ik vind de oplossing met de bochten voor de stootblokken op je rangeerterrein een lelijke oplossing voor meer spoorlengte, je onderpoot wil je waarschijnlijk voor landschap (bergen) gebruiken maar een rangeerterrein past daar ook heel mooi  :).
Het probleem, wat mij betreft, is dat je wel rangeersporen in je plan hebt opgenomen, maar geen goede mogelijkheden gecreëerd hebt om ze te vullen, te rangeren etc.. In het grote voorbeeld zie je bij een groter emplacement twee wibertjes, een voor het inkomend en een voor het -anders samengestelde- uitgaande verkeer. Met in elk geval een eigen uithaalspoor links breid je je mogelijkheden al flink uit.

Sicco Jan

Hallo Sico Jan,

Vooreerst , komt misschien dom over ,wat zijn WIBERTJES ?
Verder heb je volkomen gelijk wat  de rangeer mogelijkheden betreft, voel mij daar ook niet helemaal lekker bij.
Heb er aan gedacht voor de rangeer mogelijkheden op het onderste been te maken , maar kom er niet uit .
Daarom heb ik het ook op het forum gezet.
Alle tips en op / en aanmerkingen zijn welkom.

@ Robert,

Ga er vanavond volop aan werken.
Spoorse groetjes

SAMEN MAKEN WE DE HOBBY LEUKER

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #16 Gepost op: 19 October 2006, 17:46:21 »
;D
ik hoop dat mijn spelfout (?)  :-[ niet tot verwarring heeft geleid:
een wiebertje is een snoepje in de vorm van een ruit (parallellogram). Wiebertje wordt vaak gebruikt om een willekeurige ruitvorm te beschrijven.

Schematisch:  -<=>-<=>-
waarbij de groter dan en kleiner dan tekens de wisselverbindingen voorstellen en het is gelijk teken de tussenliggende sporen. Het verbindende minnetje is vaak een rangeerheuvel.

In veel modelspoorliteratuur zal je bij de bespreking van voorbeeldsituaties rake suggesties vinden. Bedenk vooral dat als je richtingssporen in een emplacement wilt gebruiken je heel veel moet steken als je maar 1 wiebertje hebt...

Sicco Jan

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #17 Gepost op: 19 October 2006, 19:17:52 »
Citaat
@ Robbert,

Ga er vanavond volop aan werken.
Spoorse groetjes

SAMEN MAKEN WE DE HOBBY LEUKER

ik ben zeker benieuwd! Ik neem aan dat u duits rijdt? Watvoor rangeer terrein zou u eigenlijk willen? dan kan ik misschien helpen?

Groetjes,

Robbert

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #18 Gepost op: 19 October 2006, 23:56:43 »
Robert,

De baan situeert zich aan het drielandenpunt ,Nl - B - D , zodanig kunnen er verschillende locs en treinncombinatie's worden gemaakt
Dus er word rechts gereden.

Betreffende het rangeerterrein , had ik  gedacht dit in combinatie te doen met station op onderste baangedeelte. Daar kunnen dan  goederen terincombinaties worden gemaakt. Maar zoals reeds gezegd kom ik er niet uit.

Verder is opzet van baan dat de Preiserkes van ergens in het land aankomen in hoofdstation , dan overstappen om naar kleiner station te rijden. Daar nemen ze de tandradbaan om het berglandschap te gaan bezoeken.

Spoorse Groetjes en Thanks

Locorail



Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #19 Gepost op: 20 October 2006, 08:41:36 »
De bogen bij de opstelsporen, kan je misschien leuk camoufleren met een viaduct.
Dan hou je gewoon de lengte, en als je er dan voor zorgt dat de bogen mooi evenwijdig/parallel (hoe zeg je dat) liggen dan is er naar mijn idee niks mis mee, zou ze zelf nog iets langer maken.

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #20 Gepost op: 22 October 2006, 18:09:15 »
Hallo,

Vandaag wat tijd gehad om baanplan volledig aan te passen,deel 1.


SCHADUWSTATION 1


HELLING 1


HOOFSTATION + LOCWERKPLAATS.


Hoe het er nu voorstaat

Toelichting:-- Het hoofdstation zal +/- 7cm hoger liggen dan locwerkplaats
                  -- De boog vertrekkende uit station voor hoofdlijn heeft een straal
                     1000mm
                  -- De aansluitingen voor nevenlijn liggen ook al klaar.
                  -- Is de aftakking naar locwerkplaats zo goed ,of beter zoals Robert
                      het heeft getekend?
 
                     
Nu komt natuurlijk ,alléé voor mij toch, het moelijkste een degelijk rangeerterrein in combinatie met bergstation gaan plannen.Dit zou ophet onderste gedeelte moeten komen.

Al jullie tips zijn van harte welkom.

In afwachting van jullie op / aanmerkingen.

Spoorse Groetjes
Locorail
« Laatst bewerkt op: 22 October 2006, 23:36:24 door Locorail »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2006, 19:00:30 »
Ik heb het even beken, en mijn mening weet je al! maar ik vindt dat je de draaischijf nu (zoals op de meeste banen, die van mij bijv.) Ik een klein hokje propt. terwijl je alle ruimte heb! Omdat ik het deze week druk heb kan ik helaas niet even wat tekenen, maar dat komt nog!

Groetjes,

Robbert

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2006, 21:38:31 »
Robert,

Kan je sporenplan op het web niet vinden.

Ik zie tegemoet op je tekening.

Spoorse Groetjes

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #23 Gepost op: 25 October 2006, 18:18:34 »


Info : We rijden links.
          Het achterste spoor en schaduwstation van nevenlijn zijn normaal niet
          te zien.

Ik wacht jullie reacties af.

Spoorse Groetjes
 


Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #24 Gepost op: 30 October 2006, 20:45:28 »


Schaduwstations en helling / daling



Nevenlijn onzichtbaar



Zichtbaar gedeelte.

Spoorse groetjes

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #25 Gepost op: 18 November 2006, 20:31:22 »
@Locorail,

Ik zou zoals al eerder opgemerkt de paarse sporen laten vervallen.
De lichtblauwe sporen gaan nu allemaal "het hoekje om"aan de rechterzijde. Dat zou ik niet doen. Laat ze gewoon rechtdoorlopen op een stootblok.
Laat het bovenste spoor hiervan trouwens vervallen, zodat je meer ruimte krijgt voor de sporen langs het hoofdstation. Volgens mij heb je nu te weinig ruimte voor de perrons. En ten slotte zou ik de rechterbogen van het rode spoor verbergen. De boogstraal daarvan is zo krap dat het niet realistisch overkomt.

Verder ben ik beniewd, hoe je verder de scenery (thema, bebouwing en landschapsplanning) verder in gedachten hebt. Een goed baanplan bevat o.i. meer dan een bundel rails. Maar volgens mij ben je goed op weg.

Overigens, dat je op meer forums actief bent, is erg goed.

Ik ben benieuwd hoe je verder gaat...

Hans van de Burgt

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2006, 01:01:19 »


Heb nog wat aanpassingen gedaan.
Hierbij het zichtbaar gedeelte.

Spoorse groetjes