Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Nieuw baanplan voor commentaar  (gelezen 8315 keer)

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Nieuw baanplan voor commentaar
« Gepost op: 18 October 2006, 22:15:52 »
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/Yves1.jpg

Hallo,

Hierbij ontwerp nieuw baanplan.
HO gelijkstroom / digitaal
A gaat naar Schaduw 1
B gaat naar schaduw 2
Rood is tandradbaan.

Baan is langs alle zijden bereikbaar.
Graag jullie ongezouten mening.

Spoorse groetjes
Locorail


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2006, 22:23:16 »
Als de keerlus geen problemen geeft, een goed plan! En wat inderdaad belangrijk is dat je overal bij kunt.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2006, 22:34:59 »
Eerste reactie: saai.

Verder: Zoals je het nu opgezet hebt kun je perronspoor op je hoofdstation eigenlijk niet gebruiken voor reizigerstreinen omdat dat ook nodig is je depot te bereiken en om naar je zijlijn te gaan.
Je hoofdlijn bij het tandrad-deel zou ik met een (veel) grotere/ ruimere  boog uitvoeren.

Ik weet niet wat de afmetingen en tijdperk zijn, maar je zou kunnen overwegen in je depot alle stappen voor de verzorging van je stoomlocs op te nemen. Daardoor wordt het sporenplan daar wel ingewikkelder.  Er zijn een hoop sites te vinden die je daar alles over kunnen vertellen.

Ik zou het wissel waarmee je naar je depot gaat omdraaien en dan een keerspoor gebruiken. Daarmee wordt het spoor bij het station ook bruikbaar als perronspoor. Verder zou ik bij het rangeerterrein een uithaalspoor maken evenwijdig met de hoofdlijn zodat je kunt rangeren zonder de hoofdlijn op te gaan.

Bij de zijlijn  zou ik beide inhaalsporen verbinden en van daaruit de keerlus schakelen. Je krijgt een mooier station en het controleren van de keerlus wordt eenvoudiger.

Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar  ::)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2006, 23:41:33 »
Hier mijn mening;

Eerste indruk pfffffffffffff wat veel sporen :-|

Idee;
de paarse sporen geheel weg laten, de goederensporen weer op dezelfde (maar donkergroene)hoofdlijn aansluiten, het uithaalspoor, en depot wijzigingen van tjalling doorvoeren, en de tandratbaan naast de donkergroene hoofdlijn laten eindiggen.

Ik weet niet precies wat je maten zijn maar het lijkt er op naar mijn idee dat er te veel sporen liggen en te weinig ruimte is voor alles wat er omheen nog bestaat :P ::).

Ps; als die vele sporen passen in jou modelbouw beleving dan moet je ze lekker laten liggen :)

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2006, 23:53:12 »
Heeee, kwam ik dit hier ook al niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2225

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2006, 08:26:15 »
Persoonlijk vind ik het een leuk plan.
Het lijkt veel sporen maar dat valt wel mee, gewoon een groot station en door de opstelsporen lijkt het drukker. (Daar hou ik wel van, veel treinen, maar wel genoeg ruimte voor de omgeving)

Wat betreft de paarse sporen, die hangen er voor mij gevoel een beetje bij.
Of iets passender in plaatsen of gewoon weg laten zou mijn mening zijn.

Nee, echt leuk !!!!

Wat betreft de opmerking van Wim, dit is nu volgens mij de 2de keer dat je zo iets meldt.
Waarom mag men volgens jou niet (anders zou je het niet melden namelijk) op meerdere forums om hulp gevraagd worden, hoe meer meningen hoe beter toch.
Of wil je laten zien, op hoeveel forums je actief bent....fijn dat je zo oplettend bent, maar het slaat nergens op....laat ik het netter zeggen, het heeft geen nut en geeft geen meer waarde.

« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 09:41:19 door Rene H(0) »

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2006, 09:25:09 »
Heb nog eens gekeken, naar de paarse sporen.
Als je de wissel aanpast bij het station, het bovenste spoor.
Dan zou je gebruik kunnen maken van een rechtse wissel (nu is hij links), dan kan je die vreemde kronkel er uit halen.
Als je dan het paarse spoor aansluit op het recht stuk, en de afbuigende boog van de wissel in de boog legt.... (pfff snap je hem nog, ik hoop het want het is best lastig uitleggen) dan staat dat iets netter....vind ik hoor, en wie ben ik.

En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zou zo iets ook mogelijk moeten zijn met de onderste aansluiting.

Dan hangt het paarse spoor er niet meer zo bij, nu lijkt het zo van..."oja, dit moet er ook nog bij, kronkel kronkel"...het zou iets completer moeten zijn, gewoon leuk voor een dieseltje/stop treintje of zoiets.

Nogmaals, vind het echt een leuk baanplan... Hij spreekt mij aan, leuke lange rijwegen etc.

---

Misschien nog een ideetje, voor het paarse spoor.
Nu gaat hij de tunnel in en komt er direct weer uit, dus zou je er een lange trein hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat het laatste rijtuig nog er uit steekt en...nou ja duidelijk.
Misschien kan er een opstelspoor of aansluiten aan het schaduwstation.
Dan kan hij even verdwijnen....





Suc6 met bouwen.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 09:32:35 door Rene H(0) »

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2006, 09:44:35 »
Heb nog eens gekeken, naar de paarse sporen.
Als je de wissel aanpast bij het station, het bovenste spoor.
Dan zou je gebruik kunnen maken van een rechtse wissel (nu is hij links), dan kan je die vreemde kronkel er uit halen.
Als je dan het paarse spoor aansluit op het recht stuk, en de afbuigende boog van de wissel in de boog legt.... (pfff snap je hem nog, ik hoop het want het is best lastig uitleggen) dan staat dat iets netter....vind ik hoor, en wie ben ik.

En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zou zo iets ook mogelijk moeten zijn met de onderste aansluiting.

Dan hangt het paarse spoor er niet meer zo bij, nu lijkt het zo van..."oja, dit moet er ook nog bij, kronkel kronkel"...het zou iets completer moeten zijn, gewoon leuk voor een dieseltje/stop treintje of zoiets.

Nogmaals, vind het echt een leuk baanplan... Hij spreekt mij aan, leuke lange rijwegen etc.

---

Misschien nog een ideetje, voor het paarse spoor.
Nu gaat hij de tunnel in en komt er direct weer uit, dus zou je er een lange trein hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat het laatste rijtuig nog er uit steekt en...nou ja duidelijk.
Misschien kan er een opstelspoor of aansluiten aan het schaduwstation.
Dan kan hij even verdwijnen

Hallo Rene ,

Reeds bedankt voor de constructieve tips maar helaas ,tzal wel aan mij liggen, ;)  snap ik het niet zo goed.

Zou je misschien een schets kunnen maken van wat je bedoeld ?
Eventueel per PM te verzenden indien je dit verkiest.

Aan het paarse spoor ,tunnel in / uit ,word aan gewerkt.

Nog wat gegevens baan = 6mtr50 op 4mtr75
                                           elk been = 1mtr50 breed
                                           achterste been = 1mtr breed

Spoorse Groetjes
Locorail

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2006, 09:51:05 »
hihihihi, nou denk aan mijn uitleg.....zal ff kijken, (zit op mijn werk) wat ik kan doen.

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2006, 10:17:38 »


Dit bedoel ik, let niet op het tekenwerk...maar de bedoeling is dat alles strak loopt, rechte sporen naar boog.


Hopelijk is het nu wel duidelijk.


« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 10:26:54 door Rene H(0) »

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2006, 13:39:03 »
O.K. RENE  we gaan er aan werken en houden u op de hoogte,

Spoorse Groetjes
Locorail

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2006, 13:57:01 »
je kunt linksom vanaf je depot voor goederenspoor niet zonder zagen uitrijden. Er mist daarvoor een tweetal wissels voor de tunnel links (of vergelijkbare oplossing).
Ik vind de oplossing met de bochten voor de stootblokken op je rangeerterrein een lelijke oplossing voor meer spoorlengte, je onderpoot wil je waarschijnlijk voor landschap (bergen) gebruiken maar een rangeerterrein past daar ook heel mooi  :).
Het probleem, wat mij betreft, is dat je wel rangeersporen in je plan hebt opgenomen, maar geen goede mogelijkheden gecreëerd hebt om ze te vullen, te rangeren etc.. In het grote voorbeeld zie je bij een groter emplacement twee wibertjes, een voor het inkomend en een voor het -anders samengestelde- uitgaande verkeer. Met in elk geval een eigen uithaalspoor links breid je je mogelijkheden al flink uit.

Sicco Jan

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2006, 15:38:48 »
Mooi baanplan! maar ik zie hier en daar foutjes en die ga ik even verbeteren!

Groetjes,

Robbert
« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 15:41:39 door robbert. Reden: Fout! »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2006, 15:39:53 »

Ik vindt ten eerste het een mooi groot plan maar ik denk zelf dat je met de ruimte wel meer kan!

Bijv. Het rangeerterrein, die bochten aan het einde zou je eventueel ook kunnen wissen en er een stuk van maken dat je trein kan omlopen! Ook zou ik het begin van het rageerterrein niet halferwegen van het station laten beginnen maar in de bocht naar het station. en niet het 2e spoor door laten lopen maar het eerste spoor! Ook vindt ik het paarse station niet helemaal lekker lopen! de treinen moeten op het hoofdspoor stoppen of naar die kleine rangeerspoortjes, wat ik me niet kan voor stellen!

en misschien kan je hier wat mee!

http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/FFtjes.jpg



Groetjes,

Robbert

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 924
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2006, 16:44:47 »
Heeee, kwam ik dit hier ook al niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2225

Mvg
Wim.


Heeee, kwam ik deze persoon ook al hier niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.