Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Nieuw baanplan voor commentaar  (gelezen 7809 keer)

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Nieuw baanplan voor commentaar
« Gepost op: 18 oktober 2006, 22:15:52 »
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/Yves1.jpg

Hallo,

Hierbij ontwerp nieuw baanplan.
HO gelijkstroom / digitaal
A gaat naar Schaduw 1
B gaat naar schaduw 2
Rood is tandradbaan.

Baan is langs alle zijden bereikbaar.
Graag jullie ongezouten mening.

Spoorse groetjes
Locorail


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:23:16 »
Als de keerlus geen problemen geeft, een goed plan! En wat inderdaad belangrijk is dat je overal bij kunt.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:34:59 »
Eerste reactie: saai.

Verder: Zoals je het nu opgezet hebt kun je perronspoor op je hoofdstation eigenlijk niet gebruiken voor reizigerstreinen omdat dat ook nodig is je depot te bereiken en om naar je zijlijn te gaan.
Je hoofdlijn bij het tandrad-deel zou ik met een (veel) grotere/ ruimere  boog uitvoeren.

Ik weet niet wat de afmetingen en tijdperk zijn, maar je zou kunnen overwegen in je depot alle stappen voor de verzorging van je stoomlocs op te nemen. Daardoor wordt het sporenplan daar wel ingewikkelder.  Er zijn een hoop sites te vinden die je daar alles over kunnen vertellen.

Ik zou het wissel waarmee je naar je depot gaat omdraaien en dan een keerspoor gebruiken. Daarmee wordt het spoor bij het station ook bruikbaar als perronspoor. Verder zou ik bij het rangeerterrein een uithaalspoor maken evenwijdig met de hoofdlijn zodat je kunt rangeren zonder de hoofdlijn op te gaan.

Bij de zijlijn  zou ik beide inhaalsporen verbinden en van daaruit de keerlus schakelen. Je krijgt een mooier station en het controleren van de keerlus wordt eenvoudiger.

Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar  ::)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2006, 23:41:33 »
Hier mijn mening;

Eerste indruk pfffffffffffff wat veel sporen :-|

Idee;
de paarse sporen geheel weg laten, de goederensporen weer op dezelfde (maar donkergroene)hoofdlijn aansluiten, het uithaalspoor, en depot wijzigingen van tjalling doorvoeren, en de tandratbaan naast de donkergroene hoofdlijn laten eindiggen.

Ik weet niet precies wat je maten zijn maar het lijkt er op naar mijn idee dat er te veel sporen liggen en te weinig ruimte is voor alles wat er omheen nog bestaat :P ::).

Ps; als die vele sporen passen in jou modelbouw beleving dan moet je ze lekker laten liggen :)

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2006, 23:53:12 »
Heeee, kwam ik dit hier ook al niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2225

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2006, 08:26:15 »
Persoonlijk vind ik het een leuk plan.
Het lijkt veel sporen maar dat valt wel mee, gewoon een groot station en door de opstelsporen lijkt het drukker. (Daar hou ik wel van, veel treinen, maar wel genoeg ruimte voor de omgeving)

Wat betreft de paarse sporen, die hangen er voor mij gevoel een beetje bij.
Of iets passender in plaatsen of gewoon weg laten zou mijn mening zijn.

Nee, echt leuk !!!!

Wat betreft de opmerking van Wim, dit is nu volgens mij de 2de keer dat je zo iets meldt.
Waarom mag men volgens jou niet (anders zou je het niet melden namelijk) op meerdere forums om hulp gevraagd worden, hoe meer meningen hoe beter toch.
Of wil je laten zien, op hoeveel forums je actief bent....fijn dat je zo oplettend bent, maar het slaat nergens op....laat ik het netter zeggen, het heeft geen nut en geeft geen meer waarde.

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 09:41:19 door Rene H(0) »

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2006, 09:25:09 »
Heb nog eens gekeken, naar de paarse sporen.
Als je de wissel aanpast bij het station, het bovenste spoor.
Dan zou je gebruik kunnen maken van een rechtse wissel (nu is hij links), dan kan je die vreemde kronkel er uit halen.
Als je dan het paarse spoor aansluit op het recht stuk, en de afbuigende boog van de wissel in de boog legt.... (pfff snap je hem nog, ik hoop het want het is best lastig uitleggen) dan staat dat iets netter....vind ik hoor, en wie ben ik.

En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zou zo iets ook mogelijk moeten zijn met de onderste aansluiting.

Dan hangt het paarse spoor er niet meer zo bij, nu lijkt het zo van..."oja, dit moet er ook nog bij, kronkel kronkel"...het zou iets completer moeten zijn, gewoon leuk voor een dieseltje/stop treintje of zoiets.

Nogmaals, vind het echt een leuk baanplan... Hij spreekt mij aan, leuke lange rijwegen etc.

---

Misschien nog een ideetje, voor het paarse spoor.
Nu gaat hij de tunnel in en komt er direct weer uit, dus zou je er een lange trein hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat het laatste rijtuig nog er uit steekt en...nou ja duidelijk.
Misschien kan er een opstelspoor of aansluiten aan het schaduwstation.
Dan kan hij even verdwijnen....





Suc6 met bouwen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 09:32:35 door Rene H(0) »

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2006, 09:44:35 »
Heb nog eens gekeken, naar de paarse sporen.
Als je de wissel aanpast bij het station, het bovenste spoor.
Dan zou je gebruik kunnen maken van een rechtse wissel (nu is hij links), dan kan je die vreemde kronkel er uit halen.
Als je dan het paarse spoor aansluit op het recht stuk, en de afbuigende boog van de wissel in de boog legt.... (pfff snap je hem nog, ik hoop het want het is best lastig uitleggen) dan staat dat iets netter....vind ik hoor, en wie ben ik.

En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zou zo iets ook mogelijk moeten zijn met de onderste aansluiting.

Dan hangt het paarse spoor er niet meer zo bij, nu lijkt het zo van..."oja, dit moet er ook nog bij, kronkel kronkel"...het zou iets completer moeten zijn, gewoon leuk voor een dieseltje/stop treintje of zoiets.

Nogmaals, vind het echt een leuk baanplan... Hij spreekt mij aan, leuke lange rijwegen etc.

---

Misschien nog een ideetje, voor het paarse spoor.
Nu gaat hij de tunnel in en komt er direct weer uit, dus zou je er een lange trein hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat het laatste rijtuig nog er uit steekt en...nou ja duidelijk.
Misschien kan er een opstelspoor of aansluiten aan het schaduwstation.
Dan kan hij even verdwijnen

Hallo Rene ,

Reeds bedankt voor de constructieve tips maar helaas ,tzal wel aan mij liggen, ;)  snap ik het niet zo goed.

Zou je misschien een schets kunnen maken van wat je bedoeld ?
Eventueel per PM te verzenden indien je dit verkiest.

Aan het paarse spoor ,tunnel in / uit ,word aan gewerkt.

Nog wat gegevens baan = 6mtr50 op 4mtr75
                                           elk been = 1mtr50 breed
                                           achterste been = 1mtr breed

Spoorse Groetjes
Locorail

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2006, 09:51:05 »
hihihihi, nou denk aan mijn uitleg.....zal ff kijken, (zit op mijn werk) wat ik kan doen.

Rene_H

  • Gast
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2006, 10:17:38 »


Dit bedoel ik, let niet op het tekenwerk...maar de bedoeling is dat alles strak loopt, rechte sporen naar boog.


Hopelijk is het nu wel duidelijk.


« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 10:26:54 door Rene H(0) »

Locorail

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2006, 13:39:03 »
O.K. RENE  we gaan er aan werken en houden u op de hoogte,

Spoorse Groetjes
Locorail

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2006, 13:57:01 »
je kunt linksom vanaf je depot voor goederenspoor niet zonder zagen uitrijden. Er mist daarvoor een tweetal wissels voor de tunnel links (of vergelijkbare oplossing).
Ik vind de oplossing met de bochten voor de stootblokken op je rangeerterrein een lelijke oplossing voor meer spoorlengte, je onderpoot wil je waarschijnlijk voor landschap (bergen) gebruiken maar een rangeerterrein past daar ook heel mooi  :).
Het probleem, wat mij betreft, is dat je wel rangeersporen in je plan hebt opgenomen, maar geen goede mogelijkheden gecreëerd hebt om ze te vullen, te rangeren etc.. In het grote voorbeeld zie je bij een groter emplacement twee wibertjes, een voor het inkomend en een voor het -anders samengestelde- uitgaande verkeer. Met in elk geval een eigen uithaalspoor links breid je je mogelijkheden al flink uit.

Sicco Jan

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2006, 15:38:48 »
Mooi baanplan! maar ik zie hier en daar foutjes en die ga ik even verbeteren!

Groetjes,

Robbert
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 15:41:39 door robbert. Reden: Fout! »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2006, 15:39:53 »

Ik vindt ten eerste het een mooi groot plan maar ik denk zelf dat je met de ruimte wel meer kan!

Bijv. Het rangeerterrein, die bochten aan het einde zou je eventueel ook kunnen wissen en er een stuk van maken dat je trein kan omlopen! Ook zou ik het begin van het rageerterrein niet halferwegen van het station laten beginnen maar in de bocht naar het station. en niet het 2e spoor door laten lopen maar het eerste spoor! Ook vindt ik het paarse station niet helemaal lekker lopen! de treinen moeten op het hoofdspoor stoppen of naar die kleine rangeerspoortjes, wat ik me niet kan voor stellen!

en misschien kan je hier wat mee!

http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/FFtjes.jpg



Groetjes,

Robbert

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Nieuw baanplan voor commentaar
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2006, 16:44:47 »
Heeee, kwam ik dit hier ook al niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2225

Mvg
Wim.


Heeee, kwam ik deze persoon ook al hier niet tegen??
http://www.modelspoormagazine.be

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.