Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Ronald Halma
Vandaag om 14:58:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 14:50:02
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Rangeerbaan - (Baanplan H0)  (gelezen 14293 keer)

MB6400

• Offline Offline
Rangeerbaan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 27 January 2009, 22:57:17 »
ik wil  graag een baantje gaan ontwerpen om te kunnen rangeren. Het is de bedoeling om een baantje te ontwerpen met het "tymesaver" concept in het achterhoofd ( zie http://carendt.us/microplans/index.html ) Kortom een klein baantje om te kunnen rangeren waarbij het rangeren van wagens een doel heeft.

Dit betekent dat ik een paar typen industriën zoek welke enigzins realistisch in de buurt van elkaar kunnen worden geplaatst EN die bediend kunnen worden met slechts enkele wagens per keer gezien de geringe beschikbare ruimte. Voor de totale lengte van de baan zit ik te denken ca 2 meter met bv een verwijderbare "fiddle-yard".

Bij het bladeren door diverse tijdschriften en surfen op het net heb ik de volgende inspiratie voor typen industrien opgedaan:

- fabricage van metalen buizen.
Aanvoer via het spoor van stalen platen en coils. Afvoer van buizen in diverse diameters als gereed product ( Corus buizen als inspiratie )

- opslag van graan in graan silo's.
Aan- en afvoer van graan met speciale graanwagens.

Tractie zal puur door diesels worden geleverd en het tijdperk wordt "modern".

Nu ben ik echter nog op zoek naar 1 of 2 extra typen industrien met bijbehorend spoorvervoer en ben dus erg benieuwd naar suggesties (bij voorkeur met foto's).

Ander opmerkingen en of suggesties tav de genoemde industriën zijn natuurlijk ook van harte welkom.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 05:24:21 door Hans van de Burgt »

Tjeerd

• Offline Offline
Re: Ontwerpen rangeerbaantje
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 23:11:41 »
De chemische industrie is ook leuk.
Aan en/of afvoer kan met ketelwagens, schuifwandwagens, containers, etc. dus diverse wagens zijn mogelijk.
Heb zo ff geen foto's  :'(

Groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

HSB

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2009, 23:44:41 »
Laat je fantasie de vrije loop, het wordt jouw baan, dus alles kan en mag ;D.

Er zijn bedrijven denkbaar met verschillende vervoersstromen. Bij voorbeeld binnen de machinebouw kan er aanvoer zijn van staal op platte wagens, afvoer van producten met gesloten, of platte wagens, intern transport, aanvoer van stookolie of kolen voor het machinepark, stoomketels, misschien aanvoer van hout voor de kratten waarin producten worden vervoerd, etc. Zo kun je met 1 industrie al heel gevarieerd vervoer en verschillende wagens inzetten.

Zelf ben ik recent gestart bezig met een vergelijkbaar project, in H0, slechts 1,70x35 plus een fiddleyard van een krappe 50 cm. Ik ga zelf uit van meerdere industrieën, omdat ik de wagons die ik heb zinvol wil inzetten. Je kunt een industrie maar voor een (heel) klein deel uitbeelden. Het visuele aspect: zichtlijnen, verdwijnpunten, etc. is voor mij dan ook veel belangrijker dan een logische samenhang tussen industrieën. Een deel staat vast, de rest zie ik wel tijdens het bouwen.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 09:53:16 »
Hoi Herman,

ben ik met je eens maar ben gewoon zelf zo kritisch  ::)  ;D

Leuk om te lezen dat je ook met een dergelijk project bezig bent. Ik ben wel benieuwd naar je ontwerp en thema. Misschien dat je hier een schetsje kunt plaatsen ?
De dingen die jij beschrijft zullen ook uitgangspunt zijn voor mijn baantje. Om de aspecten als verdwijnpunten te beoordelen wilde ik een klein "mock-up" maken van karton zodra ik tevreden ben over de schets (dat idee had ik ergens gezien). Ik ben erg benieuwd hoe jij dit doet / hebt gedaan.

2 voor mij erg inspirerende sites naast de in mijn eerste berichtje genoemde zijn de volgende:

http://www.frankenmodell.de/dh.html

http://www.lancemindheim.com/the_model_railroad.htm  zie east rail.

Gr,
Marc

Joto

• Offline Offline
    • Tollens
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 10:41:43 »
Een van mijn inspiratie bronnen is Andrew's-trains .

Hier staan meerdere voorbeelden, waar de door jou genoemde elementen
naar voren komen.

Zelf ben ik nog steeds bezig met een soortgelijk baanplan, maar dan
op 2,60 mtr in het vierkant. (al meerdere jaren   ;)  :-[. )

John

HSB

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 23:12:29 »
Dag Marc,

Hierbij een overzicht van het baantje.

Het bestaat uit 2 modules, 1 van 80x35 en 1 van 90x30 omdat dat beter uit kwam met de wissels. Er komt een klein haventje (r. onder), puur om eens iets met water te kunnen doen. Links komt de fiddleyard, waar het bovenste spoor via een fabriekshal naar toe loopt. Het lijkt nu misschien erg vol met sporen, maar dat zal, als het klaar is minder opvallen omdat een behoorlijk deel straatspoor wordt. Er komt uiteraard een achtergrond en omlijsting.

Ik ben nu aan het kl**jen om alle wisseltongen zo goed aan te laten sluiten dat RP25 wielen er zonder problemen langs kunnen en dat valt bij het Engels wissel nog niet mee. Al helemaal niet omdat het al is vastgelijmd  :P

Ik heb enkele gebouwen globaal 1:1 van papier gebouwd, voor een indruk, maar uiteindelijk besloten dat ik tijdens het bouwen wel kijk wat het mooiste is. Dit keer maar eens gewoon lekker aanklooien in plaats van alles tot de mm te plannen.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

MB6400

• Offline Offline
Re: Rangeerbaan - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2009, 23:04:08 »

@ John,  Die site kende ik nog niet, bedankt. Ik heb er iig alvast een paar sporenplannen vanaf gehaald ter inspiratie.

@ Herman, De drukte vind ik wel mee vallen hoor. Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als  de gebouwen erop staan.

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2009, 15:05:00 »

Ik heb inmiddels een paar schetsen gemaakt maar moet nog uitpuzzelen hoe ik deze als een plaatje hier op het forum krijg.   ???  ::)

Nu vroeg ik me af of iemand weleens zijn sporenplan(nen) heeft uitgeprobeerd met een treinensimulatie programma ? Na wat googlen vond ik het programma Trainz waarbij het mogelijk schijnt te zijn om zelf landschappen en sporenplannen te tekenen.
Het leek me wel een idee om op die manier het sporenplan uit te proberen en tegelijk te kunnen spelen (3D) met viewblockers.

Heeft iemand dit wel een geprobeerd cq ervaring met dit programma ?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2009, 15:07:44 »
Ik heb inmiddels een paar schetsen gemaakt maar moet nog uitpuzzelen hoe ik deze als een plaatje hier op het forum krijg.   ???  ::)
<<<< Hier links in het menu plaatje uploaden. Of bedoel je echt schetsjes op papier. Dan moet je die eerst even inscannen en dan plaatsen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2009, 15:22:39 »
Citaat
Nu vroeg ik me af of iemand weleens zijn sporenplan(nen) heeft uitgeprobeerd met een treinensimulatie programma ? Na wat googlen vond ik het programma Trainz waarbij het mogelijk schijnt te zijn om zelf landschappen en sporenplannen te tekenen.

Wel eens geprobeerd met een kopie van Trainz.... Maar echt een succes was dat niet. Weet je, voordat je weet hoe een baanplan in Trainz in elkaar te freubelen kostte mij meer tijd dan het ding te bouwen ;D
Marc, laat ons zien wat je getekend hebt (desnoods maak je een foto ipv scannen en zet je die hier neer), dan kunnen we een mening geven.

Mijn advies, als je een goed plan hebt het materiaal kopen (als je het al niet hebt) en beginnen. Anders kom je nooit verder ;) en blijf je hangen in twijfel.

Grtz,  8) Ronald 8)

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2009, 16:45:59 »
Marc,

Speciaal voor jou! Kijk maar eens hier.

Ik hoop dat zeker jij hier iets aan hebt ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2009, 21:16:41 »
mijn schets van het baanplan ziet er als volgt uit

Toegang tot het baantje is rechts 2e spoor van boven dmv bv een fiddle yard.

Ergens ben ik nog niet helemaal tevreden dus schiet maar  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 21:22:49 door MB6400 »

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2009, 21:20:15 »
Marc,

Speciaal voor jou! Kijk maar eens hier.

Ik hoop dat zeker jij hier iets aan hebt ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Subtiel zeg  ;D  ;) 
Maar zeker erg bedankt. Hoe doe je dat toch zo even die baanplannen uit je mouw schudden  ???  :o

Ik heb inmiddels al wel wat wissels bij de locale hobbyshop gekocht maar kan hier slechts kiezen uit roco en tillig. Ik heb maar gekozen voor de laatste.
Komend weekend wil ik nog wat wissels halen om wat te kunnen schuiven.

Wat me trouwens wel aanspreekt in je plan zijn de kruisingen. Die dwingen je namelijk tot extra rangeer bewegingen.

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2009, 22:37:53 »
Daarom had ik ze er in geparkeerd ;D De extra rangeerbeweging maakt het allemaal weer wat spannender. En het is in de states redelijk gewoon dat ze er in liggen.

Citaat
Subtiel zeg  ;D ;)
Maar zeker erg bedankt. Hoe doe je dat toch zo even die baanplannen uit je mouw schudden  ??? :o

Subtiel he? ;D Met die baanplannen; dat nestelt zich in m'n hoofd en daar vormt het zich. Na wat schetsjes weet ik meestal wel wat het wordt. Daarna probeer ik het 1 op 1 uit te leggen met wat railmateriaal om te kijken of het allemaal kan of niet.

Ik vind je plan zeker niet slecht. Zou het geheel alleen wat smaller uitvoeren en evt wat extra opstelsporen maken. Een soort yard of zo. Kun je ook koppelen aan een industrie naar keuze.

Verras ons! ;)

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2009, 12:55:37 »

Ik vind je plan zeker niet slecht. Zou het geheel alleen wat smaller uitvoeren en evt wat extra opstelsporen maken. Een soort yard of zo. Kun je ook koppelen aan een industrie naar keuze.

Verras ons! ;)

Gisterenavond nog wat zitten schuiven met je tips in het achterhoofd. De uitwerking moet ik nog even op papier zetten dan mag je daarna weer "schieten"   ;D ;D

Tijdens het schuiven kwam ik er trouwens achter dat de tillig wissels wel heel mooi zijn maar niet in 1 stand blijven staan. Nu heb ik wel eens baantjes gezien (kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren of jij dat ook had  ::)  ) waarbij de wissels dmv een duw/trekknop worden omgezet.
Kun je me vertellen hoe dat werkt en of de wissels dan in de stand blijven staan ?
Om namelijk het hele baantje direct te moeten voorzien van electrische wissels gaat me voor een eerste keer wel wat ver (of vergis ik me hier ?).